بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵
کنفرانس خبری مشترک محمدجواد ظریف و کاترین اشتون
با پایان یافتن دور دوم مذاکرات نهایی هسته‌ای در وین، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در کنفرانس خبری مشترکی حضور یافتند. ظریف و اشتون مذاکرات را محتوایی و سازنده خوانده و در پایان هر دو فرارسیدن نوروز را تبریک گفتند.
تدبیر24: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات ایران و 1+ 5 را مثبت و مفید خواند و در پایان نشست وین 2، سال نو را به ایرانیان تبریک گفت.

اشتون پس از گفت و گو با ظریف و جمع بندی دو روز مذاکرات ایران و 1+5 در وین، در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه ایران گفت: در این دو روز درباره غنی سازی،راکتور اب سنگین اراک ، همکاری های غیرنظامی اتمی و تحریم ها صحبت کردیم.

وی خاطرنشان کرد که از 7 تا 9 آوریل برابر با 18 تا 20 فروردین 93 این مذاکرات در وین ادامه خواهد یافت و افزود: سعی می کنیم درد مورد موضوع های محتوایی کار کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه ا روپا مرحله بعدی مذاکرات را ملاقات های کارشناسی ایران و 1+5 عنوان کرد و خطاب به ایرانیان حاضر در سالن گفت: سال نو شما مبارک.

وی همچنین از وزارت خارجه اتریش و سازمان ملل برای میزبانی این نشست تشکر کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز از وزارت خارجه اتریش و دفتر سازمان ملل در وین برای فراهم کردن امکانات برگزاری گفت و گو های ا یران و 1+5 تشکر کرد و گفت: درجلسات دیروز وامروز بحث های بسیار محتوایی ، جدی و مفید پیرامون یک رشته از موضوعات داشتیم که شامل غنی سازی، راکتور اراک، همکاری های صلح امیز هسته ای و تحریمها بود.

ظریف خاطرنشان کرد: از 7 تا 9 اوریل در وین جلسه خواهیم داشت و کارمان را درباره موضوعات محتوایی قابل پیگیری د ر چارچوب دستیابی به توافق جامع ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: در فاصله الان تا اجلاس رسمی ، کارشناسان و متخصصان ما ملاقات خواهند کرد تا در مورد جزییات موضوعاتی که به انها واگذار شده بحث و گفت و گو کنند.

ظریف هم از همه حاضران در سالن تشکر کرد و گفت: من هم فرارسیدن نوروز را به شما تبریک می گویم .نوروزتان پیروز

ظریف: درباره مسائل موشکی مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران در پایان نشست روز چهارشنبه با 1+5 با تاکید بر اینکه ایران درباره مسائل موشکی مذاکره نمی‌کند گفت: قرار است در جلسه اردیبهشت ماه کار مذاکره و ورود به تدوین سند نهایی را شروع کنیم.
به گزارش  مهر، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان نشست ایران و 1+5 در وین در جمع خبرنگاران داخلی در محل اقامت خبرنگاران گفت: بحث هایی که در دور روز گذشته همکاران بنده و بنده با گروه 1+5 داشتیم همان طور که از قبل پیش بینی شده بود تبادل نظر و اراده دیدگاه ها و گرایش عملی از طرف هر دو طرف هم ایران و هم 1+5 پیرامون 4 موضوع بود.
وی تصریح کرد: موضوع تحریم ها و به عبارت دیگر لغو تحریم ها ،غنی سازی ،همکاری های صلح آمیرز هسته ای و نهایتا رآکتور آب سنگین اراک که بحث های مفصل و عمیقی را به نطر ما و طرف مقابل مفیدی را داشتند.
 
وی افزود: هدف ما از این اجلاس و اجلاس گذشته و همین طور بر اساس توافق از اجلاس آینده این نیست که وارد مذاکره شویم.هدف این است که صورت مسئله برای دو طرف مشخص شود.ببینیم چگونه وقی خواستیم به توافق برسیم توافق را صورت بندی و روی کاغذ بیاریم و تدوین کنیم.
 
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران افزود: بحث ها زمینه ای را در ذهن دو طرف ایجاد کرده که چطور به توافق برسیم برای طرف ما سودمند بوده و برداشت ما از 1+5 این است که آنها هم با خوش بینی به بحث ها نگاه می کنند البته راه دشواری در پیش است.
وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه آینده بتوانیم همه موضوعات را یک بار پوشش داده باشیم.
ظریف تاکید کرد: کارشناسان ما بلافاصله و حتی ممکن است در روز بعد از تعطیلات نوروز حتی در حالی که یکی دو نفر عازم مشهد بودند و به خاطر این موضوع سفر را به هم زدند تا مذاکرات صورت گیرد و
بعد هم با فاصله کمی بنده و سایر دوستان برای بحث درباره موضوعات بعدی به وین خواهیم آمد.
 
وزیر خارجه گفت: قرار است در جلسه اردیبهشت ماه کار مذاکره و ورود به تدوین سند نهایی را شروع کنیم و سه ماه اول مذاکرات را به بحث و سه ماه دوم را به تدوین گذرانده باشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در صورت امیدواریم با حسن نیت و تعهد موضوع را به حل و فصل برسانیم و وارد اجرای توافق شویم.
 
موضوع هسته ای ایران تبدیل به یک موضوع عادی شود
 
ظریف اظهار کرد: موضوعاتی که باقی مانده یکی بحث دسترسی ایران به فناوری بازار تجارت و منابع بانکی است، بحث دیگر نحوه نظارت و بازرسی است که وارد جزیات نشدیم.بحث دیگر موضوع زمان دوره نهایی است البته ممکن است موضوعات دیگری هم باشد که طرفین از بحث های امروز و جلسه گذشته باقی مانده باشد.
وی ادامه داد: هدف کار این است که موضوع هسته ای ایران تبدیل به یک موضوع عادی شود.
فقط درباره هسته ای صحبت می کنیم
وزیر خارجه در پاسخ به سئوال مهر درباره اظهارات مقامات امریکایی برای طرح موضوع موشکی در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: در این اجلاس صرفا در مورد 4 مسئله صحبت کردیم موضوع دیگری مطرح نشد، اینکه بعضی اعضا بخواهند موضوع دیگری مطرح کنند موضع ما مشخص است که فقط درباره هسته ای صحبت می کنیم و موضوع دیگری صحبت نمی کنیم.
وی ادامه داد: قصد ما در این مرحله رسیدن به توافق نبود. بحث درباره موضوعات هدف است و تعیین صورت مسئله چون اگر عجله کنیم قبل از تعیین صورت مسئله هر کسی از ظن خود یار می شود و فهم درست از موضوع وجود نخواهد داشت که به نتیجه برسیم.
وزیر خارجه در پاسخ به سئوالی درباره نامه 80 سناتور آمریکایی به اوباما درباره مخالفت با غنی سازی در ایران گفت: بعضی از افراد سخت با واقعیات آشتی می کنند . نصیحت ما این است که اگر هر چه سریعتر با واقعیات روبرو شوند سریع تر به نتیجه می رسند ، بر اساس انتخاب غلط بر هم زدن برنامه هسته ای ایران 10 سال به مردم ما فشار آوردند و نتیجه 18 هزار سانتریفیوژ بود.
هیچ چیز را خلاف منافع نمی پذیریم/ اصل لغو تحریم ها را پذیرفته اند
وی در خصوص مواضع 1+5 گفت: در مورد اینکه دیگران چه گفته اند اجازه دهید اخلاق مذاکراتی را رعایت کنم. ما هیچ چیز را خلاف منافع نمی پذیریم و فکر می کنم طرف مقابل هم درک کرده است.
 
خبرنگاری در مورد تحریم ها سئوال کرد که آیا آنچه ایران خواسته و پیشنهاد داده مورد پذیرش 1+5 قرار گرفته است که ظریف در پاسخ گفت: قرار نبوده است در این دور توافق کنیم ما دیدگاه ها درباره نحوه رفع تحریم ها را بیان می کنیم.اصل لغو تحریم ها را پذیرفته اند و در توافق ژنو هم آماده است.
 
وی افزود: درباره روش های رفع تحریم ها طرف 1+5 دیدگاه های خود و ما دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم.
 
همه جمهوری اسلامی هم برای این تفاهم بسیج شده
 
ظریف یادآور شد: در مورد اراک هم همین طور است البته به یک پیشنهاد مشترک درباره اراک نرسیده ایم اما امکانش وجود دارد.برداشت من از مذاکرات این است که زمانی می توانیم با قاطعیت صحبت کنیم که روی یک متن دو طرف به توافق برسند تا قبل از این همه پیش بینی ها ذهنی است.
 
وی در پاسخ به سئوالی درباره امید وی به آینده اظهار کرد: من و همکارانم به عنوان مذاکره کننده اگر امیدوار نباشیم نمی توانیم  مذاکره کنیم البته اینکه به نیات طرف مقابل خوش بین نیستیم و می بینیم اقداماتی می کنند که منافات دارد ما هم مانند مردم بیانات طرف غرب را می بینیم اما به عنوان مذاکره کننده تمام تلاشمان به نتیجه رسیدن مذاکرات است و همه جمهوری اسلامی هم برای این تفاهم بسیج شده و همه با چشم باز بدون خوش باوری به مذاکرات نگاه می کنند.
 
وزیر خارجه گفت:بنده و همکارانم برای رسیدن مردم خوب ایران در سال جدید به حقوق و منافع و بازکردن گره هایی که در سطح بین المللی برای مردم ایجاد شده تلاش می کنیم.نگاه به داخل به ما این امکان را می دهد که با توان بیشتری مذاکره کنیم.
 
راکتور آب سنگین اراک بخشی از فعالیت هسته‌ای ماست

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات انجام شده در مورد راکتور آب سنگینن اراک نیز گفت: راکتور آب سنگین اراک بخشی از فعالیت هسته‌ای ماست و همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و در بیانیه اقدام مشترک ژنو این مسئله هم مورد توجه قرار گرفته است و هر موضوعی و نگرانی در این رابطه باشد در موردش بحث می کنیم و برای تحقیق و توسعه پافشاری می کنیم.
ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان دارد بخش زیادی از تحریمها با توجه به تلاش ایران برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای در ادامه گفتگوها برداشته شود گفت: این تحریمها قرار بود تا آخر جولای برداشته شود در واقع در نظر داریم در این فاصله زمانی به توافق مورد نظر برسیم.
وی افزود: اگر نتوانیم تا آخر جولای به نتیجه برسیم کارهای دیگر، اجرایی نخواهد شد و وقتی این مباحث  تا جولای به نتیجه برسد این پایان مذاکرات خواهد بود.
ظریف با بیان اینکه در مرحله اجرایی هدف این است که تمامی تحریمها برداشته شود افزود: حرکتها در جهت این است که تحریمها برداشته شود به طوری با بحث‌هایی که با گروه 1+5 داریم درک این مسئله اهمیت دارد.
وزیر خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره بحث‌های روز اول مذاکرات که آقای عراقچی گفت در مورد بحث غنی سازی است و موضوعات مطرح شده در آن را پرسید گفت: در مورد نیازهای عملی به طور شفاف صحبت شده است همکاران و برادران گروه هسته‌ای و سازمان انرژی هسته‌ای و مسائل مربوط به ان صحبت کردند.
وی ادامه داد: برخی حرکتها برای اماده سازی تجهیزات صحبت شده و منطقی است این بحث‌ها مطرح شود در واقع روشن است هیچ ابهامی در برنامه هسته‌ای وجود ندارد و بحث ‌های هسته‌ای نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران درجهت صلح آمیز است.
ظریف با ابراز امیدواری به نتیجه مذاکرات وین افزود: در واقع امیدواریم در این زمینه نیز به نتیجه برسیم به طوری که با توجه به تمامی نشانه‌ها رسیدن به توافق را مشاهده می کنیم و می خواهیم این توافق را از صورت شفاهی به یک برگه و نوشته در بیاوریم.
در زمینه همکاری هسته ای بیشترین توافق وجود دارد
 
خبرنگاری سئوال کرد درباره 4 موضوع موضوعی هست که نظرات نزدیک شده باشد که ظریف گفت: در زمینه همکاری هسته ای بیشترین توافق وجود دارد نزدیک ترین دیدگاه ها در زمینه همکاری هسته ای وجود دارد هرچند دیدگاه ها متفاوت است.من از بحث هایی که در هر 4 حوزه شده چه حوزه هایی که توافق نزدیک است و چه به نظر می رسد راه زیاد است خوشحال هستم.
 
خبرنگار پرسید کدم کمتر توافق شده که وی در پاسخ گفت: چون من خوش بین هستم طرف پر لیوان را می بینم.
 
یکی از خبرنگاران سئوال کرد که ارده سیاسی طرف مقابل بر این است که وارد قطعنامه ها شود که وزیر خارجه اظهار داشت: ما باید قطعنامه های شورای امنیت را به پایان برسانیم یعنی در شورای امنیت بسته شود و حتما باید مختومه شود و در این مذارکات به نحوه مختومه کردن قطعنامه ها پرداخته خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: حقوق مردم ایران غیرقابل مذاکره است و برنامه های ایران ادامه دارد و آنچه انجام می دهیم ایجاد اعتماد است.
 
وزیر خارجه گفت: آقای عراقچی در هفته های گذشته به روسیه و چین سفر کرد و بحث های خوبی داشت . مذاکرات دو جانبه روی آمریکا و روسیه متمرکز شد به خاطر اینکه موضوعات این جلسه بیشتر به آنها مربوط می شد وگرنه همه کشورها درگیر مذاکره هستند و آقای روانچی قبل از پایان جلسه با سایمون گس دیدار و گفتگو داشتند هر 6 کشور اعضای مهم این پروسه هستند.البته آمریکایی ها بیشترین تحریم را علیه ایران دارند و طبیعی است که در حاشیه مذاکرات باید در این مورد بیشتر مذاکره کنیم.
 
اوکراین مطرح نشد
 
تحولات اوکراین و طرح آن در مذاکرات موضوع سئوال یکی از خبرنگاران از وزیر خارجه بود که ظریف در این باره گفت: این مسئله طرح نشد ظاهرا خواسته بودند در این جلسه مطرح نشود.
 
خبرنگاری پرسید نیازهای عملی ایران را اگر 1+5 نپذیرد چه می شود که ظریف گفت:آن موضوعی که خیلی ها فکر می کردند نقطه ضعف ما در مذاکرات است به حول و قوه نقطه قوت ما شده است و الان کسی درباره نیازهای عملی صحبت نمی کند. الان کاملا مشخص شده ایران از ابتدا با اهداف صلح آمیز وارد مسائل هسته ای شده است.
 
وی در عین حال گفت: اجازه دهید جلوتر از مذاکرات حرکت نکنم، ما در همه زمینه ها در مسیر درست حرکت می کنیم و تا مرحله نهایی باید با چشم باز با اتکای به امکانات درونی خود پیش رویم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
0
0
سلام، خدا قوت جناب آقای ظریف
لطفا دقت کنید تا خدای ناکرده در آینده پشیمانی عایدمان نشود
مرسی آقای ظریف که رنج ملت را درک کرده و در جهت کاهشش گام برمیدارید
عالم محضر خداست در محضر خدا مراقب امتحان های خدا باش (در لباس قدرت در لباس ثروت و در لباس .....)
آرزومند آرزوهایتان (سلامتی و سربلندی نام آوران، نان آوران ، مردان غیرتمند و زنان پاکدامن سرزمین عزیزمان ایران)
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها