بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۹۲۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
شهردار تهران با اشاره به اینکه مهمترین چالش شهر آلودگی هوا و آلودگی صوتی است، گفت: با تامین بودجه مورد نیاز می‌توانیم در سال حدود ۳۰ کیلومتر مترو بسازیم.
تدبیر24: محمدباقر قالیباف در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک که با حضور اساتید داخلی و خارجی جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار داشت: جمع ما مسئولان و پژوهشگران در این کنفرانس حل دغدغه‌ها و مشکلات شهری و بهبود زندگی انسان‌ها است و در صورتی که این کنفرانس نتیجه‌ای غیر از این موارد داشته باشد، به خوبی عمل نکرده‌ایم.

وی افزود: همچون سال‌های گذشته باید اثرگذار و در بهبود کیفیت زندگی و ارتقای آن تلاش کنیم و این موضوع از مهمترین هدف‌هایی است که ما را کنار یکدیگر جمع کرده است.

قالیباف افزود: حمل و نقل عمومی مهمترین مسئله‌ای که امروز کلانشهرهای کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

شهردار تهران گفت: حمل و نقل عمومی، اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط زیست را در سیطره خود قرار داده است و امروز کمتر اندیشمندی را در مسائل اقتصادی، جامعه‌شناسی و زیست‌محیطی می‌توانید پیدا کنید که به موضوع حمل و نقل باور نداشته باشد.

وی به تأثیرگذاری حمل و نقل عمومی در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: مهمترین چالش شهر تهران آلودگی هوا و صوت است و باید برای رهایی از این چالش به گونه‌ای تصمیم بگیریم که بُعد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست را نیز در آن توجه کنیم.

شهردار تهران گفت: در همه اقدامات باید دو شاخص مهم دسترسی و یکپارچگی در حمل و نقل عمومی را مورد توجه قرار دهیم و در غیر این صورت نمی‌توانیم به این مشکلات فائق شویم.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند فرهنگسازی در حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: به میزان امکانات و ظرفیت‌های شهر تهران به اندازه کافی به آنها بهره لازم را نمی‌بریم و شاید یکی از علت‌ها این باشد که به فرهنگ آنطور که باید توجه نکردیم.

قالیباف افزود: نباید فرصت را به کسانی بدهیم که بحث تخصصی کاری و موضوعی را به سلامت مردم بستگی دارد، بر آن قلم رفتار و فرهنگ سیاسی اعمال کند. در بعضی از اقدامات و گفت‌وشنودها به گونه‌ای به مردم توضیح داده می شود که صادقانه و درست نیست.

شهردار تهران گفت: بنده اعتقاد دارم که نخبگان با نظارت بر تصمیمات مدیریت شهری می‌توانند ضمن اینکه منتقد ما هستند، ما را نیز در تصمیم‌گیری‌ها راهنمایی کنند، تا تصمیمات مدیریت شهری خطا نباشد و امکانات و اموال مردم را بیخود هزینه نکنیم.

قالیباف به موضوع پیاده‌روها و انسان بودن شهر اشاره کرد و گفت: نباید ماشین‌ها حرمت بیشتری در شهر نسبت به انسان‌ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در ایجاد پیاده‌روها فشار روانی و سیاسی به مدیریت شهری وارد آمد با این عنوان که ایجاد پیاده‌روها تصمیم درستی نیست ولی همه مدیران شهری به ایجاد پیاده‌روها اذعان داشته‌اند ولی در عرصه رسانه، مطبوعات و جامعه جای نخبگان برای حمایت از این طرح خالی بود تا بر این تصمیم پافشاری کند. با گذشت 5 ماه از ایجاد پیاده‌روها، کسبه بازار و مردم بر این باور شدند که ایجاد پیاده‌رو تصمیم درستی است و می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: به بنده می‌گفتند که در این تصمیم تشدید نظر کنید ولی امروز ایجاد پیاده‌روها تبدیل به مطالبه عمومی مردم از شهرداری شده است.

قالیباف گفت: امروز باید حمل و نقل عمومی را تبدیل به یک مطالبه عمومی از همه مسئولین در هر سطح کنیم.

وی به ایجاد تصمیمات مقطعی در افزایش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: اینکه به یکباره اعلام می‌شود طرح زوج و فرد از در منازل اجرایی خواهد شد، به معنای تشویق کردن شهروندان به بی‌قانونی است چرا که با این طرح آنها نمی‌توانند از ابتدایی‌ترین حقوق اولیه خود استفاده کنند.

وی گفت: این نوع تصمیمات باید حتماً پایان یابد و با اجرای طرح‌های مقطعی زوج و فرد از در منازل معضل آلودگی هوا حل و فصل نمی‌شود، بلکه با توصیه حمل و نقل و اقدامات فرهنگی معضل ترافیک و آلودگی هوا حل‌شدنی است.

قالیباف بیان داشت: امروزه ظرفیتی در شهر تهران فراهم شده که اگر در گذشته سالی کمتر از 3 کیلومتر مترو ساخته می‌شد، در طول 8 سال گذشته سالانه حدود 12 تا 14 کیلومتر مترو ساخته شده است و با تکیه بر توان مهندسین می‌توانیم در سال حداقل 30 کیلومتر مترو در تهران بسازیم.

وی افزود: نیروی انسانی و ابزار مهندسی برای ساخت مترو آماده است و تنها چالش پیش‌روی ما اعتبارات موردنیاز برای این شتاب است.

قالیباف یادآور شد: در کشورهای پیشرفته دنیا دولت‌های مرکزی موضوع حمل و نقل و شبکه‌های ریلی را برعهده می‌گیرد و حتی به مردم برخوردار نیز بابت استفاده از حمل و نقل عمومی، سوبسید می‌دهد.

شهردار تهران گفت: با توجه به برگزاری این گونه نشست‌ها و کارهای پژوهشی و علمی می‌توانیم در دوره سوم مدیریت شهری چالش مهمی مانند آلودگی هوا را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: در سال حدوداً 150 روز هوای سالم در شهر داریم و هوای پاک نیز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. در یک دوره 5 ساله می‌توانیم تعداد روزهای سالم را به دوبرابر وضعیت فعلی افزایش دهیم و این نشست‌ها را رویکردهای علمی ما را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
0
0
سلام، مهمترین چالش شهر و تمامی امور که روز به روز رو به نابسامانی میرود
جایگاه اشتباهی است که افراد نامتخصص تصاحب کرده اند
چگونگیش را فقط میتوان .....
عالم محضر خداست رعایت کن تا رعایتت کند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها