بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۸
گفت و گوی خواندنی سایت سلام نو
جلودار زاده
سهیلا جلودارزاده نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در ادوار پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بود. وی که بیشتر سوابقش در حوزه آموزش و حوزه‌های کار و تامین اجتماعی است تنها زنی بود که به هیات رئیسه مجلس راه یافت. با توجه به نزدیکی زمان رای‌گیری نمایندگان در خصوص وزرای کابینه دولت یازدهم، خبرنگار سلام نو گفتگویی با وی انجام داده که آن را در ادامه می‌خوانید:


حال حاضر مجلس اصولگرا باید در خصوص کابینه پیشنهادی آقای روحانی اعلام نظر کند. به نظر شما نمایندگان به چه مسائلی باید توجه داشته باشند؟

من با نمایندگان مجلس که خواهران، برادران و همکاران سابق خودم هستند بحثی دارم; ما امروز در شرایطی قرار داریم که به علت برخوردهای سیاسی و تنگ‌نظری‌ها و برخوردهای جناحی و گروهی، مملکت به سمتی برده شده است که از اهداف چشم انداز فاصلهٔ زیادی گرفته‌ایم. ما در چشم انداز بیست ساله باید به نقطه‌ای می‌رسیدیم که انسان‌های فرهیخته و توانمند و اخلاقی را در اختیار جامعه قرار می‌دادیم. اما امروز می‌بینیم که فقط آمار طلاق، بیکاری، نابسامانی‌های اجتماعی و سیاسی فزون‌تر از گذشته شده است. ما امروز نابسامانی‌های زیادی را هم در امر آموزش و پرورش و هم درحوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور شاهد هستیم. اکنون دیگر حجت بر نمایندگان مجلس تمام شده است و نباید اشتباه کنند.

این آزمونی که به آن اشاره کردید، بیشتر متوجه چه مواردی است؟

این امتحان بزرگ برای نمایندگان مجلس در حالی روی داده که هر روز آمارهای وحشتناکی از حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه منتشر می‌شود. اگر نمایندگان مجلس بخواهند به دنبال منافع فردی و سیاسی و گروهی خود باشند از این امتحان جدید سربلند بیرون نخواهند آمد. این روز‌ها بحث‌هایی در مورد عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی مطرح شده است.  من ده سال نماینده مجلس بودم و سال‌ها نیز از معاونان و مدیران آموزش و پرورش بودم. شاهد بودم  و به اذعان بسیاری از مدیران و معاونان و کار‌شناسان آموزشی کشور، از ابتدای انقلاب تاکنون - از دوران وزارت آقای پرورش تا دوران وزارت آقای حاجی بابایی - دوران مدیریت دکتر نجفی یک دوره طلایی در وزارت آموزش و پرورش بوده است. در بین مدیران کشور، توانمندی، هوش و کاردانی آقای نجفی مثال زدنی است.

چرا دوران وزارت آقای نجفی در آموزش و پرورش را دورانی طلایی می‌دانید؟

در دوران ایشان کیفیت آموزشی کشور به شکل چشم گیری ارتقاء پیدا کرد. شرکت در المپیادهای علمی جهانی و پرورش استعدادهای در خشان و برنامه ریزی صحیح آموزشی موجب شد نسلی از دانش آموزان توانمند تحویل مقاطع تحصیلی بالا‌تر شوند. حمایت ایشان ازدانش آموزان و اقشار کم درآمد اما با استعداد با راه اندازی مدارس نمونه دولتی و نمونه مردمی، عدالت آموزشی را در مقابل مدارس غیر انتفاعی گسترش داد. متاسفانه امروز ما در بحث عدالت آموزشی خیلی از بحث چشم انداز بیست ساله فاصله گرفته‌ایم. کابینه‌ای که آقای روحانی معرفی کرده است کابینه‌ای قوی و توانمند است.


یکی دیگر از وزیرانی که زمزمه تلاش برای عدم رای‌ اعتماد وی در مجلس به گوش می‌رسد آقای زنگنه هستند. شما توان مدیریتی ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در دوران آقای زنگنه با وجود مشکلات زیاد در صادرات نفت و با توجه به اینکه در اثر جنگ و تحریم، بخش زیادی از تولید نفت ما کاسته شده بود و این صنعت حیاتی که نبض اقتصاد کشور بود، دچار مشکل اساسی شده بود، مدیریت ایشان این صنعت را احیا کرد. امروز هم در اثر تحریم‌ها وضعیت صنعت نفت تقریبا به‌‌ همان شکل است. تنها کسی که می‌تواند این صنعت را به روز کند و مشکلات صنعت نفت کشور را مرتفع کند، کسی جز دکتر زنگنه نیست. کابینه‌ای که آقای روحانی معرفی کرده است کابینه‌ای قوی وتوانمند است. در دوران آقای حجتی هم ما به خود کفایی گندم رسیدیم واز وابستگی این کالا به خارج نجات پیدا کردیم.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت، وزارت کار است. برخی از مخالفان وزیر پیشنهادی کار در مجلس ادعا می‌کنند که آقای ربیعی با مسائل حوزه کار آشنا نیست. نظر شما چیست؟

نمایندگان ملت اگر با یک وزیر خوب مخالفت کنند باید جوابگوی ملت ایران باشند. یک وزیر خوب اگر هیچ کمکی هم به نماینده مربوطه نکند یا هم حزبی و هم جناحی او هم نباشد، حداقل‌اش این است که حوزه انتخابیه آن نماینده را آباد می‌کند و به نظام و کشور خدمت می‌کند. اما کسانی که می‌گویند آقای ربیعی که برای وزارت کار معرفی شده با قانون کار و شرایط وزارتخانه آشنا نیست باید توجه کنند که اتفاقا ایشان از موسسین خانه کارگر و از اعضای شناخته شده خانه کارگر می‌باشند. ایشان بهتر می‌دانند وقتی یک کارگر در اثر کم بودن دستمزد خود کشی می‌کند، فرد به چه حدی از استیصال رسیده است که دست به این کار می‌زند. ایشان کاملا به اینگونه مسائل واقف هستند و می‌دانند که مثلا همین اتفاق چه تبعاتی برای امنیت کشور دارد. ایشان با توجه به سوابق بیست ساله‌شان درامور مدیریتی، بهتر از هر کسی می‌دانند که تعطیل شدن کارخانه‌ها چه تبعاتی برای خانواده‌های کارگران و افراد تحت پوشش تامین اجتماعی دارد. به نظر من ایشان به مسائل کار و کارگری اشراف کامل دارند و همچنین سال‌ها تجربه مدیریتی در سطح اول کشور را هم دارند. رای نمایندگان نباید سیاسی باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
0
0
پس تشکیل حزب هم بی معنا میشود و ائتلاف احزاب همین به همین منوال برو بگیر بالا
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها