بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۸۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
سعید لیلاز
تدبیر24: بنده اطمینان می دهم که سال دیگر همین موقع شاهد یک عملکرد درخشان در حوزه بهداشت و حمل و نقل عمومی خواهیم بود. در حالی که نرخ تورم نیز برخلاف آن چه که در سال 92 به عدد 44% رسید، در سال آینده در همین زمان ممکن است حتی پایین تر از 15 درصد باشد.
 
این روزها شاید بیش از هر چیز موضوع هدفمندی یارانه‌ها فکر و ذکر اقشار مختلفی از جامعه را به خود مشغول کرده باشد. آثار مثبت و منفی این طرح هنوز از جمله موضوعاتی است که مورد بحث کارشناسان و اقتصاددانان قرار دارد. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با سعید لیلاز انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
سعید لیلاز گفت: روزی که این طرح در دولت احمدی نژاد استارت خورد، طرحی بود که بیشتر از 28000 میلیارد در سال در آمد نداشت و اگر قرار بود 100% آن را هم به مردم بدهند باید چیزی در حدود 26000 تومان به مردم پرداخت می کردند. اما آن را تبدیل به طرحی کردند که احمدی نژاد در آن 45000 تومان به مردم پرداخت می کرد و به این ترتیب کسری بودجه ای در حدود 14000میلیارد روی دست آقای روحانی قرار دادند. لذا بنده نیز موافقم که این بساطی است که محافظه کاران و تندروها برای دولت آقای روحانی ایجاد کردند.
 
روحانی چاره دیگری ندارد
 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: دولت آقای روحانی چاره ای جز این ندارد که این کسری بودجه خود را از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی تامین کند. بنابراین می توان گفت که این کار میراث حکومت 8 ساله محافظه کاران و تندروها است که با سکوت تمام دستگاه ها روبرو شدند و در آن زمان هیچ کس سر سوزنی به این موضوع فکر نکرد که ممکن است که در آینده دچار کسری بودجه شویم. آن ها پیش بینی این را نکرده بودند که  اگر در آینده کسری بودجه پدید آید دولت چاره ای جز این نخواهد داشت که یا به روش احمدی نژاد اسکناس چاپ کرده و به بازار تزریق کند و یا آن که از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی این کسری بودجه را مرتفع سازد.
 
لیلاز افزود: ما چاره‌ای جز افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم. زیرا مجموع عملکرد بودجه عمرانی کشور در سال های 91 و 92 مجموعا به اندازه مجموع عملکرد بودجه عمرانی کشور در سال 83 بوده است. معنی این حرف آن است که ما برای آن که معضل بیکاری را حل کنیم و به بحران سقوط نرخ رشد اقتصادی ایران پایان دهیم راهی جز افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.
 
هدفمندی منجر به افزایش تورم نخواهد شد
 
وی گفت:  طرح هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش تورم نخواهد شد و هر اقتصاددانی که بگوید هدفمندی یارانه‌ها منجر به ایجاد تورم خواهد شد، باید در اقتصاددان بودن وی تردید کرد. زیرا افزایش هیچ یک از قیمت ها به تنهایی عامل تعیین کننده و چشم‌گیری در ایجاد تورم چشمگیر و بالا نیست.
 
این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: در محاسباتی که آقای دکتر نیلی انجام داده‌اند، مشخص شده است که تاثیر افزایش 25درصدی قیمت حامل های انرژی در تورم کمتر از 4% است. در حالی که تورمی که در سه سال اخیر در ایران بوجود آمده ناشی از کسری بودجه عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بوده است.
 
لیلاز افزود: در سال 89 قیمت سوخت و بنزین افزایش پیدا کرد. حال سوالی که پدید می آید آن است که چرا تورم در سال 91 و 92 به لجام گسیختگی رسید؟ مگر تورم با سه سال تاخیر اتفاق می افتد؟
 
تورم دزدی شبانه دولت از جیب مردم است   
 
لیلاز گفت: عامل اصلی ایجاد تورم کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت است که دولت آقای روحانی آن را چاره کرده و به همین علت نیز هم اکنون نرخ تورم 40% عددی است که در مرداد ماه سال 92 بوده است و این بزرگترین روند کاهش تورم در تاریخ معاصر ایران است.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حقیقت تورم دزدی شبانه دولت از جیب مردم است و معنی‎‌ای جز این ندارد دولت نیز هم اکنون بر سر یک دوراهی قرار دارد که یا روش سابق را ادامه داده و شبانه از جیب همه مردم و به خصوص فقرا دزدی کند و یا آنکه این برداشت را در روز روشن و از جیب ثروتمندان و کسانی که بنزین مصرف می کنند انجام دهد و در عین حال مراقبت کند که بخش سلامت و حمل و نقل عمومی و تولید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
 
لیلاز در پایان گفت: بنده اطمینان می دهم که سال دیگر همین موقع شاهد یک عملکرد درخشان در حوزه بهداشت و حمل و نقل عمومی خواهیم بود. در حالی که نرخ تورم نیز برخلاف آن چه که در سال 92 به عدد 44% رسید، در سال آینده در همین زمان ممکن است حتی پایین تر از 15 درصد باشد. زیرا نرخ تورم در حال کاهش است و بنابراین تورم متوسط در سال 93 به عدد 25% خواهد رسید که از متوسط 35% سال 92 به مراتب کمتر است. همچنین تورم نقطه به نقطه از مرداد 92 که 44% بود اکنون به 19% رسیده است که امیدوارم سال دیگر همین موقع به عدد 15% برسد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
0
0
احمدي ن‍اد با همين شرايط يارانه را پرداخت كردولي تو چون از مشاوران اين دولتي بايد عملكرد آن راتوجيه كني. با افزايش هاي مكرر قيمت ها عملاٌ هيچي الان به مردم نمي رسد. اگر قول شما دركاهش قيمتها انجام شد ما به حرفهاي بعدي شما باور مي كنيم.
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
0
مدت هاست که درباره کاهش نرخ تورم می گویید چرا این قدر مردم را نادان تصور می کنید؟! من به عنوان کارمند باز نشسته که در بازار خرید می کنم چیزی از کاهش نرخ تورم نمی بینم. واقعا فکر می کنید با تکرار مکرر دروغ مردم آن را راست خواهند پنداشت؟
دزززززززززززززززززززززززززززززززززززد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
0
چهار تا نظر چرت و پرت اون پايين مي گذاري بقيه هم ...خودتو مسخره كن
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها