بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
رئیس جمهور در آخرین نطق خود قبل از آغاز رای گیری کابینه
از وزرای پیشنهادی سپاسگزارم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله،‌ صبوری، رعایت ادب ، اخلاق و اعتدال، به نقدها و سؤالات مخالفان و حتی مخالفت‌هایی که لحن آنها تند بود، پاسخ منطقی و مناسب ارائه کردند. . .

تدبیر24 : حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی پیش از آغاز رأ‌ی‌گیری درباره وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی با تشکر از نمایندگان مجلس گفت: من از تمام نمایندگان محترم مجلس و به خصوص ریاست آن و هیئت رئیسه محترم که در این 4 روز کار سخت و طاقت‌فرسایی را داشتند، تشکر می‌کنم. البته شاید کمتر سابقه داشته باشد که بررسی هیئت وزیران 4 روز به طول انجامیده باشد و این هم نشانه لطف ویژه نمایندگان محترم مجلس به دولت تدبیر و امید است که با دقت و وسواس مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی افزود:‌ من از همه نمایندگانی که چه در موافقت و چه در مخالفت نسبت به وزرا و اعضای کابینه صحبت کردند تشکر می‌کنم؛ بی‌تردید همه به وظیفه قانونی، شرعی و ملی خود عمل کردند.

رئیس جمهور ادامه داد:به مردم بزرگوار ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور که در این 4 روز از طریق رسانه‌ها موضوع را دنبال کردند، خسته‌نباشید می‌گویم و در اینجا لازم از تمام رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به خاطر تلاش برای پوشش این مراسم تشکر کنم.

روحانی گفت: از وزرای پیشنهادی سپاسگزارم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله،‌ صبوری، رعایت ادب ، اخلاق و اعتدال، به نقدها و سؤالات مخالفان و حتی مخالفت‌هایی که لحن آنها تند بود، پاسخ منطقی و مناسب ارائه کردند.

وی با بیان اینکه امکان داشت برخی از انتقادها بهتر بیان شود، مجموع سخنان نمایندگان را در چارچوب آیین‌نامه دانست و افزود: اگرچه برخی رسانه‌ها نسبت به نوع سؤالات و انتقادات لحن منتقدانه‌ای داشتند و از اصطلاح‌ اعتراف‌گیری استفاده کردند اما به نظر من همه مباحث و سخنان حق نمایندگان محترم بوده است آنها باید بدانند که به چه کسی و با چه دیدگاهی رأی سیاسی می‌دهند.

روحانی گفت: رأی نمایندگان، رأی حقوقی، قانونی و حق آنها در چارچوب قانون اساسی است؛ امیدوارم این خدمت‌گزار و همه اعضای کابینه مستحضر به حمایت مجلس محترم در طول خدمت‌گزاری باشند و همواره پشتبانی مجلس برای دولت پیشرفت به عنوان یک هدیه بزرگ برای اعضای دولت خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: برای فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت بوده و منتخب اعتدال‌‌خواهی مردم است گاهی برخی از تعبیرات در مجلس شورای اسلامی کمی دلگیرکننده بود اما چه باید کرد؟ این شیوه مرسوم در مردم سالاری پارلمانی است.

وی افزود: ‌همه ما باید عادت کنیم تحمل‌ها را بالا ببریم ، هم نمایندگان مجلس هم اعضای دولت،با بالا بردن آستانه تحمل بهتر می‌توانیم با یکدیگر تعامل کنیم و به یاری هم بشتابیم؛ مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگان و اظهار نظر در بیان و در رای خود کاملا آزاد است.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌حتی می‌خواهم به رسانه‌ها تذکر دهم برخی از نقدها و سوالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و در کشور برطرف شود و به اعتقاد من این کار به خوبی انجام گرفت؛ اگر شبهه‌ای در رسانه‌ای در ذهن مردم مطرح باشد و نماینده‌ای آن را مطرح کند کمک به دولت است. چرا که کمک کرده تا واقعیت بهتر برای افکار عمومی تبیین شود.

وی افزود: برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود اما همه انتقادات را ما به رسمیت می‌شناسیم. این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. البته نظر مجلس با سخنان برخی از نمایندگان گاهی متفاوت است. مجلس یعنی 290 نفر نماینده و نظر نهایی آنها نسبت به کابینه در رای نهایی مشخص خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: ساعاتی باید صبر کنیم، آنگاه پس از شمارش آرا رای مجلس مشخص خواهد شد و هر چه رای مجلس باشد ما بدان احترام می‌کنیم؛ همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود مدنظر قرار دهیم.

وی افزود:‌ یادمان باشد که هیچ کس چه رئیس‌جمهور و چه هر فردی دیگری نمی‌تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند؛ همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: بنده همانگونه که در برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اعلام کردم در این جا به طور بسیار فشرده در پاسخ به نقدها و پرسش‌ها نکاتی را اشاره می‌کنم. البته می‌دانم بعد از چهار روز بحث پیگیر و مداوم نمایندگان کمی خسته هستند و تلاش می‌کنم سخنانم را کوتاه کرده و از همه فرصتی که دارم استفاده نکنم.

وی اظهار داشت:‌ نکته اول اینکه طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قواست، اما این تفکیک قوا نسبی است؛ توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ماست به ویژه دو قوه مقننه و مجریه؛ به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را می‌گیرند.

روحانی ادامه داد: یکی از طریق رئیس‌جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آنان نیز منتخب مردم هستند و وزیران در برابر هر دو مسئول خواهند بود. هم در برابر رئیس‌جمهور و هم در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و این پشتیبانی دوگانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین به ویژه در مقطع فعلی آماده می‌کند.

وی افزود: برخی از بحث‌ها و بگومگوها هم در گذشته بازگشت آن به این بوده که در فهم و تفسیر قانون اساسی گاهی اختلاف نظر بوده اما در عین حال بیان قانون اساسی ما کاملا روشن است و هیئت وزیران منتخب رئیس‌جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی و  نمایندگان خواهند بود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: کابینه‌ای که معرفی شده است یک منظومه یکپارچه‌، منسجم و واحد هستند همه بخش‌های اقتصادی این کابینه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن با یکدیگر هماهنگ  انتخاب شده‌‌اند تا در کنار هم معنادار، موثر و کارآمد بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

وی گفت: دولت مدیریت کل‌نگر، جامعه نگر، آینده‌نگر و پویا را در کنار هم قرار داده تا انسجام مدیریت فراهم شود و از بخشی‌نگری که همیشه آفت در نظام مدیریت کشور بوده اجتناب شود. دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک و انتخاب همکارانی متناسب با همین نگاه بوده است.

روحانی تاکید کرد: باید افرادی را برمی‌گزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم می‌گیرند همه جوانب و لوازم و زمینه‌ها و آثار فرابخشی را نیز مدنظر قرار دهند؛ لازمه این کار انتخاب وزیرانی بود که از دانش، تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.

وی ادامه داد:‌پیری، جوانی و میانسالی برای بنده فرع بر این ضرورت‌های مهم بود. به علاوه شرایط کشور به گونه ای است که نمی‌توانستیم آزمون و خطا را یک بار دیگر تجربه کنیم و فرصت‌‌های بسیار حساس را در این مقطع از دست بدهیم؛ من در حقیقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه‌هایی که در طول فعالیت انتخاباتی تبیین کردم متعهدم

وحانی ادامه داد: این کابینه در چارچوب گفتمان اعتدال که برآمده از آرای مردم است، معرفی شده و کابینه فردی است که با پشتوانه بیش از سه دهه خدمت، مسئولیت و تجربه در سطوح مختلف نظام در رأی قاطع و معنادار مردم در مسئولیت ریاست جمهوری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کابینه باید متناسب با دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و تعهداتم به ملت ایران باشد، گفت: با حمایت مجلس و سایر ارکان نظام فرصت را برای خدمت به مردم ایران در این شرایط دشوار مغتنم می‌شمارم.

رئیس جمهور تأکید کرد:‌مطالبات مردم در شرایط فعلی در عرصه اقتصادی، کاهش تورم، ثابت، آرامش فضای کسب و کار و رونق اقتصادی که منجر به افزایش سطح اشتغال و بهبود معیشت مردم شود تا بتوانند زندگی آرام‌تر و راحت‌تر پیش‌رو داشته باشند.

روحانی در مورد سیاست‌های داخلی نیز گفت: در عرصه سیاست داخلی مردم رعایت حقوق شهروندی، حقوق همه اقلیت‌ها، همه خرده‌ فرهنگ‌ها در این کشور، آرامش و عقلانیت در رفتار سیاسی، حفظ آزادی‌های مشروع و قانونی شهروندان احزاب و گروه‌ها، حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای امید و نشاط در جامعه هستند.

وی گفت که مردم در عرصه سیاست خارجی به دنبال منزلت بیشتر ایرانیان در سراسر جهان و تکریم ملت هستند؛ حرمت و اقتداری که در شأن این ملت بزرگ با فرهنگ بزرگ و تمدن چند هزار ساله هستند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه مردم مایل به زیست بهتر ایرانیان هستند، اظهار داشت: مردم می‌خواهند که نام ایران مترادف با ایستادگی در حقوق، منافع ملی، صلح، دوستی، همزیستی و احترام متقابل باشد.

روحانی معتقد است که مردم در حوزه فرهنگ خواستار فضای فرهنگی‌تر، سرشار از محبت و دوستی، توجه به اخلاق و ادب و کرامت انسانی هستند.

وی ادامه داد: چهره رحمانی اسلام اخلاق محمدی و اعتدال علوی جهت سازماندهی فرهنگ عمومی و جامعه‌ای که در آن علم، فناوری و اخلاق تضمین‌کننده آینده‌ای بهتر برمنبای قدرت ملی باشد؛ جامعه‌ای از گسترش آسیب‌های اجتماعی فاصله بگیرد و دغدغه مسئولان و مردم را پاسخ و سرمایه اجتماعی و نظام روبه افزایش باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که دولت یازدهم در چه شرایطی آغاز به کار می‌کند بنابراین پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیتی که جامعه، نظام و کشور در آن قرار است دور از واقع‌گرایی و ناممکن است.

روحانی معتقد است که وضع فعلی کشور در همه زمینه‌ها دشوار و پیچیده است و به گفته وی در کشور در مسئله اقتصاد با تورم بالا، نرخ سرمایه‌گذاری پایین، رکود بنگاه‌های تولیدی و نقدینگی بالا مواجه است که خلاصه آن را در سخنان و مباحثی که در هفته‌های گذشته در بخش‌هایی که قابل بازگویی و عمومی بود کم و بیش برای مردم تشریح کردم و در آینده نیز توضیح خواهم داد.

وی به تحریم‌های خصمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره  کرد و گفت: در عرصه سیاست خارجی با تحریم‌های ظالمانه چالش‌های منطقه‌ای و تنش‌های حاد سیاسی در خاورمیانه روبه‌رو هستیم.

رئیس قوه مجریه در مورد حوادث اخیر مصر و ارتش این کشور به مردم واکنش نشان داد و تصریح کرد:‌ در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگ تسلیت بگویم و در برابر بی‌رحمی‌هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادیخواه است این ملت را سرکوب نکنید.

روحانی راه ملت مصر را دموکراسی و اسلام عنوان و خاطرنشان کرد: همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذرند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار همدردی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه منطقه ما با تهدید قدرت‌های خارجی مواجه است، اظهار داشت: منطقه در عرصه فرهنگ و اجتماع با آسیب‌های اجتماعی و برخی از شتاب‌ها روبه‌رو است بنابراین هر گونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید برمبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: من با صراحت خدمت نمایندگان و ملت عزیز ایران عرض می‌کنم که تک‌تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش‌های پیش‌رو، انتظار مردم، نخبگان و شرایط وزارتخانه‌های مربوطه انتخاب کردم.

روحانی ادامه داد: موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری باید به یاری دولت بشتابند.

وی تأکید کرد:‌دولت خود را مؤظف می‌داند با برنامه‌ریزی منسجم، سخت‌کوشی و پایبندی به قانون از در اولویت قراردادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذراندن شرایط فعلی، حل مشکلات و دستیابی به آینده بهتر به کار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری مجلس و دولت را نخستین گام بر پیشانی عزم و اراده ملی دانست و گفت:‌ مردم خواست خود را می‌دانند برنامه‌ها و وعده‌های دولت تدبیر و امید را نیز شنیده‌اند، در این چهار روز هم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت آزادی نقد و تضارب آرا است دنبال کرده‌‌‌‌‌اند؛ قطعاً برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رأی خویش بسنجند.

روحانی با تأکید براینکه یکایک وزرای پیشنهادی براساس ضرورت‌ها مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت‌های کشور برگزیده‌ام، اظهار داشت: نگاه من در انتخاب همکاران نگاهی حرفه‌ای و تخصصی بوده است.

وی افزود: به دنبال هیچ مصلحت بیرونی و سهم‌دهی به هیچ جناح، حزب و شخصیتی نبودم. حدس و گمان درباره سهم دادن به گروه‌ها، جناح و حتی شخصیت‌های سیاسی بدانید از واقعیت دور است و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد جزو همان ظن و گمانی است که قرآن به آن اشاره دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها