بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۲۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
فاطمه راکعی فعال حوزه زنان و نماینده سابق مجلس
رویکرد دولت تدبیر و امید به زنان، امیدبخش بوده است اما، بنا به‌دلایلی که همگی هم مربوط به دولت نبود ما نتوانستیم شاهد حضور کافی و قابل قبول زنان در پست‌های بالای مدیریتی باشیم.
تدبیر24: هرچند در سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، انجام یکسری از فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف به بهبود وضعیت زنان کمک کرده است اما، همچنان قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز در حوزه زنان کم نیست و این واقعیت، باعث می‌شود ضرورت انجام فعالیتی دوباره در این زمینه احساس شود. در سال‌های گذشته فعالان حوزه زنان تلاش کرده‌اند کاستی‌های موجود در حوزه زنان را رصد کنند. در این زمینه کار کارشناسی انجام شده است و فعالان حوزه زنان و سازمان‌های مردم‌نهاد سعی کرده‌اند در راستای ایجاد اصلاحات و بهبود زندگی زنان ایرانی گام بردارند.

مسائل زنان هرچند فارغ از مسائل سیاسی است و اگر مشکلاتی در این حوزه وجود داشته باشد یک زن فرهیخته فارغ از اینکه چه گرایش سیاسی دارد به آن اذعان دارد اما، درمواردی شاهد بوده‌ایم برخی افراد ذی‌نفوذ که مسئولیت‌هایی در این زمینه داشته‌اند، فعالیت چندان موثری انجام نداده‌اند. باید بر این واقعیت تاکید کرد که زنان، نیازمند تصویب لوایحی هستند که قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه آنان را تغییر دهد. انتظاری که از دولت تدبیر و امید می‌رود این است که لوایح لازم را به مجلس بفرستد. وقتی روی مسائل حقوقی زنان تاکید می‌کنیم، ناچاریم به این ضرورت نیز اشاره کنیم که لازم است در انتخابات آینده زنان نیمی از فهرست‌های انتخاباتی را پر کنند. اگر زنان فرهیخته به مجلس بروند می‌توان انتظار داشت آن دسته از طرح‌ها و لوایح مسکوت مانده بار دیگر ارائه شود. به هر حال نمی‌توان منکر این واقعیت شد که زنان در حوزه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند.

سال‌هاست که رتبه‌های نخست علمی و دانشگاهی را زنان کسب می‌کنند. آنها در زمینه‌های هنری، فرهنگی، شغلی و مدیریتی نیز کارنامه قابل قبولی دارند. هرچند رویکرد دولت تدبیر و امید به زنان، امیدبخش بوده است اما، بنا به‌دلایلی که همگی هم مربوط به دولت نبود ما نتوانستیم شاهد حضور کافی و قابل قبول زنان در پست‌های بالای مدیریتی باشیم. می‌توان با به‌کارگیری زنان در پست‌های میانی این کاستی‌ها را رفع کرد. همان‌طور که زنان حتما باید در مجلس بعدی نقش‌آفرینی کنند چراکه، تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت روند اصلاحی در حوزه احقاق حقوق زنان با سرعت خوب ادامه پیدا کند.

به‌مناسبت روز و هفته زن البته باید انتظار و مطالبه دیگری را هم مطرح کرد. معاونت امور زنان و خانواده در این هفته باید گزارشی شفاف از وضعیت زنان ایرانی ارائه دهد. باید کارشناسی مجدد در این حوزه صورت بگیرد و کاستی‌های موجود بازشناسی شود. دولت باید برنامه‌های خود برای رفع این کاستی‌ها را ارائه دهد و برای مثال وعده دهد که در سال آینده و به مناسبت روز و هفته زن این تغییرات در راستای بهبود وضعیت زنان اتفاق افتاده است. گرامیداشت مقام زن با اختصاص یک روز و یک هفته البته کار پسندیده‌ای است اما، نباید تنها به این اکتفا کرد بلکه، لازم است کارهای عملی در این حوزه انجام شود. رسم بر این است که در این روز و این هفته از زنان برجسته و فرهیخته تجلیل شود. چنین تجلیلی بجا و لازم است اما، تمام کاری که می‌توان به این مناسبت انجام داد، این نیست.

رفع مشکلات رصدشده باید در دستور کار قرار بگیرد. بخشی از این مشکلات با فعالیت مسئولان دولتی حل می‌شود و در مواردی که نیاز به کارهای حقوقی هست باید با ارائه لایحه از مجلس خواست، فعالیتی انجام دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
0
1
شما برید رئیس دانشگاه ترب... رو عوض کنید که اجازه استخدام زنان را نمیدهد. اقلا در رشته فلسفه که ما حضور داریم ریاست دانشکده رسما اعلام کرده که این کارو نمیکنه. مسئله شون هم مسائل علمی نیست وگرنه معیارشون جنسیت نبود.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها