بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰
نشست ژنو 2 در حالی پس از کش و قوس های فراوان این روزها در مونترو و ژنو سوییس برپا شده که بسیاری از صاحب نظران و سیاستمداران آن را رویدادی از پیش شکست خورده و عرصه ای برای اتهام زنی طرفها عنوان می کنند.
تدبیر24: بسیاری از ناظران سیاسی همچنین غیبت ایران به عنوان کشور بزرگ و قدرتمند منطقه در این نشست را دلایل اصلی ناکامی این رویداد عنوان می کنند به نحوی که حضور رئیس جمهوری کشورمان در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس تمامی نگاه ها را از ژنو 2 به این اجلاس و هیات ایرانی معطوف کرد.

هرچند که پس گرفتن دعوت رسمی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در ژنو 2 به نوبه خود بر تنزل جایگاه این سازمان جهانی و استهزا آن در به حاشیه رانده شدن این رویداد بی تاثبر نبود.

بسیاری از سیاستمداران و رسانه های غربی و کسانی که خود بر فشار بر سازمان ملل بر نیامدن ایران در نشست اصرار داشتند، اکنون بر اشتباه خود معترف و بر تداوم ژنو 2 به عنوان تلاشی بیهوده اذعان دارند.



**مدعیان سخنگویی مردم سوریه نباید خائن و مزدور دشمن باشند

ˈولید المعلمˈ وزیر امور خارجه سوریه در افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 می گوید: آن دسته از کسانی که به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن می گویند، نباید به ملت خود خیانت کرده و یا مزدور دشمنان باشند.

المعلم خطاب به مخالفان دولت سوریه شرکت کننده در این کنفرانس می افزاید: شما ای کسانی که به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن می رانید، تا کنون برای این ملت چه کرده اید ؟ به جز گروههای تروریستی مسلح چه ایده و برنامه ای داشته اید؟ یقین دارم که شما هیچ اختیاری از خود ندارید و این موضوع بر همگان روشن و آشکار است .

وزیر امور خارجه سوریه توضیح می دهد: هر کس می خواهد به نمایندگی از سوی ملت سخن بگوید به سوریه تشریف ببرد . هر کس می خواهد به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن بگوید باید سه سال در برابر تروریسم ایستادگی و مقاومت کرده باشد و پس از آن به اینجا آمده و به عنوان نماینده ملت سخن گوید.

المعلم ادامه می دهد: آنچه که در سوریه جریان دارد آیا کاملا ثمره تلاش خارجی ها است ؟ خیر ، سوری های حاضر در این سالن در تحولات سوریه شرکت کردند و زمینه را فراهم آوردند که بهای آن چیزی جز ریخته شدن خون ملت سوریه نبود. کسانی که مدعی اند نماینده رویکرد ملت سوریه هستند از نظر سیاسی صد بار تاکنون با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند و رهبران در صحنه آنها به سرتاسر کره زمین پناهنده شده اند.

المعلم همچنین از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که از مخالفان سوریه حمایت می کنند به شدت انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه سوریه ادامه می دهد: مایه تاسف من و ملت سوریه است که نمایندگان برخی از کشورهای حاضر در این سالن دست شان به خون ملت سوریه آغشته شده و برخی از کشورها تروریسم را به سوریه صادر کردند و از نظر رسانه ای و مالی و تسلیحاتی تروریست ها را تشویق و تقویت کرده اند و به گروههای نامشروع مشروعیت بخشیده و برخی را نامشروع جلوه دادند.

وی افزود: کشورهایی که به دژ استوار و نفوذناپذیر سوریه سنگ پرتاب کردند باید به خانه شیشه ای لرزان خود نگاهی می افکندند. آنها با بی شرمی تمام به ما درس دمکراسی و پیشرفت می دهند در حالیکه خود غرق در جاهلیت و عقب ماندگی هستند .

المعلم افزود: پس از کنار رفتن نقاب، چهره واقعی آنها برملا شد. آنها می خواستند با صدور مهم ترین محصول ملی خود یعنی تروریسم ثبات سوریه را برهم زنند و این کشور را از بین ببرند. آنها از دلارهای نفتی خود برای خرید سلاح و اعزام نیروهای مزدور بهره بردند.

المعلم همچنین خطاب به وزیرخارجه آمریکامی گوید: آقای کری این ملت سوریه است که به تنهایی حق دارد ، رییس جمهور و نظام حاکم بر خود را تعیین و مشخص کند.ما در سوریه با یکدست تروریسم را می کوبیم و با دست دیگر کشورمان را می سازیم.



**تکرار سخنان معارضان سوری از زبان عربستان

ˈسعود الفیصلˈ وزیر خارجه عربستان همچنین در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو 2 ابراز امیدواری کرد که سخنان احمد الجربا رییس هیات نمایندگی ائتلاف ملی مخالفان دولت سوریه در این کنفرانس جدی گرفته شود زیرا پایبندی خود را به اصول و مصوبات اعلامیه ژنو یک و قطعنامه 2118 شورای امنیت اعلام کرد.

الفیصل می افزاید: اصلی ترین نیاز ما همان گونه که الجربا درخواست کرد، یافتن یک شریک برای گفت و گو در طرف مقابل است تا بتوان به همراه او وارد مذاکراتی در باره اجرای این اصول شد. اگر به این موضوع توجه شود، دیگر نیازی به شنیدن سخنان و مواضع از سوی کشورهای شرکت کننده در کنفرانس که تکرار همین مفاهیم است، نداریم.

سعود الفیصل ادعا کرد که حضور عربستان در ژنو 2 تاکیدی است بر ادامه سیاست یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه.

وی در ادامه با تکرار ادعای پیشین دولت متبوعش می گوید که نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

الفیصل همچنین ادامه می دهد: تلاش های عربستان در کنار اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی به دلیل اصرار نظام سوریه برای پایان دادن به منازعه از راه نظامی و قرار دادن خاک سوریه تحت اشغال خارجی شکست خورد.

وزیر خارجه عربستان می گوید: یکی از اصلی ترین اهداف اعلامیه ژنو یک، تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل نظامی امنیتی سیاسی است و به این ترتیب بدیهی است که بشار اسد هیچ نقشی در این روند نداشته باشند.

وی عناصر تشکیل دهنده راه حل مطلوب برای خروج سوریه از بحران را این گونه برشمارد: خروج فوری همه نیروها و عناصر خارجی از خاک سوریه ، پایان محاصره شهرها و روستاهای سوریه و ایجاد گذرگاه ها و مناطق امن برای ارسال کمک های انسانی برای مردم سوریه تحت نظارت بین المللی، آزادی همه زندانیان و بازداشت شدگان.



**مردم سوریه درباره کشورشان تصمیم می گیرند

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست می گوید: راه حل ها برای سوریه باید براساس گفت و گوهای ملی در این کشور باشد و وظیفه همه ما شرکت کنندگان در این کنفرانس است که کمک کنیم تا درد و رنج مردم سوری پایان یابد.

وزیرخارجه روسیه تاکید می کند: هرگونه اقدامی در جهت کمک به حل بحران سوریه باید همراه با احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن کشور باشد و باید از دخالت در امور سوریه اجتناب شود.

لاوروف همچنین تاکید می کند که هرگونه تصمیم درباره آینده سوریه باید برپایه توافق میان دولت ومخالفین باشد.

وی با یادآوری اینکه مذاکرات در جهت حل مسایل سوریه آسان و سریع به نتیجه نخواهد رسید از همه شرکت کنندگان در کنفرانس و از جامعه بین المللی خواست تا به یافتن راهی برای حل اختلافات میان دولت و مخالفان سوریه کمک کنند.



**تعیین تکلیف برای سوریه از نوع آمریکایی

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین با تاکید بر ضرورت تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه می گوید: آنچه مسلم است این که بشار اسد جایی در دولت انتقالی سوریه نخواهد داشت.

جان کری می افزاید: فقط یک گزینه برای حل بحران سوریه وجود دارد و آن هم تشکیل یک دولت انتقالی از طریق مذاکره و گفت و گو است.

وی تاکید می کند: تشکیل دولت انتقالی یعنی این که کسی باید در راس آن قرار بگیرد که هر دو طرف آن را قبول داشته باشند بنابراین بشاراسد عضوی از دولت انتقالی در سوریه نخواهد بود.

وزیرامورخارجه آمریکا نشست ژنو 2 را آغاز یک دوره جدید از مذاکرات سخت عنوان می کند و می گوید: این یک آزمون برای همه ما شرکت کنندگان در این کنفرانس است که از روند صلح در سوریه حمایت کنیم و برای رهایی مردم سوریه از درد و رنجی که آنان را آزار می دهد تلاش کنیم.

وی مدعی می شود که رویدادهای سوریه از سه سال پیش به طور صلح آمیز و با حرکت اعتراضی بچه مدرسه ای ها برای ایجاد اصلاحات و تغییرات در آن کشور آغاز شد اما دولت این اعتراض صلح آمیز را با دستگیری این دانش آموزان پاسخ داد و زمانی که والدین این دانش آموزان به دستگیری فرزندانشان اعتراض کردند دولت با خشونت بیشتری با آنان برخورد کرد و تعداد زیادی از آنها کشته شدند.

جان کری می گوید: نبود ثبات در کشورهای همسایه سوریه و نیز فرار میلیون ها سوری از خانه هایشان و پناه بردن به کشورهای دیگر از دیگر تبعات بحران سوریه است.



**انتظار زیادی نباید از ژنو2 داشته باشیم

وزیر امور خارجه آلمان می گوید: نمی توان انتظار زیادی از کنفرانس ژنو 2 برای حل فوری بحران سوریه داشت و امروز معجزه ای رخ نخواهد داد.

فرانک اشتاین مایر یادآور می شود: امروز جمعی اینجا جمع شده و درمورد دستیابی به راهی برای حل بحران سوریه مذاکره می کنند، می تواند مهم باشد اما نباید انتظار داشته باشیم که کار بسیار بزرگی انجام شود.

به عقیده این مقام آلمانی،حداقل هدف نشست ژنو 2 می تواند این باشد که بتوان وارد مرحله ای برای ارایه بهتر کمک های بشردوستانه به آوارگان سوری شد و یا اینکه موفق شویم در برخی از مناطق بحرانی این کشور تا اندازه ای اوضاع را آرام کنیم که مردم بیشتری کشته نشوند.



**راه دراز سازمان ملل برای رسیدن به ژنو2

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم می گوید : وقت و افراد زیادی از دست رفتند تا این کنفرانس برگزار شد و راه دشواری طی شد تا به ژنو 2 رسیدیم.

وی می افزاید: با وجود همه مشکلات پیش رو طرف های سوری می توانند راهی را آغاز کنند.

دبیر کل سازمان ملل ادامه می دهد: علاوه بر سوریه، همه کشورهای منطقه تحت تاثیر این بحران قرار گرفته اند.

وی می افزاید: فاجعه بزرگ در سوریه از آنجا شروع شد که مردم خواستار تغییر شدند و این درخواست به جنگ خانگی خونین تبدیل شد.

بان کی مون یادآور می شود که نبود قانون و هرج و مرج، مجرمان و جنگجویان خارجی را از کشورهای زیادی به سوریه جذب کرد و گروه های رادیکال افکار و دیدگاه های خاص و تخریبی خود را در این کشور تحمیل کردند.

بان کی مون می گوید: همه باید برای اجرای بیانیه ژنو یک و اجرای اقدامات اساسی برای روند انتقالی به رهبری خود سوری ها تلاش کنند. این اقدامات با تاسیس یک دولت انتقالی آغاز می شود که دارای همه اختیارات و مورد اجماع همه باشد و نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی را تحت کنترل داشته باشد.

وی می افزاید: خدمات عمومی برای مردم سوریه هم باید تحت حمایت کامل قرار گیرد و رهبرانی مورد اعتماد مردم، کشور را اداره کنند. باید خشونت در سوریه متوقف شود و به حملات علیه غیر نظامیان پایان داده شود. همه طرف ها باید برای پایان دادن به حملات تروریستی تلاش کنند. دولت و مخالفان باید اجازه رسیدن کمک های انسانی مخصوصا به ساکنان مناطق تحت محاصره را بدهند.

نشست ژنو 2 در حالی چهارمین روز خود را در سوییس سپری می کند که بسیاری از دیدارها و اظهارات همراه با شک و تردید و گمانه زنی ها بوده و نقل می شود که حضور برخی افراد تاثیر گذار در میان معارضان سوری نیز با قهر بوده و هرچند که خبرها حاکی از آن است که هیات حاضر در این رویداد نیز نماینده تمامی گروهای معارض سوری نیست.

بسیاری از حاضران در این نشست از جمله اخضر ابراهیمی نماینده وی‍ژه دبیرکل برای راه اندازی نشست ژنو 2 غیبت ایران در این نشست را سنگین و نتیجه گیری برای دستیابی به رویکردی واحد را تقریبا بعید می دانند.

بسیاری از ناظران سیاسی اظهارات متناقض از اهداف برپایی این نشست از جمله آمریکا و غربی ها بر خلاف خواست مردم سوریه مبنی بر تشکیل دولت انتقالی و حمایت از تروریسم در این کشور را از دلایل ناکامی ژنو 2 عنوان می کنند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها