بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
امین رزاق خواه:

آژانس های دیجیتال مارکتینگ از جمله کسب و کارهایی هستند که در مقایسه با بسیاری دیگر از مشاغل، نوپا محسوب می شوند؛ تا جایی که بسیاری از کسب و کارهای سنتی به تازگی به اهمیت خدمات چنین مجموعه هایی پی برده اند. برای این که همکاری میان کسب و کارهای سنتی و آژانس های دیجیتال مارکتینگ ساده تر شود، خوب است که صاحبان کسب و کار قبل از آغاز همکاری با چالش های پیش روی آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران آشنا شوند.

این کار موجب می شود تا کارفرمایان درک بهتری از این فضای کار داشته باشند و با آگاهی نسبت به این مسائل، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنند. در این زمینه صحبت کوتاهی با جناب آقای دکتر امین رزاق خواه، مدیر عامل آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف، داشتیم:

مهم ترین چالش های آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران چیست؟


چالش ها را از دو بعد می توان مورد بررسی قرار داد؛ چالش های درونی و بیرونی. همیشه اولویت ما برای بهبود و ارتقای سیستم، در وهله اول رسیدگی به چالش های درونی است و پس از بهینه سازی سیستم داخلی، نوبت به رفع چالش های بیرونی می رسد. بنابراین، پیش از هر اقدامی باید در ابتدا چالش های پیش روی سازمان را بررسی و ارزیابی کنیم و سپس بر این اساس، به دنبال راهکار مناسب باشیم.

چالش های درونی آژانس های دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی می شود؟

چالش های درونی شامل تمام مشکلاتی می شود که از دل سازمان بر می آید و برای رفع آن ها باید به بررسی سیستم داخلی بپردازیم. از جمله مهم ترین این دغدغه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عدم وجود نیروی متخصص

· مشکلات مالی سازمان

· ضعف مشتریان در درک دقیق شرایط و عدم شناخت دقیق از نیازهای کسب و کار خود

· عدم رشد نیروی انسانی متناسب با جامعه جهانی

· تمرکز مشتری روی یک خدمت خاص

عدم وجود نیروی متخصص

عموم مردم به اشتباه تصور می کنند در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیروهای متخصص بسیاری وجود دارد. باید بگویم که اگرچه کارشناسان بسیاری در این زمینه فعالیت دارند، اما افراد کاربلد و باتجربه ای که به عنوان یک نیروی متخصص، همواره به دنبال به روز رسانی دانش خود باشند، بسیار محدودند.

شاید داشتن دانش اولیه برای ورود به این حوزه کافی باشد، اما حوزه بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال به روز رسانی است و برای موفقیت در این زمینه باید افراد دانش خود را به روز کنند. در غیر این صورت، آمادگی کافی برای فعالیت در آژانس های دیجیتال مارکتینگ را ندارند و نمی توانند خدماتی با سطح کیفی بالا به مشتریان مجموعه ارائه دهند.

بهترین راهکار برای رفع این مشکل، توجه به رشد فردی و اولویت قرار دادن آن است. اگر نیروی انسانی به طور منظم به دنبال ارتقای سطح دانش و آگاهی خود و به روز رسانی آن باشد، خدمات باکیفیت تری می تواند ارائه دهد و نه تنها شرایط کاری بهتر و مزایای بیشتری خواهد داشت، بلکه کارفرما نیز رضایت بیشتری از روند انجام کار و نتیجه حاصل خواهد داشت.

مشکلات مالی سازمان

مشکلات مالی و اقتصادی، چالش های همیشگی کسب و کارها هستند که به واسطه عوامل بیرونی ایجاد می شوند و با تحت تاثیر قرار دادن بخش های داخلی سازمان، می توانند به چالشی درونی برای آژانس های دیجیتال مارکتینگ نیز تبدیل شوند. از آنجا که آژانس ها به طور مستقیم با کسب و کارهای کوچک و بزرگ در ارتباط هستند، این مشکلات مالی و اقتصادی نیز به سرعت به این سازمان ها نیز منتقل می شود.

به بیان دیگر، وقتی شرایط اقتصادی برای جامعه دشوار می شود، شرکت ها و سازمان ها نیز دچار مشکلات مالی می شوند و مدیریت بیشتر و بهتری را طلب می کنند.

ضعف مشتریان در درک دقیق شرایط و عدم شناخت دقیق از نیازهای کسب و کار خود

در بسیاری از موارد، مشتریان درک دقیق و درستی از شرایط کسب و کار خود و نیازهای ان ندارند و به همین علت نمی دانند که دقیقا چه خدماتی به آن ها ارائه شود تا بیشترین بازدهی را از هزینه های صرف شده داشته باشند. مواجهه با این چالش تنها از طریق خدمات مشاوره برای اتخاذ بهترین تصمیم امکان پذیر است.

باتوجه به این که حوزه کسب و کارهای اینترنتی کاملا ملموس نیست و به جای یک محصول قابل لمس، خدمات ارائه می شود، فرد باید دانش اولیه خود را ارتقا دهد تا توانایی صحت سنجی موضوعات مطرح شده توسط مجری را داشته باشد.

عدم رشد متناسب با جامعه جهانی

جامعه جهانی همواره رو به رشد و پیشرفت است؛ اما آیا تمام افراد با چنین تکنولوژی هایی همسو هستند و به سرعت خود را با آن مطابقت می دهند؟ ارتقای تکنولوژی هوش مصنوعی و ورود آن به حوزه دیجیتال مارکتینگ، از جمله مواردی است که پیش بینی میشد در آینده دیجیتال مارکتینگ رخ می دهد اما با سرعت روزافزون پیشرفت تکنولوژی، شاهد گسترش آن در زمینه های مختلف هستیم.

متاسفانه بسیاری از افراد علی رغم اهمیت بالای این مسئله، همچنان تمایلی به استفاده از چنین ابزارهایی ندارند و به طور قطع آسیب های آن را طی مدت زمان کوتاهی لمس خواهند کرد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید زیرساخت های مناسب برای استفاده بهینه از هوش مصنوعی ایجاد شود و از سوی دیگر، با ایجاد پلتفرم های بومی سازی شده بر اساس فرهنگ و وضعیت اجتماعی ایران، افراد را به این سمت و سو هدایت کرد.

تمرکز مشتری روی یک خدمت خاص و عدم ورود به حوزه های دیگر

در بسیاری از موارد، مشتریان تمام تمرکز و هزینه خود را صرف یک خدمت خاص می کنند؛ غافل از آنکه با ورود به سایر حوزه های دیجیتال مارکتینگ می توانند نتیجه به مراتب بهتری به دست آورند. به عنوان مثال، کسب و کارهای بسیاری هستند که صرفا به سئو سایت خود می پردازند و از حضور در سایر شبکه های اجتماعی می پرهیزند. این در حالی است که حضور فعال و موثر در شبکه های اجتماعی و همراه شدن آن با سئو سایت، نتیجه حاصل را به طور چشمگیری بهبود می دهد. مواجهه با این چالش نیز تنها از طریق توجه به خدمات مشاوره امکان پذیر است.

چالش های بیرونی آژانس های دیجیتال مارکتینگ چه مواردی را در بر دارد؟

چالش های بیرون از سازمان، مربوط به تمام مواردی می شود که کنترل آن خارج از دست بخش های داخلی سیستم است و تنها راه مواجهه با آن، پذیرش و مدیریت شرایط موجود است. از جمله مهم ترین این چالش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· وضعیت اقتصادی جامعه

· اختلالات اینترنت

· بسته شدن بعضی فضاهای مجازی بدون ایجاد جایگزین مناسب

· نوسانات شدید بازار و در نتیجه بی توجهی به بحث های مارکتینگ و برندینگ

بررسی چالش های آژانس های دیجیتال مارکتینگ ایران

در این مطلب به بررسی چالش های آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران از دیدگاه مدیر عامل آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف، یکی از کامل ترین شرکت های تبلیغاتی کشور پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله به ایجاد درک متقابل میان صاحبان کسب و کار و آژانس های دیجیتال مارکتینگ کمک کرده باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها