بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
ناپدید شدن یک هواپیمای مالزیایی به طور فزاینده‌ای به صورت یک معما در می‌آید، ولی این اولین هواپیمایی نیست که بدون این که اثری از خود به جا گذاشته باشد ناپدید شده و تحقیقاتی که برای اطلاع از سرنوشت آن صورت گرفته با سر درگمی و آشفتگی همراه است.
تدبیر24: به گزارش بی بی سی، از دهه ۱۹۳۰ تا کنون علت ده فاجعه بحث انگیز هوایی همچنان نامعلوم باقی مانده و موجب حدس و گمان‌های زیادی شده است.

امیلیا ارهارت
به طور قطع می‌توان گفت مرموزترین فاجعه هوایی، ناپدید شدن هواپیمایی در سال ۱۹۳۷ است که یک خلبان زن آمریکایی ماهر، به نام امیلیا ارهارت، آن را هدایت می‌کرد.

این هواپیما هنگامی که بر فراز اقیانوس آرام پرواز می‌کرد ناپدید شد. با وجود جستجوی زیاد ردی از امیلیا ارهارت و فرد نونان، کمک خلبانش و یا از هواپیمای دو موتوره آنان به دست نیامد.

علیرغم این که دو سال بعد از گم شدن هواپیما، امیلیا ارهارت فوت شده اعلام شد، هنوز کسانی هستند که به دنبال او می‌گردند.

پرواز ۴۴۷ هواپیمای ایرفرانس
این هواپیما در سال ۲۰۰۹ هنگامی که از ریو دو ژانیروعازم پاریس بود سقوط کرد.

پیدا کردن لاشه هواپیما پنج روز و یافتن جعبه سیاه این هواپیما در عمق چهار هزار متری دریا دو سال طول کشید. هیچ یک از ۲۲۸ سرنشین این هواپیمای ایرباس زنده نماندند.

کارشناسان فرانسوی علت سقوط را شیب بسیار تند هوایپما هنگام تلاش برای حفظ سرعت پرواز دانسته و اعلام کردند دستگاه اتوماتیک هدایت هواپیما به دلیل احتمالی یخ زدن تجهیزات سرعت سنج قطع شده بود. به گفته این کارشناسان این حادثه با وجود یک آژیر خطر یک دقیقه‌ای در اتاق فرمان، رخ داده بود.

ایرفرانس این اتهامات را رد کرد.

پرواز شماره ۹۹۰ هواپیمای خطوط هواپیمایی مصر
این هواپیما در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۹۹ هنگامی که از نیویورک به مقصد قاهره به پرواز درآمده بود در اقیانوس اطلس سقوط کرد و تمام ۲۱۷ سرنشین آن کشته شدند. چون سقوط هواپیما در آب‌های بین المللی اتفاق افتاده بود، مسئولیت تجسس یافتن هواپیما به گردن مقامات مصری افتاد.

دولت مصر ابتدا از مقامات هوانوردی آمریکایی خواست از جانب دولت مصر علت سقوط هواپیما را بررسی کنند ولی پس از آن که کارشناسان آمریکایی اعلام کردند کمک خلبان هواپیما به دلیل این که به تازگی به دلیل سوء رفتار جنسی تنبیه شده بود، هواپیما را عمدا سرنگون کرده، دولت مصراز درخواست ادامه تحقیقات توسط کارشناسان آمریکایی منصرف شد و کارشناسان مصری علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام کردند.

سقوط هواپیمای بریتانیایی استار داست
در اوت ۱۹۴۷ یک هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی بریتانیایی آورو لانکاستر، موسوم به استار داست، هنگام پرواز از فراز کوههای آند در آرژانتین سرنگون شد. این هواپیما از بوئنوس آیرس عازم سانتیاگو در شیلی بود. تحقیقات در باره علت سقوط بی نتیجه ماند و بلافاصله تئوری های

مختلف توطئه، از خرابکاری گرفته تا حتی آدم هایی که از کرات دیگر آمده بودند، مسئول این حادثه معرفی شدند. ولی ۵۰ سال بعد که کوهنوردان لاشه هواپیما را کشف کردند و کارشناسان تشخیص

دادند که خلبان هواپیما به دلیل بدی هوا نتوانسته موقعیت را تشخیص دهد و به اشتباه زودتر از موقع شروع به فرود آمدن کرده بود، شایعات پایان یافت.

مثلث برمودا
گفته می‌شود در طول ده‌ها سال در نقطه های فرضی در برمودا، فلوریدا و پورتوریکو، در منطقه‌ای به شکل یک مثلث بزرگ، تعداد زیادی کشتی و هواپیما بدون این که اثری از خود به جای گذاشته باشند، ناپدید شده‌اند.

دو هواپیمای خطوط بریتانیایی و آمریکای جنوبی دردهه ۱۹۴۰ در این منطقه ناپدید شدند. ولی تحقیقاتی که توسط یک روزنامه نگار بریتانیایی درسال ۲۰۰۹ صورت گرفت، حاکی از این بود که یکی از این دو هواپیما ممکن است با یک عیب فنی فاجعه آمیز روبرو شده و علت ناپدید هواپیمای دیگر نیز احتمالا تمام شدن سوختش بوده است.

افسانه مثلث برمودا اما همچنان زنده است.

پرواز شماره ۵۷۱ شرکت هواپیمایی اروگوئه
این هواپیما در زمانی که تکنولوژی آنقدر پیشرفت نکرده بود که بتواند اطلاعات بهتری به خلبان ها بدهد، قربانی پایین بودن ابرها و کوه‌های مرتفع شد. این هواپیما که از اروگوئه عازم سانتیاگو بود در اثر برخورد با قله یکی کوههای آندز سقوط کرد و هر دو بال هواپیما جدا شدند.

نیمی از ۴۵ سرنشین این هواپیما جان سالم به در بردند ولی برای ۷۲ روز در کوه ها سرگردان بودند. سرانجام ماموران نجات توانستند ۱۶ نفر آنان را که زنده باقی مانده بودند نجات دهند. نجات یافتگان اعتراف کردند که برای زنده ماندن به آدمخواری (کانیبالیسم) متوسل شده بودند. این ماجرا در سال ۱۹۹۳ به صورت یک فیلم سینمایی موسوم به "زنده" درآمد.

پرواز شماره ۸۰۰ تی دبلیو ای
این هواپیما کمی پس از پرواز از فرودگاه جان اف کندی نیویورک، در ساعت ده شب ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۶ منفجر شد و تمام ۲۳۰مسافر آن کشته شدند. خلبان هواپیمای دیگری که در نزدیکی بود به برج مراقبت بوستون خبر داد که مشاهده کرده این هواپیما در ارتفاع ۵ هزار متری منفجر شده و در اقیانوس سقوط کرده است.

علت این حادثه اشکال در سیم برق که موجب انفجار در یک مخزن‌های سوخت بال هواپیما شده بود اعلام شد. اظهارات شاهدان عینی سقوط هواپیما، موجب بروز شایعات زیادی شد و بسیاری متقاعد شدند هواپیما را سرنگون کرده‌اند.

این شایعه بخصوص پس از آن تقویت شد که پیر سالینجر، روزنامه نویسی که منشی مطبوعاتی جان کندی، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود ادعا کرد آزمایش یک موشک آمریکایی موجب انفجار هواپیما شده بود ولی اسناد و مدارکی که او برای اثبات ادعایش ارائه کرده بود بی اعتبار اعلام شد.

هواپیمای ارتشی آمریکایی مدل بی- ۲۴-دی
در جریان جنگ جهانی دوم، یک هواپیمای بمب افکن آمریکایی موسوم به لیدی بی گود، که عازم انجام ماموریتی شده بود، در آوریل سال ۱۹۴۳ بر فراز شهر ناپل ایتالیا ناپدید شد و به پایگاهش درلیبی بازنگشت.

در آن موقع فکر می‌کردند هواپیما در دریای مدیترانه سقوط کرده و هر ۹ خدمه آن کشته شده اند و آنان را "مفقود الاثر در حین خدمت" اعلام کردند.

ولی در حقیقت این هواپیما هنگام بازگشت به دلیل نقص فنی نتوانسته بود فرود آید و به ناچار دو ساعت اضافی در آسمان شمال آفریقا پرواز کرده بود. خدمه هواپیما با چتر فرود آمدند و هشت نفری که پس از بیرون پریدن از هواپیما زنده باقی مانده بودند، پس از طی ۱۶۰ کیلومتر با پای پیاده، سرانجام به دلیل گرمای هوا و تشنگی از پای درآمدند.

پانزده سال بعد یک تیم اکتشاف نفت بریتانیایی موفق به پیدا کردن لاشه هواپیما در یک بیابان شد. تعجب آور این بود که این هواپیما صدمه ای ندیده بود و بمب‌افکن‌هایش هنوز قابل استفاده بودند.

لاشه هواپیمای فوست
هواپیمای استیو فوست، ماجراجوی آمریکایی در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۰۷ از یک فرودگاه خصوصی در نوادا به پرواز درآمد و بعد از آن هرگز دیده نشد. هنگامی که نهایتا لاشه هواپیمای یک موتوره او در اکتبر ۲۰۰۸ پیدا شد، جستجوها برای یافتن استیو فوست که ۶۳ سال داشت و اولین کسی بود که به تنهایی بدون تجدید سوخت هواپیما دور کره زمین پرواز کرده بود، سرانجام پایان یافت.

کارشناسان می‌گویند احتمالا باد شدید موجب سقوط هواپیما شده بود.

هواپیمای خصوصی صاحب مزون مد میسونی
در ژانویه ۲۰۱۳، هواپیمایی که ویتوریو میسونی، مدیر مزون مد ایتالیایی میسونی، با آن سفر می کرد، در نزدیکی سواحل ونزوئلا ناپدید شد.

همسر ویتورو میسونی و چهار نفر دیگر نیز سرنشین این هواپیما بودند. این هواپیما از مجمع الجزایر لس روکوئز، به مقصد کاراکاس پرواز می‌کرد و قبل از این که از صفحه رادار محو شود، سرعت و ارتفاع پروازش کاهش یافته بود.

لاشه هواپیما تا شش ماه بعد پیدا نشد و بالاخره غواصان توانستند اجساد ۶ نفر از جمله ویتوریو میسونی و همسرش را پیدا کنند. این دومین بار بود که هواپیمایی در لس روکوئز ناپدید می‌شد و به همین جهت اکنون این منطقه "مثلث برمودای جدید" خوانده می‌شود. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها