بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر این نگرانی در بین دوستداران سینما وجود داشت که در آستانه سال جدید و اکران نوروزی سینماها با افزایش قیمت بلیت روبه رو شوند و آنها برای سینما رفتن به مشقت بیشتری بیفتند.
تدبیر24: در حالی که در پایان سال گذشته سخنگوی شورای صنفی نمایش از گران نشدن بلیت سینماها خبر داده بود، اما قیمت بلیت پردیس‌های سینمایی تهران نسبت به سال قبل پانصد تومان گران‌تر شده است. 
 
به گزارش جام جم، در شرایطی که خانواده های ایرانی چند سالی است سینما را از سبد کالای خود حذف کرده اند و کیفیت نازل بسیاری از فیلم ها نیز به قهر مردم با سینما انجامیده است، افزایش قیمت بلیت معقول نیست و باعث می شود تماشاگران دیگر همین میل و رغبت فعلی را هم برای سینما رفتن نداشته باشند. 
 
این در حالی است که به هر حال نمی توان آن سوی ماجرا را هم ندید و یکطرفه قضاوت کرد. سینماداران نیز برای بقا نیاز به درآمد دارند و در وضعیت نابسامان گیشه ها که متاثر از اکران فیلم های کم مایه و ناتوان در جذب مخاطب است، ناچار به تامین مخارج بالای خود هستند. بنابراین یکی از راه های حل این مساله را در افزایش قیمت بلیت سینماها می بینند.
 
افزایش 500 تومانی قیمت بلیت سینماها در مهرماه سال 92 که به بهانه جبران مبلغ مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفت، موجب اعتراضات فراوانی شد و در نهایت با دستور رئیس سازمان سینمایی وقت سینماها مکلف شدند برای رفاه حال تماشاگران و تشویق بیشتر مخاطبان برای سینما رفتن و فیلم دیدن، هزینه های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را خودشان تقبل کنند. 
 
پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر این نگرانی در بین دوستداران سینما وجود داشت که در آستانه سال جدید و اکران نوروزی سینماها با افزایش قیمت بلیت روبه رو شوند و آنها برای سینما رفتن به مشقت بیشتری بیفتند. 
 
اظهارنظر سخنگوی شورای صنفی نمایش اما در بیست وششم اسفند سال گذشته خیال سینمادوستان را راحت کرد. غلامرضا فرجی هرگونه افزایش قیمت بلیت سینماها در سال 93 را منتفی دانسته و گفته بود: خروجی آخرین جلسه شورای صنفی نمایش در سال 92 این است که در سال 93 به قیمت بلیت سینماها اضافه نخواهد شد و هزینه مالیات بر ارزش افزوده نیز که طبق مصوبه 8 درصد است در همین قیمت فعلی بلیت ها منظور و محاسبه شده است. 
 
اما سینمادوستانی که از ابتدای سال به برخی سینماها رفته اند و تماشاگر فیلم های اکران نوروزی بوده اند، حتما متوجه افزایش قیمت بلیت آنها شده اند. به همین منظور و برای رفع ابهام و پاسخگویی به بسیاری از مخاطبان سینما سراغ سخنگوی شورای صنفی نمایش رفتیم و توضیحات کامل این مساله را از زبان او جویا شدیم. 
 
افزایش قیمت فقط در پردیس ها 
 
غلامرضا فرجی در این ارتباط به جام جم گفت: همانطور که پیش از آغاز سال جدید اعلام کردم، قیمت بلیت سینماها در سال 93 گران نشده است. فقط برخی پردیس های سینمایی شهر تهران به دلیل این که شرکت و موسسه محسوب می شوند و باید پاسخگوی حسابرسی های مالی خود باشند، مبلغ 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده را در قیمت بلیت های خود لحاظ کرده اند. 
 
سخنگوی شورای صنفی نمایش این مبلغ را 480 تومان اعلام کرد و افزود: یعنی با احتساب این مساله قیمت بلیت پردیس های سینمایی تهران 6480 تومان است که به دلیل مشکل ریالی و بحث پول خرد مبلغ 6500 تومان از هر تماشاگر به عنوان قیمت بلیت دریافت می شود. 
 
جالب است که مهر سال گذشته هم افزایش سیصد وخرده ای بلیت ها به دلیل مشکل پول خرد 500 تومان محاسبه شده بود. فرجی با احتساب موضوع مالیات بر ارزش افزوده که تنها مشمول پردیس های سینمایی می شود، بهای فعلی بلیت سینماهای تهران را به این نحو اعلام کرد: سینماهای مدرن که شامل پردیس ها می شود 6500 تومان، سینماهای ممتاز 5000 تومان و سینماهای درجه یک 4000 تومان. 
 
سه شنبه ها همچنان نیم بها 
 
سخنگوی شورای صنفی نمایش قیمت بلیت سینماها در روزهای سه شنبه را همچنان به روال سابق نیم بها دانست و گفت: جدا از بحث نیم بها بودن بهای بلیت تمامی سینماها در همه سئانس های روزهای سه شنبه هر هفته، به دنبال اجرایی کردن طرح بلیت شناور هستیم. 
 
وی درباره جزئیات این طرح توضیح داد: فعلا بحث تبلیغات درباره اجرای این طرح مطرح است تا مخاطبان به طور کامل در جریان جزئیات اجرای آن قرار بگیرند. یعنی معرفی این طرح به مخاطب یکی از مهم ترین بخش هایی است که شورای صنفی اکران مدنظر دارد. 
 
در همین زمینه همکاران مشغول رایزنی با سازمان صداوسیما هستند تا این طرح بدون نقص و با بازدهی کامل و بالا معرفی شود و به مرحله اجرا برسد. 
 
فرجی ادامه داد: با اجرای این طرح بلیت دو تا سه سئانس صبح تمامی سینماهای کشور نیم بها خواهد شد. 
 
قیمت بلیت سینماها در شهرستان ها 
 
این مقام سینمایی درباره قیمت بلیت سینما در شهرستان ها نیز گفت: الان فقط بهای بلیت پردیس سینمایی هویزه مشهد که جزو سینماهای مدرن کشور محسوب می شود، 5000 تومان است و اکثریت مراکز استان های کشور با این که صاحب درجه ممتاز هستند و این اجازه را دارند تا قیمت بلیتشان 5000 تومان باشد، اما با بهای بلیت 4000 تومان پذیرای تماشاگران سینما هستند. 
 
سخنگوی شورای صنفی اکران، افزایش هرگونه قیمت بلیت در سینماها را دست کم در نیمه اول سال و آینده ای نزدیک نامحتمل دانست و گفت: فعلا و پیش از هرگونه تصمیم گیری در شورای صنفی اکران، خود اصناف ذی نفع یعنی اکثر تهیه کنندگان و سینماداران، برای رفاه حال تماشاگران و آشتی هر چه بیشتر مردم با سینما مخالف هرگونه افزایش قیمت هستند و در صورتی که مردم شاهد خلاف این قیمت ها باشند می توانند این افزایش را به مراجع ذی صلاح گزارش دهند تا برخورد لازم صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها