بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
 تدبیر24»فیروز قاسمی : دوراندیشی ذهن را درگیر و نگارش را بسی دشوار می کند. ازاینرو با چیره شدن به ترس پنهان و سانسورهایی که اندیشه را احاطه می کند، باید راه تازه‌ای در پیش روی خود گشود و به شیوه‌ای سخن گفت که هم سو با رفع مشکل باشد.
بگذار چیزی را یادآوری کنم تا شاید جرقه‌های آن بیداری ذهن پدید آورند. ارتقا یا تنزل» همان گونه که شاهد هستیم در پرتو دگرگون فناوری دیجیتال» اینترنت استارلینک» و متاورس، که فاصله زمان و مکان را به گونه‌ای غیر قابل تصور درهم آمیخته است. و در یک زمان مرزها را پشت سر می گذارد و در پی آن داده و اطلاعات، تولید محتوا، فرصت شکوفای استعدادها، اقتصاد مجازی و کسب و کارهایی که هزاران شغل را در بر می گیرد، مرزها را در نوردیده رو به گسترش است.

از همین رو تکنولوژی، هوش مصنوعی و...آینده‌ جهان را متحول می کنند. لذا با توجه به سرعت داده و اطلاعات و در پی آن دانش، رشد معلومات و دانستنی‌های به روز بشر، می بایست واقعیت را پزیرفت.

با توجه به نکات اشاره شد. در ادامه می پردازم به صنعت سینما که با ریزش چشمگیر مخاطبین روبرو شده است. فارغ از بهانه کرونا- سینما دیگر آن اعجاب انگیز و...بودن گذشته را ندارد، به همین دلیل رقابت سخت پیش روی صنعت سینما است. ازاینرو کشورهای قدرتمند در صنعت فیلمسازی همانند آمریکا با هالیوود- چین- بالیوود - فرانسه و...برای تداوم سیطره خود در صنعت فیلمسازی جهان به روش پیش گیری با سوژه های فراتر از تصور با فناوری و نوآوری، متاورس و...پیش تر از آنچه تا کنون به تماشا نشستیم رو آوردند. تا ضمن حفظ درخشش و اعجاب آور بودن سینما، خون تازه‌ای به شور مشترک در محیط جمعی تزریق کنند.

در سوی دیگر ترکیه و کره جنوبی با درآمد نجومی در سریال سازی و همچنین کشورهای چون آمریکا- بریتانیا- تایلند- هند و...با بکارگیری از گنجایش فضای رسانه و شبکه‌های گسترده تلویزیونی تلاش دارند ضمن اینکه سلطه فرهنگی خود را گسترده تر کنند درآمد بیشتری نیز برای کشورهای خود به دست آورند. افزون برآنکه دست‌اندرکاران صنعت فیلمسازی و سریال سازی و بطور کلی عوامل تهیه و تولید فیلم بی نیاز از بودجه دولتی با سرازیر کردن ارز به کشورهای خود پیوسته مشغول کار و درآمد آبرومندانه هستند.

در این سوی سینمای ایران در بازار جهانی فیلم و سریال با وجود فرهنگ و هنر غنی و تنوع قومی با هویت و درونمایه ایرانی با حماسه ها، و داستان های بی شمار، سهمی که شایسته‌ی فیلم و سینمای ایران باشد به دست نیاورده است. سینمایی تنها برای مصرف داخلی که گاه،گاهی با خلق آثاری جهان شمول در محافل جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر سینمای بدون رقیب با درونمایه کلیشه‌ای در چهارچوب تعیین شده و...که در میان انبوه‌ ای از فیلم ها که تا سال۱۴۰۰ شمسی ۳۹۰۵ فیلم سینمایی به طور رسمی در بانک اطلاعات سینمایی ایران به عنوان آثار ایرانی ثبت شده است. و در دهه ۱۳۹۰ نسبت به چند دهه گذشته بیشترین میزان تولید آثار سینمایی را داشته است. ضمن آنکه در اکران داخلی به جز تعداد محدودی از فیلم ها که کم و بیش سهمی در فروش داشتند، اکثر فیلم ها از فروش قابل ملاحظه بهره مند نبودند. در این میان فیلم های نمایش داده شدند که حتی هزینه تهیه و تولید را در اکران به دست نیاوردند. از سوی دیگر شمار تعداد مخاطب و تراز فروش بلیت در سینمای ایران به غیر از بازگویی کارگزاران پخش فیلم‌ها و بندرت مقامات دولتی، آمار رسمی و دقیق تدوین شده ای در دسترس نیست.

درحالیکه همه‌ی کشورهای جهان تلاش می کنند صنعت فیلمسازی خود را بعنوان یک کالای فرهنگی و هنری و درآمدزا برپا نگهدارند، تهیه و تولید فیلم برای خالی نماندن عریضه»انجام کاری ظاهری و نه چندان مهم و با ارزش. تنها برای مصرف داخلی سبب می شود بیش از پیش همین اندک مخاطب علاقمند به دیدن فیلم در پرده عریض سینما از سینما روبرگردانند و برای تماشای فیلم به پلت‌فرم ها و... رو آورند. که متاسفانه منجر به ضعیف و کوچک شدن و... سینمای ملی می شود.

به همین جهت می بایست با پژوهش علت را که برآیند آن معلول است، کالبد شکافی کرد. و با بررسی علت در پی کلیدی بود که درهای بسته را بگشاید تا راهی باز شود بسوی سینمایی که در داخل و همچنین بیرون از مرزها حرفی برای گفتن داشته باشد.

افزون برآن دستمایه ای مطرح می شود و در پی آن برای رفع مسولیت از هر دری سخن به میان می آید غیر از آنچه که باید گفته شود، در واقع به پاک کردن صورت مسئله کمک می شود در حالیکه همچنان مشکل وجود دارد. ازاینرو پرهیز از واقعیت ها و پرداختن به گفته‌های صدبار سیاه مشق شده و یا تکراری، هیچگونه تاثیری در جهت رفع موانع ندارد. باید شفاف سخن گفت که هم سو با رفع مشکل باشد نه همچنان پوشیده باقی بماند...
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها