بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
با وجود گذشت 72 ساعت از استعفای عزت الله انتظامی از ریاست هیات مدیره خانه تئاتر و شورای عالی خانه هنرمندان، مدیرعامل خانه تئاتر با افتخار از حضور این استاد پیشکسوت به عنوان رییس خانه سخن می گوید در حالی که انتظامی بر استعفای خود تاکید می کند .
تدبیر24: سه شنبه (اول بهمن ماه) در گرماگرم برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان جشن بهار هنرهای نمایشی ایران خبر استعفای عزت الله انتظامی دوستداران حوزه هنر به ویژه اهالی تئاتر و سینما را شگفت زده کرد.

این شگفت زدگی اهالی تئاتر از خبر استعفای انتظامی از ریاست هیات مدیره خانه تئاتر که از بدو تاسیس این نهاد صنفی به عنوان عضو ثابت هیات مدیره این نهاد حضور داشته و همچنین از شورای عالی خانه هنرمندان که باز هم از ابتدای تاسیس این نهاد به عنوان نایب رییس و عضو ثابت آن مشغول خدمت به جامعه هنری بوده زمانی به اوج تلخی خود رسید و موجبات شوکه شدن اهالی فرهنگ و هنر را با خود به همراه داشت که استاد با ادبیات تلخ و با تاکید بر فعل «اذیت شدن» در طی این مدت، خبراستعفای خود را بیان کرده بود.

در پیگیری های خبرنگار تئاتر ایرنا، از سوی استاد انتظامی عنوان شد :ˈ در شرایط روحی مناسبی نیستم و به شدت عصبانی ام ˈ ، این پیگیری به جایی نرسید و ساعتی پس از خبر استعفا ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، از حضور در منزل استاد انتظامی و گفت و گوی حضوری با وی خبر داد و گفت در حال حاضر امکان صحبت کردن ندارد.

هر چند برخی رسانه ها از روز اول بهمن ماه و زمان بازتاب این خبر دیگر توجهی به این اتفاق نکردند اما پیگیری های خبرنگار ایرنا از دلایل این اتفاق روشن کننده اتفاقات و حوادثی است که از زبان استاد انتظامی بیان شده و در ادامه پاسخ روابط عمومی خانه هنرمندان نیز ضمیمه این گفته ها شد اما نکته جالب و حائز اهمیت آن است که ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر از آن روز تا لحظه مخابره این خبر پاسخگوی تلفن های خود نیست و با هیچ رسانه ای در این مورد به گفت و گو نپرداخته است.

اما در گام نخست واکاوی این پرونده، سخنان و اظهارات استاد عزت الله انتظامی شنیدنی تر و قابل تامل است.



** شرایط برایم قابل تحمل نبود و با نارضایتی استعفا دادم

انتظامی روز پنج شنبه و 48 ساعت بعد از خبر استعفای خود و رسیدن به نقطه آرامش روحی و روانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تایید خبر استعفای خود از ریاست هیات مدیره و عضویت در خانه تئاتر گفت: همواره در تمامی مراحل زندگی ام در عرصه هنر رضایت از انجام کاری که در آن حضور داشتم از اولویت بالایی برخوردار بود و تا کاری برایم راضی کننده نباشد حاضر به انجام آن نبوده و نخواهم بود.

انتظامی گفت : متاسفانه طی مدت اخیر شرایط در خانه تئاتر و خانه هنرمندان چنان سخت و پیچیده شده بود که دیگر حضورم در این دو نهاد را منطبق بر رضایت قلبی ام ندیدم.

وی با تاکید بر این مساله که هنرمندان با قلب و احساسات شان بیشتر از منطق سروکار دارند ، گفت: چند وقت اخیر به دلیل حاکم شدن برخی شرایط و به وجود آمدن فضایی که ساحت فرهنگ و کار هنری در آن در ارزش ثانویه قرار گرفت نه تنها باعث شد خستگی تمام این سال ها خدمت و حضور بی چشم داشتم در خانه تئاتر به جانم بماند که دیگر صبر و طاقت مرا به حد خود رساند و احساس کردم دیگر نمی توانم در خانه تئاتر بمانم.

انتظامی با بیان آنکه شرایط جاری در عرصه فرهنگ و هنر ، مشکلات و دشواری هایی که در خانه تئاتر و خانه هنرمندان وجود دارد از سطح مخاطرات و فراز و فرودهای ساحت هنر فراتر رفته و این اصلی ترین دلیلی است که دیگر تحمل کردن این فضا و مناسبات آنرا از توان من خارج کرده است گفت: در همین راستا استعفای خود را به دلیل عدم تحمل فضای جاری در عرصه هنر و مناسبات خانه تئاتر از این نهاد صنفی و خانه هنرمندان اعلام کردم.

وی با بیان آنکه همواره اعتقاد داشتم تا زمانی در مسند و مسئولیتی حضور خواهم داشت که احساس کنم حضورم برای آن مجموعه مفید خواهد بود ، گفت: هیچ گاه به خدمت و انجام وظایفم در خانه تئاتر و خانه هنرمندان چشمداشت مالی نداشتم چرا که این محیط ها را خانه خودم می دیدم اما متاسفانه شرایط جاری در خانه تئاتر، خانه هنرمندان و فضای فرهنگ و هنر طی این روزها به گونه ای شده است که دیگر از قدرت تحمل من خارج است و برای همین تصمیم گرفتم تا در این فضا حضور نداشته باشم.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که چه مسائل و اتفاقاتی به وجود آمد که شرایط نارضایتی وی و استعفایش از خانه تئاتر و خانه هنرمندان را به همراه داشت گفت: ما از لفظ خانه تئاتر و خانه هنرمندان نام می بریم و اینها درست مانند اتفاقات یک خانواده است و ترجیح می دهم جزییات آن بین اهالی این خانه و افرادی که در جریان هستند بماند و به خاطر اعتبار و ارزش ساحت فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر و سینما از بیان جزییات معذورم.



** تاکید بر حضور انتظامی در شورای عالی خانه هنرمندان یک روز بعد از استعفا

اما این اتفاق تلخ به همین جا ختم نشد و درست 24 ساعت پس از انتشار خبر استعفای انتظامی نام این هنرمند پیشکسوت به عنوان یکی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان و به عنوان نماینده خانه تاتر در این شورا در رسانه ها بازتاب پیدا کرد.

در تماس مجدد خبرنگار ایرنا ، با استاد درباره پیگیری متن این خبر و قرار گرفتن نام وی در بین اعضای شورای عالی خانه هنرمندان و احتمال باز پس گیری استعفا وی گفت: به هیچ وجه استعفایم را پس نگرفتم و اعتقاد دارم انسان از دهان خود حرف می زند و حاضر نیستم اعتباری که طی 70 سال زندگی کسب کرده ام را یک شبه از دست بدهم.

وی در پاسخ به این پرسش که در نامه منتشره خانه هنرمندان از وی به عنوان نماینده معرفی شده از سوی خانه تئاتر در شورای عالی خانه هنرمندان نام برده شده است و اینکه آیا وی این مساله را تایید می کند؟ گفت: زمانی که بهروز غریب پور با تلاش ها و زحمات خود خانه هنرمندان را تاسیس کرد به اعتبار خودم از من دعوت کرد چرا که اعتقاد داشت وجودم در شورای عالی خانه هنرمندان اعتباری برای این نهاد است و حضورم را منوط به نمایندگی از سوی هیچ نهاد و صنفی مربوط نکرد.

انتظامی یادآور شد: متاسفم که مدیرعامل خانه هنرمندان فراموش کرده و یا از یاد برده است که من از کجا آمده ام ؟ و ریشه من از کجا آب می خورد ؟که اکنون در نامه تازه منتشر شده اش من را نماینده ای از تئاتر و یا سینما نام برده است.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که وی سال گذشته از حضور در شورای عالی خانه هنرمندان استعفا داده بود و آیا استعفای اخیرش از ریاست هیات مدیره خانه تئاتر به این مساله باز می گردد؟ گفت: به هیچ وجه این گونه نیست، من سال گذشته از خانه هنرمندان و عضویت در شورای عالی و نایب رییسی این شورا استعفا دادم اما متاسفانه شرایط این دو نهاد یعنی خانه تئاتر و خانه هنرمندان در حال حاضر با هم تفاوتی ندارد و از حضورم در این دو نهاد طی مدت اخیر بسیار آزرده و اذیت شدم و برای همین استعفا دادم و به هیچ وجه استعفایم را پس نگرفته ام.



** پاسخ روابط عمومی خانه هنرمندان به ذکر نام استاد انتظامی بعد از استعفا

یک روز بعد از انتشار خبر استعفای عزت الله انتظامی از ریاست هیات مدیره خانه تئاتر در تاریخ اول بهمن ماه، روابط عمومی خانه هنرمندان (دوم بهمن ماه ) در نامه ای اسامی اعضای جدید شورای عالی خانه هنرمندان را رسانه ای کرد که طی آن نام عزت الله انتظامی به عنوان نماینده خانه تئاتر در این شورا به چشم می خورد.

همچنانکه پیگیری های خبرنگار ایرنا از مسئولان خانه تئاتر درباره دلایل استعفای انتظامی از ریاست هیات مدیره و عضویت از این نهاد با عدم پاسخ گویی از سوی ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر ادامه داشت، یکی عضو روابط عمومی خانه هنرمندان که خواست نامش برده نشود درباره ذکر نام استاد انتظامی به عنوان نماینده خانه تئاتر در لیست اعضای شورای عالی خانه هنرمندان گفت: نام آقای انتظامی به عنوان نماینده خانه تئاتر در شورای عالی خانه هنرمندان، پیش از استعفای وی به خانه هنرمندان معرفی شده بود.

وی ادامه داد: طی جلسه ای که روز چهارشنبه برگزار شد مقرر شده بود انجمن ها و نهادهای مرتبط با خانه هنرمندان اعضای خود را برای عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان معرفی کنند و خانه تئاتر نیز نام آقای انتظامی را مطابق دوره پیشین شورای عالی برای عضویت در دور جددی فعالیت این شورا معرفی کرده بود ، ما هم آن را رسانه ای کردیم اما مشکل اصلی اینجاست که استاد انتظامی یک روز پیش از این نشست استعفای خود را از خانه تئاتر اعلام کرده بود و در حال حاضر در حال رایزنی برای حل این مساله هستیم.



** واکنش مبهم خانه تئاتر در قبال استعفای استاد انتظامی

پس از بازتاب خبر استعفای استاد انتظامی از ریاست هیات مدیره و عضویت در خانه تئاتر و پاسخگو نبودن راد به رسانه ها با وجود قول قبلی وی، این نهاد صنفی طی اطلاعیه ای کوتاه و مبهم نسبت به این استعفا واکنش نشان داده است.

در متن این اطلاعیه کوتاه که با تیتر «استاد عزت الله انتظامی هماره رئیس خانه تئاتر هستند» و تنها در سایت رسمی خانه تئاتر منتشر شده است آمده است: خانه تئاتر به روشنی و افتخار اعلام می دارد که استاد عزت الله انتظامی هماره رئیس خانه تئاتر هستند و ما فارغ از تمامی رویدادهای امروز جامعه هنری به این می بالیم که ایشان جاودانه هستند و خانه تئاتر محکم و پابرجاست.

به هر حال در این نکته شکی وجود ندارد که گنجینه ها و گوهرهایی چون انتظامی که تمام عمر گرانبهای خود را در راستای اعتلا و توسعه فرهنگ و هنر ایران به ویژه در شاخه تئاتر، سینما و تلویزیون صرف کره است را باید چون در و مرواریدی گران بها حفظ و حراست کرد و فراهم کردن شرایطی که دل پریشی و آزردگی این هنرمندان را به وجود آورد در گام نخست یاس و دلسردی هنرمندان جوان این کشور را با خود به همراه خواهد داشت.

امید است تا ابتدا مدیرانی چون ایرج راد در کنار پاسخگویی به رسانه ها برای تنویر افکار عمومی با همت و تعامل با دیگر مدیران و دست اندرکاران امور فرهنگی به ویژه هنرهای نمایشی شرایطی را فراهم آورند تا با برطرف شدن آسیب ها و موانع موجود بار دیگر شاهد حضور استادانی چون انتظامی در راس امور برنامه های خانه تئاتر و نهادهای صنفی دیگر اینچنین باشیم چرا که حضور این استادان در حقیقت مقوم ، ضامن دوام و بقای حرکت متعالی فرهنگ و هنر ایران در مسیر توسعه همه جانبه خود به شمار می روند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها