بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
تدبیر24عرضه خودرو در بورس راهکار جدیدی است تا به قول دولت، دست دلالان از بازار خودرو کوتاه و سبب ایجاد شفافیت و واقعی‌سازی هرچه بیشتر قیمت‌ها شود.

خودرو پژو ۲۰۷ ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در هیأت پذیرش کالا و اوراق بهادار در تاریخ اول آبان ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شده و اولین عرضه این خودروساز روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه با عرضه هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید و دومین زمان عرضه و ثبت نام در تاریخ ۸ آذر و زمان تحویل آن، ۶ اسفند ۱۴۰۱ اعلام شد.

عرضه خودرو در بورس طرحی است که توسط نمایندگان مجلس پیشنهاد شد و ابتدا با خودرو‌های کم تیراژ شروع شد و طبق وعده دولت قرار است با شیب ملایم به سمت خودرو‌های پرتیراژتر حرکت کند که تمامی خودرو‌های تولید داخل با تیراژ بیش از ۵ هزار دستگاه را شامل شود. همچنین خودرو‌های وارداتی که در ۱۲ ماه بیش از ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها وارد کشور شده نیز قرار است در بورس کالا به فروش رسد.

درحال حاضر عرضه خودرو در بورس محدود است، اما تاکنون نتوانسته تأثیری بر بازار تقاضا و قیمت خودرو بگذارد. در همین رابطه اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: عرضه ناکافی خودرو ۲۰۷ به بورس کالا نتیجه مطلوبی بر بازار نداشته و تاکنون نتوانسته قیمت این محصول را در بازار آزاد بشکند.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با بیان اینکه عرضه کم و تقاضای بالای محصول در بازار نمی‌تواند با عرضه محدود تأمین شود و تنها چند میلیون تومان قیمت پژو ۲۰۷ را کاهش داد، تصریح کرد: این در حالی است که عرضه این محصول بر بازار خودرو تأثیرگذار نبوده است. تقاضا برای خرید پژو ۲۰۷ زیاد است، اما چنین عرضه‌هایی نقش تعیین کننده و تثبیت کننده قیمت در بازار ندارد.


به گفته کرمی، مشتریان واقعی از این مدل عرضه خودرو رضایت ندارند چراکه مطمئن هستند هیچ تأثیری بر بازار نخواهد داشت و قطعاً در ادامه این روش به دلیل عرضه کم خودرو در بورس کالا، قیمت محصولات در بازار با تنش جدید روبرو خواهد شد.

وی با طرح این سوال که تفاوت دو درصدی قیمت پژو ۲۰۷ در بورس کالا با بازار آزاد چطور می‌تواند ثبات قیمت در بازار خودرو را به همراه داشته باشد؟ گفت: با این شرایط احتمال کاهش قیمت خودرو در بازار غیر ممکن است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران افزود: در حال حاضر پژو ۲۰۷ دستی به ۴۴۵ میلیون و ۲۰۷ اتومات نیز به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که با این قیمت‌ها وضعیت خوبی برای بازار خودرو پیش بینی نمی‌شود.

این فعال بازار خودرو تأکید کرد: با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته کاهش و تثبیت قیمت‌ها دور از انتظار است و تا پایان آذر ماه افزایش قیمت محصولات در بازار قطعی است.

به اعتقاد کرمی، البته آمار دو خودروساز نشان می‌دهد عرضه کم خودرو‌های پر تقاضای بازار با کاهش شدیدی روبرو می‌شود، پس عرضه تمامی خودرو‌ها در بورس کالا سیگنال منفی به بازار داد که طی ماه‌های آینده عرضه خودرو در بازار به شدت کاهشی می‌شود و باعث افزایش شدیدتر قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

منبع: اقتصاد24 - مریم بهنام راد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها