بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
بانه در سال‌های اخیر به مهم‌ترین کانون تجاری استان تبدیل شده است، به طوری که در سه سال اخیر بیشترین تعداد گردشگران استان به علت وجود مراکز و بازارهای خرید
‌تدبیر24: بانه در سال‌های اخیر به مهم‌ترین کانون تجاری استان تبدیل شده است، به طوری که در سه سال اخیر بیشترین تعداد گردشگران استان به علت وجود مراکز و بازارهای خرید کالاهای ارزان، طبیعت سرسبز و توسعه‌ی مراکز اقامتی و پذیرایی و مهمان‌نوازی مردم منطقه از این شهرستان بازدید کرده اند.
 
 منطقه کردستان، توریسم با ریشه های عمیق و طولانی خود همواره در قالب روابط تاریخی – سیاسی، دیدار سیاحان و انجام مبادلات تجاری صورت گرفته، که بحث از آن به عنوان یک سیاست اقتصادی درآمدزا و قابل سرمایه گذاری، بحث جدیدی بوده که امروزه به واسطه دو پتانسیل منابع طبیعی و فضاهای گردشگری و منابع و‌ آثار تاریخی و اقتصادی گسترش یافته است.
 
بر اساس این گزارش، امروزه این باور در مردم و مسئولین استان ایجاد شده که شهر بانه با داشتن استعداد در بخش گردشگری و قدرت فراوان جذب مهمان از سراسر ایران، یکی از محورهای اصلی صنعت گردشگری استان است، که می‌بایست بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود.
 
توریستی بودن شهرستان بانه پدیده جدیدی بوده که در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی،‌ پتانسیل اقتصادی تاثیرگذار از سابقه چند ساله برخوردار است.
 
با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و شرایط خاص اقتصادی و مرزی بودن، در بخش گردشگری و توریسم، بانه یکی از شهرهای برتر استان و حتی ایران محسوب می‌شود که نسبت به شهرهای همجوار از قدرت جذب گردشگری بیشتری برخوردار است.
 
وجود کوه‌های سربه فلک کشیده و استوار از جمله آربابا، دوزین، بابوس، جنیره، پیرمراد و گردنه خان و‌ همچنین آب و هوای مطبوع، جنگل های متنوع و زیبا، چشمه سارهای خود جوش و گوارا، سد مخزنی و هزاران منظر و جلوه های زیبا و بازار کالاهای ارزان قیمت، شهر بانه را به مکانی زیبا و دیدنی برای گردشگران و مسافران تبدیل کرده است.
 
در طول سال به ویژه در ایام تعطیل، صدها هزار مسافر از اقصی نقاط ایران از چشم اندازهای طبیعی و متنوع و کالاهای لوکس ایرانی و خارجی دیدن کرده که به دلیل اقامت چند روزه در مراکز خدمات اقامتی و پذیرایی و خرید اجناس و غیره درآمد زیادی عاید مردم خونگرم و مهمان نواز این شهر می‌شود.
 
موقعیت جغرافیایی
 
شهر بانه در شمال غربی استان کردستان و در فاصله 262 کیلومتری سنندج و در مجاورت مرز کشور عراق قرار گرفته است.
 
بانه شهری کوهستانی با متوسط بارندگی 750 میلی‌متر در سال، با جنگل‌های زیبا و کوه نمادین آربابا از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان است.
 
مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی
 
‌پارک کوهستانی دوکانان و پیرمراد
 
این دو پارک در مجاورت هم و در دامنه کوه آربابا با چشم‌اندازی بسیار زیبا به شهر بانه قرار گرفته‌اند. زیارتگاه پیرمراد به عنوان جاذبه‌ی زیارتی که مورد احترام مردم بانه است در داخل این مجموعه قرار دارد.
 
بیشتر مسافرانی که قصد استراحت در دامان طبیعت را دارند، به علت وجود امکانات لازم در دامنه‌ی کوه زیبای آربابا در این دو پارک کوهستانی توقف می‌کنند.
 
‌دریاچه سد بانه
 
این دریاچه‌ی کوچک به علت قرارگیری در مسیر جاده‌ی سقز به بانه زیبایی خاصی به منطقه داده، بطوری که منظره زیبای آن از فراز گردنه‌ی خان نمایان است.
 
‌این دریاچه به علت موقعیت ممتاز آن (10 کیلومتری شهر بانه) و پوشش جنگلی اطرافش یکی از مکان‌های عمده جذب و استراحت گردشگران است.
 
‌تفرجگاه سورین
 
این تفرجگاه در 12 کیلومتری جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده بانه به مریوان قرار گرفته است.
 
این منطقه از لحاظ پوشش جنگلی پر تراکم‌ترین نقطه شهرستان بانه است که در دو طرف جاده ارتفاعات را پوشانده و منظره زیبایی از کوه و جنگل را به وجود آورده است.
 
هم‌چنین مسجد قدیمی و زیارتگاه سورین در این تفرجگاه قرار دارد.
 
‌روستا و غار شوی
 
این روستا به علت چشم‌انداز زیبای کوه، جنگل و رودخانه، معماری ویژه و هم‌چنین قلعه و سد باستانی آن یکی از مقاصد گردشگران محسوب می‌شود.
 
در کنار این روستا غار مشهوری قرار گرفته که طول آن 267 متر بوده و در انتهای آن دریاچه کوچکی وجود دارد.
 
بازدید از این غار در حال حاضر فقط با امکانات فنی میسر است و در آینده برای بازدید عموم آماده خواهد بود.
 
‌روستای نجنه علیا
 
روستای نجنه علیا یکی از روستاهای هدف گردشگری بوده که در فاصله 38 کیلومتری جاده بانه به سردشت در محیطی جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است.
 
اهمیت این روستا به جز محیط طبیعی، بکر و زیبای آن در فراوانی چشمه‌سارها، وجود قرآن قدیمی در مسجد تاریخی آن و مجتمع شیلات کوچکی در روستا بوده‌ که ماهی‌های آن طعم بسیار لذیذی داشته و در همان محل ارایه می شود.
 
‌روستای سبدلو
 
این روستا در پنج کیلو متری شمال شرقی شهرستان بانه در دامنه کوه وزنه و بلندی‌های سراوردان و چاران قرار دارد.
 
روستای سبدلو از شرق و شمال شرقی به دره‌های سرسبز جنگلی به نام کانی شیلان و چه می باخی و از غرب به دامنه سرسبز با بوطه‌های بلوط به نام بنار و از جنوب غربی به سد بانه و از جنوب به زمینه‌های کشاورزی و در شرق تونل گردنه خان که به ورودی بانه معروف و مشهور بوده به کوه‌های کلی خان و مامل خان منتهی می‌شود.
 
صنایع دستی
 
شالبافی، پستک بافی، گلیم بافی، کلاش بافی، دوخت و تزیین لباس‌های محلی از جمله صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود.
 
‌در این شهرستان گونه‌ای خاص از بز زیست دارد‌ که از پشم آن برای تولید لباس کردی مردانه مرز(رانگ و چوخه) استفاده می‌شود.
 
سوغات و شیرینی
 
در شهرستان بانه نوعی شیرینی به نام گوژمه تولید می‌شود‌ که به عنوان سوغاتی مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها