بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
رییس سازمان انرژی اتمی:
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران به طور داوطلبانه تولید اورنیوم 20 درصدی را تعلیق کرد
تدبیر24: علی‌اکبر صالحی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اجرای توافق ژنو که از دوشنبه - 30 دی‌ماه - توسط ایران و 1+5 صورت گرفت، افزود: اقدامات ما در دو بخش غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین اراک بود. ما پذیرفتیم برای شش ماه تولید اورانیوم 20 درصد را متوقف کنیم و برای این کار باید اتصال آبشارها را مُهر و موم می‌کردیم که کارابتدا در نطنز و سپس در فردو انجام شد.

وی درباره رآکتور آب سنگین اراک ادامه داد: قرار بر این شد که آب سنگین به رآکتور اراک منتقل نشود که البته ما قصد این کار را هم نداشتیم. دیگر اینکه سوخت به این مجتمع منتقل نشود که آن هم ضرورتی نداشت. همچنین بازرسان از انبارهای رآکتور آب سنگین اراک بازدید کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در اصفهان اورانیوم UF6 غنی شده است که نگهداری آن به شکل گاز مشکل است. قرار شد نصف آنها به اکسید اورانیوم تبدیل شود که به هر حال باید این کار می‌کردیم و نصف دیگر را هم باید رقیق کنیم.

وی با اشاره به بازدید بازرسان از تأسیسات اصفهان در یکی دو روز اخیر نیز گفت: بازرسان از میزان اورانیوم تولید شده ایران و جاهایی مثل دستگاه پرس و کوره که سوخت در آن تبدیل به قرص می‌شود، بازدید کردند. آنها اول می‌خواستند این مکان‌ها و تجهیزات را مُهر و موم کنند اما الان موقتاً دوربین بر روی کوره گذاشتند تا مطمئن شوند که ساخت قرص سوخت در مدت شش ماه صورت نمی‌گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه "ایران در هر ماه 15 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید می‌کرد"، گفت: بنا به تصمیم خودمان و به طور داوطلبانه تولید اورانیوم 20 درصدی را تعلیق کردیم.

صالحی ادامه داد: ما هیچ وقت به دنبال اورانیوم 20 درصد نبودیم. برخی عزیزان این فعالیت را طوری در کشور مطرح کردند که همه فعالیت‌های سازمان را تحت‌الشعاع قرار داد. الان به اندازه نیاز اورانیوم 20 درصد تولید کردیم که بخشی از آن برای استفاده در رآکتور تهران به صفحه سوخت تبدیل و بخشی ذخیره شده است که برای سه - چهار سال سوخت داریم و دیگر بیشتر از این انباشت سوخت 20 درصدی توجیه ندارد و برای حفظ منابع اورانیوم خود برای تولید سوخت تا غنای 5 درصد نیاز داریم این منابع را حفظ کنیم.

وی در ادامه صحبتهایش تصریح کرد: اگر یک کیلو گرم اورانیوم 5 درصد بخواهیم، باید 10 کیلو اورانیوم طبیعی مصرف کنیم اما می‌خواهیم برای مصرف اساسی در نیروگاه‌های برق از جمله نیروگاه بوشهر این منابع را حفظ کنیم.

صالحی در رابطه با متوقف شدن تعدادی از زنجیره‌های سانتریفیوژ که به تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد می‌پرداختند، با تاکید بر اینکه "12 آبشار موجود در سایت فردو هیچ وقت کار نمی‌کرده و این تصمیم در دولت قبل اتخاذ شده بود که تصمیمی سیاسی بود تا گاز به این ماشین‌ها تزریق نشود و الان هم این کار صورت نمی‌گیرد"، افزود: در ضمن حدوداً 9 هزار سانتریفیوژ داریم که 1000 تای آن از نسل IR-2m است و به آنها هم گاز تزریق نشده است.

وی همچنین گفت: سانتریفیوژهایی که به تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد می‌پرداختند از کار بازنمی‌ایستند و بلافاصله 5 درصد تولید می‌کنند و تولیدات 5 درصد ما به این ترتیب افزایش می‌یابد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره رآکتور اراک نیز افزود: رآکتور اراک هنوز کارش تمام نشده است و هنوز آغاز به کار نکرده است. ما کارخانه تولید آب سنگین را داریم که مدت‌هاست مشغول کار است اما رآکتور هنوز کارش تمام نشده است و دو - سه سال طول می‌کشد تا تکمیل شود. بر اساس توافق ژنو تجهیزاتی از جمله هاتسل، پمپ‌های اصلی مدار اولیه و اتاق کنترل است که برخی از این تجهیزات اصلا قرار نبود در مدت شش ماه آینده نصب و راه‌اندازی شوند.

وی درباره ادعای غرب درخصوص رآکتور اراک و استفاده احتمالی از پلوتونیوم در مصارف غیرصلح آمیز گفت: اینکه ممکن است از پلوتونیوم برای مصارف دیگر استفاده کرد، سر و صدای زیادی را درباره رآکتور اراک به طور غیر واقعی ایجاد کرد. اما سوخت رآکتور اراک اگر یک سال در رآکتور بماند هر چند پلوتونیوم 239 تولید می کند اما عناصر همزاد مثل پلوتونیوم 240 تولید می کند که سمی است و جداسازی آنها در فضای عادی امکان پذیر نیست و تجهیزات و هاتسل های خاص و پییده می خواهد.

صالحی تصریح کرد: البته ما از حق بازفراوری عدول نکردیم و از هیچ حقی در چرخه سوخت عدول نکرده ایم. ما داوطلبانه گفتیم غنی سازی خود را در سطح 5 درصد نگه می داریم و آنها باید بالاتر از آن را تضمین دهند که تامین می کنند و اگر نکردند، می رویم و خود مان می سازیم. ما رآکتور اراک را برای مصارف تحقیقاتی می خواهیم، نه بازفراوری.

وی درباره قطع شدن اتصالات میان سانتریفیوژها که اوباما از آن به "برچیده شدن" نام برده است، چقدر زمان نیاز است تا روند تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد به قبل بازگردد؟ گفت: چند ساعت. زنجیره ها سرجایش است و یک لوله تغدیه است که آن را مهر و موم کردیم و به راحتی باز می شود و به مرحله قبل و تولید اورانیوم 20 درصدی باز می گردد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مفهموم رقیق شدن و اکسید شدن نیز اظهار کرد: اکسید شدن برای تبدیل اورانیوم 20 درصدی به به صفحه سوخت استفاده می شود و در اصفهان صورت می گیرد و رقیق سازی برای تبدیل اورانیوم 20 درصدی به 5 درصدی در نطنز صورت می گیرد.

وی در پاسخ به رسشی درباره اینکه آمریکا این گونه بیان می کند که با اجرای توافق، ایران را از مواضعش عقب نشانده است، خاطرنشان کرد: 1+5 خواستند که ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران را بگیرند بر این اساس که اگر ایران خواست اورانیوم تا غنای 90 درصد تولید کند زمان بیش تری بگیرد، اما ما اعلام کردیم که به دنبال تولید، انباشت و استفاده از سلاح هسته ای نیستم، اما آنها به شیوه خود برخورد می کنند. ما توانستیم با اشارات رهبری و کمک های آقای روحانی و تجربیاتشان و نیز انسجام در کشور روند را پیش ببریم. من به مردم قول می دهم که تولید اورانیوم تا غنای 5 درصد در حال تولید است و فعالیت رآکتور اراک نیز ادامه دارد.

صالحی ادامه داد: مردم مطمئن باشند مسئولان در جهت تامین منافع ملی تصمیم‌گیری می کنند و تصمیمات جمعی است و بر اساس جمع بندی ها تصمیمات انجام می گیرد. باید تفاهم را در شرایط زمان و مکان خود بسنجیم که تا امروز به نفع ما بوده است.

وی تصریح کرد: چه بسا اگر هم توافق نمی کردیم بنده به عنوان مسئول سازمان انرژی اتمی اعلام می کردم که دیگر نیاز به تولید سوخت20 درصد نداریم و به اندازه نیازمان تولید کرده ایم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در سال‌های 82 اظهار کرد: در آن سال‌ها همه تلاش ما این بود که جلوی اجماع جهانی را بگیریم و آقای روحانی موفق به این کار شد و الان آنها دارند سعی می کنند جلوی اجماع داخلی ما را بگیرند که باید حواسمان باشد و جلوی آنها را بگیریم. الان زمان این که بخواهیم متفرق شویم، نیست. البته این به معنای آن نیست که نقد نکنیم. دولت ظرفیت نقد منصفانه را دارد و برخی نقدها هم وارد است. ما الان باید مواظب باشیم که کمتر اشتباه کنیم و اگر نقدها در جهت اصلاح امور و توجه دادن به مذاکره کنندگان باشد، خوب است.

رییس سازمان انرژی اتمی، بی‌ابهام‌ترین بخش توافق ژنو را بخش تحقیق و توسعه دانست و گفت: الان کشور صاحب نسل جدیدی از سانتریفیوژ است که 15 برابر سانتریفیوژهای قدیمی توان دارد و SWU آن 24 است. آنها از این پیشرفت ایران خیلی ناراحت شدند و خواستند که ما آن را از دور خارج کنیم اما ما نپذیرفتم و در نهایت آنها این سانتریفیوژ را پذیرفتند. این حق ماست و توافق هم این حق را به ما داده است.

وی تاکید کرد: ما روی همه نوع سانتریفیوژ جدید در بخش تحقیق و توسعه کار می کنیم و محدودیتی نداریم. ما الان در حال تست سانتریفیوژ جدید هستیم و فقط برای تولید سوخت نمی توانیم از آن استفاده کنیم. این ماشین ها اورانیوم را غنی می کنند اما دوباره آن را مخلوط می کنیم.

صالحی درباره نسل جدید سانتریفیوژ که اخیرا به آژانس اعلام شده است، گفت: وقتی این موضوع مطرح شد سر و صدای زیادی ایجاد کردند، اما بعد پذیرفتند و گفتند که گاز تزریق نکنید و ما آن را پذیرفتیم که در این مدت بر روی تست مکانیکی آن کار کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ارائه اطلاعات مراکز هسته ای کشور به آژانس نیز اظهار کرد: اگر ما پروتکل الحاقی را امضا می کردیمزو از آن جایی که برخی خواسته هایی که در توافق است برگرفته از مفاد پروتکل است، باید این مفاد رو بدون چون و چرا اجرای می کردیم، اما الان برای شفاف سازی و اعتمادسازی این کار را انجام می دهیم و مشکلی هم نداریم. ما مشخص کردیم از مراحل تولید و ساخت روتور سانتریفیوژها بازدید مدیریت شده صورت گیرد.

وی ادامه داد: در تفاهم نامه ای که با آقای آمانو سه ماه پیش امضا کردیم، پذیرفتیم که تقاضاهای آژانس را اجابت کنیم. ضرورتی ندارد طبق پادمان اجازه بازدید از تولید آب سنگین دهیم، اما گفتیم بیایند و بازدید کنند. این ها از روی بی اعتمادی که به ایران دارند این درخواست ها را مطرح می کنند و ما برای تلطیف فضا اجازه بازدید دادیم که البته انعکاس مثبتی هم در گزارش اخیر آمانو درباره برنامه و فعالیت های هسته ای ایران داشت.

رییس سازمان انرژّی اتمی در خصوص غنی سازی با لیزر نیز گفت: ما پیش از این هم اعلام کردیم که غنی سازی از طریق لیزر را کنار گذاشتیم و مربوط به سال ها قبل است، اما چون آقای احمدی نژاد در جایی به این مساله اشاره کردند این ابهام برای آنها به وجود آمد. در حالی که ایران در سال 2003 لیزر را به طور کلی کنار گذاشت. ما نامه نوشتیم به آژانس که صحبت آقای احمدی نژاد ناظر به صحبت های گذشته بوده است.

وی در برابر این پرسش که الان وضعیت سازمان انرژی اتمی از این جهت که روند پیشرفت و حرکت به سمت جلو چگونه است؟ پاسخ داد: شتاب ما خوب است. سازمان از قبل از انقلاب تاکنون مراحل مختلفی را طی کرده است و با اقتدار می گوییم که در مرحله خوبی هستیم. تا مقاطعی باید به کمیت اهمیت می دادیم و الان خیلی شتاب کمیتی نداریم و می خواهیم کیفیت سانتریفیوژها ا بالا ببریم و این برای ما صرفه اقتصادی هم دارد.

صالحی اضافه کرد: از سویی مأموریت اصلی سازمان ساخت نیروگاه های اتمی است و سایر فعالیت ها برای تأمین سوخت مطمئن نیروگاه‌هاست. در زمینه اکتشاف در حال برداشتن قدم های مهم هستیم که در آینده درباره آن صحبت خواهم کرد، هم چنین با روس ها برای ساخت نیروگاه وارد بحث شدیم و امیدواریم در سال 93 شاهد کلنگ زنی آن باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: در میان مدت قرار شده چهار هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم، البته به معنای این نیست که همه را با هم داشته باشیم. در بوشهر واحد دوم سال آینده کلنگ زده می شود و دو سال به دوسال کلنگ‌های بعدی را می‌زنیم.

وی همچنین از برنامه سازمان انرژی اتمی برای تأمین تجهزات به کار گرفته شده با استفاده از پرتو مثل پت، گاما کمرا، و سیکلوترون و غیره خبر داد و گفت: دراین زمینه نیز قراردادی با وزارت بهداشت بستیم تا ماشین‌های تولید واکسن را برای آنها بسازیم.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
payam
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
0
بس کنید این عوام فریبی رو قباهت داره والا با این زنو چایی که نوشتین بگو 100 برابر چه فایده
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها