بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
مرتضی رنجبران کارشناس مسائل فرهنگی
سال 93 را می توان سال اکران قانونی فیلم هایی دانست که در سال های اخیر به آنچه نگاه نگاه سلیقه ای با منع نمایش عمومی نام برده شده ، روبرو شده اند.
تدبیر24: در ماه های اخیر اما و اگرهایی درباره اکران برخی فیلم های سینمایی مطرح شده و گمانه زنی شماری رسانه حکایت از اکران نشدن برخی آثار دارد.  
 
این در حالی است که مدیریت سینمایی کشور در دوره جدید و در سال 93 تصمیم جدی بر اکران فیلم هایی دارد که در سال های اخیر با منع اکران روبرو شده اند. البته این اکران قطعا براساس ضوابط قانونی مشخص انجام خواهد شد.  
 
آنچه مسلم است فهرست دقیقی از فیلم های توقیفی در سال های اخیر در سینمای ایران وجود ندارد اما تعدادی از این فیلم ها بیشتر از دیگر آثار سینمایی در معرض نگاه رسانه ها قرار گرفتند که در ادامه به نام این آثار و سرنوشت اکران آنها اشاره خواهد شد.  
 
پاداش رنگ پرده نقره ای را می بیند
 
فیلم سینمایی پاداش به کارگردانی کمال تبریزی از جمله آثاری است که از سال 87 تا کنون در توقیف قرار گرفته و اکران نشد. این اثر سینمایی پس از روی کار آمدن مدیریت جدید برای اخذ پروانه نمایش در دستور کار قرار گرفت و بر اساس اعلام منابع آگاه مشکلی برای اکران این اثر وجود ندارد.  
 
کمال تبریزی کارگردان این اثر سینمایی نیز پیشتر در گفت وگو با ایرنا از تلاش برای نمایش عمومی این اثر سینمایی خبر داده و عنوان کرد این فیلم قطعا می تواند اثری پرفروش در سینمای ایران باشد.  
 
براساس آخرین اخبارغیررسمی ، ممیزی هایی از سوی اداره کل ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی به فیلم پاداش وارد شده و دست اندرکاران این اثر سینمایی در تلاش برای اعمال این ممیزی ها هستند تا با اخذ پروانه نمایش، برنامه ریزی برای اکران این فیلم انجام شود.  
 
فیلم سینمایی پاداش به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی رضا مقصودی ساختهٔ سال 1387 است. این اثر سینمایی روایت مردی است که در سفر حج با اتفاقاتی روبرو می شود. حسن معجونی، آتیلا پسیانی، احمد آقالو و بهمن زرین پور از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.  
 
 گزارش یک جشن  
 
فیلم سینمایی گزارش یک جشن از دیگر آثار توقیفی در سال های اخیر است که ابراهیم حاتمی کیا آن را کارگردانی کرده است.  
 
این فیلم سینمایی که برای نخستین بار در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش عمومی رسید و با منع نمایش روبرو شد.  
 
مدیریت سینمایی وقت مهمترین مشکل این اثر سینمایی را سکانس های پایانی آن دانسته و یادآوری کرد که این سکانس در فیلمنامه ارائه شده به اداره کل ارزشیابی وجود نداشته است.  
 
گزارش یک جشن جزو نخستین آثاری بود که از سوی مدیریت سینمایی وقت در دولت دهم خریداری شد. این فیلم که امروز مالکیت آن در اختیار موسسه رسانه های تصویری است مشکلی برای اکران عمومی ندارد ، برخی منابع سینمایی معتقند ظاهرا شخص حاتمی کیا اقبالی برای اکران این اثر نداشته و دلیل نمایش داده نشدن این فیلم، عدم رضایت این کارگردان سینما است که این روزها فیلم چ را در اکران عمومی دارد.  
 
رویا تیموریان، مریلا زارعی، بهروز شعیبی، رضا کیانیان و داریوش ارجمند از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.  

خانه پدری  
 
فیلم سینمایی خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از دیگر آثاری است که با منع نمایش روبرو شده بود و با نمایش عمومی این اثر در جشنواره سی و دوم، این اثر به نوعی از محاق توقیف بیرون آمد.  
 
مدیریت وقت سینمایی خشونت فیلم را دلیل توقیف آن دانسته و از فیلمساز درخواست داشتند که یک اپیزود و بیش از نیمی از یک اپیزود آنرا حذف کند که این مهم با مخالفت عیاری روبرو شده بود.  
 
امروز دست اندرکاران فیلم خانه پدری در تلاش برای اخذ پروانه نمایش این اثر هستند و به نظر می رسد گمانه زنی هایی برای اکران محدود آن در حال انجام است.  
 
به اعتقاد برخی کارشناسان و پخش کنندگان، خانه پدری ظرفیت اکران گسترده در سینماهای کشور را دارد و باید در انتظار ماند و دید که در نهایت این فیلم به صورت گسترده و یا محدود به نمایش عمومی می رسد.  
 
مهدی هاشمی، مهران رجبی و شهاب حسینی از بازیگران این اثر سینمایی هستند.  
 
 عصبانی نیستم
 
فیلم سینمایی عصبانی نیستم به کارگردانی رضا درمیشیان از جمله آثاری است که اکران آن در جشنواره فیلم فجر با اعتراض گروهی خاص روبرو شد و در نهایت دست اندرکاران این اثر، برای دوری از حاشیه ها، فیلم را از بخش مسابقه جشنواره سی و دوم فجر بیرون کشیدند که دیگر حاشیه ای برای این اثر سینمایی به وجود نیاید.  
 
بر اساس اعلام منابع آگاه در وزارت ارشاد، این اثر سینمایی برای اکران عمومی مشکلی ندارد. همچنین حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز برخلاف تصور برخی که این اثر را فیلمی سیاسی می دانستند چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این اثر را بیشتر فیلمی اجتماعی می داند.  
 
نوید محمد زاده و باران کوثری بازیگران اصلی این اثر سینمایی هستند.  
 
خیابان های آرام
 
خیابان های آرام از کمال تبریزی از دیگر فیلم های توقیف شده در سال های اخیر است. نکته جالب درباره این اثر سینمایی آنکه تاکنون درخواستی برای دریافت پروانه نمایش از سوی سید محمود رضوی تهیه کننده این اثر سینمایی به اداره کل ارزشیابی ارائه نشده و برخی این احتمال را می دهند که وی تمایلی برای اکران این اثر سینمایی ندارد.  
 
تبریزی کارگردان این اثر تاکنون در رسانه های مختلف درباره بی توجهی تهیه کننده فیلم خیابان های آرام گلایه هایی را مطرح کرده و به نظر می رسد درصورت توافق با تهیه کننده اثر، راه اکران آن باز خواهد شد.  
 
کارگردان فیلم خیابان های آرام پیشتر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار امیدواری کرده بود که این اثر سینمایی به نمایش برسد.  
 
محمدرضا فروتن، حسن معجونی، لعیا زنگنه از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند. 
 
آشغال های دوست داشتنی  
 
فیلم سینمایی آشغال های دوست داشتنی به کارگردانی محسن امیر یوسفی نیز از دیگر آثاری است که با منع نمایش روبرو شده است. این اثر سینمایی به دلیل همین منع نمایش امکان اکران در جشنواره سی و دوم را پیدا نکرد.  
 
بر این اساس، مشکلات زیادی بر راه اخد پروانه نمایش فیلم آشغال های دوست داشتنی وجود ندارد و به نظر می رسد مشکل اکران این اثر در سال 93 رفع و این فیلم به نمایش عمومی می رسد.  
 
شیرین یزدان بخش، حبیب رضائی،هدیه تهرانی، نگارجواهریان، صابر ابر، شهاب حسینی بازیگران این اثر سینمایی هستند.  

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها