بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴


عوارض عمل بینی

عمل بینی طرفداران زیادی در میان گروه‌های سنی و شغلی مختلف دارد و به نوعی به یک عمل جراحی ساده و راحت تبدیل شده است. علی رغم این سادگی و مزایای فوق العاده عمل بینی برای زیباجویان، این جراحی ممکن است عوارض و خطراتی برای زیباجویان داشته باشد که حتی فکر آن را نیز نمی‌کنند. البته این جراحی نیز مثل هر جراحی دیگری با عوارضی همراه است که تا حدی طبیعی است؛ اما اگر عوارض از این حد عبور کنند، می‌توانند خطراتی را برای زیباجویان ایجاد کنند که قابل جبران نیست.

در ادامه با مهم‌ترین عوارض عمل بینی و نحوه پیشگیری و درمان آنها آشنا می‌شویم.

منظور از عوارض عمل بینی چیست؟

جراحی بینی به این صورت است که تغییراتی بر روی استخوان، غضروف بافت نرم و حتی پوست بینی ایجاد می‌شود تا فرم آن را به شکل دلخواه زیباجو در آورد. این جراحی نتایج سریعی‌ دارد اما نتایج کامل ممکن است 6 ماه تا 1 سال بعد از عمل مشخص شوند. از آنجایی که در عمل بینی به صورت مستقیم مداخلاتی روی بافت‌های صورت انجام می‌شود، ممکن است خطرات و عوارضی را مثل هر جراحی دیگری به همراه داشته باشد.

بروز عوارض جراحی و به خصوص خطرات غیر طبیعی تا حد بسیاری به تجربه و مهارت پزشک و رعایت مراقبت‌های دوره نقاهت بستگی دارد. در صورتی که جراح متبحر با دقت بالا و با ظرافت عمل جراحی را انجام دهد، احتمال بروز عوارض به حداقل می‌رسد و فرد نیز نتایج دلخواه خود را دریافت می‌کند.

شدت و مدت بروز عوارض به بدن فرد نیز بستگی دارد و هر فرد به نوعی به جراحی واکنش نشان می‌دهد؛ چرا که نتیجه هر جراحی به عوامل متعددی بستگی دارد که بررسی تمام آنها در کنار هم ممکن نیست. اما می‌توان گفت که بروز عوارض خطرناک یا عوارض زیبایی (عدم تحقق نتیجه مطلوب) کاملا به جراح و زیباجو بستگی دارد.

مهمترین عوارض عمل بینی چیست ؟

زمانی که عوارض عمل بینی بروز پیدا می‌کنند ممکن است فرد شوکه شده و نتواند اقدام درستی را پیش بگیرد. اما اگر کاملا برای عمل بینی آماده شده باشید و در مورد عوارض آن اطلاعات داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید این عوارض را کنترل کنید. مهم‌ترین عوارض عمل بینی شامل موارد زیر خواهند بود:

درد عمل بینی

معمولا طی فرایند جراحی علی رغم مداخلات قابل توجه در استخوان و غضروف بینی، فرد به دلیل بیهوشی هیچ دردی احساس نمی‌کند. اما بعد از عمل بینی که فرد به هوش می‌آید ممکن است دردناک بودن صورت را تجربه کند که کاملا طبیعی است و در اغلب افراد کم و قابل تحمل است. اغلب پزشک به منظور کاهش درد بعد از عمل بینی داروهای مسکن ایمن تجویز می‌کند.

تورم و التهاب

تورم و التهاب را می‌توان متداول‌ترین عارضه جراحی بینی دانست که کوتاه مدت بوده و اگر در طول زمان بهبود یابد طبیعی است. برای کاهش تورم بینی می‌توان از روش‌هایی مثل کمپرس سرد، نوشیدن آب کافی، نوشیدن آب کرفس و استفاده درست از چسب بینی اشاره کرد. علاوه بر این رعایت مراقبت‌هایی مثل ارتفاع مناسب سر و پرهیز از فعالیت شدید بر بهبود سریع‌تر تورم تاثیرگذار است.

باقی ماندن اسکار و جای زخم

اگر جراح به بهترین جراح بینی نیز مراجعه کند، محل برش بعد از جراحی به صورت اسکار باقی می‌ماند؛‌ اما در صورتی که این برش با بخیه‌های حرفه‌ای بسته شده باشد پس از مدت مشخصی این اسکار از بین می‌رود. به منظور بهبود جای زخم باید از پمادهای تجویز شده جراح استفاده کنید.

مشکلات تنفسی بعد عمل بینی

یکی از عوارضی که برای زیباجویان آزاردهنده است مشکلات تنفسی بعد عمل بینی است. در مدتی که اسپلینت‌های مخصوص قطع خونریزی داخل بینی قرار دارند، راه تنفسی بینی بسته است و تنفس از دهان صورت می‌گیرد. اما در صورتی که بعد از خارج شدن اسپلینت سطح مقطع مجاری بیش از حد کوچک شده باشد، مشکلات تنفسی بعد عمل و اختلالات تنفسی ایجاد می‌شود که ماندگار است. بنابراین بهتر است از اصرار بر کوچک کردن بیش از اندازه بینی خودداری کنید.

گرفتگی بینی بعد عمل

بعد از عمل بینی بدن سعی می‌کند ترشحات و خونابه‌های اضافی را از مسیرهایی مثل حلق خارج کند. از این رو بهتر است بعد از عمل بینی تا جای ممکن به این ترشحات اجازه خارج شدن بدهید. در صورتی که گرفتگی بینی بعد عمل بیش از دو هفته به طول انجامید حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

آبریزش و عطسه

تا چند روز بعد از عمل بینی ممکن است آبریزش و عطسه داشته باشید که بهتر است از راه دهان آنها را خارج کنید. از آنجایی که سرماخوردگی بعد از عمل بینی خطرناک است، ‌پزشک به صورت پیشگیرانه (پروفیلاکسی) آنتی بیوتیک‌هایی را تجویز می‌کند که از عفونت جلوگیری می‌کند. اما در صورتی که احتمال سرماخوردگی می دهید بهتر است سریعا با پزشک خود ارتباط برقرار نمایید.

مشکلات بویایی

گاهی ممکن است به دلیل وجود ترشحات و التهاب بینی، حس بویایی زیباجو تقلیل یابد؛‌ این عارضه طبیعی است و بعد از رفع التهاب حس بویایی نیز بهبود می‌یابد. در غیر این صورت احتمال آسیب به اعصاب بویایی وجود دارد که در این مورد حتما باید با پزشک مشورت کنید.

کبودی بینی و اطراف چشم

در اثر نشت خون مویرگ‌ها به فضای زیر پوستی صورت ممکن است خون مردگی و کبودی ایجاد شود که کاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی ندارد. به منظور رفع سریع‌تر این عارضه کافی است از کمپرس سرد استفاده کنید.

عفونت

یکی از خطرات جراحی بینی که نباید اتفاق بیافتد،‌ عفونت بعد از جراحی است که معمولا ناشی از اشتباهات پزشکی است. البته عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی بعد از عمل نیز در بروز این عارضه نقش دارد. بهتر است بعد از برداشتن گچ یا اسپلینت، با سرم بینی را شستشو دهید تا امکان عفونت به حداقل برسد.

عدم کسب نتیجه مطلوب

اگرچه انتظارات فرد از عمل بینی باید بر اساس واقعیات باشد اما گاهی ممکن است این جراحی به دلیل عدم تبحر و تجربه پزشک یا عدم رعایت مراقبت‌های بعد از عمل نتیجه دلخواه را نداشته باشد. عوارضی مثل آسیب به پوست بینی، کوچک شده بیش از اندازه پره‌های بینی، افتادگی بینی، باقی ماندن جای اسکار، بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی، عدم تقارن سوراخ‌های بینی و ... از جمله این عوارض هستند.

عوارض بیهوشی بعد از عمل

از دیگر عوارض متداول عمل بینی می‌توان به موارد مربوط به داروهای بیهوشی استفاده کرد. این عوارض در اغلب جراحی‌ها مشترک‌اند و شدت آنها در افراد مختلف متفاوت است. متداول‌ترین عوارض بیهوشی شامل:

  • حالت تهوع و استفراغ : یکی از عوارض زودگذر عمل بینی که ممکن است در اثر عوامل مختلفی بروز پیدا کند، حالت تهوع و استفراغ است. معمولا حالت تهوع به دلیل تاثیرات مواد بیهوشی گرفتگی بینی، مشکلات تنفسی و تحریک حلق صورت می‌گیرد. این عارضه معمولا 24 تا 48 ساعت بعد از عمل بهبود می‌یابد و جای هیچ نگرانی برای آن نیست.
  • گلودرد : برای کمک به تنفس حین جراحی از لوله‌های کمک تنفسی (تراشه) استفاده می‌شود که بعد از عمل گلودرد جزئی ایجاد می‌کند که در کمتر از 24 ساعت بهبود می‌یابد.
  • گیجی : بعد از به هوش آمدن ممکن است احساس گیجی و حتی هذیان گفتن را تجربه کنید که طبیعی است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.
  • لرز : لرز بعد از کاهش اثر داروهای بیهوشی کاملا طبیعی است و اغلب در چند ساعت اول بعد از عمل بهبود می‌یابد.

برچسب ها: تدبير24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها