بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
سابقه درخشان مدیریت عزت الله ضرغامی در حوزه های متعددی که تاکنون وی عهده دار آنها بوده، گواه این است که دولت سیزدهم در انبوه مشکلات .و دشواری هایی که برایش به یادگار مانده، حداقل می تواند از ساختمان میراث فرهنگی خیالش راحت باشد، چراکه قرار است کار به دست کسی بیفتد که عدم نگاه جنسیتی، باور به جوانان و نخبگان، نگاه مدرن به این بخش گردشگری را خوب بلد است.
عزت الله ضرغامی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس، برای تصدی وزارت میراث فرهنگی است.پس از گذشت 6 روز از مراسم تحلیف حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران، بالاخره لیست وزرای پیشنهادی او برای مجلس ارسال شد. لیستی که طبیعتاً حواشی داشت و برخی از افراد سرشناس از آن جا ماندند. با این حال در این لیست یک نام بسیار آشنا به چشم می‌خورد؛ سید عزت‌الله ضرغامی.

ضرغامی که بیشتر به خاطر ریاست بر سازمان صدا و سیما بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ شناخته می‌شود، مردی است برای تمام فصول؛ او که تحصیلاتش در حوزه عمران و صنعت است، فعالیت‌های خود را از در رادیو آغاز کرد و در دهه هفتاد به مدت ۶ سال معاون علی لاریجانی در وزارت فرهنگ و ارشاد بود. او در سه سال نخست دولت اول اصلاحات هم به وزارت دفاع رفت و از سال ۱۳۷۹ بار دیگر معاون لاریجانی این بار در صدا و سیما شد.

شهرت ضرغامی به دوران ریاست او بر سازمان صدا و سیما و فعالیت‌هایی بی نظیر مانند ساخت ۲۰ سریال تاریخی نظیر سریال یوسف پیامبر همچنین ایجاد شبکه‌هایی داخلی و بین‌المللی نظیر ورزش، پویا، آی فیلم، سلامت، سحر، العالم و غیره برمی‌گردد. بعد از صدا و سیما ضرغامی به عضویت شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد.

ضرغامی همواره یکی از جذاب‌ترین سیاست‌مداران ایرانی بوده، فردی که نفوذ بالایی دارد و علی‌رغم اینکه به عنوان یک اصول‌گرا شناخته می‌شود، اما همواره گفت‌وگوها و روابط نسبتاً مطلوبی با چهره‌های اصلاح‌طلب هم داشته. از طرفی او در دهه ۹۰ یک گفتمان و خط فکری تازه را پیش گرفت و چهره‌ای متفاوت‌تر از آنچه از ضرغامی دهه ۸۰ می‌شناختیم ارائه داد.

ضرغامی در سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی و بزرگی برای خدمت به کشور و انقلاب انجام داد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید برای ضرغامی یک وزارتخانه کنار گذاشت، وزارتی نه از جنس تلویزیون و ارشاد و نه از جنس دفاع؛ بلکه وزارتخانه‌ای که میراث‌دار تاریخ ایران است.

بیوگرافی

عزت‌الله ضرغامی در ۶ اسفند ۱۳۳۸ به دنیا آمد. خانواده او از شهر دزفول، در استان خوزستان به تهران مهاجرت کرده بودند و پدرش کارمند شرکت ملی نفت ایران بود.

او هم‌اکنون به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. علاوه بر این ضرغامی به مدت ۱۰ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. او یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود.

ضرغامی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۶۱ در سپاه پاسداران و در برنامه رادیویی آن آغاز کرد. او از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس بود و از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ نیز معاونت امور سینمایی وزیر فرهنگ را برعهده داشت.

در دولت هفتم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح منتقل شد و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاون وزیر دفاع در امور مجلس آن وزارت بود. سال ۱۳۷۹ در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، به معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این جایگاه فعالیت کرد.

واکنش فعالان گردشگری به وزیر شدن ضرغامی

وضعیت کنونی گردشگری ایران که برآیند یک سال و شش ماه شیوع ویروس کروناست و شباهتی به زمین سوخته دارد، باعث شده تا انتخاب وزیر برای این وزارتخانه حساس‌تر شود. بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در تاریخ خود دچار چنین رکودی نشده بود و سال‌ها زمان می‌برد تا این صنعت بتواند قد علم کند. از طرفی بسیاری از بنگاه‌های گردشگری تعطیل و بسیاری از فعالان نیز بیکار و حتی ترک شغل کردند.

گروهی از فعالان گردشگری درباره معرفی نظرات بسیاری دارند و با استناد به چهره شناخته شده و قدرت نفوذ و تیم‌سازی ضرغامی، او را گزینه‌ای دارای مقبولیت و قاطع و مفید ارزیابی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که می‌توان از ظرفیت‌های عزت‌الله ضرغامی در صورتی که رویکرد توسعه بازارهای مختلف گردشگری و ارزآوری باشد، استفاده کرد.

محمد پناهی، فعال گردشگری سلامت در این باره می‌گوید: حوزه گردشگری می‌تواند اقتصاد بخش مهمی از کشور را بعد از دوران کرونا احیا کند؛ بنابراین نگاه کلان در این حوزه اهمیت دارد. اگر رویکرد توسعه گردشگری باشد، فرد محور بودن مهم نیست و باید نگاه دولت به گردشگری را بررسی کرد. نباید فراموش کرد وزارت میراث فرهنگی اجرا، تسهیل‌گر و سیاست‌گذار است و قدرت بخش خصوصی و جوامع مدنی در گردشگری بالاست. با آمدن عزت‌الله ضرغامی در وزارت میراث، اگر رویکرد نگاه تخصصی به توسعه گردشگری در بخش‌های مختلف از جمله سلامت و زیارت باشد، اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد.

او با اشاره به آشنایی ضرغامی با رسانه‌، توضیح می‌دهد: حضور ضرغامی در صدا و سیما، ظرفیت‌های بسیاری در حوزه تبلیغات و بازاریابی برای گردشگری ایران به وجود می‌آورد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت فعالیت‌های تخصصی در حوزه گردشگری استفاده شود.

وزیر میراث فرهنگی تصدی‌گری را واگذار کند

پناهی اعتقاد دارد که عزت الله ضرغامی به قدرت جوامع مدنی اعتقاد دارد؛ او اظهار می‌کند: حوزه گردشگری جز محدود بخش‌های حاکمیتی است که بخش‌های مدنی در آن نقش گسترده و مهمی دارند، یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی باید واگذاری تصدی‌گری به سازمان‌های مردم نهاد و بخش‌های خصوصی باشد. از طرفی یکی از راه‌های موفقیت عزت الله ضرغامی توجه کیفی و کمی به ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف گردشگری نظیر گردشگری سلامت است.

این فعال گردشگری سلامت با اشاره به ابلاغ سند راهبردی گردشگری سلامت در دولت پیشین تاکید می‌کند: کار دولت آینده در حوزه گردشگری راحت‌تر است، زیرا این سند تکلیف همه دستگاه‌ها را در گردشگری سلامت مشخص می‌کند. بنابراین قوانین بالادستی که گردشگری سال‌ها گرفتار آن بودیم ابلاغ شده و دولت جدید تنها باید آن را اجرا کند. با استفاده از سند و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های مرتبط، وزارت میراث فرهنگی و شخص وزیر می‌تواند با اهتمام ویژه به گردشگری به خصوص گردشگری سلامت راه توسعه گردشگری و در نتیجه آن توسعه اقتصادی را در پیش گیرد.

او ادامه می‌دهد: یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی و درون‌زا، گردشگری و به خصوص گردشگری سلامت است. همچنین احیای شورای راهبری گردشگری سلامت می‌تواند بسیاری از مشکلات گردشگری را حل کند و به اجرای سند راهبری گردشگری سلامت هم کمک خواهد کرد. در هر صورت باید تاکید کرد که نگاه ضرغامی و رویکردش نسبت به گردشگری از دل همه دلسوزان را قرص و محکم می کند. باید اولویت‌های مهم وزارت میراث نیز بررسی شود و مأموریت این وزارت هم مشخص شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که عزت‌الله ضرغامی در صورت همراهی مجلس عهده‌دار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شود؛ وزارتخانه‌ای که سه حوزه بسیار گسترده و تخصصی را شامل شده که با سوابق درخشان ضرغامی می توان امیدوار به آینده این بخش مهم دولت بود.
برچسب ها: عزت الله ضرغامی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها