بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی خبر داد
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از مشاهده و ثبت علمی چند نمونه جانور دریایی جدید از قبیل فیل دریایی، عنکبوت دریایی و فرشته دریایی ...
تدبیر24: رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از مشاهده و ثبت علمی چند نمونه جانور دریایی جدید از قبیل فیل دریایی، عنکبوت دریایی و فرشته دریایی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

دکتر چگینی اظهار داشت: به دنبال گشت‌های اقیانوس‌شناسی خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز(PG-GOOS) که از آبان ماه سال گذشته تا آبان ماه امسال در آبهای شرق و غرب خلیج فارس و دریای عمان انجام شد، محققان زیست شناسی دریایی پژوهشگاه موفق به شناسایی و ثبت علمی چند گونه جانوری جدید در کل آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و چند گونه جدید در آب‌های ایرانی خلیج فارس و دریای عمان شدند.

وی خاطرنشان کرد: محققان پژوهشگاه در این گشت که بزرگترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است برای نخستین بار موفق به نمونه‌برداری از زئونوستون و دیاتومه‌های کفزی در آب‌های ایرانی خلیج فارس و دریای عمان شدند. این گونه ها که قدرت شنا ندارند تنها در بسترها دریاها زندگی می‌کنند.

در این مطالعات، ترکیب، فراوانی و پراکنش مکانی و فصلی فیتوپلانکتون‌ها، زئوپلانکتون‌ها، زئونوستون‌ها و لاروماهیان منطقه نیز بررسی شد.

چگینی از معرفی دیاتومه‌های کفزی و میوبنتوزها و معرفی چند گونه پلانکتونی و زئونوستونی برای اولین بار از آبهای ایرانی خلیج فارس خبر داد و گفت: در میان این نمونه ها گونه هایی از فیل دریایی، فرشته دریایی و حشره دریایی مشاهده می شود. در میان کفزیان هم عنکبوت دریایی برای اولین بار از آبهای خلیج فارس گزارش شد.

وی در ادامه از شناسایی و گزارش چندین گروه میوبنتوز برای نخستین بار در آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان، شناسایی یک پاروپای پلانکتونی برای نخستین بار از آبهای ایرانی دریای عمان و شناسایی یک نرم تن پلانکتونی برای اولین بار در دریای عمان خبر داد و گفت: در میان موجودات دریایی شناسایی شده، یک گونه از شعاعیان، یک گونه از پاروپایان، یک گونه از پرتاران و یک گونه از حشرات دریایی برای اولین بار در کل خلیج فارس و یک گونه جورپایان و بالانوسان، چهار نمونه از کیسه تنان، چهار گونه از نرم تنان و چهار گونه از پرتاران برای نخستین بار در آب‌های ایرانی خلیج فارس شناسایی و گزارش شدند. طی این گشت تحقیقاتی در دریای عمان هم یک گونه از نرم تنان برای نخستین بار در کل دریا و یک گونه نرم تن، یک گونه پرتار، دو گونه از کیسه تنان و یک نمونه از پاروپایان در محدوده آب‌های ایرانی این دریا گزارش شدند.

دکتر حمید رضایی، سرپرست تیم تحقیقاتی گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان هم در توضیح گونه های جانوری شناسایی شده جدید اظهار کرد: این گونه‌های جدید شامل سه دسته از موجودات زئوپلانکتونی، زئونوستونی و کف زی در آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان است.

وی گفت: این نمونه‌ها متعلق به گروه‌های پاروپا، لارو نرم تنان و سخت پوستان پلانکتونی است که شامل نرم تنان پلانکتونی مثل فرشته دریایی، فیل دریایی، پروانه پلانکتونی دریایی و نرم‌تن کاردیوپدا- حشره دریایی نوستونی- کف زیان دریایی مثل عنکبوت دریایی و برخی از کف زیان کوچکتر میوفونا مثل نماتودها و سایر گروه‌ها مثل روزنه داران و پرتاران است.

بزرگترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با حضور 70 محقق و پژوهشگر و با هدف حفاظت از محیط زیست و بررسی پارامترهای دریایی و اقیانوسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان از 25 آبان 1391 آغاز شد و در اواخر آبان 1392 به پایان رسید.

در این گشت اقیانوس شناسی، نمونه‌برداری‌های مختلفی ازجمله زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، علوم جوی، مدل سازی گردش آب و متغیرهای فیزیکی و دینامیکی آبهای خلیج فارس و دریای عمان اندازه گیری شد.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها