بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۰۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران
همکاری های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در چارچوب سیاست تعامل سازنده ایران و بازتنظیم روابط دوجانبه می تواند در 2 سطح روابط امنیت مرزی و دفاعی- نظامی گسترش یابد.
تدبیر24: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در همه سطوح با رویکرد همکاری سازنده می تواند از اهمیت گسترده ای برای 2طرف برخوردار باشد، به ویژه اینکه رویکرد 2 کشور همسایه در فضای جدید مبتنی بر همکاری های منطقه ای است.

در این چارچوب به نظر می رسد سفر بیستم فروردین «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان، به تهران را می توان آغازی تازه برای گسترش روابط این جمهوری مهم در منطقه قفقاز با جمهوری اسلامی ایران دانست که این گسترش روابط در همه حوزه ها مورد تاکید روسای جمهوری 2 طرف نیز قرار گرفت.

براین پایه، پس از سفر هفته گذشته الهام علی اف به تهران، روز یکشنبه بیست و پنجم فروردین نیز «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، برای دیداری 2 روزه وارد تهران شد. به گزارش ایرنا این سفر به دعوت «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، صورت گرفت.

در دیدار رسمی که روز گذشته میان حسین دهقان و ذاکر حسن اف صورت گرفت هر 2 طرف بر خطر فزاینده تروریسم (دهشت افکنی) و افراطی گری به عنوان عامل بی ثباتی و نا امنی در منطقه تاکید کردند. در این دیدار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به اهمیت اشتراک مواضع ایران و جمهوری آذربایجان در مسایل مهم منطقه ای و بین المللی گفت: «سیاست اصولی دولت یازدهم به ویژه شخص آقای دکتر روحانی بر توسعه همکاری های دوجانبه با کشورهای همسایه استوار است».

ذاکر حسن اف نیز با اشاره به اشتراک های فرهنگی، تاریخی، سیاسی و مذهبی 2 کشور گفت: ایران یک کشور بزرگ منطقه و دوست و همسایه آذربایجان است و همکاری با آن از اولویت های سیاست خارجی کشورمان به شمار می رود.

وی همچنین تاکید کرد: روابط 2 کشور که توسط ˈحیدر علی افˈ پایه گذاری شده است در سال های گذشته پیشرفت خوبی داشته و در زمان حاضر وارد مرحله تازه ای شده است.

سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در حالی صورت گرفت که امسال دهمین سالگرد روابط منسجم دفاعی ایران و جمهوری آذربایجان است و از سال 1371 نیز تاکنون، امضای سه سند همکاری امنیتی در زمینه های مبارزه با جرایم سازمان یافته، تروریسم و مواد مخدر از شاخص های مهم برقراری روابط امنیتی میان 2 کشور بوده است.

ظرفیت های روابط دفاعی تهران- باکو

روابط در حوزه های دفاعی- امنیتی افزون بر بعد دفاعی و امنیتی – نظامی آن ظرفیت شکلی دهی به ابعاد دیگر روابط را نیز در برمی گیرد.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در چارچوب تعامل سازنده به ویژه با همسایگان تعریف شده، نوع مناسبات با کشورهای منطقه ای از اهمیت و اولویت برخوردار گردیده است. در این میان، جمهوری آذربایجان به دلیل پیوندهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی مشترک با جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده ای دارد. جمهوری اسلامی ایران در دولت تدبیر و امید در چارچوب سیاست تعامل سازنده به دنبال گسترش روابط خود در زمینه های مختلف از جمله دفاعی با جمهوری آذربایجان است.

بر این پایه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از ظرفیت های گسترده همکاری در حوزه دفاعی در چارچوب احترام متقابل برخوردار هستند که می توان شاخص های پایین را برای این همکاری ها در نظر گرفت:

- همکاری های دفاعی – امنیتی مرزی: ایران و جمهوری آذربایجان حدود 700کیلومتر مرز مشترک دارند. با وجود این، ضرورت برقراری امنیت در مسیر این مرز از اهمیت گسترده ای برخوردار است. در این مسیر، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تلاش های گسترده ای را نیز تاکنون انجام داده اند؛ به نحوی که از همان اواخر دهه 70 خورشیدی و پس از استقلال جمهوری آذربایجان، توافقنامه های گوناگونی را برای گسترش همکاری های امنیتی در مرزها به امضا رسانده اند. در سفر هفته گذشته الهام علی اف به تهران، توافقنامه همکاری میان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت حوادث غیرمترقبه این کشور به امضا رسید.

- همکاری های دفاعی- نظامی: همکاری در حوزه های دفاعی و نظامی به عنوان بخشی از راهبرد دفاعی و نظامی همواره در سیاست کلان امنیتی کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

در این چارچوب همانطور که در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز تعریف شده است، خود اتکایی و توانمندسازی بومی نیروهای مسلح و صنابع دفاعی کشور از اصول اصلی نظامی و دفاعی کشور محسوب می شود. در این میان، صنعت دفاعی کشور بر پایه این تفکر، از همان آغاز، زمینه های افزایش خوداتکایی را مورد توجه قرار داد و فرآیندی را طی کرد که نتیجه آن صنایع دفاعی کارآمد، مستقل و خلاق است.

در این زمینه و به نقل از تارنمای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امروزه جمهوری اسلامی ایران بیش از 139 صنعت دفاعی فعال دارد که بیش از 700 صنعت بخش خصوصی نیز با آنها همکاری می کنند. نتیجه این فعالیت نیز تولید بیش از 1100 محصول نظامی و غیرنظامی، تولید بیش از 4000 قطعه در عرصه هوایی، فعالیت حدود 15 هزار نفر محقق و پرسنل در صنایع دفاعی و از همه مهمتر دستیابی به بیش از 270 فناوری بومی است.

در این چارچوب، همکاری های دفاعی- نظامی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان می تواند گسترش یاید. یکی از اهداف سفر ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در این زمینه نیز توسعه همکاری های نظامی دوجانبه بوده است. در این زمینه، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای آذری خود بر اعلام آمادگی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازهای دفاعی جمهوری آذربایجان تاکید و اظهار کرد که امیدواریم سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، زمینه ارتقا سطح مناسبات دفاعی و نظامی را بیش از پیش فراهم کند.

جمع بندی

روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان به دلیل پیوندهای ژئوپلتیکی، فرهنگی و شاخص همسایگی از اهمیت گسترده ای برخوردار است. در این چارچوب، 2 کشور در دوره تازه و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و چارچوب گسترش همکاری های منطقه ای تلاش می کنند تا روابط خود را در همه حوزه ها بازتنظیم کنند. براین پایه، روابط نظامی و دفاعی به عنوان بخش مهمی از این همکاری ها در چارچوب بایسته های تازه و در 2 حوزه همکاری های دفاعی- امنیتی مرزی و همکاری های دفاعی- نظامی می تواند گسترش یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
0
1
ایران از نظر دفاعی حرف اول روتو جهان میزنه
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها