بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
دست اندرکاران و تصمیم گیران کشور به جای اجرای سیاست‌های کلیشه‌ای و بی فایده که تنها التهاب بازار خودرو را بیشتر می‌کند، به مسائل کلان کشور بپردازند
تدبیر24» میناسادات حسینی در اقتصاد۲۴ نوشت: قیمت خودرو پس از جهش‌های عجیب و غریب طی هفته‌های گذشته بالاخره روز سه‌شنبه کمی آرام گرفت و قیمت برخی خودرو‌ها ثابت و برخی کاهشی شدند و دلیل آن یک چیز بود: «کاهش قیمت دلار». این روز‌ها فرمان بازار خودرو به دست اسکناس آمریکایی افتاده و با هر تب و تاب دلار، قیمت خودرو چند میلیونی جهش می‌کند.

قیمت برخی انواع خودرو در لحظه تنظیم این خبر به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش داشته است؛ به طوری که قیمت محصول پرطرفدار ایران خودرو به نام پژو پارس TU ۵ صفر که روز شنبه ۵۷۰ میلیون تومان بود در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود. بقیه خودرو‌ها هم به همان نسبت کاهش قیمت داشته اند.

این در حالی است که در قرعه کشی جدید محصولات ایران خودرو که به مناسب ایام دهه فجر انجام می‌شود شرط جدیدی وجود دارد. این شرط جدید عبارت است از اینکه «تن‌ها کسانی می‌توانند در این قرعه کشی شرکت کنند که وجه خودرو در حساب هایشان موجود است و از طریق بانک مسدود می‌شود.».

اما سوال این است که آیا افزودن شروط جدید به قرعه کشی ایران خودرو درست است؟ و قیمت خودرو به چه سمت و سویی می‌رود؟

افزودن شروط قرعه کشی ایران خودرو به التهاب قیمت‌ها دامن می‌زند

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد اضافه شدن شرط بلوکه شدن پول متقاضیان خودرو در قرعه کشی‌های ایران خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: توصیه من به دست اندرکاران و تصمیم گیران کشور این است که به جای انجام دادن سیاست‌های کلیشه‌ای و بی فایده که تنها التهاب بازار خودرو را بیشتر می‌کند، به مسائل کلان کشور بپردازند.

وی در مورد قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه داد: قرعه کشی‌های خودرو موجب ایجاد بازار سیاه و بازار‌های موازی شده و تنها دست باند فساد، دلال و مافیا و... را باز کرده است. طبق مَثَل «آزموده را دوباره آزمودن خطاست»، دوباره وارد فضای قرعه کشی شدن، بورس و این اختراعات و ابداعاتی که انجام می‌شود فایده‌ای ندارد، بلکه مشکل در اقتصاد کلان کشور است.

ریشه افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو در مورد دلایل جهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: افزایش قیمت دلار و به تبع آن بی ارزش شدن ریال و هجوم مردم برای خرید خودرو موجب شده قیمت خودرو به صورت عجیب و غریبی افزایش یابد.

صدرایی ادامه داد: هر روز شاهد افزایش قیمت دلار و تغییر پارامتر‌های اقتصادی هستیم و به تبع آن ارزش پول ملی در حال کاهش است؛ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به بازاری مثل خودرو که ریسک دلار و طلا را ندارد و نقدشوندگی بالایی دارند، هجوم می‌آورند.



سیاست‌های دولتمردان موجب وضع فعلی بازار خودرو است

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است: ما در بازار خودرو به دلیل تلاطم و شرایط ناپایدار اقتصادی شاهد تقاضای کاذب و غیرواقعی هستیم و از طرفی تولید خودرو نیز به دلیل شرایط سخت اقتصادی و تحریم، نوسانی حرکت می‌کند. تقاضای زیاد و تولید کم به دلیل ناهمسانی به التهابات بازار و قیمت خودرو دامن می‌زند.

صدرایی ادامه داد: در حال حاضر تقاضای خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار به شدت زیاد شده و همین موجب جهش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است.

به گفته صدرایی، هرچه پول بی پشتوانه چاپ و اوضاع اقتصادی وخیم‌تر شود و مدیریت غیراصولی در اقتصاد دخالت کند، ارزش ریال پایین می‌آید و مردم بیشتر برای خرید خودرو هجوم می‌برند.

شرط لازم برای ثبات قیمت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه شرط لازم برای ثبات قیمت در بازار خودرو چیست؟ گفت: به دولتمردان توصیه می‌کنم دلار را ۱۰۰ هزار تومان کنند، اما تضمین کنند که دو، سه سال آن را ثابت نگه می‌دارند. اگر قیمت دلار ثابت شود ولو گران باشد، تولید و بازار تکلیف خود را مشخص می‌کند و به ثبات می‌رسد، ولی اگر هر روز دلار در نوسان میان کانال‌های مختلف باشد، بازار، تولیدکننده و مصرف کننده و تامین کننده را نابود می‌کند.

به گفته صدرایی، دلالان فکر می‌کنند برنده گرانی و نوسانات قیمت خودرو هستند، اما در بلندمدت بازنده اند، زیرا به همین نسبت هزینه هایشان در جای دیگر افزایش پیدا می‌کند. درست است که قیمت خودرو سرسام آور افزایش پیدا می‌کند، ولی در این کشور چه محصولی سرسام آور افزایش پیدا نکرده است؟

وقتی جهش قیمت خودرو خطرناک می‌شود

این کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: نگرانی من این است که قیمت خودرو به نقطه انفجاری برسد که بازار به نقطه ایستایی برسد و مردم نتوانند خرید کنند و تولید خودرو با مشکل مواجه شود. به نظر من، قیمت‌ها در بازار خودرو که به شکل افسارگسیخته بالا می‌رود، خطرناک است.

صدرایی ادامه داد: قیمت خودروی پژو ۲۰۷ که فاقد آپشن رفاهی خاصی است ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان در بازار است؛ یعنی مردماین خودرو را در بازار ایران ۱۷ هزار دلار می‌خرند. هر جای دنیا بروید و بگویید این خودرو با این مشخصات کیفی و این آپشن‌ها و با فناوری دو، سه دهه قبل با قیمت ۱۸ هزار دلار فروخته می‌شود، واقعا تعجب می‌کنند. ۱۸ هزار دلار قیمت یک خودروی با فناوری روز، دارای ۵ ستاره ایمنی با همه آپشن‌های رفاهی و ایمنی، کیفیت مونتاژ بالا، مصرف سوخت پایین و بسیاری مختصات دیگر است.

نتیجه معکوس عرضه خودرو در بورس

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، مشکل اصلی در بازار خودرو به اقتصاد کلان کشور برمی گردد. ممکن است وزیر صنعت سیاست گذاری‌های غلطی در این مدت در دستور کار قرار داده باشد؛ اما دیگر چاره‌ای نیست. اگر در این سیستم و خط مشی فعلی کشور، فاطمی امین را بردارید و وزیری با سطح بالاتر نیز بگذارید، روال همین است، زیرا تا مسائل اقتصاد کلان و نوسان قیمت ارز حل نشود و بازار ثبات نگیرد وزیر صنعت نمی‌تواند کاری کند. وزیر صنعت تلاش کرد با مسکن مقطعی عرضه خودرو به بورس کمی بازار را تعدیل کند که آن هم نتیجه معکوس داد.

صدرایی ادامه داد: شرایط کشور بحرانی است و قیمت‌های عجیب و غریب خودرو تبعات وضعیت بحران زده امروز است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها