بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
دکتر محمد جواد حق شناس:
یک استاد دانشگاه با بیان این که بحث مطرح شده از سوی دکتر روحانی گفتمان نوینی در عرصه سیاست خارجی ایجاد کرد، گفت که این مساله در گذشته هرگز وجود نداشت و این امر نشان دهنده شناخت دقیق رییس جمهوری از نیازهای امروز روابط بین الملل است.
تدبیر24: «محمد جواد حق شناس» عصر چهارشنبه در همایش سیاست خارجی اعتدال گرا که از سوی انجمن ایرانی روابط بین الملل و در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد ، اظهار کرد: مهمترین چالش ایران در عرصه سیاست خارجی رابطه با آمریکا بوده است.

وی افزود:دکتر روحانی در برنامه های زمان انتخاباتش در حوزه سیاست خارجی سخنان و دیدگاه های ارزشمندی را بیان کرده و انتخاب افراد باسابقه و با تجربه در وزارت خارجه همه از نکات مثبت کارنامه وی است.

حق شناس به نتایج مثبت رویکرد دولت روحانی در شش ماه گذشته اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری بر اخلاق ،توسعه گرایی، خرد جمعی ،جامع نگری نسبت به ایران و جهان و توجه به نظر اکثریت تاکید دارد.

وی با اشاره به رویکردهای ایران در دوره های مختلف در قبال آمریکا گفت: یکی از دغدغه های جدی ایران تبدیل شدن به مهم ترین قدرت منطقه ای بوده است و در این مسیر رابطه با آمریکا چالشی برای ایران به شمار می اید.

این تحلیلگر مسایل سیاسی افزود: ما باید به سوی کاهش تنش با آمریکا به پیش رویم و این اتفاقی است که باید دو سویه و دو طرفه باشد.

حق شناس، خردورزی، واقع بینی، توازن بین آرمان گرایی و واقع گرایی را از جمله مولفه های سیاست اعتدال دانست و گفت: برقراری تعادل بین منافع ملی و مصالح اسلامی از دیگر لازمه های این رویکرد است.



*اشتباه آمریکا

وی با اشاره به کشاکش های گوناگون در رابطه با آمریکا در دوره های مختلف گفت:اشتباه آمریکا در سال های نخست انقلاب و فضای آن روزها ،پذیرش شاه مخلوع ایران بود و در پاسخ آن حرکت و بسیاری دیگر از اقدامات آمریکا ما شاهد اشغال سفارتخانه این کشور در تهران بودیم و در تمام این سال ها این اتفاقات بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

این استاد دانشگاه یکی از چالش های ایران برای دستیابی به قدرت منطقه ای را نحوه تعامل ایران و آمریکا دانست و گفت: آمریکا برای دستیابی ایران به این هدف در مسیر فعالیت هایش مرتب سنگ اندازی می کند.

حق شناس همچنین افزود: امام خمینی(ره) منفی بودن رابطه با آمریکا را تا ابد نمی دانست بلکه آن را براساس رفتار و رویکرد آمریکا تحلیل می کرد. اما امروز برخی به گونه ای برخورد می کنند که فضای گفت وگو را منفی نشان دهند.

این استاد دانشگاه گفت: مذاکرات هسته ای در واقع موضوع و نشانه ای بر آمادگی آمریکا در رابطه با پذیرش قدرت ایران است.

اگر ایران و آمریکا به جای تاکید بر نقاط افتراق و نیمه خالی لیوان به نقاط اشتراک و نیمه پر لیوان توجه کنند ،می توان اختلافات را حل و در عین این که منافع ملی را نیز تامین کرد.

به گفته وی،البته این چارچوب ها زمانی می تواند دنبال شود که در چارچوب و نگاه کلان از این دیدگاه حمایت شود، همان گونه که مقام معظم رهبری پیش از سفر روحانی به نیویورک از نرمش قهرمانه سخن گفتند و بستر و فضای لازم برای تحرک سیاسی را فراهم کردند.



***تعریف هویت و ارزش ها

حسین دهشیار استاد روابط بین الملل دانشگاه گفت: باید دقت کرد که اجماع در صحنه داخلی با اجماع در صحنه بین المللی متفاوت است و گاهی اجماع داخلی در عرصه بین المللی به راحتی شکسته می شود و هیچ تنبیهی هم برای آن وجود ندارد.

وی افزود: ما باید همیشه دقت کنیم که صحنه داخلی با صحنه بین المللی بسیار متفاوت است، زیرا در صحنه داخلی همیشه یک اجماعی است که به دلایل عدیده این اجماع در عرصه بین المللی ایجاد نمی شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در عرصه داخلی گاهی اجماعی ایجاد می شود که در عرصه بین المللی چنین اجماعی وجود ندارد و به راحتی شکسته می شود و هیچ تنبیهی هم برای آن وجود ندارد چون تفاوت عدیده ای بین صحنه داخلی و خارجی وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در عرصه سیاست داخلی ما باید در سه مسیر حرکت کنیم و ابتدا باید سعی شود که منافع خود را در چارچوب خاصی تعریف و هویت خود را مشخص کنیم و برای دیگران نیز آنها را شرح دهیم.

وی بر لزوم تولید علم در کشور تاکید و اظهار کرد: کشورهایی که این موارد را پیوسته و تنیده با هم اجرا کنند،موفق تر از سایرین هستند.

همایش سیاست خارجی اعتدالگرا با حضور اساتید و کارشناسان در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها