بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۵
رییس جمهوری از همه جناح ها، احزاب و اقوام و همه اقشار مختلف ملت بزرگ ایران خواست حماسه بزرگ دیگری را در 22 بهمن امسال بیافریند تا شاهد شکوه و عظمت در این روز باشیم .
تدبیر24: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم که با تاخیر از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، افزود: می خواهم از ملت بزرگ و عزیز ایران که 22 بهمن امسال متفاوت با همه 22 بهمن ها باشد، گرچه همه ساله 22 بهمن، ملت بزرگ ما عظمت و حماسه آفریدند اما امسال سال دیگری است؛ امسال، سال حماسه سیاسی است و برای حماسه سیاسی تنها 24 خرداد و آن حماسه بزرگ ملی شاید کافی نباشد؛ باید آن حماسه با حماسه حضور، فریاد وحدت و اتحاد مردم ضمیمه شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: ازهمه جناح ها، احزاب و اقوام می خواهم همه و همه، پیر و جوان، زن و مرد، مخصوصا جوانان عزیز که در روز 22 بهمن حماسه بزرگ دیگری را بیافرینند و امیدوارم شاهد شکوه و عظمت در روز 22 بهمن امسال باشیم.


*** وحدت و فداکاری مردم در کنار راهبری چون امام باعث آن پیروزی بزرگ شد

رییس جمهوری در ابتدای سخنانش افزود: ایام مبارک دهه فجر را خدمت ملت بزرگ و سرافراز ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم؛ به روح بلند امام عزیز، بنیانگذار این نظام و راهبر انقلاب اسلامی و به همه شهیدانی که در راه انقلاب و دفاع مقدس جان خود را برای عزت و عظمت این کشور و ملت و انقلاب فدا کردند درود و سلام می فرستم.

روحانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما یک معجزه بزرگ تاریخی بود، شاید سراغ نداشته باشیم که ملتی نه در برابر یک رژیم، آن هم یک رژیم بی رحم تا دندان مسلح بلکه ملتی در برابر قدرت های جهان آن هم با توان فرهنگی اش به پیروزی دست یابد.

رییس جمهوری تصریح کرد: همان ها که عامل پیروزی این انقلاب بزرگ شد امروز می تواند عاملی باشد برای پیروزی های مجدد این ملت در برابر قدرت های جهانی.

وی ادامه داد: آگاهی، وحدت و فداکاری مردم در کنار راهبری چون امام خمینی (ره)باعث آن پیروزی بزرگ شد و وقتی وحدت، فداکاری و آگاهی آمد، آنجا دیگر فیض، لطف و نصرت الهی هم خواهد بود و همان است که باعث پیروزی می شود.

روحانی افزود: امروز هم اگر همان آگاهی، همان بیداری و همان وحدت و اتحاد میان ملت، و همچنین ایثار و فداکاری در کنار پرچمدار امروز انقلاب یعنی حضرت آیت الله خامنه ای ادامه داشته باشد ما پیروز صحنه در برابر همه قدرت ها خواهیم بود.


***موفقیت دولت در هر بخش در سایه حمایت و نظارت مردم بوده است

در این برنامه زنده تلویزیونی مجری برنامه خطاب به رییس جمهوری گفت: بیش از 6 ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید گذشته و روزهای پرکاری را داشتید. در این هنگام رییس جمهوری گفت: بیش از 6 ماه نگذشته بلکه نزدیک 6 ماه است.

سپس مجری ادامه داد: به من گفتند امشب مصاحبه دارید، فکر می کردم که مناسبت آن چیست؟ چرا که اعلام کرده بودید گزارش های صد روز فعالیت را ارایه می کنید اما اکنون 71 روز گذشته و قرار است با مردم به طور زنده صحبت کنید، چه کار بزرگی و چه فعالیت هایی در کشور انجام شده است و مروری بر 71 روز گذشته کنید؟

رییس جمهوری در پاسخ اظهار داشت: البته در برنامه صد روز نخست، قرارمان این نبود مصاحبه بعدی در صد روز دوم باشد. صد روز نخست برنامه ای بود که در دوران انتخابات به مردم قول داده شده بود که یک برنامه کوتاه صد روزه و یک برنامه نیز برای 4 سال طراحی و اجرا شود.

روحانی اضافه کرد: بنابراین در پایان صد روز لازم بود گزارشی خدمت مردم عزیز ارایه شود، اما در کار خیر هرچه سرعت بیشتر باشد، مطلوب است مخصوصا برای من که فرصتی باشد تا با مردم سخن بگویم و نسبت به آنچه گذشته است و پیش رو داریم در کنار هم باشیم، همفکری کنیم و من تعارف نمی کنم.


*** هرجا دولت موفقیتی بدست آورده در سایه حضور و نظارت مردم است

رییس جمهوری تصریح کرد:هر کجا این دولت موفقیتی به دست آورده در سایه حضور، فعالیت، حمایت و نظارت مردم است و از این به بعد هم اینچنین خواهد بود.

روحانی گفت: در استان های شمالی گیلان، مازندران و روزهای اخیر در کردستان و برخی استان های دیگر به خاطر نزول رحمت الهی که مشکلاتی در کنار این رحمت برای مردم بزرگوار ایجاد شد، تقریبا برف یا بی سابقه و یا کم سابقه بود.

وی ادامه داد: ریزش سنگین برف باعث قطعی برق شد، وقتی برق قطع شد، نانوایی ها نمی توانستند فعالیت کنند و مشکلات بسیاری مردم ایجاد شد.

رییس جمهوری افزود: مردم عزیز ما نخست خود به هم یاری رساندند و همه به صحنه آمدند، سپس همه مقامات اجرایی، نیروهای مسلح، ستاد بحران، بسیج، سپاه و ارتش و همه مردم به صحنه آمدند و الحمدالله مشکلات اصلی تقریبا رفع شد، گرچه هنوز برای روستاها مشکل باقی مانده است.

روحانی ضمن تشکر از صبر و تحمل مردم که توانستند در این شرایط سخت به یکدیگر کمک و از این مشکلات عبور کنند، از دستگاه های اجرایی و ستاد بحران خواست که همچنان به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهند و برای شرایطی که احیانا در استان های دیگر پیش می آید، آماده باشند.

رییس دولت یازدهم اظهارداشت: در این موضوع همه استان های همجوار کمک کردند و امیدواریم مشکلات مردم رفع شود.

رییس قوه مجریه هچنین ضمن تشکر از وزیرانی که به منطقه سفر کردند و یا در تهران فعال هستند، اظهار امیدواری کرد که مردم در این شرایط حساس در زمینه مصرف برق و گاز مقداری صرفه جویی کنند برای اینکه مشکلات دیگری برای هموطنان ما بوجود نیاید.


** مشترکات ما در برابر اختلافات ناچیز است

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ادامه با اشاره به برنامه 71 روز گذشته دولت، اظهارداشت: در زمینه مسایل و سیاست داخلی من می خواهم بگویم که مردم ما هوشیاری، بیداری، وحدت، اتحاد و نشاطشان از ماه ها و سال های قبل به مراتب بیشتر بوده است.

روحانی افزود: باید بدانیم همه اعضای یک خانواده هستیم، ممکن است اختلاف نظر سیاسی و یا حتی اختلاف نظر مذهبی و دینی داشته باشیم اما مشترکات ما آنقدر زیاد است که این اختلافات در برابر آن ناچیز است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما یک ملت هستیم و منافع ملی و آینده برای همه ما یکی است، گفت: وحدت، اتحاد و انسجام می تواند کشور را به سرعت پیش ببرد.


** دولت از نقد و انتقاد سازنده استقبال می کند/ انشاء الله همه نقدها دلسوزانه است

رییس جمهوری ضمن تشکر از مردم به خاطر وحدت، همبستگی، اتحاد و کوچک جلوه دادن برخی اختلاف سلیقه هایی که وجود دارد، تصریح کرد: البته در یک جامعه پرنشاط باید نقد و انتقاد باشد و دولت از نقد و انتقاد استقبال می کند به شرط اینکه نقدها دلسوزانه و سازنده باشد که انشاء الله همه نقدها دلسوزانه است و باعث پیشرفت کشور می شود.

روحانی گفت: به غیر از بحث سیاست خارجی که برای ما اهمیت دارد، بخش های دیگر هم هست که ما گزارش کوتاهی به مردم ارایه می کنیم.


*** برداشتن قدمی بزرگ در سیاست خارجی با حضور، فداکاری و حماسه مردم

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در زمینه سیاست خارجی قدم بزرگی برداشته شد البته این قدم در سایه حضور، فداکاری و حماسه مردم بود.

رییس جمهوری گفت: فضای جدیدی باز شده است . مردم این کار را کردند. دریچه جدیدی را بر روی ملت ها و دولتها باز کردند، تعامل سازنده را شعار خودشان قرار دادند و امروز ما شاهد یک تحول بزرگ در روابط خارجی هستیم.

به گزارش ایرنا، روحانی افزود: با همسایگان از یک سو و با قدرت های بزرگ جهانی از سوی دیگر تحول بزرگی روی داده و این عظمت ملت ما و تعامل سازنده ما است که توانسته است شرایط جدید را برای کشور بوجود بیاورد.


*** روابط با همسایگان روز به روز به سمت جلو پیش می رود

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اولا می خواهم خدمت ملت عزیز عرض کنم بحمدالله روابط ما با همسایگان روز به روز به سمت جلو پیش می رود . مباحث بسیار مفصلی با تقریبا همه همسایگان داشته ایم و با برخی شرایط ایجاب کرده است روابط نزدیک تری با برخی همسایگان داشته باشیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: با رهبران بسیاری از این کشورها ملاقات داشتیم. ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان از آن جمله هستند و و اخیرا هم نخست وزیر ترکیه به تهران آمدند. بحث های مفصلی درباره روابط اقتصادی، فرهنگی و سایر مواردی که مورد بحث سایر کشورها و منطقه و جهان است، گفت و گو کردیم.

روحانی گفت: نخست وزیر عراق چندی پیش به تهران آمد و مباحث مفصلی داشتیم که موضوع زنده شدن اروند رود و در سایه آن احیای آبادان، خرمشهر و بصره از موضوع های مهم گفت و گو بود. بحث محیط زیست، مساله ریزگردها همه این ها بحث شد و روابط دو جانبه و مسایل دیگری که با عراق داشیتم در این سفر بحث و بررسی شد.

رییس جمهوری افزود: البته با کشورهای دیگر حاشیه جنوب خلیج فارس از جمله عمان و امارات ارتباطاتی داشتیم و مقامات این کشورها به تهران سفر کردند.


*** سفر نخست وزیر پاکستان به ایران در فرصت های آینده

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در سازمان ملل با نخست وزیر پاکستان ملاقات داشتم و در فرصت های آینده نخست وزیر پاکستان تمایل دارد از ایران بازدید کند.

روحانی گفت: رییس جمهوری افغانستان دو بار به کشورمان سفر کردند. ما در فکر یک قرارداد بلند مدت با افغانستان هستیم. همچنین با رییس جهموری روسیه به عنوان یک همسایه بزرگ هم حضوری و هم تلفنی مذاکرات مهمی را داشته ایم و در آینده شاهد روابط بسیار گسترده با روسیه خواهیم بود.


** روابط با همسایگان برای ما اصل و اولویت است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری گفت: روابط با همسایگان برای ما اصل و اولویت است. البته کل کشورهای منطقه و همچنین روابط با سایر قدرت های جهانی جزو اولویت سیاست خارجی ما است.


** شاهد گسسته شدن زنجیره تحریم ها هستیم

روحانی گفت: در بحث برنامه اقدام مشترک معروف به توافق ‍‍ژنو، ما توانستیم با قدرتهای بزرگ در این زمینه در قدم اول با حفظ عزت و حقوق ملت ایران، به یک توافق برسیم.

وی افزود: امروز شاهد این هستیم که بسیاری از زنجیره های ظالمانه و به ناحقی که به تحرک اقتصادی جامعه ما بسته بودند، در حال پاره شدن است. امروز در زمینه صنعت غذا، دارو، خودروسازی، پتروشیمی، بیمه ، کشتیرانی، و حتی در زمینه مسایل مالی و پولی شاهد پاره شدن این زنجیره ها هستیم .

رییس جمهوری گفت: آنچنان این حرکت باعث عصبانیت دشمنان ما شده که تندروها در آمریکا هر روز سخنی می گویند؛ رژ‍یم صهیونیستی بسیار عصبانی است.


*** سیاست های کلی روابط خارجی در چارچوب سیاست های تنظیمی رهبری است

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: این اولین موفقیت ملت بزرگ ایران در تعامل با جهان از موضع عزت و حکمت و مصلحت است. البته سیاست های کلی روابط خارجی ما در چارچوب سیاست هایی است که مقام معظم رهبری تنظیم می فرمایند و اجرا در اختیار دولت است.


*** شایعاتی که در گوشه و کنار مطرح می شود، بی اساس است

روحانی گفت: می خواهیم از همه اعضای دولت و وزارت خارجه سپاسگزاری کنم و این جمله را در پرانتز بگویم که ما دولتی بسیار صمیمی با همکاری و تعامل بسیار نزدیک داریم و شایعاتی که در کنار و گوشه مطرح می شود، بی اساس است.

رییس جمهوری افزود: معاونین محترم وزرا همه به جد فعال هستند و همه می خواهند خدمتگزار مردم باشند و این مردم عزیز ما باید از کل دولت پشتیبانی و نسبت به کل دولت نظارت کنند و نظراتشان را بگویند.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: من می خواهم بگویم در کلیت در سیاست خارجی گام بلندی ملت بزرگ ما برداشته و شاهد آثار هم در روابط خارجی و هم در مسایل اقتصادی، فرهنگی و ارتباط ملت ها در منطقه خواهیم بود و از آن مهمتر، شرایط حضور فعال تر ایران در منطقه و در صحنه جهانی امروز ملت ما هست و در آینده هم بیشتر خواهد بود.


*** قوا بدون هفکری و همکاری نمی توانند حرکت رو به جلو داشته باشند

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که تعامل قوا را در کشور چگونه می بینید و نظرتان در مورد جلسه با مجلس چیست؟ گفت: قوا بدون اینکه همفکری و همکاری کنند یعنی در سایه همدلی و در سایه منافعی که مربوط به ملت هست، حتما نمی توانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم و یا حرکت ما بسیار کند خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم ما آن روزی خوشحال خواهند بود که ببینند بین دولت، مجلس و قوه قضاییه و همه اینها با نیروهای مسلح و سایرسازمانها و نهادها روابط بسیار صمیمانه ای دارند و همه آن اهدافی را که مربوط به اهداف ملی است و مردم می خواهند گام به جلو می گذارند.

رییس جمهوری اضافه کرد: یکبارنمایندگان مجلس شورای اسلامی آمدند به دولت و اولین جلسه را داشتیم و همانطوری که گفتید اخیرا من و اعضای هیات دولت به مجلس شورای اسلامی رفتیم و با نمایندگان دیدار داشتیم. اصل خود این جلسات مشترک برای ما بسیار ارزشمند است.

روحانی با بیان اینکه با سران سه قوه هم جلسه ای داشتیم و در آینده هم جلساتی همچنان خواهیم داشت، یادآور شد: البته این بار در مجلس شورای اسلامی بحث اصلی من راجع به روند یارانه در گام های آینده بود که دیشب آن سخنرانی را صدا و سیما پخش کرد و مردم ما استماع کردند.

وی ادامه داد: ما در بحث یارانه به وحدت نظر نیاز داریم البته تبصره ای ما در این زمینه تقدیم مجلس کردیم که هنوز فراز و نشیبی دارد و باید ببینیم تصویب نهایی مجلس چه خواهد شد که در فرصت امشب من در مورد یارانه مفصل بحث خواهم کرد.


** حماسه سیاسی در سیاست خارجی در بیشکک و نیویورک کلید خورد

رییس جمهوری در بخش دیگری از گفت و گوی خود در پاسخ به این سوال که با حضور در نشست داووس صرفا به دعوتی پاسخ دادید یا این که برنامه ای دراز مدت برای همکاری و تعامل با جهان در دستور کار بود که در داووس پیگیری کردید؟ گفت: هر دو؛ هم به یک دعوت پاسخ دادیم هم هدف بالاتری مد نظر بود.

روحانی افزود: امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است که البته حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی به دست مردم ایران خلق شده و خلق خواهد شد و دولت هم در مسیری که ملت تعیین می کند، حرکت می کند.

وی ادامه داد: دولت در زمینه حماسه سیاسی به غیر از مسایل داخلی، در سفر بیشکک - که سفر منطقه ای محسوب می شود – و سفر سازمان ملل که بسیار اهمیت داشت در واقع خواستیم که حماسه سیاسی را در بخش سیاست خارجی در بیشکک و بعد در نیویورک و سازمان ملل کلید بزنیم.


*** حماسه اقتصادی را هم مردم باید بیافرینند

رییس جمهوری تصریح کرد: حماسه اقتصادی را هم باید مردم بیافرینند؛ تکیه ما باید به ملت و منابع داخلی باشد و در اقتصاد در حدود 6 ماه که از این دولت گذشته، شاهد حرکت های بسیار خوبی هستیم.

وی افزود: ما در زمینه تورم توانسته ایم آن را یک قدم مهار کنیم؛ تورمی که قول داده بودیم به 35 درصد برسانیم درپایان دی ماه 35 درصد اعلام شد که به این ترتیب نرخ تورم در این مدت 8 واحد درصد کاهش یافت.

روحانی افزود: همه مردم کمک کردند و دولت خیلی مقید است به این که از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند؛ ما اگر بخواهیم برای هر مشکلی که پیش می آید به بانک مرکزی مراجعه کنیم که خیلی آسان و ساده است، یک دستور است اما در عین حال مشکلات فراوانی خصوصا از نظر تورم، نقدینگی فراوان ایجاد می شود.

وی با اشاره به این که در زمینه تورم ظرف 6 ماه قدم مناسب و خوبی برداشته ایم، افزود: البته بحث مهمتری پیش روی ما است و آن بحث رکود است؛ شکستن رکود از تورم مهمتر است و البته گاهی این ها با هم سازگار نیست، مثل داروهایی که با هم نمی سازند؛ دارویی که ضد تورم وضد رکود دارد گاهی با هم سازگار نیست.


*** جذب 8.5 میلیارد فاینانس خارجی تا پایان سال جاری

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: آمار نشان می دهد که در زمینه بیکاری هم ولو اندک کاهشی ایجاد شده است؛ ما شاهد تحولی در ماه ها و سال آینده خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: در سرمایه گذاری ما هشت میلیارد فاینانس خارجی را برای سد، نیروگاه، بخش های معدنی، بخش های فولاد و حتی در برخی شهرستان ها برای مترو توانسته ایم جذب کنیم و 8.5 میلیارد دیگر هم تا پایان سال جذب خواهیم کرد.

وی افزود: در بحث سرمایه گذاری ما شاهد تحول خواهیم بود و در شکستن رکود تاثیرگذار خواهد بود؛ در داخل هم سرمایه گذاران ما حرکتی را شروع کردند وامروز شاهد این هستیم که اولین قدم این بود که نقدینگی در مسیر درست دارد قرار می گیرد و بورس امروز خیلی فعال است.

رییس دولت یازدهم اظهار داشت: در مجموع ما شاهد حرکت خوبی در داخل هستیم اما در بخش اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست و ما نیاز به تعامل با بیرون داریم.

روحانی اضافه کرد: فضای سرمایه گذاری فضای بسیار بزرگی است؛ من در داووس اعلام کردم که ما چه مقدار سرمایه گذاری در بخش های مختلف خواهیم داشت؛ بیش از 100 میلیارد در بخش نفت و گاز باید سرمایه گذاری کنیم در طول هشت سال آینده؛ 75 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی بنای سرمایه گذاری داریم که بخشی در داخل باید حاصل شود.

رییس جمهوری اظهارداشت: سفر داووس برای این بود که به دنیا اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد و در واقع یک طلوع مجدد در اقتصاد ایران به وجود آمده است.

روحانی گفت: شاهد بودید که همه کارآفرینان بزرگ جهانی و روسای شرکت ها با چه استقبالی نسبت به ایران برخورد کردند و امروز بسیاری از شرکت ها به ایران سفر می کنند و تقریبا یک ترافیک در بخش اقتصادی و سیاسی ایجاد شده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: این همه هیاتی که در مدت کمتر از 6 ماه به تهران آمده، 117 گروه وارد ایران شده است، البته اگر همه سفرا و مقامات خارجی را در نظر بگیریم بیش از 100 ملاقات خارجی داشته ام که بخشی از آن در داخل و بخشی نیز در خارج از کشور بوده است.

روحانی اظهار داشت: امروز و در ماه های آینده ترافیک شدیدی از بازرگانان، سرمایه گذاران و مقامات سیاسی از همه جای دنیا از جمله شرق، اروپا و کشورهای همسایه به سمت ایران شاهدیم.


***داووس برای این بود که حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید بزنیم

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه داووس برای این بود که ما حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید بزنیم، گفت: این کار شروع شد و شاهد تحول اقتصادی در ماه های آینده خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: البته مردم عزیز ما می دانند که هم حرکت سیاسی و هم اقتصادی باید از داخل ایران و از ملت آغاز شود و باید فرصت های خارجی را نیز مغتنم بشماریم.

وی یادآور شد: دنیای امروز اینگونه نیست که کشوری بگوید می خواهم در یک کنجی قرار بگیرم. باید صادرات بسیاری از جمله صادرات کالا و خدمات داشته باشیم چرا که کشور باعظمت و دارای معادن غنی و نیروی انسانی بسیار غنی هستیم.


***مردم باید انتقاد کنند و حرف بزنند

 رییس جمهوری با بیان ایران دارای نخستین ذخایر گازی و دومین ذخایر نفت دنیا هستیم، اظهار داشت: داووس یک گام بزرگ در این راه بود.

در این هنگام مجری پرسید: یعنی کمر تحریم ها به معنی واقعی شکسته است؟ اما به هر حال طیف های مختلفی در کشور هستند، برخی انتقاداتی به توافق ژنو دارند و ابهاماتی را مطرح می کنند، جنابعالی روز گذشته از دانشگاهیان خواستید که وارد عرصه شوند، مسایل و دیدگاه های خود را مطرح کنند، چه پاسخی برای آن طیف که منتقد هستند، دارید؟

رییس جمهوری با بیان اینکه انتقاد خوب است و ما از آن استقبال می کنیم، ادامه داد: مردم ما باید انتقاد کنند و حزف بزنند، انتقاد من به دانشگاه بود که چرا کمتر حضور دارد، می خواهم دانشگاه حضور فعالتر داشته باشد نه تنها در بحث روابط بین الملل بلکه من گفتم باید محصول دانشگاه به جامعه بازگردد و به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

روحانی افزود: دانشگاه باید کاری کند که محصولش وارد جامعه شود و برای مردم ملموس باشد، من گفتم دانشگاه نباید به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند، باید چرخه تولید و فناوری را فعال کند و در ضمن مسایل مختلف داخلی و خارجی وارد نظر شود و بحث کند.


***برخی تصور می کنند مذاکرات باید برد- باخت باشد/ با برد – برد توافق باقی می ماند

رییس جمهوری گفت: در بحث توافق ژنو یا اقدام و برنامه مشترک بحث ما برد – برد بود، برخی تصور می کنند برد- باخت باید باشد، اصلا برد- باخت در دنیای امروز معنا ندارد.

روحانی افزود: معنای برد - برد این است که ما در یک بخش برنده می شویم و طرف مذاکره هم در یک بخشی قدم برمی دارد و با برد – برد است که توافق باقی می ماند.

رییس دولت یازدهم اظهارداشت: آنچه برای ما مهم است این است که ما خط قرمزها را مراعات و خواست مردم، سیاست های کلی و عزت مردم را مدنظر داشته باشیم.


*** صف های طولانی برای مذاکره با ایران نشان دهنده صدای عظمت ملت است

روحانی با بیان اینکه امروز مردم ما شاهد یک عزت در بحث سیاسی و بخش های اقتصادی و روابط بین الملل است، خاطرنشان کرد: صف های طولانی که برای ورود به ایران و مذاکره بسته شده، نشان می دهد این ملت صدای عظمتش به گوش همه رسیده است؛ البته ملت ما همیشه عزت و عظمت داشته است.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه امروز فرصت جدیدی ملت ما خلق کرده و در این توافق هم ما یک قدم مهم برداشته ایم، گفت: قدم مهم این است که دشمنان ما می خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و به دنیا بگویند که ایران خطر است و در سایه ایران هراسی، جنایتکاران در منطقه هر کار و مداخله ای کنند یعنی فضای دنیا را پرکنند از اینکه مشکل، ایران است و برخی همسایه ها، کشورها و ملت ها را بترسانند.


** قبل از ضربه به تحریم به توطئه ایران هراسی ضربه زدیم

روحانی اظهار داشت: ما می خواستیم ضربه ای به توطئه ایران هراسی بزنیم و به دنیا بگوییم این دروغ است و ایران خطری برای هیچ کس نیست و فعالیتش کاملا صلح آمیز و درب هایش طبق قانون برای نظارت بین المللی باز است.

وی با بیان اینکه به نظر من ما قبل اینکه ضربه به تحریم بزنیم اول ضربه به توطئه ایران هراسی زدیم، خاطرنشان کرد: فضای منطقه و فضای دنیا را برای تعامل بیشتر آماده کردیم؛ البته در بحث تحریم هم اولین ضربه را زدیم و این قدم اول است، هنوز راه بلندی در پیش داریم.

رییس جمهوری گفت: اینکه شما می بینید دیگران اینقدر حرف می زنند و آمریکایی ها هر روز مصاحبه می کنند ما در کشور نیاز به مصاحبه نداریم و این خیلی توفیق بزرگ است چرا که آمریکایی ها به خاطر فشارهای داخلی هر روز راست و دروغ را بهم ببافند، شعار دهند.

روحانی ادامه داد: ما اصلا نیاز به مصاحبه نداریم، مردم ما کاملا می فهمند، انتقاد هم اشکالی ندارد و یک عده ای باید انتقاد کنند؛ این کشور آزاد است، ما نمی خواهیم بگوییم کاری که انجام می دهیم هیچ نقص ندارد ممکن است کار ما نقص هم داشته باشد.



*** قدردانی از مردم که مدت مدیدی پای تلویزیون ماندند

رییس جمهوری در ابتدای این گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: قبل از شروع تبریکاتم به مردم به مناسبت ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی، می خواهم از مردم عزیز که مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر این برنامه ماندند تشکر کنم اما خوشحالم که با این تاخیر شما را در این برنامه امشب داریم. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها