بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
كامبيز مهدي زاده:
شورای نگهبان در حق آقای لاریجانی اجحاف کرد و این نهاد حتی به صحبت های مقام معظم رهبری در باب جبران تا این لحظه پاسخ مشخصی ارائه نکرده است. اما شخصیت علی لاریجانی نشان داده که مرد دریاهای طوفانی است
تدبیر24»دولت رئیسی یک سال و نیم پس از روی کارآمدن نه تنها نتوانسته رضایت خاطر حامیان خودش را جلب کند بلکه صدای آنها را هم بلند کرده است. به سرانجام نرسیدن مذاکرات برجام، افزایش روزافزون نرخ ارز، انباشت مشکلات و وخامت اوضاع اقتصادی کشور و.. تنها بخش های کوچکی از نارضایتی های این روزهای مردم است. کامبیز مهدی زاده، فعال سیاسی در رابطه با همین مطلب و ضمن اشاره به ناکارآمدی دولت سیدابراهیم رئیسی می گوید: "رئیسی در ادامه مسیر با سربالایی پرشیبی مواجه است. از یک سمت نمایندگان مجلس با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس از دولت فاصله گرفته و ژست انتقادی از دولت گرفته اند تا در حوزه انتخابیه خود بین مردم موجه جلوه کنند و بتوانند به انتقادات پاسخگو باشند، از سوی دیگر هر چه به سال آخر دولت ها نزدیک می شویم اکثر دولت ها قدرتشان تنها به مجموعه نهاد ریاست جمهوری و تنها دفتر خلاصه می شود. دولت ها در سال آخر فقط کارها را رصد و مانیتور می کنند و قدرت اجرایی لازم را ندارند. "

مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

آقای دکتر مهدیزاده می‌خواستیم نظر شما را راجب عملکرد دولت آقای رئیسی در این دوسال بدانیم؟

ما داریم آرام آرام به دو سالگی دولت نزدیک می شویم. در تمام دنیا دولت ها در سال های اول و دوم در اوج قدرت به سر می برند. اما این دولت از این ویژگی بارز برخوردار نیست و اتفاقا در نقطه مقابل آن قرار دارد. ضعف سیستماتیک، عدم تحقق وعده ها، انتصاب های ناکارآمد، جهت گیری های اشتباه و عدم شناخت از روابط بین الملل همگی دست به دست هم داده تا به نظر بنده ابراهیم رئیسی به سمتی حرکت کند که اولین رئیس جمهور تک دوره ای ایران شود.


رئیسی در ادامه مسیر با سربالایی پرشیبی مواجه است. از یک سمت نمایندگان مجلس با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس از دولت فاصله گرفته و ژست انتقادی از دولت گرفته اند تا در حوزه انتخابیه خود بین مردم موجه جلوه کنند و بتوانند به انتقادات پاسخگو باشند، از سوی دیگر هر چه به سال آخر دولت ها نزدیک می شویم اکثر دولت ها قدرتشان تنها به مجموعه نهاد ریاست جمهوری و تنها دفتر خلاصه می شود. دولت ها در سال آخر فقط کارها را رصد و مانیتور می کنند و قدرت اجرایی لازم را ندارند. چرا که رفته رفته از ابتدای سال سوم کاندیدهای ریاست جمهوری اعلام حضور می کنند و گمانه زنی ها آغاز می شود و در این بین حتی اعضا کابینه دولت رئیسی آرام آرام خود را به دولت بعدی نزدیک می کنند. پس انتهای سال دوم، پایان ماه عسل شیرین و رویای شیرین ابراهیم رئیسی است.

آقای مهدیزاده به نظر شما آیا تا امروز وعده های دولت محقق شده است؟

ببینید آقای رئیسی همان شخصی بودن که گفتند خوب شد ما رئیس نشدیم که دلار ۵ هزار تومان شود. اما امروز قیمت دلار ۴۵هزار تومان است. برجام به سرانجام نرسیده، سپاه پاسداران با دیپلماسی ضعیف آقایان در آستانه قرار گرفتن در فهرست گروه های تروریستی است، زمستان سخت به ایران آمده، سرعت اینترنت در حد لاک پشت شده، اینستاگرام و واتس آپ فیلتر شده، قیمت گوشت و برنج و مرغ به برج میلاد رسیده، و حتی یک مسکن هم ساخته نشده و وقتی انسان قیمت مسکن را می بیند احتیاج به مُسکن پیدا می کند و دیگر اشکنه غذای لاکچری شده و مردم کله جوش مصرف می کنند، اما رئیس دولت از قطار پیشرفت در حال حرکت سخن می گوید.

نظر شما راجب تحرکات تیم آقای دکتر قالیباف چیه؟

دوستان آقای قالیباف با حمله به عملکرد دولت، زنگ انتخابات را زودتر از هر زمانی به صدا درآوردند و هر روز در یک عرصه از دولت انتقاد می کنند. قالیباف که چندین سال است ردای ریاست جمهوری را در خواب می بیند، این بار در پی تعبیر این رویای شیرین است.

به نظر شما اعتدالیون و اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت خواهند کرد؟

شورای نگهبان در حق آقای لاریجانی اجحاف کرد و این نهاد حتی به صحبت های مقام معظم رهبری در باب جبران تا این لحظه پاسخ مشخصی ارائه نکرده است. اما شخصیت علی لاریجانی نشان داده که مرد دریاهای طوفانی است و درست است که در یک هوای طوفانی ناخدا نمی تواند خشکی را ببیند اما راه رسیدن به خشکی را خوب بلد است. دریای آرام ناخدای قهرمان نمی سازد. لاریجانی قدم در دریایی طوفانی گذاشته که میراث ابراهیم رئیسی است. آنهایی که اهل دریا هستند خوب می دانند اعتماد به ناخدای کشتی یکی از شرایط سفر در دریاست. اگر به ناخدا کشتی اعتماد نباشد هیچ چیز جور در نمی آید. امروز کمتر کسی است که در جامعه به دولت اعتماد داشته باشد و از هر موج و تکانی مسافران این کشتی به خود می لرزند.

علی لاریجانی در صورت حضور در انتخابات ناخدای کشتی طوفان زده ای خواهد بود که ناخدای بی تجربه قبلی آن، از لحاظ اقتصادی آن را به گل نشانده است و در جراحی اقتصادی که انجام داد بادبان های این کشتی را تکه تکه کرد و اکنون کشتی قدرت حرکت خود را از دست داده است. کشتی که با عدم مدیریت سوخت آن و کمبود شدید انرژی، باید دکل آن را سوزاند. هیچ بندرگاهی پذیرای پهلو گرفتن این کشتی بدون بادبان و دکل نیست و نمی تواند هیچ داد و ستدی را با دنیا انجام دهد و فقط دور خود می چرخد و در گرداب خودساخته فرو می رود. خدمه این کشتی چون تجربه کافی ندارند و در جایگاه درست قرار نگرفته اند، هر روز دریا زده می شوند تا آنجایی که حتی مهندسینی که خود در ساختن آن کشتی نقش داشتند و یکدست و یکپارچه آن را طراحی کرده بودند، می خواهند خود را به آب بزنند و از این کشتی تا غرق نشده بیرون بپرند. عده ای هم به دنبال قایق نجات رفته اند تا خود را نجات دهند و بگویند ما سهمی در به گل نشستن این کشتی نداشتیم. باید منتظر بمانیم تا در نهایت دید آیا علی لاریجانی جان استفان آکواری خواهد شد که نماد ادامه دادن است و آیا اصلاح طلبان و اعتدالیون از او حمایت خواهند کرد، لاریجانی نشان داده شخصی است که دست از مبارزه نمی کشد. در صورت حضور این بار نیامده که تنها انتخابات را شروع کند آمده که آن را به پایان برساند.

آقای دکتر نظر شما راجب برگزاری کنگره بین المللی زنان تاثیر گذار چی بود؟

لباس هایی که این زنان پوشیده بودند بیشتر شبیه لباس مجلسی بود نه لباس مراسم رسمی وقتی مردم در فشار اقتصادی هستند این بریز و بپاش ها واقعه خنده دار است یادتان هست همسر آقای روحانی به مناسبت ولادت حضرت زهرا( س) یک جشن معمولی در سالن حافظیه سعدآباد برگزار کرد چه تهمت ها که نزدند. چه دروغ ها که نگفتند. چه الم شنگه ها که راه نیانداختند امروز این رسانه ها کجایند خود را به خواب زده اند. آقای علم الهدی امروز روزه سکوت گرفته چون دخترش صاحب مجلس بوده است.

اخیراً سایت آقای دکتر روحانی راه اندازی شد آیا ایشان برنامه ای خاص برای ورود به عرصه انتخابات دارند؟

خب ببنید دکتر روحانی یک سایت راه انداختند یک عده در کشور سکته کردند. اگر شما عملکرد خوبی داشتید چرا از راه افتادن یک سایت واهمه دارید و شب ها نمی خوابید بالاخره امروز مردم بزرگ ایران درک کرده اند که در آن شرایط آقای روحانی چطور کشور را اداره کرد و چه آزادی های اجتماعی در دولت قبل برقرار بود برای مقایسه محبوبیت دو رئیس جمهور فعلی و قبلی این دوستان بروند و کامنت هایی که مردم زیر پست های آقای روحانی و رئیسی می‌گذارند را منتشر کننند این خود بهترین نظرسنجی است.

منبع: مدارا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها