بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
طیب نیا با رای قاطع نمایندگان بر کرسی وزارت اقتصاد و دارایی نشسته و باید دید آیا نسخه‌های این پزشک با کاستن از درجه تب بازار، کم کم ریشه‌های بحران را خواهد خشکاند یا مقاومت‌های همیشگی لایه‌های مختلف اقتصاد پیش پای او را سد خواهد کرد؛ در این بین باید مردم منتظر حمایت مجلس از تیم اقتصادی دولت برای پیشبرد اهداف هستند.
در دوره‌های اپیدمی شدن بیماری‌های خطرناک، پزشکان از بالاترین اقبال اجتماعی برخوردار می‌شوند. حال در دورانی که مشکلات اقتصادی بزرگترین مبتلابه جامعه ایرانی است و دردهای این مشکل با پوست و خون مردم احساس می‌شود، مردی سکاندار عرصه اقتصاد شده که از او به پزشک تورم یاد می‌شود.

به گزارش "هشت صبح" در شرایطی که بسیار از اقتصاددانان وضعیت اقتصادی کشور را به علت تزریق بی رویه پول نفت و بالارفتن نقدینگی بحرامی دانسته، از دچار شدن اقتصاد به بیماری هلندی حرف می‌زدند، او خود را مهیای گره گشایی از مشکلات کرده است.

این روزها از وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان محبوب‌ترین وزیر کابینه در بین نمایندگان مجلس هم حرف زده می‌شود. در روزی که بسیاری با نقدهای تند سیاسی مخالف و موافق مترصد جلوگیری از راهیابی شماری از وزرای روحانی به پاستور بودند و در عین حال برخی از وزرا به علت رابطه نزدیک با مجلس پیش بینی رای بالایی برای خود داشتند، طیب نیا خیلی آرام از کنار تمام آن‌ها گذشت و با کسب 274 رای موافق، بالاترین میزان اعتماد مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی را کسب کرد.

اینکه چرا رای او چنین بالاست به شاخص‌های مختلفی بر می‌گردد. نخست آنکه باید او را مردی برای تمام فصول و بدون جهت‌گیری سیاسی در مناصب اجرایی‌اش دانست. چه آنکه هم در دولت اصلاحات و هم در دولت احمدی نژاد به کار برنامه ریزی اقتصادی مشغول بوده و این ذهنیت فراجناحی واقعی و اعتدال‌گرای او را نزد نمایندگان به اثبات می‌رساند. هر چند که از نقطه نظر سیاسی و خارج از فضای کار او یک چهره اصلاح طلب متمایل به دکتر عارف شناخته می‌شود.

از دیگر سو طیب نیا سکان‌داری کشتی شکسته‌ای خواهد بود که الوارهایش از درون پوسیده و مجلس به این وضعیت بحرانی اشراف کامل داشته، می‌داند ناخدای این کشتی به چیزی ورای حمایت همیشگی برای پیشبرد برنامه هایش نیاز دارد. وضعیت بحرانی اقتصاد به تصمیماتی محکم و قاطع نیاز دارد که در شرایط حاضر به سرعت با تغییر رویه دولت رو به بهبود گذارد. این حمایت قاطع نمایندگان دست وزیر اقتصاد و دارایی و در سطحی بالاتر رئیس جمهور را برای اتخاذ تصمیمات قاطع و ایجاد تحولات اقتصادی از طریق فشار سیستماتیک دولتی و اجرای برنامه جدید با بیشترین شتاب ممکن را باز خواهد گذاشت.

نکته مهم دیگر اینکه با توجه به شیب تند فاصله جهت‌گیری برنامه‌های طیب نیا با آنچه در دولت‌های نهم و دهم به اجرا گذاشته، ساکنان بهارستان تلاش کرده‌اند با کنار کشیدن نام خود از جریان حامی تفکر اقتصادی پیشین، خود را حامیان بزرگ روش جدیدی که او در پیش خواهد گرفت نشان دهند تا با نمایش این حمایت قاطع، در ردیف حامیان اصلاح وضعیت معیشت مردم قرار گیرند. صفی که در مقام ادعا بلند و در مرحله اجرا بسیار کوتاه است.

برخی تحلیلگران در عین حال رای بالای طیب‌نیا و چیت‌چیان از یک سو و رای عدم اعتماد به سه وزیر حوزه های آموزش و جوانان که بیشترین حوزه درگیری مستقیم دولت با لایه‌های جوان جامعه هستند را نشان دهنده سیگنال‌هایی می‌دانند که مجلسی‌ها در پاسخ به رئیس جمهور فرستانده‌اند. چنانچه روحانی در دفاع آخر خود از هیات وزیران از آنان خواسته بود با رای خود به پیام انتخابات 24 خرداد 92 را به درستی پاسخ دهند و حال نمودار حاصل از آرای نمایندگان چنین نشان می‌دهد که ایشان پیام مردم را چیزی جز اصلاح روش‌های اقتصادی و بهبود معیشت نمی‌دانند.

به هر روی طیب نیا با رای قاطع نمایندگان بر کرسی وزارت اقتصاد و دارایی نشسته و باید دید آیا نسخه‌های این پزشک با کاستن از درجه تب بازار، کم کم ریشه‌های بحران را خواهد خشکاند یا مقاومت‌های همیشگی لایه‌های مختلف اقتصاد پیش پای او را سد خواهد کرد. جامعه دست به گریبان مشکلات عدیده‌ای است و چشم امیدش به برنامه‌های اقتصادی تیم منسجم اقتصادی روحانی است و امید آن دارد این حمایت نمایندگان تنها یک بازی سیاسی و نمایشی نبوده باشد.
برچسب ها: تدبیر24 ، طیب نیا ، رای ، طبیب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها