بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۶۷۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
سید مجید بنی فاطمه طی یادداشتی به ساخت فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش اعتراض کرد.
تدبیر24: سید مجید بنی فاطمه یکی از مداحان مشهور کشور که او را با نوحه معروف «عمو عباس» به خاطر داریم در یادداشتی که در اختیار رسانه ها گذاشته شده است، نسبت به فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش که فیلمی درباره عاشوراست واکنش نشان داد.

این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یارب الحسین (ع)، بحق الحسین(ع)، ، اشف صدر الحسین(ع)، به ظهور الحجه (عج)
یا رب الحجه (عج)، بحق الحجه (عج)، اشف صدر الحجه (عج)، به ظهور الحجه (عج)

گاهی سکوت جایز نیست... به همین دلیل برخود لازم دیدم در واکنش به ساخت و اکران فیلم «رستاخیز» در جشنواره 32 فجر نکاتی را یادآور شوم.

اگرچه پیش از این سابقه خوبی از آقای احمدرضا درویش در سینمای دفاع مقدس کشورمان در ذهن داریم و او را با فیلم های خوبش در این حوزه می شناسیم اما ماجرای کربلا و واقعه عاشورا جای تعارف و رودرواسی نیست. به همین دلیل بعد از اکران و تحسین ِ تاسف انگیز فیلم «رستاخیز» در جشنواره فجر تصمیم گرفتم چند خطی بدون تعارف در مورد این فیلم ِ پُر اشکال بنویسم.

پرداختن به مسائل دینی و اعتقادی از طریق هنر کار حساس و پیچیده ای است. این پیچیدگی و حساسیت وقتی دو چندان می شود که یک اثر هنری به سراغ واقعه انسان ساز و فراموش نشدنی عاشورا می رود. در مورد حساسیت این موضوع همین بس که همه علمای بزرگ ما تا به امروز هر روایتی را که می خواهند نقل کنند، آن را دقیق و بررسی شده بیان می کنند تا مبادا تحریفی در این مورد صورت بگیرد یا داستان به گونه دیگری روایت شود.

حال سوال این جاست که سازندگان فیلم «رستاخیز» با چه کسانی برای ساخت این فیلم مشورت کرده اند و از چه مشاوران و متخصصان دینی و تاریخی استفاده کرده اند که خروجی این اثر تا این اندازه با اصل تاریخ در تضاد است و در بسیاری از موارد به سمت تحریف واقعه عاشورا رفته است؟ آیا نباید برای هرکاری به سراغ متخصص آن رفت؟ آقای درویش و دوستانشان تا به حال ارباب مقاتل حضرت سیدالشهدا (ع) را خوانده اند؟ اگر خوانده اند این چه برداشتی است که در «رستاخیز» ارائه داده اند؟ اگر هم نخوانده اند که کار بسیار اشتباهی کرده اند که بدون مطالعه به سراغ ساخت چنین فیلمی آمده اند...

مثلاً آیا هیچ عقل سلیمی به این موضوع رای می دهد که در آن معرکه و میدان جنگ بساط عشق زمینی یک مرد به یک زن پهن شود که در این فیلم شاهد آن هستیم؟ کجای تاریخ نوشته شده که عشق پسر حضرت حر (ع) به یکی از زنان کاروان سیدالشهدا (ع) باعث پیوستن او به سپاه حق شده است؟ (این موضوع نوعی توهین نیز به حضرت حر (ع) می باشد. در جایی که وهب مسیحی که یکی- دو شب از ازدواجش نگذشته، با دیدن امام حسین (ع) دین خود را تغییر می دهد و همراه با همسر و مادرش با حضرت عازم کربلا می شود....)

متاسفانه در این فیلم سینمایی آنطور نشان داده شده که بیشتر از آنکه پسر حر (ع) جذب عشق اباعبدالله (ع) شود به خاطر عشق زمینی خود به سمت سپاه آل الله (ع) کشیده شده که جای تامل و تاسف دارد!

به نظر می رسد آقای درویش که پیش از این سابقه درخشانی در حوزه سینما، مخصوصاً سینمای دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته بستر خوبی را برای به تصویر کشیدن تخیلات خود انتخاب نکرده است. کربلا و واقعه عاشورا جای نمایش ذهنیات خود نیست. همه چیز این واقعه به صورت دقیق در کتب مربوطه روایت شده است و این موضوع جایی برای اشتباه باقی نمی گذارد. کار ما به کجا رسیده که فیلمسازان ارزشی ما به این سمت و سو کشیده می شوند و چنین آثاری می سازند!

اما این تمام ماجرا نیست و متاسفانه شاهد اتفاقات ناگوار دیگری نیز در این فیلم سینمایی هستیم. یک سوال ساده و البته مهم از آقای درویش دارم. برادر عزیز، آیا در مورد سریال «مختارنامه» و بحث های مرتبط با نشان دادن چهره حضرت ابوفاضل (ع) نظر آیت الله وحید خراسانی و علما، مراجع دیگر و مردم به گوش شما نرسیده است؟ شما نمی توانید بگویید که ما این بحث ها را نشنیده ایم! ما هم نمی توانیم در مقابل این مسائل سکوت کنیم آقای درویش! چرا طوری برخورد می کنید که گویی پنبه در گوش خود کرده اید؟ بی تفاوتی تا کجا؟ فکر نمی کنید بهتر است این جرات را به خودمان ندهیم که در مورد هر مساله ای کار خودمان را انجام دهیم؟ اینگونه موضوعات مسائلی است که یا نباید به سمت آن رفت یا اگر آن را دستمایه ساخت فیلم قرار دادید باید قواعد آن را به خوبی رعایت کنید. چطور جرات کردید تصویر حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و... را در فیلم خود نشان دهید؟ بالاتر از همه این ها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت زینب (س) را شبیه سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟

سینما محملی است برای به تصویر کشیدن دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و ارزشی که می تواند باعث رشد و تعالی یک جامعه باشد و سینماگران در این مسیر وظیفه بسیار سنگین و البته خطیری بر دوش دارند و به همین جهت هم هست که کار این عزیزان بسیار ارزشمند و مهم تلقی می شود. بنده نیز با هنرهای نمایشی به خصوص سینما غریبه نیستم و با سختی های آن آشنایم و می دانم که همه بزرگان سینما قابل احترام هستند اما واقعاً جای تعجب است که چطور این فیلم با این همه اشکال تاریخی از سوی هیات داوران جشنواره فجر صاحب سیمرغ بهترین فیلم شده است.

در حالی که شنیده هایم حکایت از آن دارد که نه مخاطب عام و نه منتقدین سینما اقبالی به این فیلم نشان نداده اند، اهدای این جایزه به این فیلم پُر اشکال چه توجیه و منطقی دارد؟تا آنجا که می دانم مبلغ بسیار زیادی هم برای ساخت این فیلم سینمایی هزینه شده است. مبلغی که قرار بوده صرف فیلمی شود که پیام آور ارزش های حادثه کربلا باشد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده... در روزگاری که بهاییت و وهابیت میلیاردها تومان و دلار برای تخریب اعتقادات شیعه هزینه می کنند، چه تاسف بار است که در کشور شیعه ایران فیلمی ساخته شود که با حقیقت عاشورا و امام حسین (ع) فاصله زیادی دارد.

البته انشالله آقای احمدرضا درویش قصد تحریف تاریخ و لطمه زدن به این واقعه تاریخی را نداشته و زحمت خود را کشیده است اما واقعیت این است که مشاهده چنین فیلمی با این اشکالات تاریخی از کارگردان خوش نامی چون احمدرضا درویش دردناک تر است.

وقتی نمی توانیم اثری در خور ِ شان واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام حسین (ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام حسین (ع) خو گرفته اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ اجازه دهیم مردم در خلوت خود، با مطالعه تاریخ و پای منبرها حادثه کربلا را برای خود تصویر کنند و معرفت خود را با مطالعه زندگینامه و کتب خاصی که در مورد ائمه (ع) به رشته تحریر در آمده بالا ببرند نه با فیلم های شما!

در پایان جا دارد از سازندگان فیلم «شیار 143» که تصویر درستی از رشادت های مادران شهدا ارائه داده اند تشکر و قدردانی نمایم و همچنین به سرکار خانم مریلا زارعی تبریک عرض کنم و از ایشان بابت کار ارزشمندی که در مراسم اختتامیه در مورد تقدیر از مادران شهدا انجام دادند تشکر نمایم.

سید مجید بنی فاطمه
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
2
کجای نظرش غیرکارشناسی بود
اگر محتوای فیلم رستاخیز همینطور باشه که گفته شد، تازه این واکنش خیلی طبیعیه
حالا اگر منظور شما از نظر کارشناسی، نظر دکترها و باسوادهاست! پس هیچکس هیج نظری نباید بده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
3
2
تدبیر برات متاسفم که با فاصله چند تا خبر ، همون خبر رو با یه تیتر دیگه میزنی!
عناد شما با دستگاه امام حسین برای همه مشخص است!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
1
5
اگرشبیه سازی صدای زینب س که معصوم نیست به نظر جناب بنی فاطمه گناه داردپس وای بحال فخیم زاده که درولایت عشق صدای امام رضاع راشبیه سازی کرده ووای بحال تعزیه خوانهاکه خودراشبیه ائمه درمیاورند.جناب بنی فاطمه لازم نیست بجای علمافتوابدهندعلمااگر لازم شدخودشان نظرمیدهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
2
این هم یک نظر است؟ چرا عنوان کرده اید یک نظر غیر کارشناسی!!! ممکن است به هر نظری نقدی هم وارد باشد ولی نیاید با تحقیر و توهین با آن مواجه شویم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
0
این ششمین نقدی است که راجب فیلم می خوانم و فکر می کنم به حرفهای جناب بنی فاطمه هم نقد های زیادی وارد است و باید منتظر نظر کارشناسی یکی از علما درباره نحوه نشان دادن واقعه عاشورا در این فیلم و انحراف تاریخی که جناب بنی فاطمه از آن صحبت می کنند بود ،راجب دریافت سیمرغ هم باید بگویم جناب بنی فاطمه در جایگاهی نیستند که در اینباره اظهار نظر کنند چون در مملکت به اندازه کافی کارشناس باسواد در حوزه سینما داریم و مطمئنا فیلم با معیارهای داوران جشنواره برای دریافت سیمرغ همخوانی داشته(و این معیارها ،معیارهایی است که همه داوران چه در این دوره جشنواره وچه در دوره های قبلی ملزم به رعایت آن بوده اند) .اما با این نظر جناب بنی فاطمه موافقم که پرداختن به مسائل دینی و اعتقادی از طریق هنر کار حساس و پیچیده ای است.ولی اینکه بگوییم تو نمی توانی واقعه عاشورا راخوب به تصویر بکشی پس دیگر وارد این حوزه نشو و بگذار مردم فقط با خواندن کتاب و نشستن پای منبر راجب به امام حسین(ع) اطلاع کسب کنند هم درست نیست ، آن هم مردمی که زیاد اهل مطالعه نیستند !!!ا، اغلب آثارسینمایی که تاکنون در این حوزه ساخته شده در بیان وسعت و عظمت واقعه عاشورا چندان موفق نبوده اند و بیشتر به پیرامون مسائل قبل و یا بعد از واقعه عاشورا می پردازند و سعی می کنند تا خود روز عاشورا و آنچه که در کربلا اتفاق افتاد را مستقیما به تصویر نکشند که البته بخشی از این مسئله بدلیل سعی در حفظ حرمت ها ست و بعضا خطوط قرمز تعریف نشده . ولی آقای درویش این شجاعت را داشتند که به اصل واقعه عاشورا و کربلا نزدیک تر شوند و فیلم از لحاظ فنی و بصری در مقیاس‌های جهانی قرار دارد همچنین بر خلاف فیلم روز واقعه به طور مستقیم صحنه‌های نبرد را به تصویر می کشد و بسیاری از تابو های بی مورد را شکسته است که خود امری در خور ستایش است.مسلما نقد های زیادی هم به ساخته آقای درویش وارد است ولی از آنجایی که کار نیکو کردن از پر کردن است انشاا.. کارگردانهای سینمای ما در فیلم های آتی این نواقص را در نظر خواهند گرفت.
دستپاچه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
2
در مورد این فیلم چون ندیدمش اظهار نظری ندارم اما یک مورد را میدانم سالهاست که هر فیلمی در ایران ساخته میشود باید یک موضوع عشقی در آن وجود داشته باشد حالا چرا ؟ باید از صاحبان سرمایه وسیاستهای آنان پرسید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها