بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۲۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
در هفته‌ ميلادي گذشته عواملي نظير بحران سياسي در اوكراين، اظهارات روساي بانك‌هاي مركزي اروپا و آمريكا و نيز انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين موجب بروز نوساناتي در بازارهاي سهام كشورها و قيمت كالاها از جمله طلا شدند.
تدبیر24: بازارهاي سهام روز دوشنبه در حالي گشايش يافتند كه نگراني‌ها از ادامه تنش‌ها در اوكراين ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران را به شدت كاهش داده بود. در اين شرايط، جو منفي ناشي از احتمال افت درآمد برخي شركت‌ها با توجه به سرماي سخت سال گذشته هم مزيد بر علت شد و علاوه‌بر اينكه از تقاضا براي دارايي‌هاي پرريسكي همچون اوراق بهادار كاست، بر خريد دلار و طلا افزود؛ به‌طوري‌كه ‌بهاي اين كالاي گرانبها تا بالاترين سطح خود در سه هفته اخير صعود كرد.

از سوي ديگر اظهارات رئيس بانك مركزي اروپا در روز يكشنبه مبني بر اينكه رشد بيشتر ارزش يورو، اين بانك را ملزم به اجراي سياست‌هاي انبساطي بيشتر براي مقابله با ركود خواهد نمود نرخ برابري يورو به دلار را به ريزش واداشت.

علاوه‌بر محافظه‌كاري فعالان بازار به دليل تمركز بر اوضاع اوكراين، كند شدن رشد اقتصادي چين و انتشار گزارش‌هاي نه چندان مطلوبي از وضعيت اقتصادي منطقه يورو، بازارهاي سهام اروپا را در روز سه‌شنبه متزلزل كرد. همچنين در حالي‌كه بروز نشانه‌هاي اميدبخشي از قوت گرفتن روند بهبود اقتصادي در آمريكا بر شاخص دلار افزود، افت خريد فيزيكي طلا و تمايل سرمايه‌گذاران براي شناسايي سود خود و در نتيجه افزايش موقعيت‌هاي فروش منجر به افت بهاي طلا شد.

اميدواركننده بودن برخي گزارش‌هاي مالي شركت‌هاي اروپايي همراه با احتمال اجراي اقدامات حمايتي بيشتر از سوي دولت چين با هدف بهبود شرايط اقتصادي در اين كشور، بازارهاي سهام روز چهارشنبه را تقويت كرد؛ اگرچه بحران سياسي در اوكراين هنوز نگران‌‌كننده به نظر مي‌رسيد. از سوي ديگر در اروپا باز هم تورم در منطقه پولي يورو تنزل يافت و در نتيجه گمانه‌زني‌ها از اينكه بالاخره بانك مركزي اروپا بايد اقدامي براي حل مشكل ركود انجام دهد را افزايش داد. در اين روز اگرچه كاهش خريد فيزيكي طلا افت بهاي هر اونس را در پي داشت، اوضاع اوكراين و نگراني‌هاي مربوط به آن تا حدي بر تقاضا براي اين كالا افزود.

انتشار گزارش‌هاي مطلوبي از وضعيت درآمد برخي از شركت‌هاي آمريكايي، مثبت بودن آمار اقتصادي منتشر شده از وضعيت آمريكا و نيز تلاش‌هاي اميدبخش مقامات غربي و روسيه براي حل مشكلات مربوط به اوكراين از عوامل اصلي بهبود بازارهاي سهام در روز پنجشنبه بودند. در مورد طلا هم رشد شاخص دلار و فروش صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا فشار رو به پاييني را بر قيمت اين كالاي گرانبها وارد ساختند. در عين حال ظاهرا عدم تغيير نرخ بهره در آمريكا تاثير نگراني‌هاي ناشي از پايين بودن سطح تقاضا از سوي چين را تا حدي خنثي نمود.

گمانه‌زني‌ها از بهتر شدن شرايط اقتصادي آمريكا و افزايش اميدها از اينكه شايد تلاش‌هاي ديپلماتيك كشورهاي درگير در بحران اوكراين آرامش را به اين كشور بازگرداند ريسك‌پذيري را در بازار تقويت كرد.

همچنين نه تنها موارد مذكور تقاضا براي ارز مطمئني همچون دلار را كاهش دادند، بلكه همراه با عواملي نظير افت خريد فيزيكي طلا و رشد جريان خروجي موجودي طلاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مانع صعود بهاي طلا شدند. اين در حالي است كه اظهارات روز چهارشنبه يلن و تاكيد مجدد وي بر اجراي سياست‌هاي پولي متناسب با روند بهبود اقتصادي در آمريكا همچنان از عوامل محرك قيمت طلا در اين روز محسوب مي‌شد كه تاثير آن به‌واسطه انتشار گزارش‌هاي مثبتي از اوضاع اقتصادي آمريكا كمرنگ شد.

در هفته آينده نيز خواهيم ديد چگونه نتيجه گزارش‌هاي مهمي از اقتصاد آمريكا، اروپا و چين و همچنين روند جريانات سياسي در اوكراين راه را براي صعود يا سقوط بهاي طلا روشن خواهد ساخت. ظاهرا پيش‌بيني‌ها حاكي از افزايش اميدواري‌ها نسبت به شرايط اقتصادي است كه در صورت برآورده شدن اين انتظارات شاهد كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني خواهيم بود.
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها