بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
زیردریایی پیشرفته فاتح بزودی رونمایی می‌شود. با رونمایی از این زیردریایی، چرخه انواع زیرسطحی‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین تکمیل می‌شود.

در عصر حاضر که میزان قدرت نظامی کشورها به تجهیزات و ادوات و همچنین یگان‌های نظامی در خشکی، هوا و دریا بستگی دارد، یگان‌ها و تفنگداران دریایی و همچنین تجهیزات نیروی دریایی از اهمیت قابل ملاحظه برخوردار است.

امروزه بسیاری از کشور با توجه به این که بیش از 70٪ سطح کره زمین را آب پوشانده یعنی نزدیک به 360 میلیون کیلومتر مربع از مجموع مساحت 510 میلیون کیلومتر مربعی کره زمین، دریا برای استفاده نظامی و یا دفاع نظامی از جایگاه خاص‌تری برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از این دایره مستثنی نیست و با در اختیار داشتن یک آبراهه استراتژیک به نام تنگه هرمز (Strait of Hormuz) توان دریایی خوبی در مرزهای آبی خود در جنوب کشور دارد. خلیج فارس و دریای عمان امروز به عنوان یکی از بازوهای نظامی ایران برای دفاع از حریم آبی خاکی به شمار می‌رود.

در حال حاضر یگان‌های دریایی مستقر در جنوب کشور با در اختیار داشتن انواع کشتی‌های جنگی اعم از ناو، ناوچه و قایق‌های تندرو و همچنین زیرسطحی‌های مختلف از جمله "غدیر و نهنگ" و زیردریایی سنگین "طارق"، امنیت کاملی در مرزهای آبی جنوب برقرار کرده است.

در اختیار داشتن زیرسطحی‌های سبک (کلاس غدیر) و همچنین بهینه سازی و تعمیر زیردریایی سنگین طارق، جمهوری اسلامی ایران را در دارا بودن زیرسطحی‌ها و دانش تعمیر و نگهداری و همچنین ساخت آنها، به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده بود اما همواره جای خالی زیرسطحی بومی "نیمه‌سنگین" که بتواند حلقه وصل زیردریایی‌های سبک و سنگین باشد، محسوس بود.
در همین زمینه، متخصصان داخلی کشورمان از مدت‌ها قبل ساخت زیر دریایی نیمه سنگین را در دستور کار قرار داده نام ان را فاتح گذاشتند. هم اکنون مراحل ساخت این زیردریایی روبه پایان بوده و در آستانه رونمایی قرار دارد.

دریادار غلامرضا بیغم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت زیردریایی فاتح، از پایان مراحل ساخت "فاتح" در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: در حال حاضر مراحل ساخت این زیردریایی در صنایع وزارت دفاع ادامه دارد ولی روند ساخت این زیرسطحی بزودی به پایان خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد که مراحل ساخت زیردریایی فاتح هرچه زودتر به پایان رسیده و این زیرسطحی به چرخه دفاعی کشور اضافه شود.

"فاتح" نام جدیدترن زیردریایی ساخت ایران است که متخصصان صنایع نظامی ایران با استفاده از امکانات بومی و ساعت‌ها تلاش شبانه‌روزی آن را به مرحله نهایی رسانده‌اند تا نام ایران در زمره سازندگان معدود زیردریایی‌های با تناژ بالا ثبت شود.

** ویژگی‌های زیردریایی فاتح

از جمله مهمترین ویژگی‌های فاتح ایرانی می‌توان به داشتن قدرت بالا در جابجایی، سرعت قابل قبول در عمق زیاد دریا، تجهیز به اژدر و قابلیت مین‌گذاری دریایی و چندین و چند ویژگی دیگر اشاره کرد.

این زیرسطحی حدود 527 تن وزن داشته و یک زیردریایی نیمه سنگین محسوب می‌شود که تناژ آن در زیر دریا 593 تن است. تجهیز به سیستم صوتی برای شناسایی ادوات دریایی دشمن و سیستم دفاع موشکی از دیگر ویژگی‌های این زیردریایی به شمار می‌رود.

در ساخت این زیردریایی تجهیزات عملیاتی بسیار بهتر و برتری نسبت به زیرسطحی‌های غدیر بکار گرفته شده به طوری که فاتح، توانایی حرکت در عمق 200 متری زیر دریا را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی آن هم "250 متر" است.

ویژگی دیگر این زیر سطحی، مداومت 35 روزه عملیات در زیر آب است. این ویژگی بسیار مهمی در عملیات و ساخت زیرسطحی‌ها به شمار می‌رود. البته گفته می‌شود که "فاتح ایرانی" به سیستم تطبیق با محیط و آب‌‌ها نیز مجهز است.

با پیوستن "فاتح" به سازمان رزم دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های جنوبی کشور، حلقه بکارگیری انواع زیرسطحی‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین با تناژ مختلف و ماموریت‌های جداگانه، کامل می‌شود.
منبع:تسنیم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها