بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد که در ایران به‌سر می‌برد روز سه‌شنبه در تهران با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.
تدبیر24: راه‌های ارتقای سطح روابط ایران و سوئد در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، مناسبات ایران و اتحادیه‌ی اروپایی، مهم‌ترین تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و سوئد در این ملاقات بود.

ظریف در این دیدار با اشاره به قدمت روابط دو کشور که سابقه آن به چند قرن می‌رسد، اهمیت مذاکرات و رایزنی‌های نزدیک و مستمر پیرامون روابط دو جانبه به ویژه همکاری‌های اقتصادی را سازنده و مفید توصیف کرد.

او با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات متقابل دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، سابقه حضور شرکت‌های صنعتی سوئد در ایران را مورد توجه قرار داد و اهمیت بازار کشور بزرگ ایران و هم‌چنین پل ارتباطی برای بازار آسیای مرکزی را به عنوان فرصتی مغتنم برای سایر کشورها یاد آور شد.

وزیر امور خارجه‌ی سوئد نیز با ابراز خرسندی از اولین دیدار خود از ایران، فرهنگ غنی ایران زمین و روابط نزدیک و قدیمی دو کشور را خاطرنشان کرد.

وی با اشاره به حضور یکصدهزار ایرانی در سوئد و مشارکت و نقش بالای آن‌ها در جامعه سوئد، تصریح کرد که ایران و سوئد موضوعات مورد علاقه مختلفی برای رایزنی و همکاری دارند.

کارل بیلت با تاکید بر این که کشور ایران از ظرفیت بزرگی برخوردار است، توسعه‌ی همکاری‌های دو کشور در آینده در ابعاد اقتصادی، تجاری، صنعتی و فرهنگی از جمله در حوزه‌های انرژی، صنایع، ارتباطات و توریسم را مورد توجه قرار داد.

ظریف و بیلت در این مذاکرات ضمن تشریح دیدگاه‌های خود درباره تحولات منطقه‌یی از جمله سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین، افغانستان و خلیج‌فارس، پیرامون راه‌های کمک به استقرار و تقویت صلح و ثبات در منطقه از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و راه‌های مسالمت‌آمیز و نقش جمهوری اسلامی ایران در این راستا رایزنی و تبادل نظر کردند.

دو طرف هم‌چنین همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر و مقابله با افراطی‌گری و فرقه‌گرایی در منطقه را به عنوان یک ضرورت مورد بررسی و تاکید قرار دادند.

ظریف و کارل بیلت متفق‌القول بودند که بسیاری از این مشکلات در منطقه باید به صورت ریشه‌یی با همکاری مشترک و در چارچوب یک طرح جامع در راستای حصول به کامیابی، رفاه، عمران و ثبات کشورهای منطقه حل و فصل و ریشه‌کن شود.

در این دیدار هم‌چنین مساله هسته‌یی، گفت‌وگوهای ایران و کشورهای 1+5 و موضوع حقوق بشر نیز مورد بررسی قرار گرفت و ظریف با اشاره به نقش مثبت سوئد در ترغیب روش حل و فصل مساله هسته‌یی از طریق گفت‌وگو و مذاکره، دستیابی به حل جامع این موضوع مبتنی بر حفظ حقوق مردم ایران را با پیگیری، جدیت و حسن نیت ممکن دانست.

وزیر امور خارجه سوئد نیز با تاکید بر این که کشورش همواره از راه‌حل سیاسی این مساله حمایت کرده و خواهد کرد، تصریح کرد: این موضوع با حسن نیت و اراده طرفین قابل حل است و دو طرف باید تلاش کنند که این روند به نتیجه نهایی برسد.

او با تاکید بر استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌یی، قابلیت‌های علمی مردم ایران را ستود.

در زمینه موضوع حقوق بشر نیز ظریف با اشاره به روند دموکراتیک و مردم‌سالاری در ایران با توجه به برگزاری انتخابات مختلف در 35 سال اخیر، اختلافات دیدگاه‌ها در مورد پیگیری موضوع حقوق بشر را خاطرنشان کرد و گفت‌وگو در این خصوص را برای هم‌فکری و سهم مشترک برای پیشبرد اهداف انسان دوستانه در مکانیزمی غیرگزینشی و به دور از اغراض سیاسی مورد توجه قرار داد.

اضافه می‌شود کارل بیلت در این ملاقات از ظریف برای دیدار از سوئد دعوت به عمل آورد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها