بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
حق الزحمه‌های غیرقانونی در جیب پزشکان
برخی پزشکان بیمارستان‌های استان البرز بدون دریافت مبالغ غیرقانونی، قدم از قدم برنمی‌دارند و به بیماران خود می‌گویند: "این مشکل شماست!"
تدبیر24:   آگاه شدن از روال دریافت و پرداخت زیرمیزی در اغلب بیمارستان‌های استان البرز، کار سختی نیست. حتی مدیران، مسئولان، بازرسان و ناظران حوزه بهداشت و درمان نیز می‌توانند به عنوان یک شهروند عادی از این روند آگاه شوند. ابتدا باید با "118" تماس بگیرید و شماره یکی از بیمارستان‌های استان البرز را جویا شوید. سپس با پذیرش بیمارستان ارتباط گرفته و این سوال را مطرح کنید: "هزینه جراحی و بستری در بیمارستان به طور تقریبی چه قدر است؟"
خبرنگار "تسنیم" در کرج، از همین طریق با بیمارستان "ک" تماس می‌گیرد و اینگونه پاسخ می‌شنود: "بستگی دارد به بیمه شما؛ اما همه هزینه‌ها را هم نمی‌توانید از بیمه دریافت کنید." خبرنگار می‌پرسد: "مثلا چه هزینه‌هایی؟" و آقای پاسخگو می‌گوید: "مثل حق‌الزحمه پزشک معالج که به طور جداگانه دریافت می‌شود و بیمه تعهدی در قبال آن ندارد."
وی در پاسخ به اینکه "مگر حق‌الزحمه پزشک معالج توسط بیمارستان پرداخت نمی‌شود؟" اظهار می‌دارد: "نمی‌دانم. شما اگر می‌خواهی در این بیمارستان جراحی و بستری شوی، روالش این است. بدون هزینه حق‌الزحمه دکتر اگر بیمه نداشته باشید باید مجموعا یک میلیون و 650 هزار تومان پرداخت کنید. هزینه پزشک معالج را هم جداگانه پرداخت خواهید کرد."
دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان و بیمارستان‌های استان آنقدر عادی شده است که "پذیرش" بیمارستان‌ها به راحتی و بدون واهمه، اینگونه اطلاعات را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.
یکی از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان "ک" در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار می‌دارد: "پزشک من آقای دکتر ... است. من چندماهی است که زیرنظر وی هستم و اکنون باید در این بیمارستان جراحی و بستری شوم. ایشان یک میلیون و 500 هزار تومان به عنوان حق‌الزحمه از من درخواست کرده است. من هم چاره‌ای جز پرداخت ندارم. البته تمام بیمارانی که زیر نظر این پزشک هستند این مبلغ را در مطب شخصی دکتر به وی پرداخت می‌کنند. بنابراین باید بیش از 3 میلیون تومان بابت هزینه‌های بیمارستان و حق‌الزحمه پزشک پرداخت کنم."
در تماسی که با پزشک معالج این شهروند داریم می‌گوید: "اینها را هزینه تیم پرستاری و تیم اتاق عمل می‌کنیم!"
وی در پاسخ به اینکه "مگر هزینه‌ها و حق‌الزحمه شما و تیم اتاق عمل توسط بیمارستان و از محل پرداخت‌های مردم به بیمارستان تامین نمی‌شود؟" می‌گوید: "مبلغی که بیمارستان پرداخت می‌کند بسیار ناچیز است. ضمن اینکه بیماران ما با رضایت کامل این مبلغ را پرداخت می‌کنند و اجباری در کار نیست. آنها این اختیار را دارند که از پرداخت مبلغ منصرف شوند و پزشک دیگری را برای انجام عمل جراحی در بیمارستان انتخاب کنند. اما وقتی بیماران اصرار دارند که از تجربه و تخصص یک پزشک خاص بهره ببرند، طبیعتا باید هزینه آن را هم بپردازند. چرا که امکان دارد در روال اداری عادی، بیمارستان یک پزشک دیگر یا پزشک کشیک را که بعضا مطابق میل و خواست بیمار نیست، برای انجام عمل جراحی انتخاب کند. اما زمانی که بیمار، حق‌الزحمه‌ای به یک پزشک مشخص پرداخت می‌کند، خیال او راحت است و مطمئن خواهد بود که پزشک مورد نظر و مورد علاقه‌اش، عمل جراحی او را انجام می‌دهد."
قطعا تماس و ارتباط با بسیاری از بیمارستان‌های استان البرز، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت و می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که دریافت زیرمیزی در این بیمارستان‌ها از سوی برخی پزشکان، یک امر عادی است.
نماینده مجلس: نگویید زیرمیزی، بگویید حق‌الزحمه غیرقانونی!
در این باره گفت‌وگوی کوتاهی داریم با "محمدجواد کولیوند" نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی. وی در واکنش به سوال خبرنگار تسنیم می‌گوید: عنوان زیرمیزی شایسته جامعه پزشکی کشور نیست. چراکه با این عبارت، به یک قشر محترم و زحمتکش توهین می‌شود. ما قبول داریم که در هر صنفی افراد غیرمسئول وجود دارند از جمله در بین پزشکان. به نظرم بهتر است به جای عنوان زیرمیزی از این عبارت استفاده کنید: حق‌الزحمه‌ای که که خارج از تکالیف تعیین شده پزشکان، از بیماران دریافت می‌شود.
وی می‌افزاید: ما هم گزارش‌های زیادی در این باره داشته‌ایم و متاسفانه برخی پزشکان استان مبالغی را خارج از روال تعیین شده و قانونی دریافت می‌کنند. در درجه نخست باید متولیان بهداشت و درمان استان این موضوع را بررسی کنند و دلیل آن را بیابند. البته واکاوی این موضوع باید در سطح وزارت بهداشت انجام شود. اگر دلیل را مشخص کنند، آن وقت می‌توان راه‌کارهای بهتری برای حل معضل اتخاذ کرد. به طور مثال اگر سطح پایین بیمه‌ها و دستمزدهای نامناسب عامل این کار است باید برای اصلاح اقدام شود و اگر دلیل آن فقط طمع است، قطعا باید با طمعکاران برخورد قانونی شود تا دیگر مرتکب این کار نشوند.
کولیوند در پاسخ به این سوال که "آیا مجلس نمی‌خواهد مانند بسیاری از تخلفاتی که به آن ورود می‌کند، در این باره نیز عکس‌العمل داشته باشد و چاره‌ای برای این معضل ملی بیندیشد؟" اظهار کرد: "مجلس قانون را نوشته و ابلاغ کرده. این وظیفه دولت و مدیران و مسئولان حوزه بهداشت و درمان است که از اختیاراتی که مجلس به آنها داده، بهترین استفاده را ببرند. انتظار ما این است که مدیران استان و وزارت بهداشت با یک رویکرد منطقی به ریشه‌کن کردن این معضل بپردازند."
البته این اظهارات نیز نمی‌تواند ابهامات موجود درباره معضلی که گریبانگیر بسیاری از شهروندان است را مرتفع کند. حقیقت این است که "حق‌الزحمه‌های غیرقانونی" در روز روشن و در ملاء عام در حال دریافت است و دستگاه‌های متولی و ناظر، چشم خود را بر آن بسته‌اند.

برچسب ها: تدبیر24 ،
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها