بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
یک هفته بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات کذب خواند و خواستار رسیدگی رئیس مجلس به این دست ادعاها شد. به گفته نعمت الهی وزارت نفت یک قدم هم از تصمیم خود درباره بنزین آلوده داخلی عقب نخواهد نشست.
تدبیر24:یک هفته بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات کذب خواند و ضمن درخواست رئیس مجلس برای رسیدگی فوری به این اتهام، پیشنهاد داد که برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود.

به گزارش پیام نو، هفته قبل سه وکیل دادگستری از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد و رئیس کنونی کمیسیون انرژی مجلس به دلیل تولید بنزین های آلوده و سرطان زا شکایت کردند. همزمان با این شکایت کمپین منسجمی از رسانه های مخالف دولت با هدف دفاع از عملکرد میرکاظمی  و  حمله به سیاست دولت روحانی مبنی بر توزیع بنزین پاک تشکیل شد. این کمپین رسانه ی حداقل در محور فعال است. اول تشکیک در پاک تر بودن بنزین توزیع شدن توسط دولت روحانی به نسبت بنزینی که در دولت احمدی نژاد توزیع می شد. دوم تحریک عواطف ملی جامعه با خبرپراکنی درباره واردات بنزیم از کشورهای عربی و سوم و مهمتر از همه خبرپراکنی درباره دست داشتن همسر یکی از مقامات در واردات بنزین پاک!

در راستای فعالیت همین کمپین موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس وارد عمل شد و ضمن دفاع از عملکرد میرکاظمی  گفته است: «پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی از بستگان مسئولان به دنبال کسب منافعی هستند و در این راستا خواستار واردات بنزین می باشند.»

اگر سند دارند، اسناد خود را رو کنند

اکبر نعمت الهی مشاور وزیر نفت و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به تشکیل این کمپین رسانه های و موضع گیری های آن به پیام نو می گوید: «به هر حال حرفی که زده می شود باید سند و مدرک داشته باشد و خصوصا وقتی یک نماینده مجلس حرفی را می زند به طریق اولی باید مستند صحبت کند. درخواست ما از آقای موسوی نژاد این است که اگر به ادعای خود یقین دارند و اسنادی در خصوص وجود رانت در واردات بنزین در اختیار ایشان است، حتما لطف کنند و این اسناد را به دست ما نه، بلکه به دست قوه قضائیه و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و حتی رسانه ها بدهند تا این مساله پیگیری شود».

وی ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که اگر سندی در این خصوص وجود دارد منتشر شود تا مشخص گردد این پشت پرده ها چه کسانی هستند. اما اگر موضوع سیاسی و فضاسازی است که تکلیف آن مشخص است و مردم هم می فهمند که مساله چیست».

یقین داریم بنزین تولید داخل صد در صد آلوده است

این مقام مسئول وزارت نفت با اشاره به اینکه «طبق قانون مسئولیت تشخیص استاندارد فرآورده های نفتی با وزارت نفت است» تاکید می کند: «ما یقین صد در صد داریم که بنزین پتروشیمی های کشور آلوده است و تاثیر منفی روی بیماران و کودکان و محیط زیست می گذارد.ضمن اینکه هم از نظر اقتصادی برای کشور مضر است و هم محیط زیستی». نعمت الهی همچنین ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که خود آقای موسوی نژاد و همکاران ایشان در کمیسیون انرژی این بنزین پتروشیمی ها را می بردند و بررسی و آزمایش می کردند و می دیدند که نتیجه چیست».

برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود

نعمت الهی با بیان اینکه «سازمان محیط زیست که قوی ترین و اصلی ترین ارگان برای اظهار نظر در این زمینه است، اعلام کرده که این موضوع بررسی شده و آلایندگی شدید بنزین پتروشیمی ها مورد تائید قرار گرفته است»، علت اصلی این دست موضع گیری ها را زاویه سیاسی «برخی افراد» با دولت و مقامات دولتی ارزیابی کرده و می گوید: «ما درخواست جدی داریم از آقای لاریجانی، رئیس محترم مجلس که این موضوع را بررسی کنند و از نمایندگانی که مدعی پاک بودن بنزین پتروشیمی ها هستند و یا می گویند این دولت به افرادی رانت واردات بنزین داده است، تقاضای سند و مدرک کنند. وزارت نفت هم آمادگی امل را دارد تا در برابر کوچکترین مدرک و سندی در این زمینه به دادگاه بیاید و جوابگو باشد. اگر هم مدرک و سندی نیست، این دیگر بستگی به مدیریت خود مجلس دارد که چه تصمیمی برای اداره قوه مقننه بگیرد تا اینقدر شاهد فضاسازی و تخریب دولت، آن هم بدون سند و مدرک نباشیم».

وی ادامه می دهد: «حداقل دستگاه های نظارتی می توانند یک تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل دهند و مساله را بررسی کنند. وزارت نفت هم دخالتی در موضوع نخواهد کرد. بروند و به طور واقعی، نه سیاسی برررسی کنند که اولا آیا آلودگی وجود دارد یا نه و ثانیا اگر جلوی این آلودگی را بگیریم چقدر به نفع مملکت است. هم به لحاظ بهداشتی و اجتماعی و هم اقتصادی».

آلودگی کلانشهرها که از کره ماه نیامده، نتیجه همین بنزین آلوده است

مشاور وزیر نفت ضمن اشاره به تصمیم این وزارتخانه بر قطع تولید بنزین توسط پتروشی های داخل کشور به دلیل آلاینده بودن محصول آنها تاکید می کند: «ما بر این موضوع اصرار جدی داریم و مصر هستیم و حتی یک قدم هم عقب نمی نشینیم، چون نمی خواهیم بیش از این به سلامتی مردم و شهروندان آسیب وارد شود. شما آمار مرگ و میر و تشدید بیماری های ریوی و قلبی و آلزایمر و … را ببینید. اصلا اگر کسانی هستند که این آمارها را هم قبول ندارند، فقط کافی است نگاهی به آسمان بالای سر خود بیاندازند تا ببینید که وضعیت شهرهای ما از نظر دود و آلودگی چطور است. خب این دود و آلودگی که از کره ماه نیامده، باد هم آن را از اروپا نیاورده، این دود و الودگی همین سوخت‏ های غیر استاندارد است».

ضرر اقتصادی بنزین  آلوده سر به فلک می گذارد

نعمت الهی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ضرر اقتصادی تولید بنزین توسط پتروشیمی های داخلی برای کشور توضیح می دهد: «فرآیند تولید بنزین فقط به دلیل اینکه امکان تولید برخی مواد پتروشیمی را از ما گرفته، به اندازه کل بنزین تولید شده به کشور از همین قسمت ضرر اقتصادی زده است. یعنی ما اگر گذاشته بودیم پتروشیمی های ما کار خودشان را انجام دهند بیش از دو برابر برای کشور سود اقتصادی داشت. این پتروشیمی ها قرار بود مواد اولیه صنعتی برای ما تولید کنند، آن وقت ما مسیر آن را عوض کردیم و محصول آن هم شد بنزین با اکتان بسیار بالا. این سودی که می توانستیم داشته باشیم و نداشتیم فقط در زمینه تولید مواد پتروشیمی بود، حالا اگر شما بحث آلودگی و ضربات بهداشتی و محیط زیستی آن را هم اضافه کنید، مسلما بحث ضرر اقتصادی ما از ناحیه بنزین پتروشیمی سر به فلک می گذارد».

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها