بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
در گفت‌وگو با بلومبرگ
باراک اوباما گفت: اقدام نظامی همیشه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی دارد که می‌تواند از کنترل خارج شود و حتی در صورت درست انجام دادن آن نیز هزینه‌های بالایی خواهد داشت.

تدبیر24: رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی‌ها تهدید آمریکا مبنی بر روی میز بودن همه موارد از جمله گزینه نظامی را جدی می‌گیرند؟ گفت: من فکر می‌کنم که آنها آن را جدی می‌گیرند. ما اطمینان داریم که وقتی آنها به وجود شمار بالای نیروهای ارتش آمریکا در منطقه نگاه می‌کنند باید سخنان مرا جدی بگیرند. همچنین مردم آمریکا، اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها نیز باید این سخنان را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: این به این معنی نیست که گزینه نظامی انتخاب مورد علاقه من است. پس بیاییم در این خصوص شفاف صحبت کنیم. اقدام نظامی همیشه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی دارد که می‌تواند از کنترل خارج شود و حتی در صورت درست انجام دادن آن نیز هزینه‌های بالایی خواهد داشت. پس ما می‌توانیم این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کنیم و باید این کار را انجام دهیم.

اوباما با بیان این ادعا که در طول سال‌های گذشته ما توانسته‌ایم یکسری تحریم‌های بی‌سابقه علیه این کشور اعمال کنیم که اقتصاد ایران را فلج کرده است و در نتیجه این کشور تمایل پیدا کرده که پای میز مذاکره بنشیند، افزود: اکنون آنها در یک طرح اقدام مشترک قرار دارند که برای اولین بار در طول یک دهه گذشته باعث تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران همچون عدم نصب سانتریفیوژ جدید و توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد ، توقف راکتور اراک شده است. همه این مسائل نشان می‌دهد که فرصت جدیدی در مساله هسته‌ای ایران به وجود آمده است. این فرصتی برای ماست تا بتوانیم بدون هرگونه اقدام نظامی این مساله را حل کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما فرصتی داشته باشیم که مطمئن شویم ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای نمی‌رود، اگر این فرصت به معنای شکاندن ظرفیت هسته‌ای ایران باشد و حداقل امکانی باشد که بتوانیم برنامه هسته‌ای ایران را حل کنیم باید این راه را ادامه دهیم.

اوباما با اشاره به مذاکرات خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مساله هسته‌ای ایران، اضافه کرد: من همان‌طور که در دیدار با نتانیاهو مباحثی مطرح می‌کنم در دیدار با اعضای کنگره که خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند به این نکته اشاره می‌کنم که ما با مورد آزمایش قرار دادن این راه چیزی را از دست نمی‌دهیم.

رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کشورهای حوزه خلیج‌فارس مبنی بر اینکه ایران تهدیدی برای منطقه است، مدعی شد: در سال‌های گذشته ایران به عنوان یک بازیگر غیرمسئولانه رفتار کرده است. آنها از تروریسم حمایت کرده‌اند و حتی همسایگان خود را تهدید کرده‌اند. حتی ایران از تجزیه‌طلبی در برخی از کشورها حمایت کرده است. این کاملا قابل درک است که کشورهای دیگر اگرچه ایران را به عنوان یک دشمن نبینند اما با نگاهی تردیدآمیز درباره تغییرات به وجود آمده در ایران نگاه کنند. در این باره باید این نکته را بگویم که جوامع تغییر می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرصت واقعی برای دستیابی به یک موفقیت بزرگ به وجود آمده است؟ با بیان این که به عقیده من باید انگیزه‌های ایرانیان را کنار گذاشته و بدانیم که ایران تغییر نکرده است، ادعا کرد: ایران کشوری ضد سنی است و رهبران جدید تنها در ظاهر رفتار می‌کنند. بیایید همه این مسائل را فرض کنیم. اگر ما بتوانیم این تضمین را ایجاد کنیم که آنها به دنبال تسلیحات هسته‌ای نمی‌روند و همچنین دست کم همسایگانشان را اذیت نمی‌کنند این یک موفقیت است.

اوباما اضافه کرد: از طرف دیگر اگر آنها قادر به تغییر باشند و این یکی از نتایج توافق انجام شده در برنامه هسته‌ای باشد و صدای برخی از افراد که در داخل ایران هستند بلندتر شود و اقتصاد آنها در هم‌کنش بیشتری با جامعه بین‌المللی داشته باشد و رفت و آمدهای بیشتری انجام گیرد و همچنین آغوش بازتری از سوی ایرانیان مشاهده شود اگرچه این اتفاقات در طول پانزده یا بیست سال انجام گیرد اما این یک نتیجه بسیار مهم است که ما باید آرزومند آن باشیم.

رییس‌جمهور آمریکا افزود: شاید شما فکر کنید که با یک اقدام نظامی سریع می‌توان تمام تهدیدات برخواسته از برنامه هسته‌ای ایران را به طور کامل کنار گذاشت اما اگر ما بتوانیم مساله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماتیک حل کنیم باید این راه را بسنجیم. آنچه که من می‌گویم این است که به جای استفاده از گزینه نظامی، راه‌حل بسیار بهتر این است که بتوانیم مسائل را از طریق دیپلماتیک حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از کشورهای اهل سنت درباره مذاکرات ایران و 1+5 ناخشنود و نگران هستند؟ گفت: من فکر نمی‌کنم که این نگرانی شخصی باشد. در منطقه تحولات و تغییرات بسیاری رخ داده است که ممکن است برخی از کشورهای منطقه را بی‌دفاع کرده باشد. این تغییرات باعث ایجاد ترس در آنها شده است. آنچه که من می‌توانم به شرکای خود در منطقه بگویم این است که ما پاسخ را دریافت کرده‌ و توانسته‌ایم خود را با تغییرات به وجود آمده منطبق کنیم.

اوباما در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر شما کدام یک از این دو خطرناک‌تر است، افراطی‌گری سنی یا افراطی‌گری شیعه؟ گفت: من طرفدار هیچ یک از آنها نیستم و فکر نمی‌کنم که منظور شما این باشد که من یکی از آنها را انتخاب کنم. آنچه که من می‌خواهم بگویم این است که رفتار ایرانیان به گونه‌ای است که آنها راهبردی حرکت می‌کنند و بدون فکر گام برنمی‌دارند. آنها جهان‌بینی دارند و منافع خود را در نظر می‌گیرند و هزینه‌ها و منافع را در نظر می‌گیرند اما این بدان معنی نیست که آنها یک حکومت دینی و مذهبی ندارند و تمام افکاری که من آنها را منزجرکننده می‌دانم به کار می‌گیرم. آنها کره شمالی نیستند بلکه ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است و خود را به عنوان یک بازیگر مهم در صحنه جهانی می‌بیند. من فکر نمی‌کنم که اتفاق ناگواری افتاده باشد که ما بخواهیم به این آتش‌افروزی‌ها یا فتنه‌ها پاسخ دهیم بر اساس همان دلیل آنها به میز مذاکره برای رفع تحریم‌ها آمده‌اند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها