بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷

بدون تردید سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی چون بورس و اوراق بهادار با توجه به افزایش نرخ تورم یکی از بهترین روش‌های به گردش انداختن سرمایه و کسب سود است. در حال حاضر با گسترش اینترنت و ابزارهای ارتباط اجتماعی دیگر برای سرمایه‌گذاری در بورس به حضور فیزیکی نیازی نخواهد بود. مراجعه به هر بازار اقتصادی و مالی مستلزم دریافت یک شناسه کاربری واحد است که آن شناسه به شکل خاص برای هر فرد تعریف شده است؛ از این‌رو برای ورود به بازار بورس و انجام معاملات به یک کد نیاز خواهد بود که به آن کد بورسی گفته می‌شود.

افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در بورس، می‌توانند با دریافت کد سهامداری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بازار فعالیت داشته باشند. این نکته را در نظر بگیرید که کد معاملات بورسی برای هر شخص با توجه به کد ملی و سایر مشخصات، کاملا منحصر به فرد و خاص است. حال چنانچه به دنبال فعالیت در بازار بورس برای افزایش سرمایه و سود هستید، ابتدا لازم است تا با این کد بیشتر آشنا شوید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با کد بورسی در اختیارتان قرار دهیم.

کد بورسی چیست؟

برای ثبت‌ نام و فعالیت در هر نهاد، سازمان یا ارگانی مالی و اقتصادی به یک کد انحصاری نیاز خواهد بود. برای مثال زمانی‌که افراد به بانک یا موسسات مالی جهت افتتاح حساب مراجعه می‌کنند، یک شماره حساب منحصر به فرد برای آن‌ها صادر می‌شود که این شماره با هیچ فرد دیگری یکسان نیست. حال وقتی افراد قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارند، باید در گام اول طی انجام مراحلی یک کد انحصاری مختص به کد ملی و مشخصات خود دریافت کنند که به این کد، کد بورسی یا کد سهامداری گفته می‌شود.

در حقیقت کد سهامداری مانند کد ملی برای هر فرد منحصر به فرد بود و تا زمانی‌که این کد تعریف نشود، افراد نمی‌توانند در هیچ بازار مالی و اقتصادی به سرمایه‌گذاری مستقیم بپردازند. لازم به ذکر است که بازار بورس و اوراق بهادار کشور هم از این قاعده مستثنی نیست و افراد برای خرید و فروش انواع سهام و اوراق بهادار باید ابتدا کد معاملات بورسی مختص به خود را طی مراحلی دریافت کنند؛ بنابراین کد معاملات بورسی شناسه‌ای است که از طریق سازمان بورس و بهادار کشور به عنوان کد سهامداری به افراد حقیقی و حقوقی اعطا می‌شود. 

ساختار کد بورسی به چه صورت است؟

همانطور که اشاره شد، اشخاص حقیقی و حقوقی بدون داشتن کد معاملاتی، نمی‌توانند در بازار سرمایه به صورت مستقیم فعالیت داشته باشند. کد معاملات بورسی در حقیقت شناسه‌ای یکتا برای هر شخص حقیقی و حقوقی بوده و برای هر فرد کاملا منحصر به فرد است. ساختار کد بورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان بوده و از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد یا به صورت کاملا تصادفی سه حرف از حروف الفبا و 5 رقم به صورت تصادفی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تعیین می‌شود.

پس از تکمیل مدارک و انجام مراحل نهایی ثبت نام برای اخذ کد سهامداری، پیامک حاوی کد معاملات بورسی یا کد معاملاتی به شماره موبایل شخص متقاضی ارسال می‌شود. برای مثال ساختار این کد به صورت محم 12345خواهد بود.

فراموشی و نحوه بازیابی کد بورسی

بسیاری از افرادی که کد سهامداری یا بورسی خود را با تکمیل مراحل ثبت نام دریافت کرده‌اند، این سوال را در ذهن دارند که در صورت فراموشی کد بورسی، امکان بازیابی کد وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که افراد در صورت فراموش کردن کد، می‌توانند به صورت غیرحضوری و آنلاین به بازیابی کد اقدام کنند که نحوه اخذ مجدد کد معاملات بورسی به شرح زیر است:

  • مراجعه سایت به آدرس ime.co.ir در مرورگر
  • ورود به صفحه اصلی سایت استعلام کد بورسی و تکمیل اطلاعات خواسته شده
  • کلیک بر روی دکمه آبی رنگ جست‌و‌جو
  • نمایش کد (چنانچه کد از پیش برای شخص تعریف شده باشد.)

این نکته را در نظر بگیرید که به‌روزرسانی و بازیابی کد معاملاتی برای متقاضیان هر 24 ساعت یک بار امکان‌پذیر خواهد بود.

تفاوت کد بورسی و کد معاملاتی چیست؟

کد معاملاتی پس از طی مراحل ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری با نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین یا برخط برای متقاضی پیامک می‌شود تا بتوانند به سامانه معاملاتی کارگزار مربوطه وارد شوند و به فعالیت بپردازند. حال کد آنلاین نوعی کد بورسی آنلاین است که شخص با استفاده از آن به صورت مستقیم به سامانه معاملات آنلاین وارد می‌شود و امکان سفارش خرید و فروش اوراق بهادار به صورت مستقیم وجود خواهد داشت. کد آنلاین تنها برای افراد دارای مدرک تحصیلی صادر می‌شود و با داشتن این کد، می‌توان اوراق، سهام و صندوق‌های قابل معامله خریداری کرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به کد نیازی ندارند و واحدهای آن‌ها به صورت حضوری یا غیرحضوری فروخته می‌شوند. همچنین امکان خرید صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF مانند سهام وجود دارد و افراد می‌توانند در زمان دلخواه آن‌ها را بفروشند؛ بنابراین کد آنلاین تنها برای خرید سهام نیست و امکان خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یا سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد.

این نکته را در نظر بگیرید که صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری در بورس به صورت غیرمستقیم را فراهم می‌کنند؛ یعنی صندوق‌های سرمایه توسط مدیر مجموعه و متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شوند تا سود مورد انتظار سرمایه‌گذران محقق شود. لازم به ذکر است که صدور کد آنلاین کاملا رایگان بوده و لازم به پرداخت هزینه به کارگزار نیست اما اگر احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان دولت صورت گیرد، مبلغی به عنوان کارمزد دفاتر پیشخوان (برای خدمات احراز هویت) دریافت خواهد شد.       

جمع‌بندی

متقاضیان حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازار سرمایه (بورس و اوراق بهادار کشور)، می‌بایست ابتدا کد بورسی یا کد سهامداری دریافت کنند که سامانه سجام جهت دریافت کد از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طراحی و به مشتریان بازار بورس ارائه شده است. این کد به صورت یک شناسه یکتا برای هر شخص صادر می‌شود و ساختار آن متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی افراد یا به صورت کاملا تصادفی سه حرف از حروف الفبا و 5 رقم به صورت تصادفی است. همچنین کاربرانی که این کد را فراموش کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت estelam.ime.co.ir نسبت به بازیابی کد سهامداری اقدام کنند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها