بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کریستین ساینس مانیتور:
یک شرکت امنیت شبکه می گوید سرقت اطلاعات رایانه ای شرکت های انرژی آمریکایی و جاسوسی شبکه ای در آنها، در یک سال گذشته نشان دهنده رشد توانمندی های ...
تدبیر24: یک شرکت امنیت شبکه می گوید سرقت اطلاعات رایانه ای شرکت های انرژی آمریکایی و جاسوسی شبکه ای در آنها، در یک سال گذشته نشان دهنده رشد توانمندی های ایران است. روسیه و چین تهدیدهای جدی [در این زمینه] به شمار می روند؛ اما ایران نیز سرگرم کاهش فاصله خود [با آنها] است.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: یک شرکت امنیت شبکه می گوید سرقت اطلاعات رایانه ای شرکت های انرژی آمریکایی و جاسوسی شبکه ای در آنها، در یک سال گذشته نشان دهنده رشد توانمندی های ایران است. روسیه و چین تهدیدهای جدی [در این زمینه] به شمار می روند؛ اما ایران نیز سرگرم کاهش فاصله خود [با آنها] است.
 
به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، یافته های گزارشی تازه نشان می دهد با مشخص شدن اینکه هکرهای ایرانی در یک سال گذشته، در حمله های سایبری برای جاسوسی در سایت های دولتی و شرکت های انرژی آمریکا دست داشته اند،این کشور نیز به تهدیدی سایبری برای آمریکا تبدیل شده اند.
 
در تازه ترین "گزارش تهدیدهای ام ترندز ماندیانت" که از سوی شرکت مادر "فایرآی" در ابتدای این ماه منتشر شد، آمده است روسیه و چین همچنان مهمترین تهدید سایبری دولتی برای آمریکا به شمار می روند؛ اما ایران نیز با سرعت به آنها نزدیک می شود.
 
در این گزارش که در 10 آوریل منتشر شد، آمده است: «ماندیانت موارد متعددی از فعالیت هایی را بررسی کرده است که به نظر می رسد شناسایی شبکه ای هستند که از سوی ایران صورت می گیرند. هدف بیشتر این موارد بخش انرژی بود؛ اگر چه نمونه هایی را نیز شاهد بوده ایم که در آن عوامل تهدید، شبکه های چندین سازمان دولتی آمریکا را هدف گرفته اند.»
 
"ماندیانت" گزارش می دهد در نمونه ای از این حمله ها به سازمانی دولتی، هکرهای ایرانی «به سامانه اداری داخلی دسترسی داشتند» و نزدیک به یک چهارم رایانه های این سازمان را به بدافزار آلوده کردند. در این راستا، سارقان اینترنتی بیش از 150 گیگابایت داده های شبکه ای؛ از جمله نمودارها و گذرواژه کاربران را به سرقت بردند.
 
بر اساس این گزارش، در مجموع، بدافزارهای مورد استفاده در حمله های سایبری ایران از پیچیدگی چندان زیادی برخوردار نبودند. سارقان اینترنتی ایرانی، برخلاف دشمنان چینی و روسی، بیشتر از ابزارهای متداول موجود در بازار سیاه استفاده می کنند که چندان اهمیتی ندارند.
 
در این گزارش آمده است: «گرچه فکر نمی کنیم که عوامل مظنون مستقر در ایران، امروزه از توانمندی چندان زیادی برخوردار باشند، اما برای آزمودن و افزایش توانایی هایشان، چیزی سد راهشان نیست. افزایش بحث های عمومی آمریکا و دیگر کشورها درباره توانمندی های سایبری شان در حمله های رایانه ای ممکن است دیگر فعالان علاقمند را به توسعه و آزمایش مهارت های خود تشویق کند.»
 
دیگر کارشناسان شبکه بر این باورند که در نتیجه اختصاص بودجه های کلان از سوی ایران و دسترسی آسان به روسیه، چین و تخصص و ابزارهای سایبری بازار سیاه، توانمندی های این کشور به سرعت در حال رشد است.
 
جیمز لوئیس، کارشناس سایبر در "مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی" در گفتگوی تازه ای اذعان کرد: «آنها ساختارها و فنون لازم را در اختیار دارند و نرم افزارها را از بازارهای سیاه به دست آورده اند و گروه هایی دارند که کار آنها سرقت اطلاعات است.»
 
نمونه های انکارناپذیری از حمله های رایانه ای نیز وجود دارد. در اوت سال 2012 میلادی، ایران حمله های سایبری خسارت باری را به رایانه های شرکت های نفت و گاز عربستان سعودی و قطر به راه انداخت. در پاییز سال 2012 میلادی، حمله های بسیار زیاد و شدیدی با هدف خارج کردن شبکه ها از دسترس به صورت "دیداس" (DDoS) بر ضد بانک های آمریکا شروع شد که پیش از پایان یافتن بدون توجیه شان، یک سال ادامه داشتند.
 
برخی کارشناسان می گویند شاید توقف حمله به بانک های آمریکا تغییری باشد که از سوی مقامات ایرانی برای هموار کردن گفتگوهای بین المللی درباره آنچه برنامه توسعه جنگ افزارهای هسته ای این کشور پنداشته می شود، ابلاغ شده است. به گفته آنها در صورتی که نتیجه این گفتگوها برای ایران رضایت بخش نباشد، ممکن است حمله های این کشور افزایش یابد.
 
در این گزارش آمده است: «اگرچه مظنونان به حمله های رایانه ای مستقر در ایران که "ماندیانت" بررسی کرده است ظاهراً از دیگر عوامل تهدید، تخصص و مهارت کمتری دارند؛ اما آنها به علت دشمنی تاریخی ایران با منافع تجاری و دولتی آمریکا، تهدیدی فزاینده محسوب می شوند.»
 
جن ویدان، مدیر اداره اطلاعات تهدیدهای شبکه در "ماندیانت"، در گفتگویی در ماه مارس با "مانیتور" گفت: «این تمایل به اعلان جنگ در حوزه سایبری است که ایران را از دیگران متمایز می سازد.»
منبع:تیک
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها