بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
خبرگزاری قاره آفریقا (پن افریکن) روز دوشنبه در گزارشی از نیویورک از ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت انسانی در سودان جنوبی خبر داد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ˈدانیل مک ایساکˈ سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که سه هفته جنگ و خونریزی در سودان جنوبی موجب شده تا وضعیت بشردوستانه پناهجویان و آوارگان این کشور به حد بسیار وخامت برسد.

وی ضمن استقبال از مذاکرات صلح این کشور که از روز پنج شنبه گذشته با میانجیگری کشورهای شرق آفریقا (ایگاد) در اتیوپی آغاز شد، افزود: سازمان ملل آماده است تا با کمک دیگر نهادهای منطقه ای و بین المللی برای بهبود وضعیت انسانی در سودان وارد عمل شود.

ایساک ابراز امیدواری کرد تا دو طرف درگیر در سودان بتوانند طی این مذاکرات به راه حل مسالمت آمیزی دست یابند که از وخامت اوضاع انسانی در آن کشور از جمله کشتار و آواردگی شهروندان این کشور و همچنین در کشورهای همسایه بکاهد.

مذاکرات صلح سودان پس از سه روز وقفه، از ظهر امروز در اتیوپی از سر گرفته شد تا طرفین بتوانند طبق توافق درباره صدور اجازه لازم برای ورود ناظران و نیروهای بشردوستانه بین المللی و تعیین سرنوشت افراد بازداشت شده با یکدیگر مذاکره و تصمیم گیری کنند.

ˈعمرالبشیرˈ رییس جمهور سودان نیز امروز با ورود به جوبا پایتخت سودان جنوبی در مذاکره با مقامات این کشور، خواستار پایان تنش های داخلی پس از کودتای 25 آذرماه در کشور همسایه جنوبی خود شد.

سودان جنوبی که از 19 خرداد 1390 در یک همه پرسی عمومی از سودان شمالی به مرکزیت خارطوم جدا شد، اولین کودتای نظامی را بامداد دوشنبه 25 آذر به رهبری ˈریک ماشارˈ معاون رییس جمهوری این کشور تجربه کرد.

این کودتا که از ساعت 22 یکشنبه 24 آذر آغاز شد به گونه ای شکل گرفت که ابتدا صدای تیراندازی در اطراف پایگاه ارتش سودان جنوبی موسوم به ˈارتش مردمی برای آزادسازی سودان ˈ به گوش ساکنان جوبا رسید و پس از آن درگیری های شدیدی با نیروهای دیگر واحدهای گارد ریاست جمهوری آغاز شد.

پس از آن تعدادی از نیروهای نظامی از ارتش جدا شدند و درگیری های مسلحانه گسترش یافت به گونه ای که برخی افراد مسلح تلاش کردند وزارت دفاع را به اشغال خود درآورند که موفق نشدند.

براثر این ناآرامی ها و زد و خوردها، تاکنون بیش از 30 هزار نفر کشته و حدود 400 هزار نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده و بر نگرانی ها از گسترش بحران به درگیری های قبیله ای بین قبائل ˈدینکاˈ که اکثریت جمعیت سودان جنوبی را تشکیل می دهد، افزوده است.

گرچه ˈماشارˈ از سوی ˈمیاردیتˈ رییس جمهوری برکنار شد، ولی ˈماشارˈ نیز متقابلا رییس جمهوری را فاقد وجاهت قانونی دانست لذا همین تضاد موجب بروز درگیری های خشونت بار در چندین شهر این کشور شد و چند شهر نفت خیز سودان جنوبی به مدت چند روز در دست کودتاچیان بود.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل این هفته اعلام کردند که خشونت ها در سراسر سودان جنوبی همچنان ادامه دارد و از کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و نظامیان بازداشت شده و همچنین کشف شمار قابل توجهی از اجساد در جوبا و شهرهای بور و ملکال خبر دادند.

دولت خواستار آتش بس برای مذاکره با شورشیان بود، ولی شورشیان انجام مذاکرات را منوط به کناره گیری رییس جمهوری از قدرت کردند.

طرفین به رغم میانجیگری نهادها و شخصیت های بین المللی و منطقه ای به شرایط یکدیگر برای مذاکرات صلح تمکین نکرده ولی سرانجام موافقت کردند مذاکرات از پنجشنبه گذشته ابتدا به صورت غیررسمی و سپس به طور رسمی در آدیس آبابا ادامه یابد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها