بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
وقت، هزینه و مشکلات راه دغدغه گردشگری است اکنون گردشگری الکترونیک به عنوان نسخه جدید گردشگری می خواهد این مساله را رفع کند. گشت و گذار در نقاط مختلف دنیا در چند لحظه شاید باور نکردنی نباشد اما ابزارهای الکترونیک آن را باورپذیر کرده است.
تدبیر24: وقتی سفر می کنیم تصاویر خیال انگیز جاده، خیابان، ساحل یک لحظه ما را رها نمی کند هنوز از این ذهنیات رهایی نیافته ایم که غذاهای محلی و صنایع دستی مقابل چشمانمان قرار می گیرند اما هنگامی که می خواهیم کمی بیشتر به گشت و گذار بپردازیم زمان بازگشت فرا می رسد.

دوست داشتیم سفر ما بیشتر به درازا می کشید و از سفر و گشت و گذار لذت می بردیم اما وقت و هزینه این مجال را از ما می گیرد.

گردشگری الکترونیک می خواهد با صرف کمترین وقت و هزینه ما را به گشت و گذاری طولانی و گسترده میهمانی کند.

حالا این پرسش مطرح است که گردشگری الکترونیک چیست؟

گردشگری الکترونیک بیشتر به اینترنت متکی است؛ استفاده از فناوری اطلاعات و ابزار های الکترونیک، مانند سی دی، تلفن همراه، نقشه، تصاویر سه بعدی، عکس و فیلم و شبیه سازی های کامپیوتری در این نوع گردشگری کاربرد دارد.

دراین نوع گردشگری به مدد فناوری نوین بازدید از موزه ها، بناهای قدیمی، آثار باستانی و مناظر زیبای مناطق گوناگون بدون طی جاده ها و صرف کمترین هزینه صورت می گیرد.

اگر چه گردشگری الکترونیک در ایران و برخی کشورها، هنوز تازه و نوپاست، اما در بسیاری از کشورها از جمله کانادا و آمریکا، جای خود را پیدا کرده است.

یک گردش گر یا مسافر الکترونیکی معمولا پس از ورود به یک سایت گردشگری، انتظار دسترسی به سرویس ها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد.

اطلاعات کلی در مورد وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر، به صورت آنلاین و 24 ساعته و پیش بینی چند روز آینده در گردشگری الکترونیک صورت می گیرد.

ارائه اطلاعات در مورد راه های ارتباطی منطقه؛ به طور مثال از طریق راه آهن، راه دریایی، یا هوایی، راه شوسه و یا مسیرهای صعب العبور کوهستانی از طریق فناوری نوین انجام می گیرد.

معرفی آثار و بناهای تاریخی، فهرست موزه ها و گالری ها و مکان های دیدنی، همراه با ساعت بازدید و ... .، نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبداء و مقصد و خدمات دیگر ازجمله کارکردهای گردشگری الکترونیک است.

هرچند گردشگری الکترونیک به اندازه مسافرت های واقعی، لذت بخش و خاطره انگیز نیست، اما از آن جا که به همه مردم و بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و فرهنگی آنها این امکان را می دهد تا از مناطق دیدنی دنیا بازدید کنند، صنعتی قابل توجه، محسوب می شود.

این شیوه گردشگری در ایران در آغاز راه است و به نظر می رسد هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید هم اکنون برنامه ریزی برای تحقق اهداف گردشگری الکترونیک در کشور آغاز شده است.

علیرضا ترحمی با اشاره به برنامه های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به منظور تحقق اهداف گردشگری الکترونیک خاطرنشان کرد: واگذاری مسئولیت اجرایی به بخش خصوصی به منظور سرعت در انجام خدمات ازجمله این برنامه ها است.

وی همچنین گفت: ایجاد مرکز داده در راستای گردآوری و یکپارچه کردن اطلاعات حوزه گردشگری و متولیان مرتبط، ارائه مکانیزم های ارتباطی بین دولت و موسسات و تاسیسات گردشگری به منظور ارسال اطلاعات مربوطه مطابق با استانداردهای بین المللی،ایجاد شبکه گردشگری در صدا و سیما به منظور معرفی آثار و جاذبه های گردشگری در عرصه جهانی و... از جمله این برنامه ها به شمار می رود.

ترحمی با تاکید بر اهمیت گردشگری الکترونیک و نقش آن در توسعه و رونق بخش های مختلف صنعت گردشگری گفت: حوزه فناوری و گردشگری یا همان گردشگری الکترونیک را می توان تلفیقی از روش های علم فناوری و صنعت گردشگری دانست که هر دو حوزه از مولدهای مهم اشتغال و درآمد در دنیای کنونی هستند.

وی اضافه کرد: گردشگری الکترونیکی ابزاری برای تحقق اطلاع رسانی در خصوص جاذبه های گردشگری، امکان ارائه خدمات به صورت آنلاین، صرفه جویی در زمان وهزینه ها، فراهم آوردن تمهیدات لازم به منظور تصمیم گیری آسان گردشگران در انتخاب مکان های هدف گردشگری و ایجاد سیستم های جامعه اطلاعاتی از موسسات، تاسیسات و مسیرهای گردشگری است.

نسرین صالحی کارشناس گردشگری روز سه شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: گردشگری الکترونیک ایده بسیار خوبی است اما برای کسب نتیجه بهتر از این نوع گردشگری باید مردم آموزش های لازم را در این خصوص ببینند.

نویسنده کتاب طبیعت گردی در ایران افزود: گردشگری الکترونیک این امکان را برای مردم و گردشگران فراهم می کند که پیش از عزیمت به سفر واقعی، ضمن ورود به سایت مورد نظر اطلاعات کافی و درخور از مقصد دریافت کنند.

وی اضافه کرد: جمع آوری این اطلاعات به گردشگر کمک می کند که استفاده لازم را از سفر ببرد زیرا او با اطلاعات کافی به این سفر عزیمت می کند که در روند سفر او بسیار مفید و موثر خواهد بود.

این کارشناس گفت: مطالعه کتاب ها در این زمینه هر چند می تواند به گردشگر برای شناخت مقصد کمک کند اما اختصاص سایت ویژه در این خصوص سبب می شود که گردشگر هر چه سریعتر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابد.

صالحی افزود: این نوع سایت گردشگری برای استفاده همگان طراحی می شود و فقط برای استفاده محققان و پژوهشگران ایجاد نمی شود زیرا محقق در هر صورت به اطلاعات مورد نظر دست می یابد.

وی در دسترس بودن گردشگری الکترونیک را از مزیت های این نوع گردشگری دانست و گفت: در این نوع گردشگری اطلاعات در کمترین زمان و با هزینه بسیار ناچیز در اختیار گردشگر قرار می گیرد.

صالحی به پشتیبانی و حمایت از ایجاد این نوع گردشگری در کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد این نوع گردشگری نیازمند متولی است زیرا ساخت و جمع آوری اطلاعات آن به اعتبار نیازمند است.

در گردشگری الکترونیک فرصت معرفی بسیاری از اماکن و محصولات محلی و بومی از جمله صنایع دستی حاصل می شود و حتی از طریق تجارت الکترونیک به فروش تولیدات و صنایع دستی کمک می کند.

گردشگری الکترونیک مرزهای کشورها را کنار می زند و گامی موثر در افزایش آگاهی و شناخت ملل از جاذبه های گردشگری و به تبع فرهنگ و میراث یکدیگر به شمار می رود.

گردشگری الکترونیک با گام های نه چندان بلند در حال ورود به ایران است؛ این صنعت ارزان ایجاد می شود و به قیمت ناچیز در اختیار مخاطب قرار می گیرد بنابر این با این دیدگاه مشکل اعتبار در این نوع گردشگری مطرح نیست.

در عصر حاضر همه راهها به فناوری اطلاعات ختم می شود و کسانی موفق خواهند بود که اطلاعات مفید بیشتری داشته باشند؛ گردشگری الکترونیک در کمترین زمان مفیدترین اطلاعات را در اختیار گردشگر قرار می دهد بنابر این ایجاد چنین پایگاهی از لوازمات گردشگری در ایران است. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها