بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰
قشر کم درآمد جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین از فرط مشکلات مالی و کاهش قدرت خرید به نان بیات و ارزان قیمت رو آورده اند.
تدبیر24:  از نشریه دنونی آواز چاپ بوسنی و هرزگوین، شهروندان شهر بانیالوکا که به دلایل مالی قدرت خرید نان تازه ندارند روز به روز در حال افزایش هستند.

قیمت نان بیات نیم کیلویی در نانواهای شهر بانیالوکا 20 سنت یورو است و قیمت نان تازه نیم کیلویی 65 سنت می باشد.

نانوایان در بانیالوکای بوسنی و هرزگوین می گویند علاوه بر نان بیات دیگر تولیدات نانوایی که قیمت آنها پایین است هم خریدار زیادی دارند.

بنابرگزارش نشریه دنونی آواز، بیشتر خریداران نان بیات و نان های ارزان قیمت را تمامی اقشار مردم تشکیل می دهند از جمله بازنشستگان، خانوداده ها، جوانان و سالمندان.

به گفته برخی از فروشندگان نان در بوسنی و هرزگوین، فقیران با خرید نان بیات که قیمت آن 70 درصد ارزانتر از نان تازه است، صرفه جویی می کنند.

به گفته آنها، چنین وضعیتی هم در جهت منافع تهی دستان برای صرفه جویی بیشتر است و هم برای تولید کنندگان نان مناسب است، زیرا که برای نان های بیات خود خریدار دارند.

بوسنی و هرزگوین با داشتن معادن غنی و سابقه کشاورزی و دامداری در حال حاضر با وضعیت اقتصادی نا مناسبی مواجه است و بیکاری جوانان یک معضل جدی برای این کشور به شمار می رود.

مشکل بن بست سیاسی موجود در بوسنی و هرزگوین را می توان از جمله موانعی بر سر پیشرفت حل و فصل مشکلات انبوه این کشور در عرصه های مختلف به خصوص اقتصادی دانست.

اقتصاد بوسنی و هرزگوین از جنگ داخلی در یوگسلاوی که از سال 1991 میلادی آغاز شد با معضلات زیادی مواجه بوده، به طوریکه نرخ تورم سالانه در این کشور یکی از بالا ترین نرخ تورم در بین کشورهای اروپایی به مشار می رود.

بوسنی هرزگوین در اول مارس 1392 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

این کشور پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنایی، صرب و کروات که سرانجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت بر اساس پیمان صلح دیتون در سال 1995 میلادی که سر آغازی برای موجودیت جدید بوسنی هرزگوین بود به دو هویت سیاسی جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت .

درحال حاضر 3 رئیس جمهور به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند که این در نوع خود منحصر بفرد است.

با این حال بوسنی و هرزگوین دچار تنگناها و محدودیت های زیادی است و ساختار خاص حکومتی این کشور که مبتنی بر مشارکت مقامات سه قومیت صرب، مسلمان و کروات در اداره امور است بر پیچیدگی های وضعیت سیاسی و اقتصادی بوسنی هرزگوین افزوده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها