بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
دومین جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی (نوبت عصر)
وی ترکیب کابینه پیشنهادی حسن روحانی را اعتدالی توصیف کرد و ادامه داد: این کابینه ترکیبی به هم پیوسته و توانمند متوجه جهاد مختلف سیاسی است، پس مناسب است به کل این کابینه رای اعتماد بدهیم . . .

تدبیر24 : جلسه علنی مجلس شورای اسلامی عصر امروز با دستور کار بررسی و بحث در مورد خط مشی و اصول کلی دولت حسن روحانی و بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد.


تابش در موافقت با کلیات و خط مشی دولت: بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت بر پایه اخلاق دینی باشد

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیت کابینه حسن روحانی طی سخنانی از نمایندگان خواست همراه با رای معنادار ملت، به کابینه پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد دهد.

وی مطالعه و بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت را حق تک تک نمایندگان دانست و در عین حال گفت: انجام این مهم باید بر پایه اخلاق دینی باشد که قرآن کریم در این راه ما را از غیبت گمانه‌زنی و کنجکاوی باز می‌دارد و این گناهان را موجب سخت‌ترین عقوبت‌ها می‌داند.

تابش اضافه کرد: اکثریت مردم در 24 خرداد رای به اصلاح و تغییر وضع موجود دادند و در واقع رای آنها به اعتدال، ثبات و عقلانیت بود و به آنها دل بستند؛ دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول انتخابات شکل گرفت که نقش راهگشایانه مقام معظم رهبری، حضور فعالان همه سلیقه‌ها و اثرگذاری شخصیت‌های مقبول مردم در خلق این حماسه بزرگ برجسته است.

این نماینده مردم در مجلس، رای مردم در این انتخابات را «نه» به افراط و افراط‌گری توصیف کرد و افزود: در واقع رای مردم «آری» به اعتدال و عقلانیت بود؛ حال نوبت ما است که بعد از آن انتخاب مردم به کابینه امروز «آری» بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.

وی ترکیب کابینه پیشنهادی حسن روحانی را اعتدالی توصیف کرد و ادامه داد: این کابینه ترکیبی به هم پیوسته و توانمند متوجه جهاد مختلف سیاسی است، پس مناسب است به کل این کابینه رای اعتماد بدهیم.

این نماینده مردم در مجلس هدف کابینه حسن روحانی را خارج کردن کشور از مشکلات فعلی عنوان کرد و گفت: حدود 34 قطعنامه توسط اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریم‌ها و وضع بد اقتصادی در کشور و مشکلات دیگری شده است.

تابش اضافه کرد:‌ برای ما به عنوان ام‌القراء جهان اسلام مایه سرافکندگی است که کشورمان از لحاظ فساد مالی جزو 10 کشور اول جهان، از نظر رواج طلاق در رتبه 4 دنیا باشد و تعداد معتادان ما بر اساس آمار رسمی از 4 میلیون نفر عبور کند.

وی کمک واقعی مجلس در شرایط فعلی را دادن رای بالا به وزرای پیشنهادی دانست و بر انجام این نکته از سوی وکلای ملت تاکید کرد.

تابش در ادامه گفت: تسلط وزیر خارجه پیشنهادی به حوزه ماموریت و آینده‌نگری وی بی‌تردید در خروج کشور از نگرانی‌های فعلی بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی با مثبت ارزیابی کردن تجربه وزیر پیشنهادی نفت، گفت: تجربه کارآمدی وزرای پیشنهاد شده برای حوزه‌های نفت و انرژی می‌تواند تضمین‌کننده اجرای برنامه‌های دولت در این حوزه‌ها باشد؛ البته برنامه‌های حوزه اقتصادی دولت هم متناسب با مهمترین نیازهای کشور است که با توجه به وزرای توانمند و مجربی که معرفی شده‌اند می‌توان به بهبود مؤلفه‌های اقتصادی کمک کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های آموزش و پرورش و علوم نیز دولت دارای برنامه‌های درخشانی که وزرای منتخب می‌تواند با بینش و دانش خود فضای مثبتی را در کشور ایجاد کرده و توسعه دهد.

این نماینده مردم در مجلس، وزرای مربوط به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزیران پیشنهادی این حوزه‌ها از تناسب بالایی بر حوزه‌های خود برخوردارند و توانایی تحقق شعارهای دولت را دارا هستند؛ در حوزه سیاست داخلی و امنیت هم وزرای پیشنهادی به دنبال ایجاد فضایی امن و آسایش امن که در واقع رویکردهای امنیتی باید جای خود را به رویکردهای قانونی و مدنی دهد تا اسباب تحقق شعارهای رئیس جمهور فراهم شود.

تابش ابراز امیدواری کرد:‌با توجه به سخنان و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در جلسات با نمایندگان شاهد رفع مشکلات و محدودیت‌های موجود باشیم.

وی با بیان اینکه گرایش‌های مختلف مردم در پای صندوق‌های رای با هم کنار آمده و همراه شدند، خطاب به نمایندگان گفت:‌ما هم با هر سلیقه و نظر سیاسی با رای دادن به وزرای پیشنهادی با دولت برآمده از مردم همراه شویم.


عثمانی در تذکر آئین‌نامه‌ای: نمایندگان باید به دنبال نقد برنامه دولت باشند نه محاکمه رئیس‌جمهور

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان طی تذکری در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه مجلس) گفت: کسانی که به عنوان مخالف کلیات ثبت‌نام می‌کنند باید درباره کلیات وزرا صحبت کنند اما یکی از ناطقین، از دولتی که با رأی مردم روی کار آمده به عنوان دولت لب مرزی یاد کردند. آیا حماسه‌ای که اتفاق افتاده، حماسه لب مرزی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از نمایندگان مجلس در نطق خود به دنبال محاکمه روحانی بود، تصریح کرد: نمایندگان باید برنامه و خط مشی دولت را نقد کنند و رئیس مجلس نباید اجازه بدهد که نمایندگان از موضوع خارج شوند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده مردم بوکان گفت: نطق نماینده مخالف در موضوع بود و رئیس جمهور و وزرا حق دارند از خود دفاع کنند.

سنائی در تذکر آئین‌نامه‌ای: باید بین انتقاد و تخریب دولت فاصله قرار دهیم

مهدی سنائی نماینده مردم نهاوند طی تذکری با استناد به مواد 24 و  313 آئین‌نامه داخلی در جلسه علنی امروز (دوشنبه مجلس ) در واکنش به نطق حمید رسایی گفت: باید بین انتقاد از خط و مشی با تخریب دولت فاصله قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان با نطق‌های خود آرای مردم را نادیده می‌گیرند، گفت: بحث‌های گذشته و حاشیه‌ای چه ربطی به خط و مشی دولت دارد، این حرفهایی است که 4 سال است می‌گویند و مدام در تلویزیون گفته می‌شود اما مردم برخلاف نظر این آقایان رأی دادند.

لاریجانی در پاسخ به سنائی گفت: اظهارات نماینده مخالف در چارچوب موضوع بود و وزیر و رئیس‌جمهور می‌توانند از خود دفاع کنند.

سنائی مجددا گفت که مردم به حرف‌هایی که آقایان  4 سال است می گویند رأی ندادند اما لاریجانی مجددا تأکید کرد که اظهارات نماینده مخالف (رسایی( اشکال آئین‌نامه‌ای نداشته است.


جوابیه مهدی هاشمی در پاسخ به اظهارات یک نماینده

جوابیه مهدی هاشمی بهرمانی در واکنش به صحبتهای صبح امروز علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم بهمئی توسط هیأت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد.

وی در این جوابیه عنوان کرد: امروز یکی از نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید در سخنانی که رگه‌هایی از عقلانیت، اعتدال و قانون در آن مشاهده نمی‌شد به تکرار اتهاماتی علیه بنده پرداخت که پیشتر و طی چهار سال گذشته به آنها از تریبون‌های مختلف از جمله رسانه ملی و خانه ملت پرداخته شده بود.

مهدی هاشمی در ادامه جوابیه خود گفته است: شاید لازم باشد که شما را به مطالعه دوباره حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی دعوت کنم آنجا که می‌گوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

هاشمی در پایان جوابیه خود خطاب به لاریجانی گفت: در مقابل جنابعالی و سایر وکلای ملت که در احقاق حقوق شهروندی جمهوری اسلامی کوشا هستند سر تعظیم فرود می‌آورم و از خداوند متعال می‌خواهم که حق رفیق راهتان باشد.

علی لاریجانی در پایان اعلام کرد: البته مطلب آقای هاشمی مفصل‌تر بود اما چون ما باید قانوناً دو برابر زمانی را که در این ارتباط بحث شده به ایشان اختصاص می‌دادیم بخشی از متن مورد نظر قرائت شد.

رسایی در مخالفت با کلیت و خط مشی دولت: این کابینه میدان‌دار عملیات‌های بزرگ اجرایی نخواهد بود


حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی عصر امروز پارلمان در سخنانی به عنوان مخالف کلیت، اصول کلی و خط مشی برنامه‌های پیشنهادی دولت یازدهم، اظهار داشت: امروز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگ‌های زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد چرا که کابینه یازدهم به ریاست آقای روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی و با آرامش برای اخذ رای اعتماد نشسته‌ است که خیابان‌ها و بانک‌های تهران توسط کاندیداها و هوادارانی که رای اکثریت را به دست نیاوردند به آتش کشیده نشد.

وی افزود: هیچ مسجدی در آتش نمی‌سوزد، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده است، هیچ یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردند و به شهادت نرسیدند، در خطبه‌های هیچ نماز جمعه‌ای نظام اسلامی زیر سوال نرفته است، حاضران نماز به جای نماز، کف و سوت نزنند، امسال روز قدس اسرائیل تو دهنی می‌خورد و کسی شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر نداد.

رسایی ادامه داد: هیچ کس شعار مرگ بر اصول ملی و قانون اساسی سر نداد و کسانی در ماه رمضان در زیر پل کالج ساندویچ نخوردند و از آنها حمایت نشد، هیچ کس از رهبر صبور و دلسوز انقلاب باج نخواست تا ایشان بگویند خمینی به کسی باج نداد، من هم به کسی باج نمی‌دهم.

وی با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه بعدازظهر گفت: چند جا از سخنانم خطاب به آقای روحانی بود که ایشان در جلسه حضور ندارند. آقای روحانی و هیئت همراه! ما به شما این پیروزی را تبریک می‌گوییم و هر یک از شما که رای خانه ملت را کسب کند بر اساس اصول و قانون از آن حمایت خواهیم کرد تا در برابر دشمنان بایستند و مشکلات روزمره و بنیادین مردم را حل کنند، هر چند این برتری با حداقل 7 دهم درصد بیشتر از 50 درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمک به دولتی با65 درصد آرا مردم را وکیل الدولگی می‌دانستند، 65 درصد یا 50.7 درصد برای ما فرقی ندارد.

 

وی گفت: آقای روحانی! اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند. صحبت به عنوان مخالف کلیات به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی نیست، بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که در برابر برخی از فشارهای غیرمنطقی ایستادگی کرد، از برخی عناصر افراطی سیاسی که عملکردشان در سال‌های اخیر مورد تشویق دشمنان قرار گرفته بود، استفاده نکرد، از کلیت جهت‌گیری آقای روحانی در مصاحبه اخیرشان تشکر می‌کنم هر چند آقای روحانی باید بداند و از یاد نبرد که دشمنان ما به وی چشم طمع دارند.

وی ادامه داد: یادآور می شوم برخی از وزرای پیشنهادی از نظر سلیقه سیاسی همسو با امثال بنده نیستند اما انصافا افراد متخصص ومتعهدی هستند.

«رهبر معظم انقلاب بر اعطای فرصت به دولت جدید تاکید دارد اما در عین حال نمایندگان مجلس را موظف به بررسی سوابق کابینه و انتخاب وزرای صالح نمودند، ایشان در دیدار با دانشجویان تاکید کردند که نکته اصلی یعنی فتنه 88 و عملکرد برخی را فراموش نکنیم

 

وی خطاب به روحانی گفت آقای روحانی! برخی از اعضای کابینه شما علاوه بر نداشتن سابقه اجرایی و تحصیلاتی غیرمتخصص با وزارتخانه مربوطه هستند برخی وزرای پیشنهادی شما سال‌ها در سایر رشته‌های دیگر مشغول به کار بودند و گذر زمان سرعت پیشرفت در حوزه‌های مربوطه را نداده است اما امروز در مسئولیت دیگر قرار گرفته‌اند. آقای واعظی که سابقه اجرایی و تجربی در حوزه سیاست خارجی دارد، تحصیلاتش در سال‌های دور نیز در رشته ارتباطات بوده است. وقتی در کمیسیون صنایع از او سوال می‌شود که آن سابقه و تحصیلات با این وزارتخانه چه ارتباطی دارد،؛ با کمال صداقت می‌گوید بنده خودم را برای وزارت خارجه آماده کرده بودم اما برخی پیشنهاد وزارت ارتباطات را به بنده دادند و گفتم اگر نپذیرم می‌گویند فلانی وزارت خارجه را می‌خواهد.

نماینده تهران در مجلس با طرح این سؤال که این چه نوع ترکیب و چیدن کابینه است، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی ورزش با سابقه فعالیت اجرایی برای وزارت ورزش معرفی شده در حالی که ما امروز در حوزه ورزش با سیاست‌ها و سرمایه‌های گذاشته شده، شاهد موفقیت‌هایی هستیم که محصول دولت‌های گذشته است. متاسفانه کابینه معرفی شده از چابکی و تحرک لازم برای حل مشکلات مردم برخوردار نیست علت آن هم سن بالای اعضای کابینه پیشنهادی است.

رسایی با بیان اینکه میانگین سنی وزرای پیشنهاد شده 60 سال است، گفت: قصد تخریب ندارم اما قطعا می‌شد از این عزیزان در جایگاه مشاوره‌ای استفاده کرد نه در جایگاه پرتحرک اجرایی.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: یکی از وزرای پیشنهادی که مشکلش همین سن بالاست، علاوه بر مشکلات دیگر که در جای خودش بیان می‌شود در تلویزیون می‌گوید سن ما برای به دوش کشیدن بار وزارتخانه کافی نیست ولی امروز در مجلس نشسته تا بار یک وزارتخانه مهم تحریمی را بر عهده بگیرد.

آقای روحانی! نسل سوم انقلاب چه گناهی کردند که باید از مدیرانی که بر نسل اول مدیریت ناموفقی داشتند، در دوره آنها شاهد تورم 50 درصدی و آشوب‌های خیابانی بدون زیرساخت سیاسی (نه مثل فتنه 88 که آشوب خیابانی با زیرساخت سیاسی همراه بود،) در مشهد، اراک، قزوین و اسلام شهر بودیم، استفاده شود؟

«کافی است در نقد برخی وزرای پیشنهادی شما به نشریه مرحوم کیومرث صابری (گل آقا) مراجعه کنیم تا معلوم شود امروز این کابینه با برخی اعضا هیچ تناسبی ندارد آنوقت مشخص می‌شود چه آینده‌ای در انتظار مردم است. آقای روحانی! این کابینه میدان‌دار عملیات‌های بزرگ اجرایی نخواهد بود، بالای سر مدیران استانی برای حساب‌کشی نخواهد رفت، کابینه شما کابینه پشت کارتابل‌ها خواهد بود، به گزارش‌هایی که از استان‌هادریافت می‌شود از پشت کارتابل ها رسیدگی می‌کنند این ترکیب ظلم به نیروهای جوانی است که در همین کابینه حضور دارند و اگر همه کابینه از آن نشاط برخوردار می‌شد، بهتر بود

وی با تاکید بر اینکه برخی وزرای پیشنهادی از حاشیه‌های پرآشوب سیاسی برخوردارند، خاطرنشان کرد: آقای روحانی! شعار شما اعتدال است که انشاءالله تعریفش کنید و از آن پاسداری کنید. شما درحالی شعار اعتدال سر می‌دهید که برخی چهره‌های معرفی شده سابقه افراطی آن هم در فتنه‌ای که شبه کودتا بود، دارند، برخی از چهره‌های معرفی شده سابقه حضور در اغتشاشات، تعطیلی کلاس‌های دانشگاه، حمایت از عناصر آشوب‌گر دارند و اکنون فراری‌اند.

برخی وزرای پیشنهادی سابقه بازداشت در فتنه دارند برخی از آنها سایه به سایه همراه متوهمین فتنه‌گر بودند و فرماندهی عملیات روانی آنان را بر عهده داشتند.

وی خطاب به روحانی گفت: در این دوره شما آقای صادق را به عنوان نماینده‌تان به شورای نگهبان معرفی کردید که بسیار منطقی و متین عمل کرد و جلوی برخی فتنه‌گری‌ها را گرفت ولی از آن طرف درکابینه شما کسی حضور دارد که نماینده آقای موسوی در انتخابات 88 در شورای نگهبان بود و یکی از عوامل ایجاد توهم پیروزی در انتخابات در آقای موسوی همین فرد بود که بعدازظهر روز جمعه وی موسوی را پیروز انتخابات می‌نامید و مانند برخی دیگر که در بیرون صحنه به او تبریک می‌گفتند باعث شد متوهم شوند.

رسایی همچنین یادآور شد: البته برخی وزرای پیشنهادی شما می‌گویند حضور ما در کنار فتنه‌گران در حقیقت با هماهنگی نهادهای امنیتی بوده، یکی از چهره‌های شاخص در کابینه شما این ادعا را بسیار تکرار می‌کند اما اصرار دارند که علنی نباشد، جلل الخالق! یعنی رهبر ما از یک طرف فریاد می‌زند که سکوت نکنید و موضع‌گیری کنید اما از طرف دیگر نهادهای امنیتی ما، افرادی را می‌فرستند تا رئوس فتنه را تحریک کرده و بر مواضع خود اصرار بورزند.

وی با تاکید بر اینکه فتنه و کودتای 88 یک دعوای انتخاباتی بین دو کاندیدا نبود، گفت: به تعبیر رهبری، فتنه 88 حرکت ریشه‌دار برای براندازی نظام بود همین چند روز قبل رهبری در دیدار با دانشجویان به این موضوع اشاره کردند.

«آقایی که پشت تریبون مجلس می‌گویید کاسب فتنه، آیا رهبر تو که صد بار سوال کرده هم کاسب فتنه بود؟

رسایی سپس به بیان بخشی از سخنان رهبر انقلاب پرداخت و در ادامه تصریح کرد: خدا را شکر که امروز برخی از صف‌بندی‌ها مشخص و روشن شد و برخی‌ها صحبت کردند و مواضع‌شان را از پشت تریبون گفتند. عده‌ای باواژه‌سازی کاسب فتنه، دنبال توجیه و به فراموشی سپردن عامل کودتای 4 سال قبل هستند، مگر یادتان رفته رهبری فرمود این افراد هر کاری برای مقابله با نظام اسلامی توانستند انجام دادند آنجا که کاری از پیش نبردند، نه اینکه نتوانستند، بلکه تیغ‌شان نبرید.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهادی سابقه امنیتی دارند، گفت: اتفاقا برای تنها وزارتخانه امنیتی دولت یعنی وزارت اطلاعات، وزیری معرفی شده بدون سابقه امنیتی. آیا قرار است این وزارتخانه با وزیری در سایه، مدیریت شود؟ ما فعالیت در نهادهای امنیتی یا نظارتی را بد نمی‌دانیم بلکه این را افتخار در نظام اسلامی می‌دانیم ولی حرف این است که برخی همواره با جنگ روانی می‌خواستند مردم را از همین نهادهای نظامی و امنیتی بترسانند، خود شما در مناظره‌های انتخاباتی گفتید من سرهنگ نیستم حقوقدانم؛ با این ادبیات خواستید به مردم بگویید اگر دیگری رای بیاورد، کشور پادگانی می‌شود.

رسایی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه پیشنهادی شما سابقه تحصیل در غرب را دارند و متاسفانه این چهره‌ها از این حضور در غرب تاثیر گرفته‌اند، نسخه‌هایی که برای رفع مشکلات کشور ارائه می‌دهند نه بر اساس باورهای دینی و نه بر اساس باورهای بومی بلکه بر اساس نسخه‌های نشخوار شده در غرب است.

وی افزود: در این افراد نوعی وادادگی در برابر غرب دیده می‌شود به هیچ وجه روحیه مقاومت  ندارند بلکه در برابر تهدیدات منفعلند‌، باید از خودمان بپرسیم چرا کشورهای تحریم‌کننده ما از معرفی فردی برای تصدی وزارتخانه مهمی مانند نفت، استقبال می‌کند، برخی از وزرای پیشنهادی از سابقه مناسب مدیریتی و رفتاری برخوردار نیستند، برخی از وزرای پیشنهادی سابقه رد صلاحیت در انتخابات مجلس و انتخابات شوراها را دارند، آنهم نه در سال‌های قبل بلکه در همین دو ماه گذشته، آنهم نه یک بار بلکه دوبار.

رسایی ادامه داد: آیا معرفی این افراد نوعی به چالش کشیدن مجلس و شورای نگهبان نیست؟ آقای روحانی! نامه خودتان در کسوت دبیری شورای عالی امنیت ملی به رئیس جمهور وقت را از یاد برده‌اید؟ در آنجا 4 موضوع را به رئیس‌جمهور وقت تذکر و هشدار می‌دهیم.

رسایی در خاتمه گفت: نمایندگان مجلس! امروز جایی که ما در آن قرار داریم، یک بزنگاه تاریخی برای مجلس است. موکلین شما یعنی مردم، به مجلس نگاه نمی‌کنند که ببیند چند مصوبه داشته بلکه مجلس را در بزنگاه‌ها می‌بیینند و موضع‌گیری می‌کنند، اینجا آن بزنگاه است.


دستغیب نماینده موافق کابینه روحانی: استفاده از کابینه مسن و با تجربه برای جلوگیری از آزمون و خطاست

احمد رضا دستغیب نماینده موافق کابینه روحانی در صحن علنی مجلس گفت: رهبر فرزانه انقلاب می‌فرماید رئیس جمهور، رئیس همه ملت است و همه باید برای دست یافتن به آرمان‌های وی و کابینه انتخابی‌اش به وی کمک کنند.

وی افزود: همکاران اجرایی در کابینه دولت وظیفه سخت و دشواری دارند چراکه برآورده شدن اکثر مطالبات مردم برعهده آنان است.

دستغیب در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین فارغ از ضرورت برعهده مجلس شورای اسلامی و وظیفه خطیر خانه ملت برای خنثی کردن ترفندهای دشمن همکاری نمایندگان برای بررسی صلاحیت وزرا انتظار می‌رود.

نماینده موافق کابینه روحانی با اشاره به شاخصه‌های دولت روحانی در زمان تبلیغات تصریح کرد: اکثر وزرای پیشنهادی روحانی از افراد مؤمن، دست پاک، پاک دامن و مطیع رهبری است و همه اینها جزو شاخصه‌های روحانی در زمان تبلیغات بوده است.

وی افزود: روحانی فرزند خانه ملت است و به بیان رهبری فردی است که در نظام جمهوری اسلامی و به خصوص انقلاب آزموده شد است؛‌ وی در نخستین صحبت‌های خود عمل به قانون، نظارت، سؤال و حتی در صورت نیاز استیضاح مجلس را بر دیده منت گذاشت و دولت خود را بر مبنای قانون چید.

دستغیب در ادامه تأکید کرد: چه پیامی بیشتر از معیارات قانونی و تمکین به قانون روحانی مورد انتظار نمایندگان است. وی خط مشی و خطوط دولت را بر مبنای یک استراتژی طراحی کرده و همه برنامه‌های او در یک راستا قرار دارند.

نماینده موافق کابینه روحانی خاطرنشان کرد: پایبندی به اخلاق، ادب، تصمیم‌گیری بر اساس خرد جمعی و ایجاد امنیت روانی و در نهایت واقع‌بینی اقتصادی روحانی همه و همه نشان از عزم دولت یازدهم است. که همه اینها نیازمند همکاری و مساعدت مجریان مورد وثوق دولت است. هرچند نظارت مجلس بر امورات دولت انتظاری به حق خواهد بود و البته این مسئله از منظر افکار عمومی باید دلایل قوی داشته باشد نه اینکه رگ‌های گردن نمایندگان عصبانی تنها دلیل مخالفت نمایندگان با وزرای پیشنهادی باشد.

دستغیب در ادامه گفت: همه باید بدانند حاصل منازعات سیاسی بیشترین ضرر را به قشر محروم و جوانان کشور وارد می‌کند و رئیس ملت و مجلس باید همکاری کنند تا فضای نقد سازنده محقق شود.

وی افزود: بی‌تعارف بگویم انتظار مردم از خروجی این مباحث بهبود وضعیت اقتصادی است که خوشبختانه این موضوع در انتخاب کابینه و برنامه‌های دولت یازدهم به وضوح دیده می‌شود.

نماینده موافق کابینه دولت یازدهم در ادامه خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس‌جمهور نمایندگان موافق استفاده از مدیران مجرب و البته مسن را راه حلی برای جلوگیری از آزمون و خطا می‌داند و انتظار از شما این است که همه اهتمام خود را برای بهبود مشکلات موجود در دستور کار خویش و دولت قرار دهید و البته استفاده از نیروهای جوان و پر انرژی را برای افزایش نشاط و انرژی کابینه دولت به مجموعه اضافه کنیم تا از این راه دغدغه همکاران ما نیز در این زمینه مرتفع شود.

 

منصوری‌آرانی در موافقت کلیات و خط مشی کابینه : انتظار داشتیم مخالفین برنامه‌های آقای روحانی را نقد می‌کردند

منصوری‌آرانی نماینده مردم کاشان در موافقت با کلیات کابینه دولت یازدهم در نطق خود اظهار داشت: یک سال گذشته نشان داد مجلس نهم مجلسی با اعتدال است و مشی آن مشی اعتدالی است و همواره شاهد بودم ریاست محترم مجلس هم بر همین مشی جلو رفته است.

وی افزود: در یک سال گذشته شاهد بودیم این مجلس جلوی افراطی‌ها را گرفته و طبیعی است افراطیون موافق اعتدال نباشند و بحث‌هایشان بر مبنای افراط باشد.

منصوری آرانی تاکید کرد: انتظار داشتیم برنامه‌ای که آقای روحانی ارائه داده مخالفین آن را نقد می‌کردند و بحث می‌کردند که آیا این برنامه می‌تواند برای میلیون‌ها بیکار ایرانی شغل ایجاد کند. آنهایی که به روحانی رای دادند امیدوارانه به او رای دادند و احساس می‌کنند آقای روحانی می‌تواند برایشان شغل ایجاد کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که به آقای روحانی رأی دادند کسانی بودند که از وضعیت بد اقتصادی و معیشت بد در رنج و عذاب بودند لذا به آقای روحانی رأی دادند و مخالفین علی‌القاعده باید بحث می‌کردند که آیا برنامه روحانی می‌تواند این بدی معیشتی که خود آنها رقم زده‌اند را اصلاح کند یا نه.

وی اظهار داشت:‌امروز میلیون‌ها ایرانی صدای مجلس را می‌شنوند و قضاوت خواهند کرد که کدام نماینده صدای ملت را منعکس می‌کند. نمایندگانی که بر روی برنامه بحث و نقد می‌کنند و انصاف را رعایت می‌کنند یا کسانی که خودشان و حزب و دسته‌شان ما را به وضعیتی انداخته که علی‌القاعده بیانش در این وقت نمی‌گنجد.

منصوری‌آرانی خاطرنشان کرد: امروز میلیون‌های پدر و مادر که فرزندانشان در جامعه بیکار هستند صدای ما را می‌شنوند تا ببینند ما چگونه می‌خواهیم به آقای روحانی کمک کنیم تا شغل ایجاد شود. میلیون‌ها کارمند و کارگری که زیر خط فقر هستند نیز گوش می‌دهند تا ببینند مجلس چگونه به فردی که آنها به او رای دادند کمک می‌کند تا بتواند آنها را از این وضعیت خارج کند.

وی افزود: میلیون‌ها ایرانی که از فساد اداری، رشوه و پارتی‌بازی خسته شده‌اند و به همین دلیل به آقای روحانی رای داده‌‌اند الان تماشا می‌کنند تا ببینند ما چگونه می‌خواهیم به آقای روحانی کمک کنیم. میلیون‌ها ایرانی که مسکن ندارند گوش می‌کنند و می‌بینند که آیا برنامه‌های آقای روحانی موجب می‌شود که مقداری از آن معضلات مرتفع شود یا خیر؟ صدها هزار ایرانی که بیمار هستند و از بیمارستان‌ها و وضعیت درمانی رنج می‌برند ما را تماشا می‌کنند. آنها به روحانی رای دادند تا وضعیت بهداشت درست شود.

این موافق کلیات کابینه در ادامه سخنانش گفت:‌ جوان‌های زیادی که می‌خواهند در ورزشگاه‌ها ورزش کنند ورزشگاه و محل تفریحی ندارند. آنها این جلسه را می‌بینند تا ببینند دولتی که به آن رأی دادند می‌تواند برنامه‌هایش را عملی کند یا نه.

وی افزود: بعد از انتخاب آقای روحانی جامعه ما نشاط پیدا کرد و هزاران تحصیلکرده دانشگاهی امیدوار شدند که با استعدادی که آنها دارند پارتی بازی کنار رود و شایسته‌سالاری روی کار بیاید. همان چیزی که آقای روحانی قول آن را داده است تا افرادی که رابطه و پارتی دارند در سر مشاغل قرار نگیرند و شایسته‌سالاری مبنا باشد.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: از 75 میلیون ایرانی 5 هزار نفر هم اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستند اصلا مردم در این واژه‌های سیاسی و سیاسی‌بازی نیستند و کاری به سیاسی‌کاری ندارند. اتفاقا هر مشکل و مصیبتی بوده این 5 هزار نفر بر سر این 75 میلیون درآورده‌اند. مردم از روحانی می‌خواهند که دین، فرهنگ، غرور و عزتشان را حفظ کند. مردم شغل، رفاه، نشاط و امنیت می‌خواهند.

نماینده مجلس ادامه داد:‌ امروز رهبر عزیز و مردم شریف مان گوش می‌دهند و می‌بینند و انتظار دارند که این مجلس با یک رأی بالا و قاطع به کابینه آقای روحانی موجب شوند که آنها بتوانند سکان کشتی را داشته باشند و از تنگناها عبور دهند.

منصوری‌آرانی تاکید کرد: امروز همه می‌گویند که آیا با همدلی، وحدت و همسویی قرار است به این کابینه رای دهیم یا اینکه قصد داریم وارد ادبیاتی شویم و با گفتن واژه‌‌هایی وارد کشاکش‌های سیاسی شویم. متاسفم که برخی برادران و دوستان با بیان واژه‌ها و ادبیاتی امروز صحن مجلس را در وضعیت خوبی قرار ندادند.

وی اظهار داشت: ما با رای قاطع و بالا به کابینه نشان خواهیم داد که این برنامه برنامه درستی است. من با اکثر وزرا جلسه داشته و برنامه‌هایشان را دیده‌ام. همینطور برنامه‌های کلی آقای روحانی از بعد امنیت ملی و سیاست خارجی برنامه خوبی است.

منصوری آرانی با اشاره به انتخاب وزرای کابینه دولت یازدهم گفت:‌ بر خلاف دوستانی که گفتند وزیر اطلاعات، اطلاعاتی نیست باید بگویم ایشان مجتهدی است تیزهوش و با ذکاوت و کارهای مشابه و نزدیک زیادی به کارهای اطلاعاتی انجام داده است هم در عقیدتی سیاسی و هم در بازرسی. او عضو مجلس خبرگان است و برنامه‌‌هایش فوق‌العاده است و امنیت را به جامعه خواهد بخشید.

منصوری آرانی همچنین با اشاره به گزینه پیشنهادی وزارت دفاع اظهار داشت: آقای دهقان وزیر پیشنهادی دفاع یکی از بهترین وزرای پیشنهادی است که مخالفی هم نداشت و برنامه‌هایش برنامه‌های جامعی است.

وی همچنین تصریح کرد: آقای ظریف نیز فردی است که هوشمندانه در مذاکرات وارد می‌شود و از بزرگترین افراد سیاست خارجی است. برنامه‌هایش نیز برنامه‌های خوب و جامعی است. همینطور آقای رحمانی‌فضلی که بارها از مجلس رأی گرفته‌اند وزیری است منعطف و فکر می‌کنم با رأی بالایی وزیر شود.

منصوری آرانی در پایان اظهار داشت: هر چه رای ما به وزرا بالاتر باشد این افراد در صحنه‌های بین‌المللی بهتر می‌توانند وارد شوند.


توکلی در موافقت کلیات و خط مشی دولت: اقدام کنندگان علیه نظام در سال ۸۸ شایستگی حضور در این کابینه را ندارند

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در موافقت با کابینه پیشنهادی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد در جلسه بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و مسائلی که سبب شد تا مردم به حسن روحانی رأی دهند گفت: اینکه بخشی از مدیریت احمدی‌نژاد در انتخابات گذشته به اصولگرایان منصوب می‌شد باعث شد تا مردم از ناحیه اصولگرایان برخی نگرانی‌ها را داشته باشند، همچنین تفرقه نامزدهای اصولگرا مزید بر علت شد چرا که تصویری از قدرت‌طلبی آنان را در اذهان تقویت می‌کرد.

وی افزود: البته باید به این نکته توجه کرد که مردم تمایل چندانی به اصلاح‌طلبان نداشتند چرا که نامزد رسمی اصلاح‌طلبان تا روز رسمی انصرافش جزو نامزدهای پراقبال نبود و حتی حمایت صریح آقای خاتمی نیز رأی شگفت‌انگیزی نداشت.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌یکی دیگر از علل انتخاب آقای روحانی به خود ایشان مربوط است. آقای روحانی جزو روحانیت مبارز و مسئولان با سابقه نظام بود و هیچ پیشینه اصلاح‌طلبانه به معنای جناحی نداشت و کسی نیز نسبت اصولگرایی به وی نداده بود. با دولت احمدی‌نژاد هیچ نسبتی نداشت بلکه معزول آن دولت هم بود. ادعای اعتدال داشت و انتقاداتش نسبت به وضع موجود صریح بود و صادقانه تلقی شد.

توکلی گفت: انتقادات وی به سیاست خارجی سبب شد تا انتخاب وی امیدهایی را برای رفع تحریم‌ها ایجاد کند. تبدیل آقای روحانی به نماد مشی اعتدال و تدبیر سبب شد تا امیدها برای دوری از افراط و تفریط جناح‌ها برانگیخته شود. ‌در این میان انصراف دکتر عارف به نفع ایشان نشان از عقلانیت طرف مقابل می‌داد و دلیل واضح دیگری بر این نکته بود که روحانی غیر اصلاح‌طلب در جبهه اصولگرایان نیست.

وی افزود: در هر حال آقای روحانی به ریاست‌جمهوری برگزیده شد و امید در کشور جلوه‌گر شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به هر مقدار این تحلیل را از انتخابات واقع‌بینانه بدانیم به همان نسبت نیز مجلس اصولگرا در نزد افکار عمومی محدودیت‌هایی را پیدا می‌کند چرا که مردم می‌پرسند که چرا در برخورد با احمدی‌نژاد اینچنین سهمگین بودید.

توکلی در ادامه با اشاره به وضعیت بسیار پیچیده و سخت معیشت مردم گفت: این وضعیت به دلیل مدیریت نامتناسب اقتصادی سیاسی در سالهای اخیر بوده است و تحریم‌های ظالمانه آن را تشدید کرده است.

وی افزود: کسری بودجه عظیم، ناکافی بودن ارز در دسترس و دشواری‌های پیچیده در خرید و واردات حتی در کالاهای حیاتی مبهم بودن نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، بیکاری جوانان، تعطیلی واحدهای تولیدی، درهم ریختگی هنجارها و ساختارهای اداری همه و همه از دلایل این وضعیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر چه وحدت در داخل کشور بیشتر باشد امید به حل مشکلات وجود دارد، افزود: باید چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و یکپارچگی را ضرورتی واضح به شمار آوریم. از سوی دیگر امید به آینده سرمایه گرانبهایی است که باید قدر آن دانسته شود چرا که برای حل مشکلات به آن نیاز داریم اگر رفتاری از مجلس و دولت سر بزند که نشان از تقابل باشد دشمن برای استفاده از این وضعیت جری‌تر خواهد شد.

توکلی با اشاره به اینکه نه موافقت وی بی قید و شرط و نه مخالفت دیگر نمایندگان مطلق و ثابت است، گفت: مهمترین دلیل موافقت من با ساختار کلی کابینه وضعیت سخت کشور و هجوم یکپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

وی افزود: پیروزی بر دشمن سلطه‌جو علاوه بر آنکه با حول و قوه الهی نیاز به کابینه ای دارد که خوشبختانه شرایط آن تا حدودی به چشم می‌خورد البته در مواردی نیز ایستادگی شخص رئیس‌جمهور برای تأمین آن موارد ضروری و لازم است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که با نیمی از وزرای پیشنهادی داشتیم درباره نقاط اشتراک و افتراق گفت‌وگو شد و ما نیز سؤالات خود را به آنان ارائه کردیم.

توکلی گفت: اولین شرط برای پیروزی در مقابل دشمن خارجی، اعتقاد وزرا به مبانی و ساختار قانون اساسی است و این قاعده همگانی است. جمهوریت و اسلامیت بن‌مایه و جان این نظام محسوب می‌شود و فتنه سال 88 مصداقی از عدم التزام به قانون اساسی است و نشان از تقابل با جمهوریت نظام و اقدامی علیه امنیت ملی بود.

وی افزود: کسانی که در سال 88 علیه نظام اقدام کردند و دستور ولی فقیه را حرمت ننهادند و یا به قشون‌کشی خیابانی پرداختند شایسته عضویت در این کابینه نیستند. به حمدالله قاطبه پیشنهاد شدگان به قانون اساسی ملتزمند و تنها چند مورد استثناء وجود دارد.

توکلی گفت: هرکس آزاد است که درباره وقایع پس از فتنه سال 88 که حتی میدان را برای منافقین سیاه‌رو باز کرد نظری داشته باشد ولی وقتی بخواهد نقشی در ساختار قانونی داشته باشد باید وفاداری خود را به ساختار قانونی نشان دهد.

وی افزود: شرط دوم ایستادگی بر سر سیاست‌های کلی اداره کشور است. مخالفت منطقی ما با دولت‌های سازندگی و اصلاحات بر این اساس بود که تحولات اقتصادی به زیان طبقات مختلف اقتصادی بود ولی متأسفانه اعتنایی نمی‌شد. امیدوارم سیاست‌های کلی که از سوی قانون اساسی تبیین شده است شایان توجه کافی از سوی رئیس‌جمهور و وزرا بشود.

وی افزود: رهبری جان‌مایه این سیاست‌ها را با هر روش و توصیه‌ای که افزایش ثروت ملی و توزیع ثروت را فراهم کند قابل قبول دانسته است و هر طرح اقتصادی دیگری که به این دو هدف بی‌توجه باشد به درد مردم و کشور نمی‌خورد.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در محافل آکادمیک غربی بحث رشد اقتصادی حامی فقرا تبدیل به تئوری می‌شود، گفت: بحمدالله امیدواری‌های زیادی وجود دارد که کابینه به سیاست‌های کلی پایبند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آقای روحانی برای اجرای سیاست‌های کلی نظام نیازمند مراقبت از کابینه خواهد بود، تصریح کرد: اینجا یکی از نقاط حساسی است که می‌تواند محل نزاع شده و بسیاری از موافقان امروز را به مخالفان تبدیل کند.

توکلی گفت: شرط سوم، کارآمدی است که ناشی از علم و تجربه ذیربط است. دقت در کارنامه تخصصی و دقت در سابقه تحصیلی آنها نشان می‌دهد که عمدتاً از تحصیلات مرتبط و تجربیات طولانی برخوردارند.

وی افزود: شرط چهارم، ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی کشورهای خارجی به خصوص در پرونده هسته‌ای است. یکی از دلایل حمایت من از کابینه فرض ثابت ما مبنی بر حمایت آقای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از حقوق هسته‌ای ملت ایران است. آقای ظریف در ملاقات با من نیز تصریح کرد که من ذره‌ای از منافع کشور کوتاه نخواهم آمد.

همچنین این نماینده مردم تهران ادامه داد: آقای ظریف بر این نکته تأکید کرد که با اتخاذ مواضع منطقی حداکثر منافع را بدست آورد و بدون هزینه اضافی مجری سیاست‌های نظام، انقلاب و رهبری خواهد بود.

توکلی در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: چرا ما به حداقل‌ها رضایت می‌دهیم، پاسخ به این سؤال این است که چون در شرایط سختی کار به این دولت تحویل داده می‌شود، چنان است که اصل کارآمدی اهمیت بیشتری به سایر صلاحیت‌ها پیدا می‌کند.

وی افزود: بحث آرمان‌گرایی واقع‌بینانه همیشه مطرح بوده است اما اینکه رهبر انقلاب آن را در چنین اوضاعی طرح می‌کنند چراغ هدایتی برای همه مردم محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم در اینجا این است که اینجانب به اقتضای رشته تحصیلی خود تأکید می‌کنم که بیرون آمدن از شرایط فعلی در صورت فراهم بودن بهترین شرایط حداقل به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. بیرون آمدن از رکود تورمی موجود در صورت فراهم آمدن تمام شرایط به چندین سال وقت نیاز دارد.

توکلی گفت: به اقتضای موقعیت همانگونه که رهبری فرمودند باید به دولت فرصت داد کار کند و این اولین آزمون رابطه بین دولت و مجلس است. هم جامعه ایران نیاز به ارائه رفتاری بالغانه در این انتخابات دارد و هم سبب می‌شود تا دشمن امید خود را برای تأثیرگذاری بر شرایط کشور کم کند. از این رو برای دولت که در نقطه اصلی مبارزه با مشکلات قرار دارد باید فرصت کار کردن را به دولت بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اولین و مهمترین دلیل من برای مقابله با کابینه همین مقابله دولت با سختی‌هاست. ما همانگونه که در ابتدای دولت نهم با دولت همکاری کردیم اما زمانی که دیدیدم راه اشتباه می‌روند و به هیچ هشداری نیز توجه و قانون را رعایت نمی‌کنند چاره‌ای جز مقابله برای کنترل آن باقی نماند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلامی در خصوص مقابله با ظلم و جلوگیری از ستم گفت: ما به پیروی از این دستور نجات‌بخش از دولت آقای روحانی تا جایی حمایت می‌کنیم که در مسیر آزادی، عدالت و استقلال حرکت کند و هر زمان در این مسیر ضعفی را دیدیم و اگر خدای ناکرده جور و ستمی بر مردم ایران احساس کردیم برای دفعش همت می‌کنیم.

توکلی با اشاره به اینکه روحانی با نیمی از رأی مردم به ریاست جمهوری رسیده است، افزود: اما برای نجات کشور از این وضعیت ما نیاز به یاری همه مردم داریم. از این رو ایشان باید به خواسته‌ها و حساسیت‌های نیمی دیگر که به ایشان رأی ندادند توجه کنند. حتی شایسته آن است آنچنان عملکردی داشته باشند که ناامیدان از تغییر وضع موجود را به امیدواران نظام اسلامی بیافزایند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد:‌ نکته آخر این است که این کابینه را آقای حسن روحانی معرفی کرده است و نه دکتر لاریجانی و یا حداد عادل، پس تعهدات، امکانات و محیطی که در آن به سر می‌بریم در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم. رأی ندادن به کسانی که صالح نمی‌دانیم اثری در این حمایت ندارد.


نوبخت در صحن علنی مجلس: دولت به دنبال ارائه لایحه بودجه 93 قبل از 15 آذر است

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور که با استفاده از وقت باقیمانده روحانی در صحن علنی مجلس به دفاع از کلیت و خط مشی دولت پرداخت، طی سخنانی گفت: یکی از مخالفان برنامه و ترکیب هیئت دولت به عدم توجه برنامه دولت به حماسه اقتصادی اشاره داشت، واقعیت این است اگر به برنامه دولت دقت کنیم هدف ویژه برای دوره 4 ساله دولت یازدهم، بهبود معیشت مردم است.

وی افزود: این هدف دولت از دو طریق افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش فاصله درآمدی دهک‌های بالا و پایین محقق می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: از دو راهبرد تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه آن می‌توانیم به هدف اقتصادی جامعه و دولت برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مهمترین رکن تولید ثروت ملی را رشد اقتصاد دانست و گفت: اگر بتوانیم رشد 8 درصدی اقتصاد را که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم نیز مورد تاکید است ایجاد کنیم، حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری محقق می‌شود.

نوبخت خاطر نشان کرد: دولت به بهبود فضای کسب و کار و اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید دارد

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از نمایندگان مخالف کابینه پیشنهادی به نامعلوم بودن وضعیت پرداخت یارانه‌ها اشاره کرده است، گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا زمانی که اصلاح نشود (پایان مرحله نخست و آغازمرحله دوم ) به همین شکل ادامه دارد.

نماینده دولت با اشاره به هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم عنوان کرد: نه تنها در بحث اقتصادی بلکه در وزارتخانه‌های غیر اقتصادی نیز هماهنگی با برنامه‌های اقتصادی و حد کافی و ضروری وجود دارد.

وی افزود: یکی از نمایندگان مخالف با برنامه‌های هیئت دولت به برنامه صد روزه دولت تدبیر و امید اشاره کرده و گفته که شخص رئیس جمهور اعلام کرده است مشکلات اقتصادی در 100 روز حل می‌شود در صورتی که این چنین نبوده است، ما برای حل مشکلات اقتصادی و حتی برای صد روز اول برنامه داریم و در حوزه برنامه و بودجه حداقل سه برنامه در 100 روز اول اجرا می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: ابتدا اصلاح قانون بودجه را مد نظر داریم، عملکرد سه دوازدهم و چهار دوازدهم حکایت از عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده دارد و اگر بخواهیم ماههای پایانی سال با مشکل مواجه نشویم باید بر تخصیص منابع متناسب با دریافت‌ها عمل کنیم.

وی افزود: ما از راه مکانیسم تخصیص منابع عمل می‌کنیم و در غیر این صورت حتما در 100 روز اول اصلاحیه بودجه را تقدیم مجلس می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: البته تقدیم لایحه بودجه 93 نیز مهم است، دولت خود را موظف می‌داند قبل از 15 آذرماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و این تعهد بر ما وارد است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
عادل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
1
1
چقدر امام داد زد که نگذارید انقلاب به دست متحجران و واپسگرایان و نا اهلان بیافتد. کسی گوش نکرد. . . . جدی نبود
امروز افرادی مثل احمدی نزاد و رسایی و کو چک زاده و حسینیان و.... از این دسته اند و اب. . . اسلام را و امام را برده اند.
اینها فتنه 88 را به وجود اورده اند و حالا افراد دیگری فتنه گر می خوانند.
این ملت بیدار است.
عباس عسکرزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
0
0
عادل منصف نیستی بخدا آنها هم کروی ها موسوی ها خوئینی ها سید ح ها ووو مشارکتی ها مجاهدین انقلابی ها وو هر دو طرف داشتن بخصوص فراریان ان طرف اب
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها