بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
عزت الله ضرغامی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که در این مطلب به بررسی چرایی مناسب بودن ایشان برای این سمت را بررسی می کنیم.
عزت الله ضرغامی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه امیرکبیر (ورودی قبل از انقلاب) و کارشناسی ارشد در مدیریت صنعتی است. او پس از قبولی در دوره دکتری رشته ارتباطات، به دلیل همزمانی با مسئولیت رسانه ملی، از این دوره انصراف داد.او به مدت ده سال و نیم، رئیس رسانه ملی بود و در حال حاضر از سوی رهبر انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی می‌باشد.

ضرغامی با حضور پیوسته در 3 کابینه دولت و 3 دوره معاونت پارلمانی در وزارت ارشاد، وزارت دفاع و صداوسیما و آشنایی با امر قانونگذاری و جایگاه قوه مقننه، همواره در جریان کلان مسائل کشور بوده است.

مدیریت کارخانجات شهید حسن باقری با مأموریت تولید انواع موشک‌های موردنیاز رزمندگان در طول جنگ تحمیلی و همکاری طولانی و مؤثر با شهید حسن تهرانی مقدم از سوابق اوست.معاونت سینمایی وزارت ارشاد و مدیرعاملی شرکت ساختمانی عمران قدس وابسته به بنیاد مستضعفان هم در کارنامه او دیده می‌شود.

او از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و از پیشگامان فعالیت‌های دانشجویی و انقلابی است و سالها عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان و شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر بوده است.ضرغامی به غیر از مسئولیت‌های اجرایی، صدها یادداشت و پژوهش علمی و سخنرانی کارشناسی در زمینه‌های گوناگون دارد. او به مدت 25 سال است که در دانشگاه‌ها، رشته مدیریت را تدریس می‌کند.

 قدرت مدیریت

ضرغامی در سوابق مدیریتی خود نشان داده که از قدرت بالایی در این عرصه برخوردار است. او به خوبی  «داشته»ها و نقاط قوت را در جهت اهداف اصلی هدایت کرده و با اشراف و تمرکز بر نقاط ضعف سازمانی و فردی مدیران، آنها را برطرف می‌کند. کارآمدی او در همه مسئولیت‌های اجرایی‌اش مورد قبول بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان است. محیط کاری او همواره پرنشاط و با روحیه و با اعتماد به نفس بوده است.

او در مدیریت بسیار جدی و سخت‌گیر است. از اشتباهات نمی‌گذرد و به سرعت آنها را اصلاح می‌کند. خط قرمز او مدارا با مردم و به رسمیت شناختن حقوق آنان است. او به شدت مخالف «احتکار قدرت» و معطل کردن «ظرفیت‌ها و توانمندی»های کشور در جهت منافع ملی است.

حوزه‌های مدیریت شده توسط او، بعضاً به عصرطلایی آن دستگاه معروف شده است.

منتقد اصلاح گر

ضرغامی خود را داخل حاکمیت می داند و از موضع اعتقاد عمیق به مبانی نظام، به طور جدی آسیب‌شناسی رویه‌ها و روش‌های سالهای پس از انقلاب را بیان کرده و دیدگاه‌های اصلاح‌گرایانه ارائه می‌دهد.

او معتقد است که اگر خودمان تغییر نکنیم، دیگران تغییرمان می‌دهند. این رویکرد راه نجات کشور در گام دوم انقلاب است.

تدوین نظام حکمرانی

ضرغامی در فراغت 5 ساله اخیر، با بهره گیری از گروه‌های کارشناسی متعهد؛ برنامه‌های متعددی برای مدیریت در حوزه‌های مختلف تدوین کرده است. او ایده‌های حکمرانی متفاوتی برای آینده کشور دارد.

برگزاری صدها جلسه کارشناسی در بالاترین سطوح، در دوران ریاست بر رسانه ملی که مقدمه‌ی بسیاری اقدامات، از جمله

40 نشست تخصصی «افق رسانه« شد، از جمله پشتوانه‌های تخصصی او برای اصلاح امور جاری است.

توان تبیین مواضع

ضرغامی توانسته است با تکیه بر توانمندی‌های فردی در بیان و قدرت استدلال، در هر حوزه‌ای موج سازی کند. او در طول ۶سال اخیر بدون استفاده از رسانه ملی و رسانه‌های رسمی توانسته در صفحات مجازی شخصی خود، نگاه متفاوتی را در عرصه‌های مختلف ایجاد کند.

پاک دستی و پرونده روشن مالی

ضرغامی در طول ۳۰ سال سابقه مدیریتی به ویژه در تولیدات صنایع موشکی و خودکفایی دفاعی در طول جنگ تحمیلی و توسعه شبکه‌های تخصصی و راه اندازی سیستم دیجیتال در رسانه ملی و مدیریت‌ ده‌ها پروژه بزرگ، نه تنها کوچکترین شائبه شخصی ندارد، بلکه هیچکدام از معاونین و مدیران ارشد او صاحب پرونده سوء استفاده مالی نیستند.

قدرت شکستن خطوط قرمز

ضرغامی نشان داده که هیچگاه در چنبره‌ی کلیشه ها و خط قرمزهای دست ساز حرکت نمی‌کند؛ بلکه با شجاعت و صراحت از آنها عبور کرده و مسیر را برای ادامه راه درست انقلاب هموار می‌کند.

مرجعیت اجتماعی

ضرغامی همواره محل رجوع مردم و خواص بوده و توانمندی و حسن ارتباطات او در کشور، گره گشای بسیاری از مشکلات و معضلات آنان بوده است.

سیاست خارجی در گردشگری

ضرغامی کارنامه پرحجم و موفقی در سیاست خارجی دارد. او با اشراف به اهمیت دیپلماسی عمومی و به ویژه دیپلماسی رسانه‎ای، شبکه‌های پرنفوذ خبری پرس تی وی انگلیسی و هیسپان تی وی اسپانیولی و شبکه‌های پرمخاطبی چون آی‌فیلم را برای عرب زبانان راه اندازی کرد که تأثیرات مهمی بر معادلات جهانی و منطقه‌ای به همراه داشت.

ضرغامی ضمن ارائه کنفرانس‌های تخصصی و سیاسی متعدد در همایش‌های جهانی و میزبانی نشست‌های فراوان بین‌المللی در ایران، با 6 رئیس جمهور و ده‌ها شخصیت برجسته جهانی ملاقات خصوصی داشته است.

مشورت پذیر و شجاع در پذیرش اشتباهات

ضرغامی نشان داده که اهل مشورت است و نسبت به دیدگاه‌های نو و متفاوت نسل جدید، پذیرش بالایی دارد. او در طول این سالها با شجاعت، به برخی اشتباهات مدیریتی خود اشاره کرده و تجربه به دست آمده را به دیگران منتقل کرده است. او در طول سال‌های مدیریت بر رسانه ملی و علیرغم بسیاری توهین‌ها و اتهامات ناروا از هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی شکایت نکرده بود و اظهارنظر و نقد را حق مردم و موهبت انقلاب می‌داند.

اهل تعامل

ضرغامی برخلاف برخی مدیران «مداربسته» و صاحب «پروتکل»!  متواضع، خوش اخلاق و با قدرت تعامل بالاست. این ویژگی رمز موفقیت مدیران عالی است.

سلوک مردمی و ساده زیستی

ضرغامی بچه جنوب شهر است و درد مردم را می‎فهمد. او از سال‌های دور به صورت فردی و بدون همراه در میان مردم حضور داشته و صفحات مجازی او مملو از این تجربیات است.

همواره منزل مسکونی او برخلاف بسیاری از مسئولینی که در شمال شهر زندگی می‌کنند، در جنوب یا مرکز شهر بوده است. هیچکدام از 4 فرزند او در  موقعیت خاص مدیریتی و اقتصادی قرار نگرفته‌اند.
برچسب ها: عزت الله ضرغامی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها