بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
در بسیاری از ماشین آلات صنعتی، بلبرینگ ها در معرض ناملایماتی چون آب، بخار آب و مواد شیمیایی قرار می گیرند اما هیچ یک از این ناملایمات مانند تغییر زاویه محوری و عدم تطابق راستای محور که بر اثر ایجاد گشتاور ایجاد می شوند برای بلبرینگ چالش ایجاد نمی کنند.

در ساخت بلبرینگ خود تنظیم از دو ردیف ساچمه که دارای یک شیار مشترک کروی در رینگ خارجی خود است استفاده می شود و این ساختار موجب ویژگی خود تنظیم بلبرینگ می شود که اجازه می دهد موقعیت شفت نسبت به یاتاقان قابل تغییر باشد. بنابراین بلبرینگ خود تنظیم برای کاربردهایی مناسب است که عدم تطابق و ناهمراستایی ممکن است در اثر خطاهای ناشی از نصب و جا زدن و یا انحراف شفت افزایش یابند. وقتی به هر علتی زاویه شفت درونی تغییر می کند موجب اختلال کار بلبرینگ خود تنظیم نمی شود که همین امر باعث شده استفاده از بلبرینگ خود تنظیم یک اولویت محسوب شود.

این نوع بلبرینگ معمولا به سه شکل مختلف وجود دارد. طراحی باز که ساچمه ها از بیرون قابل دیدن هستند، طراحی بسته یا سیل که سطح ساچمه ها برای افزایش طول عمر بلبرینگ و برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار بسته شده است و طراحی مخروطی که دارای طرح e شکل است و به برخی از برندهای تولید کننده این نوع بلبرینگ اختصاص دارد.

بلبرینگ خود تنظیم تیمکن

در این نوع بلبرینگ ساچمه ها به صورت زیگزاگی قرار گرفته است که اغلب به صورت دو ردیف ساچمه طراحی و تولید می شوند. از این نوع بلبرینگ برای قرار گرفتن بر روی محور و شافت های دارای سرعت دورانی بسیار زیاد استفاده می شود که در آنها امکان خروج از مرکز بر اثر ارتعاشات، بسیار زیاد است. بلبرینگ خود تنظیم تیمکن برای تغییر زاویه های کوچک در محور تا هفت درجه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کد 1310 یکی از نوع پرکاربرد این بلبرینگ بشمار می آید زیرا به صورت دوبل و فولادی با ابعاد 50*110* 27mm عرضه می شود و ایجاد صدا را به کمترین حد ممکن می رساند. همچنین برای سرعت های زاویه ای بسیار بالا طراحی و تولید می شوند. این بلبرینگ ها در سایزهای کوچک و متوسط نیز در دسترس هستند.

بلبرینگ های خود تنظیم skf

این نوع بلبرینگ قابلیت تنظیم خودکار تا زاویه 3 درجه انحراف محور را دارد که برای صنایع بافندگی و ریسندگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این بلبرینگ به دلیل آن که احتمال خارج شدن از مرکزیت در زمان استارت زدن ماشین صفر است استفاده می کنند. همچنین بارگذاری های سبک و مطمئن دارد که با ایجاد حداقل اصطکاک در بلبرینگ موجب پایین آمدن حرارت در بارگذاری دینامیک می شود و در نتیجه امکان افزایش سرعت ماشین در سیک های کاری طولانی مدت را فراهم می کند. یکی از انواع بلبرینگ های خود تنظیم skf، سری سیل یا بسته آن است که می تواند از ورود گرد و غبار که یکی از عوامل از کار افتادن و کاهش عمر بلبرینگ هستند جلوگیری کند. همچنین سری e از این نوع بلبرینگ خود تنظیم، با بهینه سازی طرح اجزای داخلی، پتانسیل افزایش بار دینامیک را تا میزان حداکثری فراهم می آورد.

این بلبرینگ دارای دو ردیف ساچمه، یک ریس منحنی بر روی رینگ خارجی و دو ریس شیاردار پیوسته بر روی رینگ داخلی خود است. بلبرینگ خود تنظیم اس کا اف به دو صورت ساخته می شود، یکی به صورت باز و دیگری به صورت بسته.

این بلبرینگ خود تنظیم دارای حساسیت محدودی به تغییر زاویه اتصال شافت و هوزینگ در زوایای کم است و قابلیت تغییرات ناگهانی در سرعت های زاویه ای بالا را دارد. قطر این بلبرینگ 5 الی 240 میلی متر است و قطر خارجی آن 19 الی 320 میلی متر تولید می شود و ضخامت آن در کمترین میزان 6 و در بالاترین میزان به 73 میلی متر می رسد. از ویژگی های این نوع بلبرینگ می توان به بی صدا بودن و حفظ قابلیت های مکانیکی خود تا دمای 120 درجه سانتی گراد اشاره کرد.

بلبرینگ خود تنظیم fag

این نوع بلبرینگ دارای دو ردیف ساچمه است که در محل اشتراک با یک حلقه بیرونی مشترک شده است. شیارهایی که در بلبرینگ ساچمه وجود دارد به صورت منحنی بوده که این امر باعث خود تنظیم بودن بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت در کار می شود.

بلبرینگ خود تنظیم کویو

این نوع بلبرینگ نیز در سه نوع مختلف تولید می شود. بدون کاسه نمد، با کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ و بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض عرضه می شود.

بلبرینگ خود تنظیم ناچی

این نوع بلبرینگ نیز به سه صورت مختلف در صنعت عرضه می گردد. نوع اول بدون کاسه نمد، نوع دوم بلبرینگ خود تنظیم با کاسه نمد که در دو طرف بلبرینگ قرار دارد و نوع سوم، بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض ارائه می شود.

این بلبرینگ که ساخت ژاپن است به صورتی طراحی شده که رینگ داخلی و ساچمه ها در دو ردیف قرار می گیرند. به طور کامل اسمبل شده و در داخل یک حلقه خارجی منحنی شکل قرار دارد. به سبب این طراحی قابلیت تعلیق مناسب و بدون مشکل بار را دارد تا تغییرات زاویه اتصال کوچک که امکان دارد بر اثر ارتعاش و حرکت ماشین به وجود آید و یا از ابتدا اتصال نادرستی داشته است را تحمل کند. از این بلبرینگ در مواردی استفاده می شود که طول شافت اتصال بلند و تنظیم دقیق زاویه اتصال مشکل باشد. جنس بکار رفته در این نوع بلبرینگ از جنس فولاد یا از جنس رزین پلی امید است. بلبرینگ خود تنظیم ناچی به سبب ساپورت کم رینگ داخلی در محدوده بار محوری، تنها باید تحت تاثیر نیروهای محوری کوچک قرار گیرد و استفاده شود.

بلبرینگ ان تی ان خود تنظیم

این بلبرینگ خود تنظیم از دو ردیف ساچمه که به شکل کروی هستند تولید می شود. جنس آنها از فولاد کروم است که با درصد کربن بسیار بالا تولید می شود تا مقاومت کششی و فشاری بالا تحت بارگذاری های سنگین را داشته باشد و مقاومت مناسبی را در برابر سایش از خود نشان دهد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها