بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

بازالت چیست؟

 تدبیر24»بازالت(basalt) نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی تشکیل می‌شود. عناصر تشکیل‌دهنده سنگ بازالت، درصد بالای از آهن و منیزیم می‌باشد که باعث خاصیت قلیایی این سنگ آتشفشانی شده است که به آنها مافیک یا بازیک می‌گویند. سطح کل کره زمین حدود 70% درصد از بازالت تشکیل شده و چیزی حدود 90 درصد کل سنگ‌های تشکیل شده آتشفشانی موجود بر روی سطح زمین، از جنس بازالت هستند. رنگ این سنگ‌های قلیایی مشکی - قهوه‌ای یا مشکی و در صورت هوازدگی ممکن است رنگ سطحشان به قرمز - قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. وزن مخصوص بازالت 3.3-2.7 3g/cm می‌باشد و همچنین مقاومت فشاری آن 3000 2 kg/cm است. گدازه‌های بازالتی پس از خروج از زمین به دلیل محتوای کم سیلیس، و در نتیجه گران‌روی کم به‌سرعت جریان پیدا کرده و در سطح زمین گسترده می‌شوند.

الیاف بازالت (FB)

میلگرد بازالت از الیافت بازالت (basalt fibr) ساخته می‌شود. الیاف بازالت ماده‌ای است که از الیاف بسیار ریز بازالت ساخته شده است که از مواد معدنی پلاژیوکلاز، پیروکسن و الیوین تشکیل شده است. شبیه فایبرگلاس است اما خواص فیزیکی و مکانیکی مطلوب‌تری نسبت به فایبرگلاس دارد، و به طور قابل‌ملاحظه‌ای ارزان‌تر از فیبر کربن است. الیاف بازالت با ذوب کردن سنگ و ریسندگی آن به دست می‌آید. داری ویژگی‌های زیادی می‌باشد از جمله اینکه یک عایق حرارتی خوب می‌باشد و ثبات شیمیایی بیشتری نسبت به الیاف شیشه در حالت آمورف دارد. الیاف بازالت در مجاورت آب 70 درجه سانتی‌گراد، مقاومت خود را تا 1200 ساعت حفظ می‌کند که این مقدار چندین برابر الیاف شیشه که در ساخت میلگرد فایبرگلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد، است. الیاف شیشه فقط می‌تواند به مدت 200 ساعت مقاومت کنند. الیاف بازالتی به علت ضریب انبساط حرارتی بسیار نزدیک به بتن از ترک‌خوردگی بتن پیشگیری می‌کند. خاصیت فیزیکی الیاف بازالتی به این شرح است: مقاومت کششی 3100 تا 4840 مگاپاسکال، مدول الاستیسیته (نسبت تنش یا تغییر طول جامد به کرنش)95-85 گیگاپاسکال، چگالی2.8 گرم بر سانتیمتر مکعب و میزان کشیدگی یا ازدیاد طول در نقطه شکست 3.15% که در مجموع مقاومت کششی الیاف بازالت 2 برابر و مدول الاستیسیتة آن 15-30 درصد بیشتر از الیاف شیشه مورداستفاده در ساخت میلگرد فایبرگلاس می‌باشد.

میلگرد بازالت چیست؟

از الیاف بازالت نوعی آرماتور به نام میلگرد بازالت (basalt rebar) ساخته می‌شود که به دلیل داشتن مزیت‌های از قبیل تقویت بتن، وزن سبک، قدرت بالا، ماندگاری طولانی‌مدت، مقاومت بالا در مقابل خوردگی و صرفه اقتصادی در ساخت‌وساز در کشورهای پیشرفته این محصول موردتوجه و استفاده قرار گرفته است و رقیب جدی برای مقاطع فولادی می‌باشد. ژئو پلیمرهای بازالت از مناسب‌ترین مواد برای ساخت‌وساز می‌باشند. این آرماتور شامل الیاف بازالت(%80) و رزین اپوکسی(%20) است. همان‌طور که می‌دانید اپوکسی نوعی ماده پلیمری است در واقع میلگرد بازالت یا BFRP به معنی میلگرد پلیمر تقویت شده با الیاف بازالت (Basalt Fiber-Reinforced Polymer) است که فناوری جدیدی در صنعت ساخت‌وساز می‌باشد. در نتیجه برای تولید میلگرد بازالت تعداد زیادی الیاف یا رشته بازالت حاصل از ذوب سنگ در کنار یکدیگر با پیوندی محکم و بادوام قرار گرفته و سپس با رزین‌های اپوکسی، پلی‌استر و یا وینیل استر پوشانده و قالب می‌زنند.

وزن میلگرد بازالت حدود 3/1 وزن آرماتورهای فولادی است. و 2.5 برابر قوی‌تر از فولاد و دارای مقاومت نسبت به وزن 7.5 برابر می‌باشد. در نتیجه استفاده از آن را راحت‌تر و هزینه حمل‌ونقل BFRP را کمتر می‌کند.

آماتورهای الیاف بازالت برای موارد خاص نظیر مواردی که خطر خوردگی میله‌های فولادی بر اثر مجاورت با مواد شیمیایی، اسیدی و قلیایی وجود دارد، به‌ویژه در محیط‌های دریایی مانند دیوارهای دفاعی ساحلی در دریا، جاده‌ها و پل‌ها گزینه مناسبی است و استفاده از این آرماتور مقرون‌به‌صرفه است و می‌تواند جایگزین میلگرد گالوانیزه شود. همچنین از نظر قیمت نهایی کمتر و از نظر طول عمر نیز بیشتر و ایمن‌تر است از مقاطع استنلس‌استیل است و در مقابل محیط خورنده مقاوم است.

مزایای میلگرد بازالت و تفاوت آن با سایر آرماتورها

ساخت بتن مسلح با آماتور بازالت، حجم کمتری بتن نیاز دارد. در نتیجه در سازه سبک‌تر و حجم کمتری بتن استفاده می‌شود. همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد میلگرد بازالت در محیط‌های خورنده نسبت به میلگردهای فولادی بسیار مقام تر هستند و به دلیل حمل‌ونقل راحت، قابلیت بازیافت و هزینه کمتر در تولید، و صرفه‌جویی در نیروی کارگری به لحاظ اقتصادی به‌صرفه می‌باشد. در مناطق سردسیر ب دمای بسیار پایین استفاده از آن مشکل‌ساز نخواهد شد. مزایای دیگر آن شامل: چهار برابر سبک‌تر از فولاد، ضریب حرارتی برابر با ضریب حرارتی انبساط بتن، مقاومت کششی سه برابر بیشتر از فولاد و مزایای دیگر ...

قیمت میلگرد بازالت

میلگرد در جنس و گریدها و قطر و اندازه مختلفی تولید می­شوند و هرکدام از گریدهای تولیدی بر قیمت میلگرد تأثیرگذار است، همانطور که قیمت میلگرد با گرید استاندارد A4 از قیمت میلگرد گریدهای A1، A2 و A3 بالاتر است در این میان قیمت میلگرد بازالت از قیمت میلگرد فایبر گلاس چینی گنتر، از نمونه فایبر گلاس آمریکایی ارزان‌تر است. به‌طورکلی اگر تکنولوژی ساخت این نوع آرماتور گسترده‌تر شود قیمت تمام شده آن از میلگرد آجدار و میلگرد ساده و دیگر آرماتورهای کامپوزیت کمتر خواهد بود. قیمت میلگرد بازالت گران‌تر از قیمت الیاف E-glass هستند، اما بسیار ارزان‌تر از الیاف کربن هستند. قیمت میلگرد بازالت به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و صرفه‌جویی از فولاد گالوانیزه بیشتر است. قیمت میلگرد بازالت در افزایش عملکرد تعدادی از شرکت‌های تجاری مفید می‌باشد. اینها شامل فرودگاه‌ها، کشاورزی، حصارکشی، زیرساخت‌ها و دال‌های بتنی است. هنگام خرید میلگرد بازالت، قیمت میلگرد را از فروشندگان مختلف بین‌المللی مقایسه کنید و انتخاب خود را بر اساس قیمت، کیفیت و نظرات مشتریان قبلی محدود کنید.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها