بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۶۱۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
حسن نیت دولت را جدی بگیریم
مردم اعتماد خود را به دولت نشان خواهند داد و اثربخشی انصراف از دریافت یارنه ها را در چرخیدن چرخ های صنعت و افزایش رفاه عمومی و درمان خواهند دید.
تدبیر24: حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در حالی زمام قوه مجریه را تحویل گرفت که عمده مردم از بهبود اوضاع ناامید شده بودند. تورم 40 درصد،افزایش 6 برابری نقدینگی، کاهش رشد اقتصادی تا منفی شدن آمار، رشد نرخ بیکاری و تقریبا هر آن چه برای فشار بزرگ اقتصادی یک کشور لازم بود را به دولتی دادیم که تازه می خواست کارش را شروع کند نه از روی صفر بلکه زیر صفر. امروز حسن روحانی تنها ناجی وضعیت اسف بار دوران عدالت و مهرورزی طرحی را برای اجرا دارد که یاری همه مردم را می طلبد. واقعیت این است که اقتصاد با این که مرحم های افزایش تولید نفت، کاهش تحریم ها و کنترل تورم با سیاست های پولی انقباضی را بر زخم هایش دیده اما برای بهبود کامل و قرار گرفتن در ریل توسعه نیاز به اجرای سیاست هایی دارد که آن چنان بر وفق مراد نیست اما در بلند مدت برای بقای کشور الزامی است. یکی از مهمترین این سیاست ها تحول اقتصادی بود که هدفمندی یارانه ها را نیز در مجموعه کلی پک متحول کننده ی اقتصاد ایران داشت. برنامه ای که لزوم اجرایش را دچار تشکیک کرد.

چه اتفاقی برای هدفمندی یارانه ها در دولت احمدی نژاد افتاد؟

با شروع برنامه تحول اقتصادی و زیر مجموعه آن هدفمندی یارانه ها توسط دولت احمدی نژاد، به علت بی تدبیری در پیش بینی اتفاقات اقتصادی بعد از اجرای آن، حجم نقدینگی پرداختی توسط دولت به بازار کالا سرازیر شد بازاری که تا پیش از یارانه ها توانش جوابگوی تقاضای عادی مردم نبود و واردات را سر لوحه کار خویش داشت وارداتی با پشتوانه دلار در زمانی که درآمد ارزی بالا بود و پیش بینی افزایش قیمت ناگهانی دلار به علت کاهش ذخیره ارزی نمی رفت. بازار به ناگه با سیل بزرگ تقاضا که پشتوانه عرضه نداشت روبرو شد و این در حالی بود که تولید کنندگان هم با افزایش قیمت حامل های انرژی به مثابه اثرگذارترین نهاده تولید دست و پنجه نرم می کردند.

کوتاهی دولت با پرداخت نکردن سهم 30 درصدی صنعت و کشاورزی که در ماده 8 قانون هدفمندی به طور واضح به آن اشاره شده است باعث شد تا آن میزان عرضه ای هم که به دست بنگاه های داخلی تولید می شد از بین برود تا جایی که حدود 60 درصد صنایع کشور در آستانه تعطیلی قرار بگیرند و صنایع با نیمی از توان خود تولید کنند برای مثال می توان صنعت خودروسازی را مثال زد.این اتفاقات تورمی سنگین را رقم زد و در واکنش به آن،دولت را که یک بار در اوایل اجرا قانون به خاطر حجم کم و نادرستی اطلاعات خانوار، از هدفمندی تمامیت یافته عدول کرده بود را تبدیل به قوام دهنده مشکلی پیچیده تر کرد.حجم کالا کم شد و دولت برای کاهش تورم اقدام به واردات کرد.این بار بی ملاحظه تر چرا که هم تولید بنگاه ها نصف شده بود و هم تقاضا بالا رفته بود.اما واردات نیز جوابگو نبود به این علت که متضرر اصلی خود دولت بود یک بار در پرداخت های نقدی یارانه می داد و یک بار هم به واردات کالا به صورت پرداخت غیرمستقیم به دلار یارانه می داد چون دلار عرضه شده در بازار به قیمت واقعی آن نبود.در این میان تحریم ها هم قوز بالای قوز دولت شد طرف های خریدار اروپایی و سیستم بین المللی بانکی سویفت نیز از طرف آمریکا به ترتیب خرید نفت ایران و پوشش معاملاتي بانکی ایران را تحریم کردند و این برای اقتصاد نفتی ما حاصلی نداشت مگر خداحافظی با دلار،ارزی که بدون آن در بازارهای جهانی کشوری با مبادله تهاتری هستیم و همچنین سخت گذشتن بر اقتصاد تک محصولی ای که بلا شک دچار کسری بودجه می شود که برای تامین آن یا باید دست اندازی به صندوق توسعه ارزی داشته باشد یا چاپ اسکناس تورم زا را ناجی بودجه و قاتل رفاه کند.

آیا پرداخت یارانه ها باید اجرا شود یا خیر ؟

با آمارهایی که صرفاً از بخش انرژی وجود دارد. اورژانسی بودن اجرای هدفمندی از نان شب هم واجب تر می شود. مصرف گاز ایران به اندازه کل اتحادیه اروپاست و اگر همین طور ادامه داشته باشد در چند سال آینده هر آنچه تولید کنیم به مصرف داخل خواهد رسید و این برای اقتصادی که تک محصولی است یعنی فاجعه، خوشبختانه مردم با افزایش سواد عمومی مستحضر هستند که هدفمندی یارانه ها از اوجب واجبات برای اقتصاد است و از این حیث دولت یک قدم جلو است ولی آنچه باقی می ماند بحث خود انصرافی است که به آن می پردازیم.

اگر با شاخص اقتصاد موضوع پرداخت نقدی به مردم را بررسی کنیم با یک دو دو تا چهار تای علم اقتصاد در می یابیم که افزایش حجم اسکناس که ناشی از پرداخت یارانه ها خواهد بود به تورم منجر می شود و این دقیقا همان چیزی است که مردم از آن گریزانند اما چون نگاه ما بخشی نیست و تمام زوایا را در نظر می گیریم در این موضوع توان نگاه صرفا اقتصادی نیست زیرا افرادی هستند که اگر کمک آنی به آنها نرسد از زندگی ساقط می شوند و یارانه ها برای آنها از نان شب هم واجب تر است. اما افرادی که استطاعت مالی دارند و تعدادشان نیز کم نیست باید بدانند که این دریافت یارانه با این که در بازده کوتاه مدت برای آنها سودآور است اما در بلند مدت چیزی به جز ضرر این بار نه برای فقط خودشان بلکه تمام جامعه دارد چرا که تورم افسار گسیخته حاصل از ریال های یارانه ای سبب می شود که قیمت ها فزاینده رشد کند و آنها نیز به تبعیت از یک کل واحد از این اتفاق که رشد اقتصادی را مانند یک بن بست است صدمه می بینند.

مساله ای دیگر که بسیار حیاتی است و از نظر کارشناسان مغفول مانده این است که دولت هیچ پولی را انباشت نمی کند و هر آن چه از درآمد های یارانه ای کسب می شود را صرف خدمات عمومی خواهد کرد آن چه که رفاه ما را، این گمگشته ی طرح های اقتصادی را حاصل می کند.

این پیغام ها و تیزرهای تبلیغاتی دولت یازدهم چیزی به جز یک خیر خواهی عمومی نیست. توضیح این مهم در یک بازه زمانی کوتاه واقعا سخت است و نیاز دارد که همه ی مردم اقتصاددان شوند تا به این فهم برسند که یارانه ها اگر برای عده ای آب حیات است برای افراد متمول سم است دلایل اش را در بالا توضیح دادیم. پول های باقی مانده که به گمان بنده با این اوضاع اقتصادی مبلغ زیادی هم نمی شود اگر صرف سرمایه گذاری برای طرح های استراتژیک شود، هم فردای ما را روشن می کند و هم اقتصاد را از از پول های نفتی نجات می دهد. پس با یک نه بزرگ وسایل آسایش امروز و فردای خویش را حاصل کنیم.

با این که گفتن این مساله در نگاه اول کمی موذیانه و شاید خودخواهانه باشد اما اگر توانایی مالی دارید از گرفتن یارانه انصراف دهید. دولت تدبیر حسن نیت خود را ثابت کرده است و اعتماد عمومی را نیز به خود جلب کرده است. مردم نیز در این باب به دولت اعتماد خواهند کرد و در آینده متوجه خواهند شد که نگرفتن یارانه ها اثربخشی های بزرگی در صنعت، رفاه عمومی و رشد اقتصادی خواهد داشت که هر یک به تنهایی آمال امروز ایرانی ها است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۶
انتشار یافته: ۱۲
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
1
8
سلام، جاده یکطرفه به هیچ جا نمیرسد
دولت گفته اگر معلوم شود کسی اطلاعات اشتباه داده 3 برابر یارانه دریافتیش جریمه میشود اما نگفته که اگر کسی انصراف دهد در مقابل دولت چه تضمینی میدهد که اوضاع بهتر شود یعنی به هر یک از افرادی که انصراف میدهند دولت دستی بصورت قانونی تضمین بدهد که اوضاع بهتر میشود و اوضاع زندگی شخص انصراف دهند بد نمیشود و اگر اوضاع زندگی خوب نشد یا اگر اوضاع زندگی شخص انصراف دهنده بد شد در آنصورت دولت چگونه باید جریمه شود در حالی که در محاکم ما حتی قانون بدرستی اجرا نمیشود چه برسد کوچکانی چون ما در مقابل بزرگانی مثل دولت و حکومت باید ....
دولت چه تضمینی میدهد در حرف نه بلکه در عمل و قانونی و قابل اجرایی شدن یعنی حاضرند در مقابل این خیل عظیم ملت در مقابل کوتاهیشان و در مقابل آزمون و خطای بی ثمر هیئت دولتیان اگر خرابکاری کردند تک تک شان اعدام شوند در انظار عمومی
عالم محضر خداست در عمل نه در حرف
تضمین در محضر خدا در مقابل .... چیست تا کی با آزمون و خطا تا به کی اشخاص نامتخصص و وابسته قرار است برای ملت عزیز ایران تصمیم بگیرند
جواب بدهید تا به کی با ندانم کاری و ...
خدایا دادمان را خودت بگیر از بیدادگران (الهی آمین یا رب العالمین)
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
ایول!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
جناب عالی بد نیست در مورد تک تک اعضای هیات دولت تحقیق کنی بعد بیای بگی نا متخصص
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
6
دولت اول دست دولتی ها و شبه دولتی ها رو از اقتصاد و کار کوتاه کنه تا بتونیم کار کنیم حقوق مدیراش و مزایای اونا رو استاندارد کنه نه 20 میلیون فقط حقوق یکی باشه اونوقت ما به دولت پول هم میدیم.25 درصد خالص درامد.
ورشکسته
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
6
هر وقت درمان و آموزش رایگان شد، به حول و قوه ی الهی! وضع مسکن درست شد و لنگ خورد و خوراک نبودیم انصراف میدیم.
صالح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
2
دولت باید کارهای بسیاری زیادی انجام دهد... کشور بسیار عقب است...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
6
همیشه توقعات از مردم نجیب و شریف است. کی نوبت دولت میرسد که از شرمنندگی و خجالت مردم دربیاد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
4
دولت دارد مردم ایران را تحقیر می کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
0
2
بهتر نبود اول نماینده هایی که یارانه دریافت میکنند انصراف بدهند .
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
1
2
من ضمن اعتماد به برنامه های مدبرانه دولت تدبیر وامید علیرغم نیاز ، از دریافت یارانه انصراف خواهم داد ، اما بنظرم اگر اعلام میشد درصورت عدم تحقق برنامه های دولت محترم ، بویژه اهداف کوتاه مدت تعیین شده برای استفاده بهینه از منابع حاصل از انصراف از دریافت یارانه ، امکان برقرای یارانه برای افراد متقاضی وجود دارد تعداد بیشتری از مردم فهیم ایران از دریافت یارانه انصراف میدادند.
دوستدار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
0
0
یارانه ...است از دوران ...بار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
1
0
خجالت نکشید اگه لازمه بگین تا علاوه بر نگرفتن یارانه / مبلغ 45000تومان هم ازز خودمان هر ماه بدیم به دولت. تا ببینیم مثلا چکار از دستتون بر میاد
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها