بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
ستاره باران هتل های مشهد درد بی سرپناهی زائران را درمان نکرد، شهرستان قدس، خوابگاه تهرانی‌ها، گنبد سرخ رنگ خلیج فارس نگران وقوع یک فاجعه زیست محیطی و غرق شدن دریاچه ارومیه در گرداب فرصت سوزی ها از مهمترین گزارش های استانی در این هفته بوده است.
تدبیر24: پاره‌ای تهدیدات علیه برخی جاذبه‌های مهم گردشگری ایران به شرح ذیل است:

زریوار همچنان در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر/اعمال مديريت واحد در حد شعار باقي ماند

وجود دریاچه زریوار مريوان در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه های مختلف درختان جنگلی، سرزمینی با شکوه را در غرب ایران پدید آورده و آن را به مهمترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است ولي بي تفاوتي مديران و مسئولان در خصوص سرنوشت اين ظرفيت مهم براي كردستان همچنان ادامه دارد.

دریاچه زریوار یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که با طول پنج کیلومتر، عرض ۱.۶ کیلومتر در زمستان همچون الماس می درخشد و در فصل بهار مملو از رنگ های زیبا می شود.

از پوششهای گیاهی دریاچه زریوار باید به گیاهان مخنلف از نوع خاردار و از گیاهان حاشیه‌ ای همچون نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت ‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد که هر کدام از این گونه هاي گياهي در هر فصل از سال رنگ و شکلی زیبا به دریاچه می بخشند.

پرواز بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر بر این پوشش گیاهی بکر، زیبایی و جذابیت دریاچه را دو چندان می کند و به جرات می توان گفت که یکی از دریاچه های کشور است که دارای بشترین تنوع گیاهی و جانوری است.

گنبد سرخ رنگ خلیج فارس نگران وقوع یک فاجعه زیست محیطی/هفت مهمان ناخوانده در کمین

با گذشت میلیون ها سال و چندین دوره زمین شناسی، اما زمان حاضر روزگار بدی برای این جزیره پیر ایرانی به شمار می رود. "فاجعه زیست محیطی" شاید بهترین تعبیری باشد که بتوان آن را برای حال و روز سالیان اخیر جزیره هرمز بکار برد، جزیره پیر خلیج فارس آنچنان پریشان است و وضع ظاهریش بهم ریخته که دوستداران محیط زیست بر این باورند که طبیعت این جزیره دیگر به دلیل بی توجهی های صورت گرفته و تاخت و تاز عوامل انسانی در این سرزمین، با واژه پرمعنایی همچون "بکر و دست نخورده" چندان قرابتی ندارد.

جزیره هرمز از گذشته یکی از جزایر مهم در اقتصاد و گردشگری مورد توجه بوده اما از سوی دولت ها توجه چندانی به آن نشده. در سالهای اخیر با پیگیری های مسئولان محلی طرح های مختلفی برای حمایت از ساکنان این جزیره زیبا داده شد که متاسفانه نبود پژوهش و مطالعات دقیق این طرح ها بیشتر خود جنبه تخریبی داشته تا اینکه بتواند در آینده کمک رسان ساکنان این جزیره باشد.

خاک سرخ هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد تا همین چند سال قبل، هزاران تن از این خاک گرانبها به کشورهای دیگر صادر می شد تا در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایش، شیشه و سرامیک سازی از آن استفاده کنند. البته آخرین خبرها درست یا غلط از کم شدن این صادرات بی رویه حکایت می کند؛ صادراتی که اگر بخواهد ادامه یابد، به از بین رفتن خاک سرخ هرمز می انجامد.

كم آبي گريبان تالابهاي آذربايجان غربي را گرفت/ زنگ خطر نابودي حيات وحش به صدا در آمد

اکوسیستم ۳۰ تالاب فصلی و دائمی در آذربایجان غربی آلبوم بی نظیری از طبیعت و زندگی انواع پرندگان ایجاد کرده كه متاسفانه به دنبال بروز بحران كم آبي در مهمترين تالاب استان درياچه اروميه،‌كم آبي گريبان ساير تالابهاي استان را نيز گرفته است.

آذربایجان غربی با ۳۰ تالاب فصلی و دائمی طبیعی و یا انسان ساخت، با آب شور یا شیرین ۶۰۴ هزار هکتار از مساحت استان را دربرگرفته که پارک ملی دریاچه ارومیه بزرگترین و بی نظیرترین تالاب استان بوده و تالاب کانی برازان مهاباد به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور ثبت شده است.

سه سایت از ۲۲ سایت کنوانسیون بین المللی رامسر ایران شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی وتالابهای یادگارلو، درگه سنگی و شورگل در آذربایجان غربی واقع شده که تالاب بین المللی دریاچه ارومیه یکی از ذخیره گاههای زیستکره جهان بوده و تالابهای آغگل ماکو، گرده قیط، میمند و کانی برازان به عنوان مناطق شکارممنوع هستند.

تالاب پارک ملی دریاچه ارومیه با داشتن آب شور و به دلیل ویژگیهای طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از مهمترین و با ارزش ترین اکوسیستم های ایران بوده که دارای دو نوع اکوسیستم آبی و خشکی بوده که یک نوع جانور آبزی به نام آرتمیا ارومیانا و ۱۲گونه ازجلبکها در این تالاب زیست می کنند.

اکوسیستم خشکی آن شامل ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک بوده که بزرگترین آنها به ترتیب کبودان با داشتن قوچ و میش ارمنی، اشک با داشتن گوزن زرد ایرانی، اسپیر و آرز و با داشتن پوشش گیاهی غنی دارای اهمیت ویژه ای بوده که جزایر ۹ گانه از جزایر کوچک دریاچه بوده که مکان مهمی برای جوجه آوری پلیکان سفید، فلامینگو و کاکایی صورتی است.

باغ تاریخی در تصرف معتادان و فرسایش/ غبار فراموشی و بی تدبیری بر باغ فتح آباد نشست

باغ فتح آباد کرمان یکی از زیباترین باغهای ایرانی است که این روزها به دلیل بی توجهی و عدم بازسازی در چنگال فرسایش گرفتار شده و در حال تخریب است این باغ تاریخی هم اکنون به جای قطب گردشگری به محل تجمع معتادان تبدیل شده است.

استان کرمان یکی از مناطق تاریخی کشور است که مملو از باغهای تاریخی منحصر به فرد می باشد از جمله این باغ ها می توان به باغ شاهزاده اشاره کرد که از جمله باغهای ثبت جهانی ایران محسوب می شود که بسیار مورد توجه مراکز علمی تاریخ شناسی و باستان شناسی قرار دارد اما در کنار این باغ، باغهای دیگری از جمله باغ فتح آباد و بیرم آباد نیز وجود دارند که از جمله باغهای بی نظیر ایران محسوب می شود که البته مانند بسیاری از آثار تاریخی کرمان طی سالهای اخیر به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته اند و در حال تخریب هستند.

یکی از زیباترین باغهای ایران باغ فتح آباد است که در ۲۵ کیلومتری روستای اختیار آباد در حومه شهر کرمان قرار دارد، این باغ تاریخی زیبا در واقع الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان و دارای اصالت چشمگیری نسبت به این بنای ثبت جهانی است.

هر چند باغ فتح آباد نیز ثبت ملی است اما هر روز بر میزان خرابی های این باغ افزوده می شود.

غرق شدن دریاچه ارومیه در گرداب فرصت سوزی ها/ مرگ بزرگترین دریاچه نمکی جهان و تکرار دورهای باطل

طی چند سال گذشته آنقدر از بحران خشک شدن دریاچه ارومیه گفته و نوشته شد که به نظر می رسد بدلیل این همه تکرار، گویی محو شدن تدریجی بزرگترین دریاچه آب شور دنیا به موضوعی کاملاً عادی و باورپذیر تبدیل شده و این دریاچه آرام و بی صدا در گرداب فرصت سوزیها غرق می شود.

هرچند به عقیده کارشناسان بحران دریاچه ارومیه از ۱۵ سال پیش شروع شده اما بطور جدی از سال ۸۶ مورد توجه قرار گرفته و در طول این سال ها بقدری در خصوص این بحران گفته اند و نوشته اند که دیگر نیازی به توصیف مشخصات زیست بومی و جغرافیایی و تبعات گسترده خشکی این دریاچه نیست بطوریکه وقتی تصمیم می گیری درباره دریاچه ای بنویسی که روزگاری نه چندان دور یکی از جاذبه های طبیعی منطقه آذربایجان بود، خود هم احساس تکرار می کنی.

اما اظهارات و اقدامات چند ماه گذشته مسئولان مرتبط با این موضوع و تصمیمات آنها انگیزه ای است که موجب می شود دوباره در این خصوص قلم بدست گیری و از دورهای باطلی بنویسی که چندین سال است در اشکال مختلف و توسط افراد متفاوت تکرار شده و در آخرین مورد از این دست، خبر می رسد که ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با تشکیل کمیته های راهبردی و بکارگیری صفی طولانی از اسامی و عناوین افراد به دنبال بررسی طرح هایی است که گاه با عنوان طرح های ۲۴ گانه و گاه ۱۹ گانه مطرح می شوند و در واقع همان طرح های معروفی هستند که سال هاست پس از جدی شدن بحران دریاچه ارومیه در میان مسوولان و نهادهای متعدد دست بدست می شوند بی آنکه از این طرح ها نسخه ای برای درمان تشنگی دریاچه پیچیده شود. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها