بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
یک فعال زیست محیطی گفت: پس از عقب‎نشینی ناباورانه و دردناک بلوط زارهای زاگرس، اینک نوبت سمندر لرستانی است که در معرض انقراض قرار گیرد.
تدبیر24: حامد نظری بیان کرد: بعد از مفرغ‎ها، حالا نوبت سمندرهای لرستان است تا از آن سوی مرزها سر درآورند و زینت‎بخش کلکسیون‎های شخصی و باغ‌وحش‎های کشورهای اروپایی، آمریکا، کره جنوبی، چین و ژاپن شوند.

وی اضافه کرد: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، از در حال انقراض بودن گونه وحشی و بی‎نظیر سمندر لرستانی خبر داده است. اتحادیه یاد شده، نام سمندر لرستانی را در فهرست صد گونه جانور در حال انقراض قرار داده و از بین رفتن مناطق زندگی، آلودگی و خرید و فروش غیرقانونی، حیات این دوزیست زیبا را به‎طور جدی تهدید می‎کند.

نظری ادامه داد: اولین بار پدر و پسری آلمانی تعدادی از این گونه منحصربه‎فرد را به دلایل نامعلومی به اروپا بردند اما دیری نپایید که از همه‌ نقاط جهان، چشم‎ها به سوی "حاجی باریک آو" رنگارنگ دوخته شد، جانوری دوست داشتنی که تنها زیستگاهش آب‎های سرد آبشاری لرستان و خوزستان در منطقه زاگرس است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: در پی ‌آن سمندرها از خیابان مولوی تهران سر درآوردند. در حالی ‌که خرید و فروش سمندر لرستانی در کشورهای خارجی جز برای مطالعات علمی ممنوع است، اما با دریغ و تأسف فراوان در داخل کشور خرید و فروش آزادانه این گونه نایاب وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شکارچیان محلی، سمندر لرستانی را که گفته می‎شود فقط حدود هزار عدد از آن باقی مانده است، به بهایی ناچیز به فروش می‎رسانند تا تهرانی‎ها آن را از خیابان‎های سطح شهر، تنها با پرداخت مبلغی ناچیز و تنها برای چند روز، به اسارت آکواریوم و تنگ‎های بلور سفره‎های هفت سین خود در‌آورند.

نظری گفت: خرید و فروش اینترنتی هم بلای جان این خزنده‌ زیبا و بی‌پناه شده است. بازاری به وسعت جهان برای فروش موجودی تنها به طول ۱۴ سانتیمتر. سمندر لرستانی در خارج از کشور تا 900 دلار قیمت‎گذاری شده است. پس از عقب نشینی ناباورانه و دردناک بلوط زارهای زاگرس، اینک نوبت سمندر لرستانی است که در معرض انقراض قرار گیرد.

این محقق خاطرنشان کرد: سرمایه‎های ملی یکی پس از دیگری، علاوه بر بلایای طبیعی، آماج طمع انسانی، بی‎تدبیری و بی‎مسئولیتی شماری از مسئولان و به اصطلاح حافظان محیط زیست شده است.

وی با بیان اینکه نجات سمندر لرستانی در گرو عزم ملی و به‎ویژه همکاری و همدلی مردم لرستان، خوزستان و همه‌ دوستداران و فعالان عرصه‌ محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها) است، گفت: اگر امروز به فکر نجات این گونه‌ ارزشمند نباشیم، فردا بسیار دیر خواهد بود و باید نشانی خال‎های زرد و نارنجی و سیاه و سفیدش را از لابه‎لای کتاب‎ها جستجو کنیم و جست‎وخیزهای سحرانگیزش را در رسانه‌های تصویری و دیجیتال پی گرفت و فرزندان ما دیگر هیچ‎گاه، هیچ ‌"مارمولک رنگی" را در کنار آبشاری یا بر روی تخته سنگی نخواهند دید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها