بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
تدبیر24حسین امامی، کارشناس مسائل اقتصادی» هرچند با تصویب ده و شاید صد‌ها مصوبه دولتی و قانون محرومیت زدایی و پروژه‌های ملی و حتی مشارکت‌های بین المللی هنوز چهره مکران پر از محرومیت است.

متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

مکران و ظرفیت‌های بی نظیر‌ش را با یک جستجوی کوچک خواهید دید که چقدر مغفول مانده است و به هر تقدیر وجود چنین منطقه‌ای که در روزگاران کهن مرکز تمدنی و نیز کشاورزی و تجارت و دریانوردی بوده امروز در فقر به سر می‌برد و این دقیقاً تعریف عبارت مستضعف است؛ یعنی مستعدی که به واسطه ستم سلطه گری محروم از توسعه مانده است.

توجه به این منطقه بعد از انقلاب اسلامی وحتی با توجه ویژه رهبری به این منطقه هم نتوانست توسعه‌ای درخور ظرفیت منطقه مکران ایجاد کند و ابر پروژه بنده چابهار و کریدور چابهار و آسیایی میانه هم نتوانست با ظرفیت کامل فعال نماید.

مکران نیز استثناء از ایران نیست. هرچند با تصویب ده و شاید صد‌ها مصوبه دولتی و قانون محرومیت زدایی و پروژه‌های ملی و حتی مشارکت‌های بین المللی هنوز چهره منطقه پر از محرومیت است.

پیش از آنکه به ویژگی‌های منطقه بخواهیم برای توسعه توجه کنیم، باید متوجه باشیم اگر همان مسیر متداول در اداره منطقه به روش مدیران سابق و اسبق برویم هرچند ممکن است با بودجه دولتی تسریع در انجام برخی پروژه‌های اتفاق بیفتد، ولی این نشانه‌ای از ایجاد ساخت و توسعه پایدار منطقه نیست و نخواهد بود، زیرا با تغییر مدیریت موجود این زیرساخت‌ها در چرخه، رها شده و یا در حداقل بازدهی و پیشرفت قرار می‌گیرد.

مسئله توسعه مکران دقیقاً همان مسئله توسعه و پیشرفت ایران است با انبوهی از قوانین و ساختار اداری پوسیده و دست و پا گیر و اگر مکران بخواهد واقعا ظرفیت خود را اجرایی کند باید از قید همه عوامل مسئله ساز رها شود.

ظرفیت تجارت، کشاورزی، حمل و نقل، دریانوردی، گردشگری و حتی نفت، گاز و پتروشیمی در این پهنه کوچک بسیار بیشتر از هر نقطه دیگر در ایران است و شاید در منطقه خاورمیانه و جهان بی نظیر یا کم نظیر باشد و وقتی با موضوعی استثنایی مواجه هستیم باید در قواعد نیز استثنایی برخورد کنیم البته اگر بخواهیم نتیجه استثنایی بگیریم.


منبع: اقتصاد24

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها