بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
دکتر محمود گودرزي وزیر ورزش و جوانان
مقابله با بحران هويت و شکاف نسلي بدون مشارکت فعال و شنيدن صداي جوانان با گرايش هاي مختلف و آموزش مهارت هاي زندگي اجتماعي و دروني سازي هنجارها امکان پذير نخواهد بود . . .
تدبیر24: کمتر از يک سال از عمر دولت تدبيرواميد مي گذرد. باوجود عمر کوتاه دولت و تداوم بد اخلاقي هاي ناراضيان از حماسه سياسي ملت ايران در 24خرداد، در پرتو بازسازي اعتماد عمومي به مجموعه دولت و تقويت سلامت و کارآمدي تخريب شده آن، نشانه هاي بهبود در نظام تدبير کشور و بازگشت امور به مدار اعتدال و عقلانيت به صورتي فزاينده در عرصه هاي داخلي و خارجي پديدار شده است. دورانديشي تاريخي مردم ايران در اعتماد به برنامه هاي جناب آقاي دکتر روحاني و تدابير اطمينان بخش نظام در برگزاري انتخاباتي که گذشت، ضمن فراهم سازي امکان به کارگيري بخشي از توان و تجارب ارزشمند مديريتي و کارشناسي ملي به حاشيه رانده شده ، افزايش اميد و نشاط همگاني براي سازندگي دوباره و توسعه متوازن کشور، بهبود مشهود موقعيت بين المللي ايران و خروج تدريجي اقتصاد ملي از شرايط خطرناک رکود تورمي را به ارمغان آورده است. رويکرد جديد و منعطف نظام براي عبور آرام از برخي محدوديت ها و ممنوعيت هاي مستحدث در روابط خارجي و اقدامات دولت تدبير و اميد در حوزه ديپلماسي هسته اي، به رغم دلواپسي عده اي و تداوم کارشکني هاي کاسبان تحريم، در همين مراحل ابتدايي خود نيز اثرات مثبت و سازنده اي را بر ارتقاي موقعيت خارجي کشور و بهبود فضاي کسب و کار داخلي برجاي گذاشته است.

حمايت هاي صريح بزرگان و دلسوزان نظام از ادامه مذاکرات و تداوم همدلي آحاد مردم و طيف ها و گروه هاي مختلف سياسي و اجتماعي از ادامه تلاش هاي بي وفقه کارگروه مذاکرات هسته اي، ظرفيت هاي تازه و مغتنمي را براي شکست پروژه ايران هراسي صهيونيست هاي غاصب و برخي عوامل داخلي آنها و به فضل الهي شکست قطعي توطئه گرفتارسازي ايران اسلامي در دامچاله «موقعيت فرسايشي احتمال جنگ»، «انزواي خارجي» و «تحريم هاي فزاينده علمي و اقتصادي» با هدف فروپاشي اقتصادي کشور فراهم کرده است. تداوم دستامدهاي يک ساله اخير مبين اين واقعيت است که رفع پايدار تهديدات خارجي و برداشتن تدريجي بارهاي سنگين و خردکننده فشارهاي اقتصادي و معيشتي از شانه هاي مردم آسيب ديده از تحريم هاي خارجي و مهرورزي هاي داخلي، نيازمند پيگيري راهبرد اصلي و مشروعيت افزاي پيشنهادي رييس محترم جمهور يعني صلح در خارج و آشتي در داخل از طريق توجه کافي به اصلاحات سياسي به عنوان پيش نياز و مکمل برنامه اصلاحات خارجي است.

از مهم ترين لوازم و اقتضائات تحقق راهبرد پيش گفته، تمهيد موثر زمينه هاي مشارکت سازمان يافته اقشار مختلف مردم به ويژه نخبگان مشارکت جو در صحنه هاي حمايت توام با نقادي و اصلاح گري، رفع موانع فعاليت بخش خصوصي، به رسميت شناختن گرايش ها و صداهاي مختلف و گشودن باب گفت وگو با اقشار ملت به ويژه جوانان هميشه حاضر در بزنگاه هاي تاريخ ساز و عرصه هاي خطير ملي است.
 
به عنوان متولي اصلي پيگيري حل مسايل جوانان بر اين باورم که جوانان پرشور «که به حق حماسه سازان 24خرداد هستند» به عنوان منابع پايان ناپذير انگيزه، انرژي، خلاقيت و اميد از يک سو مي توانند مهم ترين نقش را در پيشرفت و توسعه ملي ايفا کرده و از ديگرسو اصلي ترين قشر آسيب ديده از ناکارآمدي و بي تدبيري دولت ها تلقي مي شوند. سياست هاي مشارکت سوز اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي دولت ها در کنار بي اعتمادي به نيروي جوان کشور مي تواند پيامدهاي زيانبار درازمدتي را براي آينده توسعه ايران اسلامي دربر داشته باشد که خوشبختانه به سبب تغيير در رويکرد مردم در گزينش دولتي با نگاه اعتماد به جوانان تا حدود قابل ملاحظه اي تعديل شده است.

جلب مشارکت جوانان، آموزش مهارت هاي کار جمعي و همبستگي و بازگرداندن اعتماد به نفس و اعتماد به ديگران و به دولت ضرورتي انکار ناپذير است. مقابله با بحران هويت و شکاف نسلي بدون مشارکت فعال و شنيدن صداي جوانان با گرايش هاي مختلف و آموزش مهارت هاي زندگي اجتماعي و دروني سازي هنجارها امکان پذير نخواهد بود. هشدار رياست محترم جمهوري در مورد برخوردهاي حذفي و سليقه اي با نخبگان و سرمايه هاي انساني کشور و تاکيد بر نقش آزادي در انتخاب مسير و نفي شيوه هاي اجبارگرايانه و تحکم آميز در آموزش و تربيت جوانان، تاييد دوباره همين راهبرد است. جوانان به ضرورت شرايط سني، در مقابل اجبار و زور، واکنش هاي منفي نشان مي دهند، به هوش باشيم با کم توجهي اين نيروي سازنده و مشحون از انرژي را به بيراهه سوق ندهيم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها