بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰
کچوئیان:
«جواد کچوئیان» دستیار ویژه امور خارجه ایران تعامل هوشمند، هدفمند و متناسب ایران با کشورهای اروپایی را موجب تامین منافع دو طرف دانست.
تدبیر24: کچوئیان در مقاله ای در شماره هشتاد ماهنامه همشهری دیپلماتیک، با اشاره به تحولات بین المللی و منطقه ای به ویژه در خاورمیانه، نوشت: این تحولات لزوم رایزنی و مشورت ایران و کشورهای اروپایی را بیش از پیش ضروری ساخته است.

وی در این مقاله تاکید کرد: ارزیابی های واقع بینانه نشان می دهد تنش در روابط ایران و کشورهای اروپایی منافع طرفین را در بر نگرفته است اما آنچه چالش بین ایران و کشورهای اروپایی قلمداد می شود را می توان به پنجرهایی از فرصت میان طرفین تبدیل کرد.

کچوئیان در ادامه تاریخ روابط ایران و کشورهای اروپایی را بررسی کرد و نوشت: روابط دو طرف از ابتدا با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. در این فراز و فرود روابط برخی کشورهای اروپایی پایه گذار خدماتی در حوزه علم و صنعت در ایران بوده اند و برخی نیز با تحمیل قراردادهای استعماری، اشتغال و کودتا سابقه تاریکی از خود برجا گذاشته اند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بررسی روابط ایران و اروپا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: روابط دو طرف از مسیر گفت و گوهای انتقادی یا سازنده(هفت دور از سال 1992)، گفت و گوهای فراگیر (10 دور از سال 1998) و مذاکرات همکاری و تجارت (سه دور از سال 2002) گذشته؛ اما هرگز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. سیاست اروپا از سال 2003 به بعد نیز سیاست صبر و انتظار بوده است.

وی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران موجب اصلاح نگرش جامعه بین المللی در برابر این کشور شد و فضای مثبتی را به نفع کشورمان شکل داد که به سفر هیات های سیاسی و اقتصادی اروپایی به ایران در دو ماه گذشته منجر شده است.

کچوئیان در ادامه با برشمردن فرصت و چالش های پیش روی روابط ایران و اروپا نوشت: چالش ها شامل تفاوت های ساختاری و فرهنگی، اشتباه محاسباتی طرفین نسبت به توانایی یکدیگر، رویکرد دوگانه اروپا نسبت به تروریسم، خودخواهی و رویکرد متکبرانه برخی کشورهای اروپایی، تبدیل امنیت به پارادایم غالب در سیاست خارجی، وجود همگرایی بین کشورهای اروپایی و آمریکا، گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو»، لابی گسترده صهیونیسم در سطح اروپا و گسترش اسلام هراسی دانست.

وی همچنین فرصت ها را شامل انرژی و نیاز گسترده کشورهای اروپایی به آن، سرمایه گذاری متقابل، مکمل بودن منافع طرفین در حوزه هایی مانند مبارزه با مواد مخدر و مقابله با افراط گرایی، نیاز اروپا به توسعه تفاهم میان جهان اسلام و غرب و توجه بیشتر به حقوق جامعه فرهیخته ایرانیان اروپا دانست.

کچوئیان گزینه های متصور در روابط ایران و کشورهای اروپایی را از جمله تقابل، کاهش مناسبات و بی اعتنایی، تعامل هوشمند، هدفمند و متناسب برشمرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تقابل را به نفع منافع دو طرف ندانست زیرا هزینه های غیرضروری را به آنها تحمیل می کند.

وی اضافه کرد: کاهش مناسبات و بی اعتنایی نیز با سیاست تنوع بخشی و ایجاد توازن در مناسبات با بازیگران دیگر همخوانی ندارد و قدرت مانور ایران را کاهش می دهد اما تعامل هوشمند، هدفمند و متناسب با کشورهای اروپایی عقلانی است و البته تعامل، لزوما به معنای ارتقای روابط نیست بلکه منظور از آن، تنظیم و مدیریت روابط است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها