بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
محمود میرلوحی:
متاسفانه مردم از جریانات سیاسی عبور کردند. در زمان انتخابات ۹۸ بنده ناچیز چندبار گفتم که وقتی شما اصلاح طلبان را حذف می‌کنید، مردم به سمت شما نمی‌آیند
تدبیر24»هنوز هنگامه انتخابات مجلس دوازدهم از راه نرسیده اما، گمانه زنی‌ها درباره حضور برخی افراد در این انتخابات نقل محافل رسانه‌ای شده است. اگر چه برخی چهره‌های سیاسی مانند حسین مرعشی از عدم برگزاری جلسات انتخاباتی خبر می‌دهند، اما محمودواعظی از فراهم کردن مقدمات برای انتخابات پیش رو در جلسات حزب اعتدال و توسعه خبر می‌دهد.

در همین راستا، محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به رد صلاحیت چهره‌های اصلاح طلب در دو انتخابات گذشته، گفت: انتخابات اگر مانند سال ۱۴۰۰ باشد، کلید آن را شورای نگهبان پشت کوه انداخته و تابلوی ورود ممنوع زده است.

به گزارش اقتصادنیوز، بخش‌هایی از گفت و گوی میرلوحی را در ادامه می‌خوانید:

انتخابات اگر مانند سال ۱۴۰۰ باشد که کلید آن را شورای نگهبان پشت کوه انداخته و تابلوی ورود ممنوع زده است.

اگر شرایط مانند انتخابات سال ۱۴۰۰ یا سال ۹۸ باشد خیر. دیدید که شورای نگهبان چه کرد، سوابقشان که مد نظرتان هست که چه رفتاری کردند.

وقتی در انتخابات ریاست جمهوری آقای لاریجانی یا آقای پزشکیان که الآن مجلس هستند، رد صلاحیت می‌کنند، معلوم است دیگران را نیز رد می‌کنند. تا به حال دوبار این اتفاق افتاده است. هم در انتخابات ۹۴ و هم در انتخابات ۹۸ رد صلاحیت‌ها را در انتخابات مجلس تجربه کردیم.

روش شورای نگهبان نه مطابق قانون اساسی و قانون جاری کشور است نه مطابق با عرف. نظارت استصوابی انتخابات را غیر رقابتی، غیرسالم و غیرآزاد کرده است در حالی که انتخابات باید رقابتی، سالم و آزاد و همچنین منطبق بر قانون اساسی باشد.

در شورای نگهبان فق‌ها تصمیم گیرنده هستند، اگر چه ۶ حقوقدان توسط رئیس قوه قضائیه معرفی می‌شوند اما، مجلس رای می‌دهد.
رویکرد‌ها و رفتار‌های مجلس یازدهم هم که مشخص است و حتی قوه قضائیه هم در مسیر یکدستی قرار دارد. یعنی، الآن هر ۳ قوه متاسفانه یکدست هستند. اخیرا نیز تغییراتی در این شورا رخ نداده، اما در همان مسیر گذشته قرار دارند. فعلا نشانه‌ای از اینکه مفهوم انتخابات برای ۱۴۰۲ شگل بگیرد وجود ندارد و برای اصلاح طلبان و اصولگرایان غیر تندرو تابلوی ورود ممنوع نصب شده است.

متاسفانه مردم از جریانات سیاسی عبور کردند. در زمان انتخابات ۹۸ بنده ناچیز چندبار گفتم که وقتی شما اصلاح طلبان را حذف می‌کنید، مردم به سمت شما نمی‌آیند. این شرایط تنها مطلوب جریان یکدست بود و معتقد بود که در انتخابات مشارکت حداکثری که مردم پای صندوق آرا بیایند، رای آن‌ها محدود است و برنده نمی‌شود. آقای چمران و رفقایشان که در شورای شهر هستند، در انتخابات شورای پنجم هم همین رای را داشتند، اما نفر بیست و دوم به بعد شدند.

در مجلس دهم ملاحظه فرمودید که آقای حدادعادل و رفقایش یعنی همین تیم نمایندگان فعلی تهران، همین آرا را داشتند اما، نفر سی و یکم به بعد شدند. در مجلس خبرگان هم مرحوم یزدی و آقای مصباح نتوانستند به خبرگان راهی پیدا کنند. بنابراین، مشارکت حداکثری را کنار گذاشتند و نتیجه مطلوب را در دستور کار قرار دادند و نتیجه آن هم یکدستی قوا بود.

انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت زیر ۵۰ درصد بود، وضع مجلس و شورا‌ها هم قابل مشاهده است. حتی در سمن‌ها و نظام مهندسی، نظام پزشکی، کانون وکلا و اتاق بازرگانی همین مسیر را می‌روند. باید یک تدبیر اساسی اتخاذ شود و یک اصلاح رویکرد صورت گرفت که اصلاح طلبان در چهارچوب قانون اساسی مشارکت کنند.

جریان حاکم عملا اصلاح طلبان را حذف کردند، اما دیدند رای آن‌ها به سمت‍شان نیامد و مردم از صندوق‌های رای قطع امید کردند. نتیجه این تصمیم را هم دیدیم که در شرایط اعتراضات کشور، جریان‌های موجود را رد کردند.

اصلاح طلبان آماده هستند به شرایط کشور و پاسخ به مطالبات مردم کمک کنند تا جامعه به سمت براندازی نرود اما، متاسفانه مسیری که حضرات و حاکمیت انتخاب کرد، مسیری بود که همه را غیر خودی دانست. فکر نکنید غیر خودی یک بخش محدودی است بلکه اکثریت جامعه را غیر خودی دانسته و طرد کرده است.

آقای آذری جهرمی را یادتان هست که برای فیلترکردن تلگرام احضار کردند؛ وقتی آقای لاریجانی را به عنوان بانی وضع موجود معرفی و رد صلاحیت می‌کنند، شما فکر می‌کنید خانم هاشمی یا اقای اذری جهرمی تایید می‌شوند؟ خیر، اگراین دست فرمانی که انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند، جایی برای غیرخودی‌های آنان باقی نمی‌ماند. این دایره آنقدر تنگ شده که مرکز خودش را هم دارد بیرون می‌اندازد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها