بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران و خانواده اش دوشنبه شب میزبان شخصیت ها، مسوولان، فعالان سیاسی و رسانه ای، مردم و اقوام و خویشاوندان خود بودند که برای ابراز همدردی با آنها به مسجد نور میدان فاطمی تهران آمده بودند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، دوشنبه شب سومین شبی بود که دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، مادر پرهیزگار و سالخورده اش را از دست داده بود.

در این شب، مراسم سومین روز درگذشت بانو «عفت کاشانی» مادر دکتر ظریف برگزار شد؛ بانوی پرهیزگاری که پدرش مرحوم حاج علینقی کاشانی تاجر بزرگ تهران و حامی مراجع تقلید از جمله آیت الله بروجردی و بنیانگذار مسجد هامبورگ بود.

همسر بانو عفت کاشانی و پدر دکتر ظریف نیز از تجار متدین، خیر و مشهور اصفهان بوده است.

بانو عفت کاشانی جمعه 6 آذر ماه به دلیل کهولت سن و بیماری تنفسی در بیمارستان عرفان تهران دار فانی را وداع گفت.



** این مراسم به رغم اعلام قبلی مبنی بر اینکه از ساعت 20 شب آغاز خواهد شد، از قبل از این ساعت آغاز شده بود.



** خیابان منتهی به مسجد نور در میدان فاطمی بسته شده بود و نیروهای انتظامی برای حفظ نظم و امنیت در اطراف مسجد حضور داشتند.



**علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی یکی از شخصیت های عالی رتبه ای بود که ساعتی پس از آغاز مراسم حضور یافت.

لاریجانی به همراه علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دلیل ازدحام جمعیت در بخش ورودی آقایان در مسجد نور، از درب ورودی خانم ها وارد مسجد شد.



** اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، یحیی رحیم صفوی و علی اکبر ولایتی مشاوران رهبر معظم انقلاب، غلامعلی حداد عادل، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری و حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شخصیت های دولتی بودند که در این مراسم حضور داشتند.



** سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان همچون سوریه، سودان، فلسطین، مالزی، چین، آلمان، ژاپن، اندونزی، عراق و مصر هم برای عرض تسلیت به ظریف در این مراسم حضور یافته بودند.



** مجید تخت روانچی، سیدعباس عراقچی، حسین امیرعبداللهیان، حسن قشقاوی و

مهدی دانش یزدی معاونان وزیر امور خارجه (ظریف) و نیز کارکنان وزارت امور خارجه نیز در این مراسم حضور داشتند.



**حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان، محمد رضا خاتمی، حسین موسویان، سیروس ناصری، محمدرضا عارف، محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ، کمال خرازی وزیر پیشین امور خارجه، محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی و فائزه هاشمی، مرتضی تمدن استاندار دولت احمدی نژاد، محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی صدا و سیما، حمیدرضا آصفی، محمد نعیمی پور، محمد علی ابطحی، اعضای شورای نگهبان، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیز از دیگر شخصیت هایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.



** دهها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه های مختلف داخلی و خارجی در بیرون و داخل مسجد نور حضور داشتند.



**دکتر ظریف در قسمت داخلی در ورودی مسجد ایستاده بود. تک تک میهمانانش را اعم از مسوولان و غیرمسوولان استقبال می کرد. گاه با آنان دست می داد و گاه روبوسی و از همگی قدردانی می کرد.

ظریف هنگام تشکر از میهمانان می گفت: خیلی لطف کردید، محبت فرمودید.

وزیر امورخارجه همچنین خطاب به سفیران شرکت کننده در این مراسم و دیگر افراد خارجی می گفت: Tank you



** در بخش ورودی مسجد، گیت های بازرسی تعبیه شده بود که به جز مسوولان و شخصیت ها، بقیه افراد باید از این گیت ها عبور می کردند.



** در بخش بانوان نیز شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری حضور یافته بود که نیم ساعتی در این مراسم حضور یافت و پس از خواندن آیاتی از قرآن کریم، مراسم را ترک کرد.



** پیش از مولاوردی، فائزه هاشمی حضور یافته بود که پس از قرائت فاتحه ای و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مسجد را ترک کرد.



** در بخش بانوان، همسر دکتر ظریف و سایر خانم ها که از بستگان دکتر ظریف بودند، با تک تک میهمانان حال و احوال پرسی و قدردانی می کرد.



** از میان دسته گل هایی که مقامات برای عرض تسلیت به مسجد نور آورده بودند، دسته گل های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین( حماس) و سفیر اسپانیا نمایان تر بود.



** وقتی مهدی هاشمی وارد مسجد نور شد یکی از کسانی که به عنوان صاحب عزا ایستاده بود و آشنایی قبلی با هم داشتند، با وی مصافحه گرمی کرد و سپس با لبخند از او پرسید: شما از بستگان دکتر ظریف هستید؟ مهدی هاشمی پاسخ داد: بله ولی فامیل دور و سپس هر دو لبخندی زدند.



** ملاقات و مصافحه محمدرضا خاتمی با حسن قشقاوی که اینکه معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه است، نیز جالب بود. خاتمی پس از حال و احوال پرسی با ین مقام دولت یازدهم که در مجلس ششم، با یکدیگر همکار بودند، با لبخند به وی گفت: حالا که دیگر رفیق شده ایم.



**به دلیل ازدحام جمعیت در مسجد نور، شبستان دیگر مسجد نیز به روی شرکت کنندگان گشوده شد و دکتر ظریف برای تشکر از شرکت کنندگان تا اواسط راه رو ورودی مسجد آمده بود.



** یکی از شرکت کنندگان در این مراسم که در واقع منتظر وزیر اطلاعات بود تا درخواستش را به او بگوید می گفت ما برای همدردی با قهرمان ملی آمده ایم.



** در پایان این مراسم سخنران نزد دکتر ظریف آمد و گفت: من گفتم از مادر بزرگ، مرد بزرگ پرورش می یابد و شما آبروی مردم، کشور و دین هستید.



** از دیگر نکات جالب این مراسم حضور حسین شریعتمداری بود. وقتی او وارد خیابان مسجد شد، مورد توجه خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت که بلافاصله وارد مسجد شد.

ظریف به محض دیدن شریعتمداری گفت: به به! آقای شریعتمداری. سپس با یکدیگر روبوسی کردند که مورد توجه حضار و عکاسان خبری قرار گرفت.



** مهدی هاشمی: از وکیلم بپرسید

حضور مهدی هاشمی در این مراسم یکی از حاشیه های جالب مراسم بود.

هنگام خروج مهدی هاشمی از مراسم، تعداد زیادی از خبرنگاران اطراف او جمع شدند و از او درباره آخرین وضعیت پرونده اش سوال کردند.

مهدی هاشمی در حالی که لبخند بر لب داشت به هیچ یک از سوالات خبرنگاران پاسخ نداد و در حالی که به سمت خودرو خود به سرعت قدم برمی داشت تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که «از وکیلم بپرسید».



** شمخانی: من آدم اقدام هستم، آدم حرف نیستم

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که هنگام ورود به مسجد به دلیل آنکه کلاهی برسرش گذاشته بود، کمتر خبرنگاری متوجه آمدنش شده بود، هنگام خروج از مراسم در حلقه خبرنگاران محاصره شد.

خبرنگاران پی در پی از او می پرسیدند: رفع حصر موسوی و کروبی در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا رو به مثبت است؟

او بسیار خونسرد اما در عین حال با رویی گشاده به خبرنگاران پاسخ داد: من آدم (اهل) اقدام هستم. آدم حرف نیستم.

شمخانی بار دیگر وقتی با این سوال خبرنگاران مواجه شد، افزود: من هیچ چیز نمی گویم و علت آن این است که من به مراسم ترحیم آمده ام.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا از زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده اید، خبرنگاران شما را ندیده اند؟ گفت: به زودی نشستی با خبرنگاران خواهم گذاشت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که نظر شما درباره اظهارات اخیر علی مطهری چیست؟ گفت: سوال همه شما خبرنگاران یکی است. اجازه دهید چیزی نگویم.



** در حاشیه این مراسم ترحیم، بازار مراجعه مردمی که فهمیده بودند، مسوولان در این مسجد حضور یافته اند، گرم بود.

برخی از مردم در کنار خبرنگاران که روبروی مسجد نور ایستاده بودند، قرار می گرفتند که یا اگر آن مسوول را نمی شناختند، نامش را از خبرنگاران می پرسیدند و یا اگر می شناختند، سووالات و درخواست های خود را مطرح می کردند.



** جوانی از محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت خاتمی پرسید آیا فیس بوکتان را خودتان مدیریت می کنید و مربوط به خودتان است؟

ابطحی پاسخ داد: آری.


** وقتی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسجد نور بیرون آمد، در حلقه خبرنگارانی قرار گرفت که سوالات متعدد خود را از او می پرسیدند.

هنگامی که قصد داشت سوار خودروی خود شود، پیرمرد ژولیده ای در تاریکی شب با صدایی رسا بر سر خبرنگاران فریاد زد و گفت: دست از سر وزیر بردارید. بگذارید برود.آقای جنتی خداحافظ. به پدرتان هم سلام برسانید.

این فرد سپس به محافظان کمک کرد و در ماشین وزیر را بست.



** بازار نامه دادن های مردم به مسوولان نیز در حاشیه این مراسم داغ بود و مردم بسیاری به مسوولان نامه می دادند یا مسوولان حرف های آنان را در شلوغی و تاریکی خیابانهای اطراف مسجد نور می شنیدند و حتی پای نامه هایشان یادداشتی می نوشتند و آن را امضا می کردند.

برخی نیز از فرصت استفاده می کردند و هنگامی که مسوولان شماره های خود را به خبرنگاران می دادند آنان نیز فرصت را غنیمت می شمردند و شماره را کامل شنیده یا نشنیده، یادداشت می کردند.


** فرد میانسالی نیز در تاریکی شب خطاب به یکی از مسوولان با صدایی بلند گفت: من پول ماکسیما نمی خواهم، پول ساندویچ می خواهم.


** نیروی های انتظامی هنگام خروج مسوولان از مسجد نور راه را برای آنان باز می کردند تا به راحتی بتوانند به سمت خودروی خود حرکت کنند که در این هنگام فردی خطاب به نیروهای انتظامی در انتهای خیابان رو به مردم و خبرنگاران فریاد زد: من محافظ و خودرو ندارم، راه را برای من هم باز کنید.


** در حالی که این مراسم رو به پایان بود، بعضی از شرکت کنندگان با تلفن های همراه خود سعی داشتند با دکتر ظریف عکس یادگاری بگیرند که آقای وزیر به رغم عزادار بودنش همچنان با رویی گشاده این درخواست ها را می پذیرفت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها