بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۱۹۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
این بار در سیستان و بلوچستان ؛
«اینکه نمایندگان سیستان و بلوچستان عنوان می کنند مردم استان به بنده به عنوان خادم خودشان رای بالایی دادند، برای بنده مایه مباهات است، اما حتی اگر مردم یک رای هم به بنده نداده بودند، خدمت به استان سیستان و بلوچستان و مردم آن را وظیفه خود می دانستم.»
تدبیر24: این جملات بخشی از سخنان رییس جمهوری در 28 بهمن 92 در دیدار مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان است، استانی که روحانی در این جلسه از آن به عنوان پیشانی امنیت ملی ایران یاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (سه شنبه) به همراه جمعی از وزرا، معاونان و مشاوران رییس جمهوری برای دو روز به استان مرزی سیستان و بلوچستان سفر می کند.

دو سفر قبلی رییس جمهوری به استان های مرزی خوزستان (24 دیماه 92) و هرمزگان (6 اسفند 92) و سفر امروز به سیستان و بلوچستان حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید برنامه های کاری خود را از مرزهای ایران اسلامی آغاز کرده است و این بیانگر توجه ویژه دولت یازدهم به توسعه مناطق مرزی و نقاط محروم است.

چند نکته در مورد استانی که بالاترین رای را به روحانی داد

سیستان و بلوچستان که با 73.3 درصد آرا، «حسن روحانی» را در انتخابات 24خرداد 92 برگزیده بود، جایگاه نخست رای به رییس جمهوری را به خود اختصاص داده است؛ استانی که مدت ها از مشکلات بسیار در رنج است.

اینک که سومین سفر داخلی روحانی به این استان مرزی، پهناور و استراتژیک کشور انجام می شود؛ در ذیل به نکاتی در مورد سیستان و بلوچستان اشاره می کنیم.

نکته نخست اینکه برقراری امنیت کامل شرط لازم توسعه این استان است؛ موضوعی که رییس جمهوری بر آن تاکید کرد که همه مردم، قبایل و طوایف خوب و وطن دوست استان باید با در نظر گرفتن این مهم که امنیت، بستر توسعه است، دولت را در برقراری امنیت کامل و توسعه استان یاری کنند.

۱۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی، ظرفیت های ویژه و خاص کشاورزی و اقلیمی، ظرفیت های گردشگری، معادن متنوع و غنی استان، اتصال به دریا و آبهای آزاد را می توان از جمله ظرفیت های سیستان و بلوچستان نام برد که مورد توجه دولت تدبیر و امید است.

برنامه دولت برای توسعه سواحل مکران

سواحل مکران یکی از مزیت های ویژه سیستان و بلوچستان و ظرفیت مهم و مؤثر برای توسعه استان است و دولت سعی دارد توسعه آن را در دستور کار دهد تا استان در مسیر پیشرفت، متحول شود.

موقعیت استراتژیک، توسعه بندر چابهار، ساخت اسکله های بزرگ و تسریع در اجرای پروژه های راه، راه آهن و اتصال این استان به شمال کشور و افغانستان و توسعه سواحل مکران از جمله مواردی است که برای توسعه این استان ضرورتی انکارناپذیر است.

همچنین این استان دارای شرایط منطقه ای ویژه نیز است؛ افغانستان و پاکستان که با سیستان و بلوچستان هم مرز هستند، مشکلات امنیتی بسیاری دارند و دولت بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت و راهبردی با افغانستان در حال رایزنی است.

در این راستا همچنین به دنبال گسترش و ارتقای سطح روابط با پاکستان هستیم تا مشکلاتی که از خارج مرزها به سیستان و بلوچستان سرایت می کند، کاهش یابد.

عدم استفاده مناسب از ظرفیت های مرزی از جمله تجارت مرزی، مشکل ناامنی که با توجه به طراحی ها و بدخواهی های دشمنان نظام و تمرکز و توجه آنان در نقاط مرزی، سیستان و بلوچستان را دچار مشکلات مضاعف کرده است، گستردگی استان، بیکاری فراگیر، خشکسالی، بادهای موسمی و ریزگردها، ضعف استان در زمینه راه های مواصلاتی و راه آهن و خشکسالی از مهمترین مشکلاتی است که مردم این استان مدتهاست از آن رنج می برند.

سرزمین اسطوره ای سیستان و بلوچستان

سرزمین اسطوره ای سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با وسعتی حدود 181 هزار و 758 کیلومتر مربع، پهناورترین استان ایران است و بیش از ۱۱درصد وسعت کشور را دربرمی گیرد.

سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیتهای بلوچ و سیستانی هستند که سیستانی ها به گویش فارسی سیستانی صحبت می کنند و پیرو مذهب تشیع هستند و مردم بلوچ عموما پیرو مذهب تسنن اند و به زبان شیرین بلوچی متعلق به گروه زبان های آریایی سخن می گویند.

این استان بیشتر آب و هوای گرم و خشک دارد اما در عین حال از تنوع آب و هوایی و اقلیمی ویژه ای برخوردار است و مناطق کوهستانی، جنگلی و باتلاقی نیز در این استان پهناور به چشم می خورد.

زاهدان مرکز این استان است که از طریق راه آهن با میرجاوه پاکستان ارتباط دارد و از سوی کرمان هم به راه آهن سراسری ایران متصل است.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی و باغبانی به ویژه میوه های استوایی و گرمسیری، همچنین جاذبه های فراوان تاریخی، طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و ظرفیت فوق العاده ای برای توسعه و آبادانی برخوردار است.

رییس دولت تدبیر و امید در سفر دو روزه به سیستان و بلوچستان با مردم زاهدان، زابل و چابهار دیدار خواهد کرد.

نشست ایثارگران و منتخبان، حضور در همایش سرمایه گذاری و توسعه استان و دیدار علمای اهل سنت و شیعه سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های روحانی در این سفر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
یک ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
0
0
آقای روحانی لطفا امنیت رو به سیستان و بلوچستان برگردونید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها